Obsah Divadelních novin 3/2017
Rozhovor /
Antonín Puchmajer D. S.: Česká Třebová – náš cíl
Rozhovor s Vladimírem Mikulkou, Jakubem Škorpilem a Martinem J. Švejdou
Kritika /
Zápisky z coolového podzemí
V páté sezoně své činnosti se Studio Hrdinů jalo komentovat aktuální českou současnost skrze původní dramatické texty spisovatelů narozených v druhé půli sedmdesátých let – nejprve Davida Zábranského, nyní Petry Hůlové. Jak to dopadá? Dušan D. Pařízek a David Jařab ukončili v létě 2012 existenci Pražského komorního divadla v Divadle...
Kritika /
Nevěř, ale přemýšlej!
Směšná temnota Wolframa Lotze (1981) je nekorektní a půvabně nejednoznačný text. Vše, co je řečeno, může být, ale spíš není, pravda. Je to totiž realita zprostředkovaná slovy.
Kritika /
Život má začátek, střed… a konec
Česká premiéra muzikálu Chaplin odpovídá jedné z dlouhodobých strategií Městského divadla Brno: vyhledávat co nejčerstvější světové novinky, které odpovídají poetice brněnské scény, především obsahují silný, pokud možno dojímavý, příběh. A také se s nimi dá podnikat v zahraničí, předpokládám nějaký export titulu nebo inscenace i v...
Kritika /
Morávek Mrożkovi porozuměl
Tango Macabre v Divadle Husa na provázku provází (nejen) tištěná barnumská reklama, ale inscenace ke všemu ještě nese podtitul „Šaškárna převeliká“. Obrací se autor hry, veliký Sławomir Mrożek, v hrobě?
Kritika /
Obyčejný člověk za zátarasy
Jana Svobodová, zakladatelka festivalu politického divadla Akcent a tvůrkyně občansky zcitlivělých inscenací (například na téma uprchlictví), nalezla v čínské taneční disidentce Wen Hui občana světa, s nímž si může porozumět.
Kritika /
Je Molièrův Don Juan opravdu passé?
Molièrova Dona Juana uvedla činohra plzeňského Divadla J. K. Tyla na sklonku loňského roku. Režisér Martin Čičvák před premiérou charakterizoval titulní postavu jako současného Evropana a v programu inscenace je otištěn článek Víta Pokorného zamýšlející se nad současnými souvislostmi juanovského tématu. Jaký je tedy dnešní Evropan Don Juan v...
Kritika /
Když velikán začínal
O duchaplné hře Zamilovaný Shakespeare, která v překladu Jitky Sloupové začíná tažení po českých jevištích (Liberec je druhý v pořadí po Městském divadle Brno), by se dalo donekonečna rozumovat.
Kontext /
Nad rakví Michala Pavlaty
Míša Pavlata: Hluboký, vědoucí a známý herec, který ale, jak mohl, všude podsouval, že jej nikdo nezná, a když už ho pozná, nepochybně si ho s někým splete. Zavolejte herce a Míšu Pavlatu! rád citoval pokyn nejmenovaného režiséra inspicientovi před začátkem kterési zkoušky v Divadle E. F. Buriana.
Burza /
Tip: Trenky na právech
Akce reagující na performanci skupiny Ztohoven z roku 2015 se uskuteční v úterý 14. února v prostorách Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Skládá se z pražské premiéry operety Divadla Husa na provázku Včera jsme to spustili a diskuse Chceme rudé trenky nad Hradem?
Kritika /
Fredu Astairovi tváří v tvář
Slavný tanečník Fred Astaire má české kořeny, jeho dědeček, používající ovšem příjmení Austerlitz, žil v Praze, v Židovském Městě.
Kritika /
Za rytířskou romantikou
Vydal se v Jihočeském divadle režisér Tomáš Studený inscenací Verdiho opery Trubadúr. Odmítl považovat příběh opery za chaotický, i když třeba slavný tenorista Leo Slezak kdysi prohlásil, že Trubadúra zpíval pětsetkrát, ale netuší, o co v opeře jde.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 218)
Kdybychom my byli schopni vyměnit jed za hypnotikum, když je v nás zlost – nemuseli bychom litovat krutostí, které jedem napácháme aneb Mudrování nad inscenací opery La Gioconda v Janáčkově divadle.
