Obsah Divadelních novin 4/2018
Rozhovor /
Felix Koch a Nathalie Frank: Můžeme motivovat lidi, aby přemýšleli a pracovali na změně
Rozhovor se zástupci sdružení LAFT Berlín
Kritika /
Trochu si zahajlujeme a zazpíváme
Činohra pražského Národního divadla má už léta zavedený následující nešvar. Produkuje propagační, esteticky vzájemně sladěné plakáty k inscenacím a stylizované fotografie vzniklé při té příležitosti použije na obálku programu k danému titulu. Ovšem zřídka se tyto plakáty a záběry potkají s charakterem a vyzněním následné inscenace.
Kritika /
Zrození, život, smrt
DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí bývalého Domu uměleckého průmyslu na Národní třídě, spravuje od začátku sezony Divadlo X10. Dvoupatrový prostor s obnaženými stěnami, obrovskou hloubkou a šířkou není lehké rozžít. Navíc divadlem, jelikož akustika je zde mizerná.
Kritika /
Nenechat se sbalit do Ikea tašky
Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek vyvolala v Rakousku skandál. Na osobě populární herečky Pauly Wessely a jejího muže Attily Horbigera dramatička tematizovala nacistickou minulost svého národa.
Kritika /
Krejčík by se nezlobil
O’Caseyho Pension pro svobodné pány učinil v Česku známým především režisér Jiří Krejčík, v jehož úpravě se tato košilatá a bláznivá komedie stala erbovním titulem Činoherního klubu (k překvapení mnohých v ní exceloval například Jiří Menzel svými téměř artistickými dovednostmi) a později doznala i filmové podoby s hvězdným obsazením...
Kritika /
Smutná válečná romance
Novelu Petr a Lucie napsal Romain Rolland v roce 1920 jako působivou reakci na tragédii první světové války. Jedno z nejčtenějších milostných děl světové literatury, které dodnes přitahuje zejména mladé čtenáře, v Moravském divadle nastudoval slovenský režisér Marián Pecko. Dramatizaci připravila Jana Pithartová, která vyšla z verze Ivana Tallera...
Kritika /
Příroda proti kultuře
Divadelní spolek Tygr v tísni se v inscenaci Vořezávátka zaměřil na téma rodiny a výchovy. Vedle vlastních zkušeností se tvůrci opírají především o klasická díla J. A. Komenského, J. J. Rousseaua a A. S. Makarenka, jež dokazují, že správná výchova je, a vždy byla, věcí názoru a návod na ni neexistuje. Z této premisy tvůrci vycházejí a...
Kritika /
Jeviště plná techniky a lidských trápení
Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí na třech scénách se čtyřmi soubory široký repertoár. Snaží se vyhovět neuvěřitelným tisícům dlouholetých předplatitelů a zároveň jim ukazovat nové jevištní možnosti a technologie.
Dotkni se komedie a zazpívej
Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu v minulých letech nejednou zazářil superhit, který vyluxoval většinu cen. Osmnáctý ročník se však ukázal jako hodně vyrovnaný a o trofeje se na něm podělilo pět ze sedmi soutěžních titulů. Hned tři z nich připomněly, jak účinnou komediální zbraní může být retro. Domácí Východočeské divadlo...
Rozhovor /
Ivana Uhlířová: Vůle, přesnost, vášeň, to mě fascinuje
Někde jsem četl, že po Lídě Baarové je Ivana Uhlířová (1980) teprve druhá herečka, která se dokázala prosadit v Německu. Ona to vnímá spíš jako „husarskej kousek“. Nicméně pravdou je, že vedle mnoha českých scén má za sebou zkušenost se švýcarským, rakouským i německým divadlem. Je to sedm let, co v kavárně Nona poskytla poslední velký...
Kontext /
Co s tím ministr kultury může dělat?
Ministra kultury v demisi Ilji Šmída jsme se zeptali na jeho plány v oblasti financování umění. Pane ministře, povedeme úvahy o vašich plánech, ale jste členem vlády v demisi. A bez důvěry. Dokonce. Jak vidíte svou budoucnost? To nemohu vědět, ale rád bych ty čtyři roky na MK vydržel – (Pokračování textu…)
Kontext /
Hmyz na divadle a u voleb
Světoznámý český výtvarník Jan Švankmajer opatřil svůj nový film Hmyz vlastní předmluvou. Upozorňuje v ní na fakt, že jeho surrealistická koláž vychází ze hry Ze života hmyzu bratří Čapků. Čeští prvorepublikoví fangličkáři prý autory seřvali za přílišný pesimismus. A mladí bratři si dali říct a připsali hře optimistický konec:...
Jan Klata: Teď a tady budu měnit svět
Režisér Jan Klata (1973) patří k osobnostem, jejichž inscenace k sobě okamžitě přitáhnou pozornost. Děje se tak jak v jeho rodném Polsku, tak i v zahraničí. Originální vidění, cit pro dobu, ale i nezbytný buřičský temperament mu přinesly slávu a uznání, ale také nepřátelství – především ze strany oficiálních míst, což vyvrcholilo loňským...
Burza /
Burza /
Divadlo 1918–2018
Rudozelený anton pro EFB Aprílové číslo Světozoru v roce 1937 přineslo zvláštní zprávu doloženou fotografií, na níž Emila Františka Buriana (1904–1959) vyvádí z divadla v Jungmannově ulici tajný agent doprovázený policisty: Protilidovému formalistickému paumění v D37 byla konečně učiněna přítrž. Zločinů jeho obojetnického šéfa E. F....
