Obsah Divadelních novin 2/2017
Rozhovor /
Martina Schlegelová: Na život Havlových jsme nahlédli „havlovskýma“ očima
Rozhovor s režisérkou inscenace Olga (Horrory z Hrádečku)
Kritika /
Jízdní řád smrti aneb Dvakrát a jinak Spalovač mrtvol
Když byly oznámeny dramaturgické plány současné divadelní sezony, nejedno srdce diváka se zachvělo očekáváním – v Divadle Petra Bezruče a ve Stavovském divadle připravují Spalovače mrtvol.
Kritika /
Mrštíkovský opus magnum na rodné Vysočině
K důležitým rolím oblastních divadel náleží mimo jiné prezentace témat a děl svázaných s regionem, ve kterých působí. Horácké divadlo v Jihlavě tak činí mnohdy originálně: například v této sezoně zasazením děje muzikálové komedie Adéla ještě nevečeřela do kulis Jihlavy počátku 20. století. Regionální vazba je patrná také v zájmu o...
Kritika /
Pozlacená pýcha
V seriálových nebo filmových adaptacích románu Jane Austenové Pýcha a předsudek je vyzdvihována především milostná linie a opomíjí se, že Austenová líčila charaktery, vztahy a motivace svých postav s ironickým podtextem. Daniel Špinar v Národním divadle naopak ironii učinil tématem inscenace.
Kritika /
Potemnělá balada
Dramaturgyni a zároveň režisérku opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa Lindu Keprtovou inspirovala skladatelova poznámka: Vím, že jsem v opeře černě do černého maloval; pochmurná hudba – tak jak můj duch byl. Truchlil pro milovanou dceru Olgu, která zemřela krátce před dokončením partitury.
Kritika /
Jób zoufající k Bohu
Po celou dobu existence Divadla U stolu se principál František Derfler věnoval mezním tématům našeho vezdejšího pozemského pobytu, která jej přitahují a fascinují a s nimiž se snaží vyrovnat, ba přímo „utkat“, jako divadelní umělec. Výběrem látky, jejím zpracováním a převedením do „kubické dimenze“ v jedinečném prostoru Sklepní scény...
Kritika /
The Kitchen lepší famílie
Česká premiéra nejnovější hry německého dramatika a režiséra Maria von Mayenburga Živý obraz je velkým krokem na Malé scéně Východočeského divadla. Společně s autorem se v Pardubicích poprvé představil režisér David Šiktanc, který již inscenoval Mayenburgovy texty Mučedník, Ošklivec a Kámen.
Kontext /
Co mě potěšilo a co ne: Anketa ředitelů tří národních a jednoho Tylova divadla
Na přelomu letopočtů jsme položili pět anketních otázek ředitelům čtyř největších divadelních organizací: Janu Burianovi z Národního divadla v Praze, Martinu Glaserovi z Národního divadla v Brně, Jiřímu Nekvasilovi z Národního divadla moravskoslezského v Ostravě a Martinu Otavovi z Divadla J. K. Tyla v Plzni. Otázky byly prosté, vyžadovány byly...
Kontext /
Nezařazené / Knihovnička
Shakespeare zbrusu nový… Oxfordský
Pokud jde o Shakespeara, jsme všichni studenti. Neustále je se co učit, neustále je čemu porozumět jinak nebo hlouběji, stále nacházíme detail či model, který jsme dříve neviděli. Shakespeare prostě nebyl jen spisovatel, byl to tvůrce neobvyklých zážitků, stvořitel udivujících myšlenkových experimentů. [Toto vydání] nepodává v novém balení pro...
Éva Pataki: Musíte vymyslet tři věty
S maďarskou spisovatelkou, autorkou filmových a televizních scénářů, rozhlasových her, dramat, povídek a románů Évou Pataki (1954) jsem se sešla v kavárně Divadla pod Palmovkou před představením komorního muzikálu Edith a Marlene, jehož je autorkou.
