Obsah Divadelních novin 3/2016
Rozhovor /
Jaroslav Slánský: Chci vrátit divadlo Kladnu

Rozhovor s uměleckým šéfem Městského divadla Kladno
Burza /
DVĚ LEGENDY – BOLEK POLÍVKA A MILAN LASICA V MANÉŽI

Fotografie z výstavy Manéž na cestách 2015, která dokumentuje úspěšné slovenské turné oblíbeného pořadu. Letos vyráží Manéž Bolka Polívky na cestu v sobotu 20. února v Brně a do 27. února navštíví Prahu, Ostravu, Zlín, Trnavu a Bratislavu. Bolek Polívka a režisér Rudolf Chudoba pozvali na společný „výlet“ Jiřího Stivína, (Pokračování...
Kritika /
Popelka v nepravých rukou

Popelka aneb Laskavost vítězí (La Cenerentola, ossia La bontà in trionfo), dílo čtyřiadvacetiletého Gioacchina Rossiniho (1817), nese typické znaky jeho oper. Základním předpokladem pro jejich nastudování je virtuózní zpěv a svěží, vtipný hudební doprovod.
Kritika /
Z Kyliánovy líhně

Jedna z nejlepších choreografií Jiřího Kyliána – Petite Mort – uzavírá novou, komponovanou inscenaci brněnského baletu. Vedle dlouholetého šéfa Nizozemského tanečního divadla se na ní podílejí dva Slováci, kteří také slavným nizozemským souborem prošli: Mário Radačovský a Lukáš Timulák.
Kritika /
Bolestná klauniáda u Zlatého draka

Před třemi lety jsem v úvaze nad inscenací Cybercomicsu ve Slováckém divadle vyslovil uznání nad odvahou zdejších tvůrců střetnout se s látkou, jež v prostředí nevelkého moravského města nemá ideální podmínky k vstřícnému přijetí. Po zhlédnutí Schimmelpfennigova Zlatého draka bych na tehdejších slovech nemusel mnoho měnit.
Kritika /
Swing do nich teprve leze

Poslední premiéru Studia Ypsilon Swing se vrací neboli o štěstí chápu jako pokus sblížit a tvůrčím způsobem propojit generaci zakladatelů divadla se skupinou mladých herců a tvůrců, která by v ypsilonském snažení měla pokračovat.
Kritika /
Semafor a rubato

Myslím, že je omylem – jak se to děje – zařazovat současný Semafor mezi standardní muzikálové produkce. A poměřovat pak inscenaci regulérními muzikálovými měřítky, z nichž se jako hlavní ctnost automaticky chápe interpretační přesnost, preciznost, herecká, pěvecká i pohybová dokonalost a věrnost originálu. A tak i vcelku vlídné recenze na...
Kritika /
Se ctí a tajemstvím

Nejnovější inscenace strašnického Divadla X10 s tajemným názvem A zítra mě, lásko, opět pochovej je zářným příkladem toho, jak se chvályhodné jednotlivosti mohou spojit v přehlcený a nakonec, bohužel, i téměř nic neříkající celek.
Kritika /
Plout dál, zlou tmou…

Pluj dál, jen dál,/ Pán Bůh je s námi./ Tvůj je oceán./ Anděli můj, prosím,/ při mně stůj a dej/ šťastnou pouť… Na forbíně stojí ti, kdo přežili – za nimi se proti obloze plné hvězd jako chrám tyčí ledovec s těmi, kdo šli s Titanicem ke dnu. Monumentální, přitom nijak přehnaně patetický závěr inscenace Městského divadla Brno.
Kritika /
Špatně vyložený divadelní minimalismus

Buranteatr uvedl na Sokolském stadionu, kde již šestou sezonu působí, drsně romantický příběh několika nenaplněných životních lásek – román Emily Brontëové Na větrné hůrce v dramatizaci Jana Šotkovského. Kouzlo Buranteatru dosud spočívalo v tom, že se ve svých inscenacích dokázal z nízkorozpočtových základů odpíchnout k divadelním...
Kritika /
Blues svědomí versus příběh