Burza /
O poslušné lokajské společnosti (IV) František Pavlíček: Čtení z října 1989
Možnost vidět inscenace svých her chyběla i Havlovi, proto se také uskutečnilo představení Žebrácké opery v Horních Počernicích. A proto píše tak podrobný poznámkový aparát, který některé režiséry rozčiluje. Jako pojistku k tomu, aby mu nezahráli něco jiného.
Kritika /
William Shakespeare, Klatův současník
Jan Klata je prvoligový evropský režisér v plné síle. To, že v Česku nastudoval inscenaci, je událost sama o sobě; za posledních pár desítek let je to v domácí činohře bohužel úplně poprvé (zastávky Roberta Wilsona byly přece jen něco trochu jiného, troufám si tvrdit). Jeho Něco za něco si však zaslouží víc než jen obligátní respekt vůči...
Konkurs Fotografii Teatralnej
V Polsku se již třetím rokem koná soutěž o divadelní fotografii roku Konkurs Fotografii Teatralnej, již pořádá polský Divadelní ústav – Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Na sedmdesát autorů do ní loni přihlásilo přes tisíc snímků a fotografických cyklů (mohou se účastnit profesionálové, studenti fotografie i amatéři). Soutěž má...
V povolební kocovině
Tak se vám svěřím. Ani tři týdny po prezidentské volbě jsem se neprobral z deprese, že s námi žije pětina spoluobčanů, která si znovu vybrala na Hrad toho pomstychtivého, soudem usvědčeného proruského a pročínského lháře, který používá ústavu jako toaletní papír, obklopeného suitou neprověřených gaunerů. A propos, pokud jde o (Pokračování...
Ceny Thálie s Václavem Moravcem
Herecká asociace oznámila zásadní změnu ceremoniálu předávání Cen Thálie, který prostřednictvím televizních kamer v exkluzivním vysílacím čase stále sleduje mnoho diváků – místo herce (dvojice herců) bude večerem provázet politický moderátor Václav Moravec.
Jak v Národním divadle slaví republiku
Myslel jsem, že stoletým výročím republiky bude Národní divadlo žít! Nevolám po nějakém fangličkaření, po okázalých návratech k českým obrozencům. Volám po chytrých projektech, které by ono výročí ozvláštnily a konfliktně se podívaly na to, jak tu těch sto let žijeme a čeho jsme se dožili. Takové premiéry bych ostatně v Národním divadle...
Divadlo pije!
Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén lehce podnapilého, až opilého diváka zatím zřejmě žádná teatrologická studie nezkoumala. A už vůbec ne na Ostravsku, kde se tradičně pije poněkud bezhlavěji než ve zbytku zemích českých. Když jsem v půli osmdesátých let vlastnil studentské předplatné do Divadla Petra Bezruče, bylo jakousi povinností...
Kritický žebříček 4/2018 – muzikál
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Milan Bátor Iva Bryndová Ondřej Doubrava Josef Herman Pavel Košatka Jiří P. Kříž Luboš Mareček Michal Novák Jana Paterová Vítězslav Sladký Hudební divadlo Karlín Praha – Alan Menken, (Pokračování textu…)
Postdramatično, kam se podíváš
Někdy se to prostě stane. Nad nesporně cennou, ambiciózní a informačně vydatnou knihou se nakupí více otazníků, než by bylo záhodno. Je to i případ Horizontů evropského dramatu, rozměrného sborníku (neboli, jak se dnes korektně říká, „kolektivní monografie“), autorsky obslouženého zejména pracovníky Katedry teorie a kritiky DAMU a redakčně...
Jednou větou
Na piazzetě Národního divadla (nám. Václava Havla) v Praze se 1. února konala vernisáž fotografií Vojtěcha Brtnického z projektu Momentum, který právě v těchto místech měl v červnu 2017 premiéru; výstava potrvá do konce února. Inscenace režiséra Martina Čičváka hry Petera Schaffera Amadeus v Divadle na Vinohradech měla v pondělí (Pokračování...
Podoby – Brambory
Hned za rohem od domu, kde bydlím, bylo zelinářství – cca před patnácti lety.
O zapomenuté hvězdě operety
Dlužíme vzpomínku paní Dagmar Rosíkové (4. 10. 1925 Ostrava – 8. 1. 2018 Praha). Nikdy jsme s ní neměli rozhovor, byla to nenápadná sólistka Hudebního divadla v Karlíně a v devadesátých letech, kdy Divadelky začínaly, ona svou kariéru končila.
Zemřel
Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České Budějovice – 8. 2. 2018 Praha) Herec pražského divadla Minor. Nekrolog najdete na i-DN (Pokračování textu…)
Divadlo v troskách – Mezinárodní divadelní festival Božská Komedie, Krakov
Pod tímto mottem – Divadlo v troskách – se konal v Krakově na konci prosince minulého roku 10. ročník mezinárodního festivalu Božská Komedie. V titulu má sice mezinárodní, ale v podstatě jde o přehlídku polských nejlepších inscenací za minulý rok. Jde tedy o typickou showcase. Slovo mezinárodní se odvozuje od mezinárodní poroty, festival je totiž...
Došlo do redakce
Payanoia: Pajány (CD Galén, 42:07 min.) + Radim Kopáč, Josef Schwarz: Praha erotická (Academia, 368 stran).