Burza /
Burza /
Setkání mluvčích místních poboček HA
Herecká asociace informuje – Koncem minulého roku se setkali zástupci poboček HA, aby prodiskutovali aktuální situaci v jednotlivých divadlech.
Burza /
Tatíček (III)
Rodinné vzpomínky na loutkáře Jana Malíka potřetí Když jsme se s maminkou vrátily po téměř dvou letech z Janských Lázní do Prahy, byl tatínek zrovna v plných přípravách na otevření nového divadla, které vzniklo přebudováním pavilonu Kleine Bühne na dvoře Slovanského domu. Chvíli zde působilo Divadlo mladých pionýrů a pak (Pokračování...
Kritika /
Dojemná zkouška z dospělosti
Komedie Obraz francouzské dramatičky Yasminy Rezy se na českých jevištích zabydlela. Poprvé byla inscenována v Městských divadlech pražských v roce 1995, tedy již rok po svém vzniku, a do zatím poslední, ostravské premiéry se urodilo deset nastudování.
Kritika /
Snad se nám to všem jen zdálo…
Mělo to být umělecky ambiciózní vykročení Divadla na Fidlovačce z převážně bulvárního repertoáru – Shakespearův Sen noci svatojánské v režii Kateřiny Duškové sliboval propojení činohry s novým cirkusem. Souboru, oslabenému odchodem části „hvězd“ i nejistotou kolem dalšího financování nuselské scény, měla nová premiéra dodat...
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 214)
Suchou nohou jsme prošli řekou Hindúkuš a bárkou se plavili do nejasného cíle aneb Mudrování nad Směšnou temnotou v brněnském HaDivadle
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 215)
Jsem divadelním zhýralcem a Brno se stalo přitažlivou divadelní štací pro soubory evropského společenství aneb Mudrování nad baletem Peer Gynt ze slovinského Mariboru.
Tip: Nový cirkus i capoeira na Jatkách78
Ve dnech 5. a 6. února bude mít na Jatkách78 v Praze světovou premiéru francouzská novocirkusová company Le Quatriéme Corollaire s projektem Fear of Umbrellas. Autorem, režisérem a choreografem je tanečník a akrobat Marc Brillant, kterého čeští diváci znají z inscenace Risk Cirku La Putyka.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 217)
Tvůrci inscenace tvrdí – nikdo není speciální ani zvláštní, všichni jsme obyčejní lidé aneb Mudrování nad představením Obyčejní lidé z produkce Archy.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 216)
Je to možná i trochu smutné zjištění, že za sto let se toho mnoho v instituci manželství nezměnilo aneb Mudrování nad premiérou Ibsenovy Paní z moře v Mahenově divadle.
Liberecký Poprask na laguně komedií roku 2016
Včera byly ve Východočeském divadle v Pardubicích slavnostně rozdány ceny XVII. ročníku GRAND Festivalu smíchu.
Pobavit se, snít a moralizovat
Vánoční West End: Pro britská divadla kasovní žně, pro diváka každého věku pastva pro oko.
Festival nového divadla popatnácté
Festival Malá inventura nabídne showcase výrazných počinů nového divadla na letos rekordních 12 scénách v Praze. Festival začíná 22. února v Jatkách78 kontroverzní performancí Black Black Woods. A skončí 1. března na více scénách.
Kritické teze Josefa Hermana: La Gioconda v Janáčkově divadle
Opera Amilcara Ponchielliho zřejmě v repertoáru Janáčkovy opery plní mainstreamovou nabídku italského “populáru” pro nejširší publikum. Chytré řešení. Inscenace je výtečně hudebně nastudovaná, dobře obsazená, jen škoda, že se jevištním provedením vrací do zvyklostí osmdesátých let. Premiérové publikum bylo retro podobou operního divadla...
