Obsah Divadelních novin 2/2016
Rozhovor /
Markéta Fantová: V centru dění bude scénografie
Rozhovor s uměleckou ředitelkou PQ 2019
Rozhovor /
Tomáš Vůjtek: Musíme se napřímit a vysmát se tomu
Rozhovor s dramatikem a dramaturgem KOMORNÍ SCÉNY Aréna
Burza /
Karel Dobrý jako Iris v inscenaci Daniela Špinara Ze života hmyzu
Na výstavě Fotograf lidských duší v Novoměstské radnici (je k vidění do konce ledna) se operní zpěvák Martin Beck představuje jako citlivý, pohotový a divadla znalý autor- portrétista. Zachytil tváře činoherců Národního divadla, prezidentských kandidátů, česko-slovenské pěvecké interprety i světové osobnosti: dalajlámu, Dominga, Wilsona, Havla,...
Kritika /
Nikoliv karambol, ale Calembour
Už zavedená značka Cabaret Calembour sdružuje tři nadané mladé muže, Milana Šotka, Igora Orozoviče a Jiřího Suchého z Tábora, souputnicemi na jevišti jim bývají kamarádka Lucie Polišenská a manželka třetího z nich Klára Suchá.
Rozhovor /
Marián Amsler: Nechci zapouštět kořeny ve vratké půdě
Marián Amsler je divadelní režisér stejně známý v Česku i na Slovensku. Na konci loňské sezony skončil jako umělecký šéf brněnského HaDivadla, na začátku letošní se stal uměleckým šéfem bratislavského Divadla Astorka Korzo ’90. V říjnu zvítězila jeho inscenace Vyhnání Gerty Schnirch v Cenách Divadelních novin. Mohlo se zdát, že jeho česká...
Kontext /
Státní kultura nebo kulturní stát aneb Cokoli chcete
Nedávno na stránkách Lidových novin plédoval Jiří Srstka, bývalý ředitel Národního divadla a současný ředitel Dilia, za zrušení ministerstva kultury pro jeho neschopnost ve věci legislativy autorského práva. Na rozdíl od něho jsem přesvědčen, že tento úřad potřebujeme. Současně bychom ale měli požadovat zrušení ministrů kultury....
Kontext /
Zadlužené umění
Senátor Jiří Šesták (Starostové a nezávislí) se sympatickou tvrdošíjností usiluje o legislativní a další změny, které by vedly k systémovému financování kultury. Sezval na 12. ledna ke kulatému stolu Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu PČR do Valdštejnského paláce šestnáct profesně různých odborníků (dva...
Kritika /
Jak může kanárek chápat kočku?
V této společnosti je možné úplně všechno… Stejně tak v inscenaci Pitomost aneb Kanárek, svébytné reflexi mezilidských vztahů a sociálních problémů. Hru Jiřího Pokorného na aktuální téma exekucí uvedlo ve světové premiéře a autorově režii Malé divadlo F. X. Šaldy.
Kritika /
Ještě můžeme věřit ve šťastné konce
Jakkoli má Dejvické divadlo za sebou slušnou řádku vynikajících a mnoha cenami ověnčených titulů, shakespearovská dramatika je na jeho scéně vzácným hostem. Po Večeru tříkrálovém (1999) a Hamletovi (2006) je Zimní pohádka teprve třetím Shakespearovým kusem ve zdejším repertoáru. Již tento fakt zatěžkal novinku velkým očekáváním, které...
Kritika /
Magdaléna na Štvanici
Divadelní společnost, jež si říká Geisslers Hofcomoedianten nebo též Geissleři, se od počátku inspiruje barokním divadlem, odkud čerpá podněty pro svou dramaturgii, ale dělá zcela současné divadlo. Za třináct let své existence má již na kontě dvacet původních her.
Kritika /
Oživlé mrtvoly pod Palmovkou
Téměř před čtyřmi lety měla v Jihočeském divadle premiéru inscenace Fuk! režiséra Petra Zelenky. Její reprízu jsem zhlédl na Nové scéně v březnu 2012 a tehdy jsem o ní mimo jiné napsal: Nedotaženost střídá nedotaženost. Derniéru měl Fuk! v červnu 2013 a nyní ho resuscitovali v Divadle pod Palmovkou.
Kritika /
Co zkoumá Handa Gote?
