Obsah Divadelních novin 4/2017
Burza /
Turecké prověrky
Z Ankarské univerzity přišlo upozornění na čistky, které režim prezidenta Erdoğana rozpoutal v akademické obci.
Rozhovor /
Shakespeare in Prague: Imagining the Bard in the Heart of Europe
Rozhovor s Josephem Brandeským, Vlastou Koubskou a Barborou Diego Rivera Příhodovou
Kritika /
Spalující strojenost
Inscenovat Koltèsovy hry není jednoduché. Inscenovat (nejen) v Čechách Boj černocha se psy je úkol téměř heroický. A režiséru Michalu Skočovskému se v ústeckém Činoherním studiu povedl tak napůl.
Kritika /
Když operní konvence popraskají ve švech…
…je to ukrutná švanda. Angažování Radima Vizváryho slibovalo nové inscenaci opery Gaetana Donizettiho Poprask v opeře minimálně nekonvenčnost, ne-li dokonce umělecké kvality.
Kritika /
Kašpar, bezvadné fóry a prvotřídní kuplety
Jako „uctivý remake“ charakterizuje reklamní slogan na plakátu novinku divadla Kašpar. Jde o čerstvou jevištní podobu legendárního semaforského titulu Jonáš a tingl-tangl.
Kritika /
Tosca z Barťáku aneb Jsou všude
Francouzský režisér Arnaud Bernard, jemuž Národní divadlo svěřilo inscenaci Tosca, se rozhodl pojmout „ten největší z operních krváků“ jako studii policejní moci, bezbřehé, všepronikající a všeovládající.
Kritika /
Krvaví medvídci
Macbeth Michala Háby v Divadle D21 mi silně připomněl Macbetha Jürgena Gosche z Schauspielhaus Düsseldorf (premiéra 2005). Jeden z mých největších divadelních zážitků.
Kritika /
Vzestup a pád cara Samozvance
Uvedení historické hry Car Samozvanec polského autora Adolfa Nowaczyńského v Národním divadle moravskoslezském lze považovat za odvážný dramaturgický počin. Dala by se totiž očekávat spíše na repertoáru některé alternativnější scény.
Kritika /
Sen o říši snu
Tato hra nejlépe byla by provozována štíhlými, krásnými jinochy, někde za růžového večera, plného bezu, kde člověk touží vzdáti svou žádost nejsladším vzdechům a nejhlubším očím, píše v úvodu své pohádkové hry Sen o říši krásy Jiří Karásek ze Lvovic (1871–1951), vůdčí osobnost české dekadence.
Kritika /
Věcný koktavý král
Králova řeč ve Slováckém divadle je teprve pátým uvedením textu Davida Seidlera na českých jevištích. Je to trochu s podivem. Divadelní hru proslavila filmová oscarová verze, ale především – text slibuje kvalitní měšťanskou zábavu v podobě dobře napsané hry a pochopitelně minimálně dvě vděčné herecké příležitosti.
Kritika /
Symbol silných časů Mahenovy činohry
Františákova Paní z moře v Národním divadle Brno je pronikavým a promyšleným dílem, které Ibsenovo drama citlivě vymaňuje z doby svého vzniku a s úctou přenáší jeho symbolistní poselství, aby bylo blízké dnešnímu člověku.
Kritika /
Antické zatmění
Jestliže přicházíme do A Studia Rubín na Sofokla ve spojení se jmény dvou režisérů s velmi svérázným viděním – tedy Janem Fričem a Lucií Ferenzovou (která je tentokrát autorka textu), můžeme očekávat inscenaci neobvyklou.
Kontext /
Smíchu a potlesku bylo dost, výjimečných inscenací méně
Jako porotce i recenzent sleduji pardubický GRAND Festival smíchu od jeho skromných počátků a mohu říct, že v průběhu posledních deseti let dosáhl statusu jedinečné divadelní přehlídky.
Kontext /
Mýty kritiky pohybového divadla
V posledním loňském čísle Divadelních novin (22/2016) jsem byl citován, aniž bylo uvedeno moje jméno. To je, myslím, potřeba napravit. Došlo k tomu v článku Alexeje Byčka Mlčeti stříbro aneb O kritice pohybového divadla a jednalo se o citát vytržený z mého profilu na sociální síti reagující na jeho reflexi inscenace Constellations I. (Before I Say...
Burza /
Burza /
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 222)
Bylo to spíše varieté než cirkus aneb Mudrování o premiéře Cirkus Unikum v brněnské Polárce.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 223)
Vladimír Morávek inscenuje Jarryho hru Ubu králem jako hlasitě křičící obrazovou surrealistickou báseň aneb Mudrování nad premiérou Ubu králem: Svoboda! v Huse na provázku.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 225)
Kdyby v tu ránu začalo v tunelu pršet, nedivil bych se aneb Mudrování nad tajenkou projektu Romana Štětiny v HaDivadle.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 224)
Autorská pohybová i loutková koláž těží z toho nejlepšího z české poezie pro děti aneb Mudrování nad inscenací Zoji Mikotové Od maličkých k velkým.
Tip: Venušiny dny ve Švehlovce
Žižkovská sluj Venuše ve Švehlovce otevírá ve dnech 8. - 11. 3. své lůno rozpustilému mikrofestivalu o ženách, od žen, s ženami i proti nim. Druhý ročník festivalu Venušiny dny, Bitch! Tam nesmíš chybět!!
Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 9)
S festivalem Malá inventura jsem se rozloučila středečním představením Od Madlenky k Madle, určeným publiku od dvanácti let. Za sebe musím přiznat, že moje závěrečná návštěva mi přinesla spíše zklamání.
Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 8)
Fyzickým jednáním vytvářené emoce, ztrhaná vizáž herců a jejich špinavé oblečení společně s atakem na smysly diváků prostřednictvím těžce dýchatelného prachu a strachu z padajících tříštících se jablek, to vše má za úkol přimět diváky vystoupit z bubliny netečného bezpečí,.. O představení Mir Vam (Mír s vámi) bulharského souboru VOX...
Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 7)
Úterní inscenace festivalu Malá inventura mě oslovily minimalismem a střídmým, avšak silně významotvorným nakládáním s rekvizitami a jinými jevištními znaky.
Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 6)
Hlava je kulatá krychle. S tím pocitem jsem opouštěla pojízdný Autobuf po nedělním představení Unhappy Happy. Na putování myšlenkovou krajinou Svatého Vincenta, bojujícího s rakovinou mozku, jsme se přesunuli z MeetFactory. Smíchovský večer totiž zahájila inscenace Hoří, která vznikla podle románu německé spisovatelky Sudabeh Mohafez.
Divadlo je dnes hlavně o lásce! (No. 5)
Víkendovou část festivalu zakončila dvě představení se společným motivem životní etapy. V případě Švihly jsme pomocí rytmizovaného odbíjení lana o podlahu naskakovali do krátkých úryvků ze života ženy neustále plnící očekávání. Druhý projekt s názvem Resolution představil okamžik životní změny pomocí analýzy.
Divadlo je dnes hlavně o lásce! (No. 4)
Sobotní festivalový den začal a končil hravě. Poněkud drsnou odbočku představovalo Martyrium aneb Umění trpět Depresivních dětí toužících po penězích.
Divadlo je dnes hlavně o lásce! (No. 3)
Z pátečního festivalového programu Malé inventury jsem absolvovala tři představení: Tisíc tuctů ve Studiu Alta, Jana je panna ve Venuši ve Švehlovce a BuskingUn/Limited v Divadle Archa. Ve všech třech byla výrazným komponentem hudba.
Divadlo je dnes hlavně o lásce! (No. 1)
Jubilejní 15. ročník festivalu nového divadla Malá inventura, který má letos motto Divadlo je dnes hlavně o lásce!, zahájil včera epos Rostislavů Nováků Black Black Woods.
Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 2)
Druhý festivalový den byl pro mě zklamáním. Čtvrteční program zahájila akce Give me 10 minutes ve Studiu Alta, poté následovala post-internetová impro-opera Eleusis v Alfredu ve dvoře.
Postřehy Divadla Kámen (No. 20)
Nejistý běh s drůbeží v náručí aneb O nejnovější inscenaci Divadla Kámen Přibližně dvaatřicet zubů vzniklé na motivy tří stran románu Svatá kniha vlkodlaka současného ruského spisovatele Viktora Pelevina. Premiéru měla ve čtvrtek.
Kritika /
Anděl v bistru
Autorská inscenace Halky Třešňákové V oku smyčky vypraví s nadhledem i humorem o smrti – či spíše sebevraždách.
Zprávy /
Poděkování
Nestává se často, aby do redakce přišel e-mail oznamující dar deseti tisíc korun od známého umělce, který si nepřeje být jmenován
Dabing dabing dabing (No. 4)
Kladu si otázku, co komu udělali čeští diváci, že se musí v příznivém čase 21.35 hod. dívat v televizi na filmy předpokládající nižší duševní úroveň, než je u nás (zatím) obvyklé.
Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 1)
Jsem novinářka a publicistka zabývající se dlouhodobě kulturou, především divadlem a klasickou hudbou. Prostor pro články je v tištěných mediích samozřejmě rozsahově limitován. Proto vítám zdejší blog, který tímto textem o plzeňské premiéře Madama Butterfly otevírám.
Muzikál Srdcový král zvítězil v anketě i-divadla
Muzikál Srdcový král pražského Divadla Kalich se ve výroční anketě serveru i-divadlo.cz stal nejlepší inscenací roku 2016. Nejoblíbenějším divadlem zvolili hlasující již poosmé Městské divadlo Brno. Z hereček nejvíce zaujala Pavlína Štorková, která obsadila hned dvě medailové pozice, a v mužské kategorii uspěl Stanislav Majer.
Divadlo je dnes hlavně o lásce (No. 10)
Zrecyklovat a za rok na viděnou! Jubilejní 15. ročník pražské Malé inventury se uzavřel na Popeleční středu nikoli v masopustním, ale v komiksovém duchu.
Maxim Didenko: V podzemí pracuju rád
Prostřednictvím literatury poznávám svět autora i atmosféru města. Rozhovor s petrohradským režisérem mezinárodního projektu The Trial, který má dnes a zítra premiéru v prostorech bývalého Kina 64 U Hradeb v Mostecké ulici v Praze na Malé Straně.
Dabing dabing dabing (No. 5)
Koukaje v ČT na dabing Mladého Montalbana měl jsem převážně pocit radosti. A pocit radosti nese v sobě i uspokojení z kvalitního dabingu, tentokrát z dílny České televize.
Dobro (nejen) po slovensky
Slavný rakouský dramatik Karl Kraus řekl: Nesympatická je mi na šovinismu ani ne tak nechuť k cizím národům, jako spíše láska k vlastnímu. Tuto maximu je možno vytknout před závorku autorského přístupu slovenského spisovatele, dramatika, herce a režiséra Laca Keraty (1961) v jeho nové hře Dobro, kterou aktuálně premiérovalo nitranské (Pokračování...