Obsah Divadelních novin 4/2017
Budapešťské zimní lásky a zločiny aneb Podunajský víkend
Návštěva lednové Budapešti souvisela s mou prací v dramaturgické radě mezinárodního divadelního festivalu v Plzni. Navštívil jsem tři představení a jednu výstavu.
Kontext /
Řešit věci v malém a pomalu aneb Permahudba Philipa Glasse
Americký skladatel Philip Glass oslavil – a celý hudební svět s ním – osmdesáté narozeniny (nar. 31. ledna 1937). Významné jubileum.
Kontext /
Po Vajdičkovi… aneb Dejvice L. P. 2017
Dejvické divadlo prožívá nejisté období. Dejvické divadlo se opakuje a tápe. Dejvické divadlo neví, co si má počít se svým úspěchem. Dejvické divadlo nemůže být bez Miroslava Krobota tím, čím bývalo v dobách jeho uměleckého šéfování.
Rozhovor /
Roman Janál: Když zpívám, necítím se jen zpěvákem
Někdy v roce 1997 jsem zašel do Státní opery na Lohengrina. Není úplně nejlepší vizitkou, když vás v této opeře zaujme pouze Hlasatel. Ten však stál za to. Řekl jsem si, že si to jméno musím zapamatovat. A dobře jsem udělal. Ten mladý baryton se jmenoval Roman Janál. Když se (Pokračování textu…)
Skandál s papežem v Teatru Powszechny
Zapomeňte na Tomáše Dianišku a skauty, nepodceňujme kauzu překrytí hákového kříže Madonou na Slovensku, ale v Polsku mají daleko drsnější inscenaci a větší skandál: inscenaci Klątwa (Prokletí).
Taneční divadlo aneb Vyprávění o Macbethovi
Ve foyer Nové scény Národního divadla byla 17. ledna za účasti choreografa a pedagoga Daniela Wiesnera a dalších tvůrců baletní inscenace Macbeth, jež měla premiéru v Národním divadle v Praze 6. prosince 1984, pokřtěna kniha Daniela Wiesnera Taneční divadlo aneb Vyprávění o Macbethovi – autorská reflexe vzniku inscenace baletu Národního...
Došlo do redakce
Jan Borna: Psáno očima Dybbuk, 72 stran Poslední – šestá – sbírka v lednu zesnulého režiséra a dlouholetého uměleckého šéfa Divadla v Dlouhé. Psal ji skutečně očima; skrze speciální brýle s abecedou na sklech napojené na počítač – když zaměřil oči na nějakou dobu na konkrétní písmeno, zapsalo se do (Pokračování textu…)
Maminka, režisér a divadelní kritik mají vždycky pravdu aneb Hommage à Eva Herrmannová
Maminka má vždycky pravdu proto, že je maminka. Režisér a divadelní kritik mají vždycky pravdu proto, že pravda v umění neexistuje. Existuje pouze umělecký názor, vkus vytříbený nebo nevytříbený, vším možným ovlivnitelný estetický soud, jak výstižně říkali strukturalisté, který nemůže být ani pravdivý, ani nepravdivý! Není faktem, ale...
O klopýtání
Jak už o vztahu člověka a přírody napsal nejeden klasik. Moderní lidé jsou jí dostatečně vzdáleni! Přesto mnozí pochopí, že to, co proklamují jako svůj vývoj, ve skutečnosti není ničím jiným než oklikou vytvořená napodobenina jiných vynálezů, jež už dávno objevily a uskutečnily jiné živé bytosti. Hmyz, ptáci, květiny… Žijí...
Kritický žebříček 4/2017 – opera
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Dehner Věra Drápelová Vít Dvořák Helena Havlíková Josef Herman Radmila Hrdinová Olga Janáčková Rudo Leška Lenka Šaldová Denisa Valterová Ivan Žáček Národní divadlo, Praha – Gaetano Donizetti: Poprask (Pokračování textu…)
Burza /
Ze zpracovaných pozůstalostí v roce 2016
Národní muzeum informuje
Jednou větou
Webová stránka Divadlo.cz se dočkala nové vizuální podoby a několika změn, které by měly napomoci k přehlednosti a dostupnosti aktuálních informací o současném divadelním dění u nás i ve světě, dále v ní návštěvníci naleznou burzu práce a zboží nebo nabídky ke spolupráci; nový design stránek výrazně zvýšil přehlednost informací...
Podoby – Bohyně lásky
Snad každej potkal v životě tu bohyni. Někdy jen ve snech. To se taky počítá. I bohyně si to někdy rozdaj’ s tím pravým Erotem. I víckrát. Jak se pozná bohyně lásky? Prostě: umí to. Jestli bohyně existuje, je ve hvězdách. A lásky? To už je vošajstlich. Začíná to obvykle, (Pokračování textu…)
Zemřeli
Dušan Karpatský (28. 2. 1935 Trebišov, Slovensko – 1. 2. 2017 Praha) Literární historik, bohemista, přední český překladatel ze slovanských jazyků, především ze srbochorvatštiny. Květa Koníčková (10. 6. 1932 Mukačevo /ČSR, dnes Ukrajina/ – 2. 2. 2017 Velké Březno) Operní pěvkyně a hudební pedagožka, nejvýznamnější sólistka v historii...
Zemřel Vladimír Vašut
(26. 3. 1931 Dolní Marklovice – 2. 3. 2017 Mělník) Taneční dramaturg, libretista, kritik a publicista, spoluzakladatel Baletu Praha Pavla Šmoka a Luboše Ogouna, dlouholetý spolupracovník Pražského komorního baletu Pavla Šmoka.
Antonín Přidal (13. 10. 1935 Prostějov – 7. 2. 2017 Brno)
Spisovatel, básník, publicista a překladatel z angličtiny, španělštiny a francouzštiny, dlouholetý pedagog Divadelní fakulty JAMU.
Ve Wilma Theater (No. 2)
Jsem v Philadelphii už čtvrtý týden. Intenzivně probíhá zkoušení. Každý den kromě pondělí je kompletní herecká sestava připravena pracovat na inscenaci - celý den!!!
Má poslední štace (II) – Jan Skopeček
V roce 1940 jsem na přání otce začal studovat soukromou obchodní školu, na obchodní akademii mne nevzali. Utěšovalo mne, že pro divadlo jsem ještě moc mladej – bylo mi sotva 15, nic nebylo ztraceno.
Žízeň po radosti
Kabaret Petra Michálka a Městského divadla Zlín Ovčáček čtveráček značně zkypřil českou divadelní kotlinu.