Román Tsunami blues Markéty Pilátové, jehož adaptaci uvedla pražská MeetFactory, začíná v momentě, kdy tsunami zabije dospívající Karle rodiče. Šokovaná dívka se rozhodne „vzdorovat smrti“ a vzdá se toho, co ji nejvíc naplňuje – hraní na trubku.
Rozhovor /
Ondřej Sokol: Chci, aby lidi šli s příběhem

Kromě vykřičených domů jsou z ulice Ve Smečkách dostupná dvě divadla – Činoherní klub a Divadlo Studio Dva. V obou Ondřej Sokol hraje i režíruje, rozkročen mezi McDonaghem, Mametem, Pinterem či Yasminou Rezou a muzikály nebo vlastní stand-up comedy Celebrity. Mezitím stíhá stovky vystoupení s improvizovanou Partičkou v krajích českých i moravských,...
Kontext /
Začíná rekonstrukce Státní opery?

Hudební ředitel pražské Státní opery (SO) Martin Leginus 22. ledna, zhruba dva týdny před uvedením svého nastudování Pucciniho opusu Madama Butterfly (premiéra 4. února), oznámil, že po dohodě s ředitelem Národního divadla (ND) Janem Burianem odchází z divadla na konci března z naléhavých osobních důvodů.
Kontext /
Obejít se nedá aneb Odkaz Henryka Jurkowského

Polský divadelní kritik, historik a teoretik, specializující se na loutkové divadlo, dramatik, překladatel, profesor loutkářských fakult vysokých divadelních škol Ludwika Solského v Krakově a Aleksandra Zelwerowicze ve Varšavě Henryk Jurkowski zemřel v neděli 3. ledna 2016 ve spánku s rozevřenou knížkou v klíně. Předpokládám, že taky rozečtenou....
Kontext /
Kontext /
Od Adamce po Žížalu

Napsat divadelněhistorickou práci v rozsahu třinácti set tiskových stran by byla jistě věc nesnadná. Dost možná ale přece jen jednodušší než sestavit ve stejném rozsahu slovník hesel od bezmála padesátky autorů, věnovaný osobnostem České činohry 19. a začátku 20. století, jak to v rámci dlouhodobého projektu Česká divadelní encyklopedie provedl...
Berlín se baví

Díky festivalům Divadlo a především PDFNJ známe berlínskou tvorbu režisérů Franka Castorfa, Christopha Marthalera, Thomase Ostermeiera, Michaela Thalheimera či Herberta Fritsche. Leccos už u nás bylo napsáno o inspirativním berlínském operním divadle. Berlín má ale ještě jinou, a to neméně zajímavou tvář… V následujícím textu nabízím procházku...
Shakespeare ve vlastní šťávě

Rok 2016 je pro Shakespearovy fanoušky mimořádný. Pozvednou číši k 400. výročí bardovy smrti. Londýnskému divadlu Globe nejspíš ještě vzroste každoroční – milionová – návštěvnost a sousedící Sam Wanamaker Playhouse otevře novou kapitolu svého – zatím batolecího – věku.
Burza /
Levínský píše Uhdemu

Jsem moc rád, že Tě úvod naší hry inspiruje, tedy inspiruje k tomu, abys ho napsal jinak. Souhlasím s Tebou, že v principu jediné, s čím můžeme pracovat, je vývoj hlavní (a v podstatě jediné) postavy. Já si to představoval tak, že se z drsné slupky vylíhne něžné poupátko, ale jistě to lze provést i jinak, třeba přesně naopak.
Burza /
HA za kulatým stolem v Senátu

Herecká asociace informuje
Burza /
Došlo do redakce

Petr Váša: Sni Centrum pro studium demokracie a kultury, 224 stran Po „povídkovém románku“ Tomatom přichází brněnský fyzický básník se „snovým románkem“. Zachycuje v něm dobrodružství dvou let svých „snění o snech“, jež ho provázely během přípravy Tomatomu. Dává vhlédnout do nitra své osobnosti, do svých pracovních postupů, jež jsou...
Kritika /
Těžká cesta ze dna

Tragikomedii Top Dogs napsal švýcarský dramatik Urs Widmer v roce 1996 pro curyšskou scénu Neumarkt Theater a velmi záhy po premiéře se stala hitem řady evropských divadel. Na českých jevištích se objevila zatím jen dvakrát (HaDivadlo Brno ji uvedlo v režii Jiřího Pokorného v roce 2002 a Středočeské divadlo Kladno v režii Petra Svojtky v roce 2005) a...
Kritika /
Chovejme se tak, aby o nás muži mohli říci…