Aktuality Petra Feyfara (No. 2)
Asi kdybych poslouchal jiné stanice než právě Vltavu, kterou pokládám za nejlepší českou stanici, musil bych kritizovat více. Ale o to více mne mrzí, že dnes a denně slyším i na Vltavě něco, co mne zatahá za uši. Aneb Ty školní znalosti!
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 220)
Šel jsem domů a byl smutný. Do mrazivé noci jsem šeptal: Sašo, měl jsi pravdu. Gogolovi Hráči jsou hrou přetěžkou… Aneb Mudrování o potýkání brněnských studentů s Gogolovými Hráči ve Studiu Marta.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 221)
Byl to šťastný nápad adeptům muzikálového herectví umožnit realizaci Café Brel aneb Mudrování nad únavou těla a milostí představení Světlo pod Café Brel, v Divadle na Orlí.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 219)
Ve foyeru jsem slyšel slova chvály: "Bylo to hravé, odvážné, mladé…" Ale také: "Hrozně vulgární… Patří tohle vůbec na jeviště Národního divadla?" Aneb Mudrování nad rozvernými Kmeny v divadle Reduta.
Dabing dabing dabing (No. 3)
V úterý 3. ledna se představil na Primě zbrusu nový anglický - Mr. Bean. Pardon, pochopitelně, Rowan Atkinson v podobě komisaře Maigreta... Aneb O interpretacích komisaře Maigreta a jeho českých dabinzích. A o tom aktuálním Karla Heřmánka v režii Mikuláše Panka nejvíc.
Zprávy /
Rekonstrukce budovy Státní opery může začít
Národní divadlo uzavřelo smlouvu s vítězem tendru na generální rekonstrukci Státní opery. Oprava jejích budov bude trvat 27 měsíců.
Kritika /
Kam s ním? Na piedestal!
Městské divadlo Zlín představilo druhou část baťovské trilogie – po prvním dílu, v němž se Dodo Gombár zabýval životem „otce zakladatele“ zlínské firmy Tomáše Bati. Tentokrát přišel na řadu Jan Antonín Baťa, jeho nevlastní bratr. Vzhledem ke vzniklé diskusi nad textem, otevíráme jej na těchto stránkách.
Kritika /
Třeskutá taškařice ve Stavovském
Chtěné, urputně dělané srandy bylo ve Stavovském divadle o premiéře Donizettiho frašky Poprask v opeře jak naseto... Viděl jsem, jak operní soubor prvé scény v republice dělá parodii. Ne na operní žánr, ne na Donizettiho, ale sám na sebe.
Čelákovické glosy (No. 7)
V rozmezí zhruba dvou týdnů se v budovách kolosu ND konaly dvě operní premiéry: dnes už nechvalně proslulá Tosca a pak Donizettiho Poprask v opeře. Základní příčinou neuspokojivého scénického tvaru obou je absence dramaturgické práce s režiséry při formování inscenačního záměru.
Dávám židli do kruhu, tančím a zpívám
Soukromé pražské Gymnázium Evolution Jižní Město uvedlo ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví (NUDZ) ve dnech 10. a 17. ledna v pražském Divadle Broadway dvě odpolední a dvě večerní představení muzikálu Židle v kruhu. Ten doprovází mezinárodní kampaň na podporu diskuse o duševním zdraví s názvem Dávám židli do kruhu.
Zprávy /
Lubor Cukr novým šéfem opavské opery
Na pozici šéfa opery Slezského divadla Opava byl jmenován Lubor Cukr. Nahradí tak Janu Andělovou Pletichovou, která se stala jeho zástupkyní.
Zprávy /
Užší nominace Cen Thálie 2016
Nabízíme přehled všech užších nominací.
LETÍ a NdB vévodí nominacím Cen div. kritiky
25. ročník Cen udílených na základě ankety časopisu Svět a divadlo: 16 nominací se váže na pražské scény, 3 na brněnské, 2 na ostravské a 1 na Hradec Králové, Liberec a Plzeň. Hlasy v anketě dostalo 76 inscenací...