Čelákovické glosy (No. 6)
Největším úspěchem nejnovější pražské inscenace Pucciniho Tosky (premiéra 28. ledna, soubor SOP v budově ND) je fakt, že se o ní mluvilo v komentářích po hlavních zprávách v ČRo 1 v pátek večer 3. února aneb Tosca v rozhlase.
Clown Bilbo bloguje (No. 59)
Už nic nepředstírat, být sám sebou. Dnes, po tolika letech, to již stačí! aneb Klopýtáme.
Aura-Pont vyhlašuje soutěž o nejlepší divadelní hru
Uzávěrka soutěže se stanovuje na 24. února 2017, názvy finálových her budou ohlášeny v průběhu dubna, vyhlášení výsledků je plánováno na 20. května 2017 během slavnostního zakončení festivalu Setkání/Stretnutie v Městském divadle Zlín.
Diváci ocenili loňské inscenace MD Mladá Boleslav
V sobotu 28. ledna se v Městském divadle Mladá Boleslav uskutečnil V. Galavečer, během kterého byly vyhlášeny výsledky tradičních diváckých cen za minulý rok - nejoblíbenější herečce, herci a inscenaci.
Nominace na Ceny Thálie 2016
Nabízíme užší nominace Cen Thálie za rok 2016. Laureáty vyhlásí Herecká asociace 25. března v Národním divadle. Moderátory přenosu České televize budou Taťjana Medvecká a Jan Cina.
Kritické teze Josefa Hermana: Poprask v opeře Gaetana Donizettiho
Komická opera Gaetana Donizettiho si dělá velkou legraci z operního světa. Režisér Radim Vizváry operu a její zvyklosti rovnou brutálně zesměšňuje. Spánembohem, jenže proč tak infantilně?
Rozhovor /
Jan Lepšík: Divadlo je magická skříňka, se kterou se dá stvořit cokoli
Herce Jana Lepšíka (1972) si v prvé řadě pamatuji z nejrůznějších „podzemních“ inscenací – třeba z divadelních projektů Miroslava Bambuška ve staré, ještě polorozpadlé La Fabrice nebo v ostravském Dolu Michal, z Mondšajnu Jana Friče v MeetFactory, z Pískoviště Jiřího Pokorného v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí. Vždycky působil jako...
Zprávy /
Pražští zastupitelé schválili granty pro tento rok
V jednoletých grantech bude letos rozděleno 131,4 milionu korun. Ve víceletých grantech je přiděleno téměř 194 milionů korun.
POLSKÁ DIVADELNÍ FOTOGRAFIE ROKU
Divadelní ústav Z. Raszewského ve Varšavě již podruhé vyhlásil soutěž o polskou divadelní fotografii roku. Do soutěže se přihlásilo 117 fotografů s 1500 snímky. Do finále bylo vybráno 13 fotografů. Hlavní cenu v kategorii Divadelní fotografie roku si odnesla Monika Stolarska za tento snímek herce Roberta Wasiewicze zachycující jej několik...
O české povaze na poště
Chtěl bych dnes v úvodu čísla vyprávět skutečnou příhodu. Snad poučnou – nebojte se, žádná komunální satira, jen kratičká událost, z jakých se skládají naše každodenní životy.
Záhady pražských grantů
Návrh komise pro udělení jedno- i víceletých kulturních grantů Magistrátu hlavního města Prahy byl zveřejněn těsně před Vánocemi. O výši podpory (či nepodpoře) v oboru divadlo rozhodovali opět dramaturg Daniel Přibyl a kulturní manažer Vlastimil Ježek.
Dobrý rok
Pavel Kohout si v Divadelních novinách č. 20 smutně povzdechl, jak málo je dnes dramatiků, se kterými by se mohl měřit, cituji: Snažil jsem se skočit laťky, které mi tu nastavovali Topol, Pavlíček, Hrubín nebo Havel. Dnes mi je, bohužel, zvyšují už jen Uhde a Steigerwald, protože současné dramaturgie si píšou hry pro jedno použití samy, takže...