Obsah Divadelních novin 3/2018
Kritika /
Billy Budd jako Špinarův příběh mužské touhy
I am an old man who has experienced much, zpívá kapitán Edward Fairfax Vere, nyní starý muž, jenž vzpomíná na léta napoleonských válek, na rok 1797, kdy velel válečné lodi HMS Indomitable, pronásledující francouzské revoluční loďstvo. Stejně tak lze o této klíčové postavě Brittenovy opery Billy Budd říci, že již zažila mnoho, pokud jde o různá...
Kritika /
Masky revolučního divadla
Bez roku čtyřicet let stará hra Pověření Heinera Müllera se dočkala české premiéry. A aby to nebylo málo, v lednu byly inscenace této hry uvedeny hned ve dvou divadlech. Režiséři Michal Hába a Jiří Pokorný vyšli z poměrně starého překladu K. R. Jilské z roku 1998.
Kritika /
Taškařice ze škamen
Komedie Úča musí pryč! dramatika Lutze Hübnera (nar. 1964) je v Německu divadelním hitem.
Kritika /
A slova stékají jako med
Činoherní klub se otevírá minimalističtějším, formálně a obsahově náročnějším divadelním kusům a především současné české hře.
Kritika /
Cirkusový klaun Ernani
Po téměř sto sedmdesáti letech se Verdiho Ernani dočkal opětovného uvedení v opeře Moravského divadla v Olomouci. Jde o vyčpělou a poněkud krkolomnou romantickou rytírnu, jež u nás nemá inscenační tradici.
Kritika /
Sestry na cestě od iluzí k beznaději
Komorní scéna Aréna opět obrátila pozornost k Čechovově tvorbě. Volba titulu Tři sestry, který jako by byl současnému souboru šit přímo na míru, je šťastná a režisér Ivan Krejčí opět dokázal, že si s ruským klasikem skvěle rozumí.
Kritika /
Když vdovy hrají tenis
Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana po vzoru francouzské salonní konverzačky.
Kritika /
Zachraň strom!
Románová prvotina Timothée de Fombella vypráví příběh Tobiáše Lolnesse, chlapce o málo většího než milimetr, který žije s rodiči v koruně obrovského stromu.
Kritika /
Jak slunce stvořilo svět
Naivní divadlo uzavřelo svůj volný triptych premiérou Žluté – modrá – zelený, inspirovanou knihou Daniely Fischerové Duhové pohádky.
Kontext /
Kontext /
Od všeho něco
Po dvou pražských a jednom brněnském vydání televizního magazínu ArtZóna začíná být jasné, co můžeme od „nového“ formátu očekávat.
Kontext /
V domě plném vlasů a pavučin
V Semperově opeře v Drážďanech se vrátili k opeře Ericha Wolfganga Korngolda Die tote Stadt (Mrtvé město). V roce 1920 byla poprvé uvedena hned ve dvou německých divadlech zároveň (v Kolíně nad Rýnem a v Hamburku), okamžitě poté v mnoha dalších operních domech včetně MET. A také v Brně (1922), kde se skladatel narodil – svou nejhranější operu, a...
Burza /
Divadlo 1918–2018
Divadelní zákon 1948 Za počátek právní regulace profesionálního divadla lze považovat tzv. Bachův divadelní řád – nařízení č. 454 ř. z. z 25. listopadu 1850. Jeho základní myšlenky převzala právní úprava první republiky: určovala způsobilost divadelních budov, vydávala koncesní povolení osobě způsobilé provozovat profesionální soubor a...
Burza /
Užší nominace Cen Thálie 2017
Činohra Tereza Dočkalová – Nora, Henrik Ibsen: Nora (Domeček pro panenky), režie Jan Nebeský, Divadlo pod Palmovkou Praha Veronika Khek Kubařová – Katja, Theodor Holman: Interview, režie Martin Myšička, Dejvické divadlo Praha Eva Salzmannová – Ray, Sara Baume: Jasno lepo podstín zhyna, režie Viktorie Čermáková, MeetFactory Praha Daniel Bambas –...
O poslušné lokajské společnosti (III) František Pavlíček: Čtení z října 1989
Srdcem divadla je herec Zatímco vaši dramatickou, filmovou i televizní tvorbu je možné dohledat, o pedagogickém působení ví, kromě bývalých studentů, asi jen málokdo. Přednášel jsem na DAMU, ale jenom tři semestry. Profesoři mě vyprovodili, protože jsem podrýval jejich autoritu. Musel jsem sice odevzdat roční plán výuky, ale pak jsem (Pokračování...
Rozhovor /
Vladimír Kratina: Jsem kluk z ulice
V prosinci měla v Činoherním klubu premiéru inscenace QED o atomovém fyzikovi Richardu Feynmanovi. Hlavní a v podstatě jedinou roli v ní hraje Vladimír Kratina, populární herec – skutečný „fajn man“.