Rozhovor /
Braňo Holiček: Sebevědomí není pýcha
Braňo Holiček. Herec, režisér, autor. Absolvent pražské konzervatoře a alternativní větve DAMU. Drobný mladý muž, raný třicátník, který se ve světě divadla pohybuje od svých dětských let. V roce 2013 získal Cenu Alfréda Radoka jako Talent roku. Na půl úvazku je v angažmá v Ypsilonce, ale působí i leckde jinde: v čase našeho rozhovoru zrovna...
Wen Hui: Pokouším se na chvíli zastavit čas
Čínská choreografka a performerka Wen Hui (1960) byla letos v Praze již poněkolikáté. Jejím útočištěm je Divadlo Archa, kam se pravidelně vrací od roku 2012. Letos zde ale poprvé vytvořila – spolu s režisérkou Janou Svobodovou – vlastní produkci: projekt dokumentárního divadla Obyčejní lidé / Ordinary People.
ĽSNS chce zakázat inscenaci SND
Ľudová strana Naše Slovensko banskobystrického hejtmana Mariána Kotleby je opět v konfliktu se slovenskými divadelníky, tentokrát se Slovenským národním divadlem v Bratislavě. Podala na slovenskou Generální prokuraturu podnět k prošetření a zákazu inscenace SND Natálka o žhářském útoku na romskou rodinu ve Vítkově v roce 2009.
Tamara Černá – SofiG (www.sofig.cz)
Původně dlouholetá sólistka a choreografka ostravského baletu Tamara Černá se věnuje divadelní fotografii. Zajímá ji výtvarná stylizace, inspiruje se tanečními pohyby, elegancí, módou. Fotí také pouliční snímky a děti. Portrétuje především operní a taneční umělce. V červenci bude vystavovat v pražském Atriu, v září v galerii La Scala d’oro...
Došlo do redakce
Jaroslav Jeroným Neduha: Životaběh Galén, 304 strany Folkař a rocker, výtvarník a příležitostný herec, dlouhá léta charakteristický svým hubeným dlouhým plnovousem, v osmdesátých letech exulant, svérázná osobnost alternativní hudební scény uplynulých čtyřiceti let, člen legendárních rockových skupin Extempore a Mezzanin J. J. Neduha (1945) vydal...
O české operní světovosti
Na konci ledna se v pražském Národním divadle potkaly významné operní celebrity. Andreu Chéniera přijel pohostinsky zazpívat tenorista Yusif Eyvazov (ve třech termínech 30. ledna, 6. a 8. února) a Praha mohla po dlouhé době slyšet z operního jeviště, ne jen z koncertního pódia, světovou hvězdu v plné síle.
Konkurz na šéfa opery v Opavě
Ředitel Slezského divadla v Opavě Ilja Racek mě přizval do konkurzní komise na pozici šéfa opavské opery. Nechtělo se mi, je to daleko, v zimě, ale hlavně jsem po událostech s krátkým ředitelováním Karla Drgáče neměl chuť asistovat u dalšího betonování opavských operních poměrů v až kuriózně malém operním souboru – má jen šest sólistů,...
Kritický žebříček 3/2017 – činohra a pohybové divadlo
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Veronika Boušová Lenka Dombrovská Josef Herman Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Jan Kerbr Dominik Melichar Michal Novák Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Martin J. Švejda Studio Hrdinů, Praha (Pokračování textu…)
Jiří Suchý, Jitka Molavcová a Skleněné prkno
Absurdní části zápletek Jiřímu Suchému vždycky šly – od Takové ztráty krve až po současný Prsten pana Nibelunga. I Skleněné prkno začíná slibně.
Jednou větou
Komedií roku 2016 na XVII. ročníku pardubického GRAND Festivalu smíchu se stala inscenace Poprasku na laguně libereckého Divadla F. X. Šaldy v režii Martina Černého, rekrutovaly se z ní i herecké výkony festivalu – Karolína Baranová v roli Lucietty a Martin Polách v roli Patrona Fortunata; studentská porota ocenila inscenaci (Pokračování textu…)
Podoby – Paprikový lusk s rajskou
Některý věci jsou zbytečně složitý. I lidi, příběhy, knihy a jídla. Paprikový lusk s rajskou a knedlíkem považuju za cosi vyváženýho – chuťově, vůní i dopadem. Ještě v devadesátým, když jsem přijel z Kanady do města narození, našel jsem pár bifáků, kde to předváděli. Teď už jsou to samý neznámý (Pokračování textu…)