Divadelní sdružení Handa Gote má za sebou obzvláště dobrý rok. Vlastně spíš dobrou dvouletku. I když mezi špičková seskupení českého „nekonvenčního divadla“ (vhodná škatulka se v tomto případě hledá dost těžko) patří Handa po celou svou desetiletou existenci docela spolehlivě.
Kritika /
Dostojevskij (za)říznutý Jelinekovou
Koncem minulého roku měla na scéně Reduty v režii Martina Čičváka premiéru divadelní verze Běsů od současného dramatika a publicisty Romana Sikory napsaná „na motivy románu“.
Kritika /
Ztráty a nálezy
Petr Kofroň do produkcí Národního divadla opět zařadil pozoruhodné dílo z kontextu minimalismu, respektive postminimalismu. Tedy z okruhu hudby založené Philipem Glassem, kterou Kofroň tvrdohlavě prosazuje s Agon Orchestrem třicet let. Oratorium Lost Objects je dílem tří amerických skladatelů o dvacet let mladších než Glass, ze seskupení Bang on a Can.
Kontext /
Kontext /
Knihovnička: O příbězích
Motto: Dítě ve mně čte, protože lepší je vědět, a idealista ve mně věří, že divadlo tím bude lepší.Clara Lorenzi
Maria Goos: Muži jsou jako sloni
Nizozemská scenáristka Maria Goos přijela do Prahy, aby se společně s dcerou zúčastnila premiéry své hry v Divadle pod Palmovkou. Hra Cloaca (u nás uváděno pod názvem Fuk!) o mužské krizi středního věku, podaná s ženským nadhledem, vznikla v roce 2002. Od té doby obletěla svět, a Maria tak zavítala do různých částí světa, včetně Severní a...
Řezenské stíny Hrabala, Kohouta a Pavlíčka
Bohumil Hrabal je bezpochyby jedním z nejznámějších českých spisovatelů. Nejen u nás, ale i ve světě. Bezprostředně po jeho smrti vyšly ve velkých zahraničních denících obsáhlé nekrology, například Basler Zeitung mu věnovaly celou stránku. Jeho Obsluhoval jsem anglického krále ve výborném německém překladu skvěle četl před několika lety...
Burza /
Uhde píše Levínskému
Ahoj, René, díky za návrh vstupu do naší hry. Mně však přinesl problém. Vzal jsi to za konec, na který neumím navázat. Prozrazuješ na hrdinku v její samomluvě všechno, co podle mě má vyjít na světlo teprve postupně, ale možná to ani nebude potřeba, například že kamarádí se slivovicí a (Pokračování textu…)
Burza /
Burza /
Kontext /
Došlo do redakce
Alo Trio Band: Eponym CD Galén 2015, 56:16 min. Hudební projekt písničkáře, básníka, spisovatele a malíře Vlastimila Třešňáka. Trio zpěvaček (a hereček) Natálie Řehořová, Martina Menšíková (mj. dcera herce Vladimíra Menšíka) a Pavla Stránská (barmanka v Divadle Na zábradlí) interpretuje jeho texty v hudebním zpracování Jana Volného (bývalý...
Zprávy /
Ceny Slováckého divadla za rok 2015 uděleny
Návštěvníkům Slováckého divadla se loni nejvíce líbil muzikál Pokrevní bratři. Nejvyšší počet hlasů v kategorii inscenací získal od divadelních recenzentů Deník Anne Frankové režisérky Zoji Mikotové.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 141)
U Buranů nebude jednoduchá situace. Změna ve vedení sice přinesla proměnu souboru, ale dramaturgie nadále dává přednost mnohomluvným scénářům a s pohybovým divadlem příliš nekalkuluje. Aneb Mudrování o krušnostech těla na rozhraní rovnodennosti a hůrce větrné.
Pardubice opět oživí GRAND Festival smíchu
Východočeské divadlo Pardubice bude od 25. ledna do 1. února hostit XVI. ročník GRAND Festivalu smíchu, který se věnuje výhradně komediálnímu žánru. Diváky čeká v hlavním programu sedm komedií, které v minulém roce vznikly na jevištích českých a moravskoslezských divadel.