Nová inscenace Studia Paradox Zasnoubené se smrtí vypráví o ženském hrdinství. Domnívám se však, že ze špatného úhlu pohledu.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 143)

Máme strach z toho, co nás čeká… aneb Mudrování nad představením Herci na frontě ve sklepení paní Husy.
Na letním soustředění

aneb Pokus o revitalizaci Starců na chmelu. Scénář kulhá o berličkách a vycpává mezery mezi jednotlivými muzikálovými výstupy... Recenze filmu Slobodanky Radun Muzikál aneb Cesty ke štěstí, který 14. ledna vstoupil do českých kin.
Kritika /
Velké divadlo světa ve flitrech a peří

Volné sdružení Mime Prague, které před časem založil Radim Vizváry, zkoumá možnosti nonverbálního divadla v nejrůznějších podobách. Z jeho dosavadních projektů je Prague is Burning nejvíce extravagantní.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 144)

Ambiciózní ředitel Martin Glaser krůček po krůčku naplňuje svůj sen, aby lidé od Národního divadla Brno čekali stejně úchvatné divadlo, jako když řeknete třeba Schaubühne, Deutsche Oper nebo berlínský Staatsballet… aneb Mudrování nad Vévodkyní ukrytou v pudru operního hávu rumělkové Reduty.
Balancování s novým cirkusem

Již 14. února začne svátek nového cirkusu - festival Cirkopolis 2016, který představí to nejlepší z české nezávislé scény a dvě zahraniční produkce. Potrvá do 19. února.
Clown Bilbo bloguje (No. 50)

Jsme součástí experimentu. Vše se natáčí jako instruktážní film a u počítačů to v přímém přenosu laikujou, sdílí, četujou, glosujou... Aneb Let asfaltových motýlků.
Kritika /
Žena mezi psem a vlkem

Inscenace režiséra Vojtěcha Bárty Na slepičím zámku ve Venuši ve Švehlovce je věnována Suzanne Renaud, francouzské básnířce ztracené v Čechách.
Ne násilí, ne fašizaci

Veřejné projevy studentů DAMU, pražských divadelníků a představitelů pražských hudebních klubů, ve kterých se vymezují proti víkendovým událostem v metropoli, jejichž vrcholem byl sobotní žhářský útok na Autonomní sociální centrum Klinika.
Nová krev tažných ptáků

Čtrnáctý ročník festivalu Malá inventura se bude konat ve dnech 22. - 29. února a již potřetí ho zahájí slavnostní Galavečer při příležitosti udílení cen Česká divadelní DNA.
Ceny Thálie 2015 – nominace

Dnes byly zveřejněny nominace Cen Thálie za rok 2015. Laureáti budou vyhlášeni 26. března z jeviště Národního divadla. Nabízíme přehled všech nominovaných včetně širších nominací,
International Summer School 2016

Dear colleagues - dancers, performers, choreographers, actors, multidisciplinary artists, movement, dance and contemporary performance practitioners, the long-awaited summer 2016 is coming!
Sto růží v bidetu (III) Divadelní svědectví Lídy Engelové

Učednická léta skončila.
Očekávání Festivalu Janáček Brno 2016

Po diváckém úspěchu minulého ročníku festivalu Janáček Brno připravuje v termínu od 7. do 18. 10. 2016 Národní divadlo Brno již 5. ročník tohoto prestižního bienále věnovaného osobnosti Leoše Janáčka. Nabízíme úplný program.
Výzvy (nejen) pro mladé divadelníky

Dvě pražská nezávislá divadla - Studio Hrdinů a MeetFactory - vyhlásily výzvu pro umělce, kteří by chtěli realizovat projekt v jejich prostorách.
Pořád se točí!

Život otáčivého hlediště v zámecké zahradě v Českém Krumlově se, se souhlasem ministra kultury Daniela Hermana, opět prodloužil – zůstane na místě i po roce 2017. Prý aby bylo dost času vypsat architektonickou soutěž na nové těleso „točny“ – říkejme objektu tak, jak je léta zvykem. Točnu navrhl Joan Brehms, (Pokračování textu…)