Rozhovor /
Kateřina Bohadlová: Dokazujeme, že teorie a praxe spolu souvisejí
Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers Hofcomoedianten
Lázně jako magický prostor směšnosti
Sdílení zážitku je důležité pro utváření kulturní komunity ve společnosti. Právě v přítmí divadla k němu ještě může docházet. A nemusí vždy a nutně jít o vážné drama, ale také o společný smích nad něčím, co mohlo být, bylo či je součástí našich životů. Takový katarzní, osvobozující zážitek jsem si (Pokračování textu…)
Vlasta Fialová (1928–1998)
Moravské zemské muzeum v Brně otevřelo 18. ledna výstavu věnovanou legendární herečce Národního divadla Brno Vlastě Fialové. Výstava, jež nabízí řadu fotografií, dokumentů a artefaktů jak z hereččina uměleckého života, tak z jejího soukromí, potrvá do 27. května. FOTO FILIP FOJTÍK (Pokračování textu…)
Omluva
V rubrice Došlo do redakce (DN 2/2018, str. 15) jsme při redigování zkomolili jméno autorky CD Nebyla jsem vždycky dospělá Ajrín Zlámalové a nedopatřením jsme zaměnili jména autorů textů a hudby. Čtenářům, paní Zlámalové a autorovi textu Janu Kolářovi se omlouváme. Mrzí nás to. (Pokračování textu…)
O pitomcích
Prezidentem České republiky se na dalších pět let stal Miloš Zeman. Myslím, že to sám nečekal.
Trilobit
Vyhynulý mořský živočich jako by nám připomínal: moc si tady nevyskakujte, žijete na dně. Co ale u nás na někdejším mořském dně na vyhynutí zatím nevypadá, je česká kinematografie. Důkazem je právě nejstarší česká kinematografická cena TRILOBIT.
Povídka z Říma: Znejistění
Třetí Řím čeká, až se probudím, až projdu všemi detektory – detektorem kovu, detektorem dobrých myšlenek (detektor lži je zcela překonán novou technologií), další detektor zjistí, jestli náhodou někoho nemiluji. Na to si dávám pozor, obzvlášť když se mám dostat na tak výjimečné místo.
Kritický žebříček 3/2018 – činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Jan Kerbr Luboš Mareček Dominik Melichar Valdimír Mikulka Kateřina Rathouská Jana Soprová Jitka Šotkovská Martin J. Švejda Ivan Žáček Činoherní klub, Praha (Pokračování textu…)
Došlo do redakce
Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled MAŤA 2017, 88 stran Druhé vydání Jirousových samizdatových básní z roku 1985, kdy nad ním byl veden tzv. ochranný dohled, což znamenalo, že každý den musel na policejní stanici v Telči osobně hlásit svůj pobyt. Ve svých textech tematicky i formálně navazuje na předchozí Labutí (Pokračování textu…)
Nad největším melodramem
Věra Šustíková je velkým znalcem monumentální Fibichovy a Vrchlického melodramatické trilogie Hippodamie z let 1889–1891. Nejenže se jí jako muzikoložka dlouhodobě zabývá, ale režírovala i koncertní průřez na dvou festivalech v roce 2010.
Postarat se o nejmladší!
Kdykoli narazím na aktivity Nadačního fondu Magdaleny Kožené, který podporuje základní umělecké školy (ZUŠ), mám dobrý pocit, že se někdo bez velkých řečí stará o něco velmi podstatného a nelukrativního.
Jednou větou
Pražské Studio Alta oslaví v roce 2018 deset let své existence a bude ve svém programu zkoumat věk a čas z různých úhlů: mládí a stáří, minulost a budoucnost, zkušenost i naivita – jakým způsobem se s těmito pojmy vyrovnávají čeští i zahraniční umělci různých generací; jedním z vrcholů sezony (Pokračování textu…)
Podoby – U Růže
Byl by to skoro nejvhodnější den k odchodu ze světa. Zrovna hrajou cypljonok maleňkij. To zpívala moje přítelkyně, která mě, kdykoli se jí zachtělo, svedla. Tehdy jsem se zabejval studiem bohosloví. Po návštěvě v jejím ateliéru mi chyběl jen revolver. Stejně jsem na špek skočil znovu. Naštěstí jsem se nic (Pokračování textu…)
Benjamin Britten: Billy Budd
Státní opera v Národním divadle, dirigent Christopher Ward, režie Daniel Špinar, premiéra 18. ledna 2018.
Výročí 1.−15. února
Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △ Koubek Jan, sólista opery (1. 2. 1948) △ Kubálek Josef, sólista baletu (1. 2. 1938) △ Čejka Petr, sólista baletu (2. 2. 1968) △ Chudožilov Petr, spisovatel (2. 2. 1943) △ Sova Milan, herec (2. 2. 1938) △ Čechová Milada, loutkoherečka (3. 2. (Pokračování textu…)
Zemřeli
Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno – 17. 1. 2018 Brno) Zpěvák, klávesista a hudební skladatel známý především z rockových skupin Synkopy a Blue Effect. Vedle toho spolupracoval jako autor scénické hudby s Městským divadlem Brno a s Českou televizí. Zdeněk Braunschläger (30. 1. 1932 Boskovice – 17. 1. 2018 (Pokračování textu…)
Skutečnost může být jen zdání
Jít na festival současných íránských filmů, jehož 7. ročník se letos konal ve dnech 10.–21. ledna postupně v Praze, Brně a Bratislavě, a myslet si, že uvidíte jen samé filmy „z“ a „o“ Íránu, je vlastně svým způsobem předsudek.