Ostravské Shakespearovské slavnosti
K celosvětové oslavě 400. výročí úmrtí Williama Shakespeara se připojí také město Ostrava celoročním kulturním projektem ShakespEare Ostrava 2016.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 142)
Paní Evu Šlapanskou potkalo v září minulého roku kulaté jubileum. Soubor Nové operetní studio jí věnoval premiérové představení operety Eduarda Künnekeho Bratránek z Batávie. Aneb Mudrování nad úspěchem podzimním Bratránka z Batávie v brněnské Redutě (z neuveřejněných Mudrování).
Tip: The Residents v Paláci Akropolis
Světově respektovaná americká skupina pracující na pomězí experimentálního rocku a avantgardního divadla vystoupí v pátek 5. 2. 2016 v Paláci Akropolis Praze.
ČT art na stopě Mozarta
Rolando Villazón navštívil Prahu, aby zjistil, jak vypadala premiéra opery Don Giovanni ve Stavovském divadle v roce 1787. ČT art odvysílá dokument BBC o pražském pátrání mexického tenora v premiéře právě dnes. Nabízíme přehled všech pořadů na ČT art vysílaných k 260. výročí narození W. A. Mozarta.
70 let Divadla Petra Bezruče
V posledním lednovém týdnu oslaví ostravské Divadlo Petra Bezruče sedmdesáté výročí. Jubileum svého založení si divadelníci připomenou v pátek 29. ledna slavnostním galavečerem.
Divadlo Kámen: Postřehy (No. 15/1)
Běžně hledáme skrze estetiku. Tentokrát hledáme skrze jednoduché vtipy... Krátký rozhovor s režisérem Divadla Kámen Petrem Odo Macháčkem o chystané premiéře jeho nové hry Ztráta obsahu v konfekčním obalu.
Oslava G. B. Andreiniho na Štvanici
Soubor Geisslers Hofcomoedianten pořádá 6. února minifestival italského divadla a kultury ku příležitosti 440 let od narození G. B. Andreiniho, hvězdy italského barokního divadla.
Divadlo Kámen: Postřehy (No. 15/2)
Divadlo Kámen uvede v pátek 12. února premiéru nové hry Petra Macháčka Ztráta obsahu v konfekčním obalu. Nejen na průběh zkoušení jsem se zeptala představitelů hlavních mužských rolí Vladimira Benderského a Dušana Hübla.
Škola žen komedií roku
Ve Východočeském divadle Pardubice byla v rámci Grand festivalu smíchu vyhlášena Komedie roku 2015. Stala se jí Škola žen Divadla F. X. Šaldy Liberec v režii nadávno zesnulého Ivana Rajmonta. Nabízíme výsledky všech kategorií.
Kritika /
Jak to mají gay vědci rádi
Po jihočeském Zelenkově Fuk! oživili v Divadle pod Palmovkou libereckou homosexuální féerii Přísně tajné: Hrubá nemravnost tvůrčího dua Tomáš Dianiška – Braňo Holiček.
Zprávy /
Martin Leginus odchází z Prahy
Hudební ředitel pražské Státní opery Martin Leginus odchází ze své funkce. Na konci března, a to údajně z osobních důvodů. Vedení Národního divadla zahájí v nejbližších dnech jednání s domácími i zahraničními dirigentskými osobnostmi, aby funkci v nejkratším možném čase obsadilo.
Cirkpolis nabízí hrátky s vlasy i žonglování s plasty
Již potřetí proběhne Festival nového cirkusu Cirkopolis, který pořádá Palác Akropolis a CIRQUEON – Centrum pro nový cirkus. Bude se konat ve dnech 14. - 19. února.
Kritika /
Jana na třetí
Hravé a bláznivé divadlo pro děti i dospělé Anička a letadýlko oživilo příběh Jany Eyrové. Ale nejen o této Janě se v inscenaci Jana je panna vypráví.
Kritika /
Marná dementů snaha
Dramolet Poutník Elfriede Jelinekové v úpravě a režii Lucie Ferenzové uvádí divadelní spolek Kartel v jednom z ateliérů pražské MeetFactory.
Ochutnávka francouzského divadla
Druhý ročník festivalu francouzského divadla Sněz tu žábu proběhne ve dnech 13. - 15. března v holešovické La Fabrice. Jeho vizí je prezentace francouzského divadla, jím inspirované české tvorby a vzájemného vlivu české a francouzské současné scény.