Obsah Divadelních novin 4/2016
Rozhovor /
Martin Glaser: Znovu vyprávíme velký příběh
Rozhovor s režisérem a ředitelem Národního divadla Brno
Burza /
HERCI PAVEL HANDL A NORBERT LICHÝ SLAVÍ
Sedmdesátiny ostravského Divadla Petra Bezruče se slavily 29. ledna komponovaným večerem, kterého se zúčastnili současní i bývalí herci, režiséři a spolupracovníci. Nad fotografií pořízenou ten večer zavzpomínala i redaktorka DN Marie Reslová, která si na začátku sedmdesátých let od Bezručů odnesla své první divadelní zážitky: Ten vůbec první...
Kritika /
Přímí dědicové Řehoře Samsy
Je to již podruhé, co režisér Viliam Dočolomanský na sebe bere bolesti světa. Poprvé tak učinil v minulých politizujících Informátorech, v nichž se zabýval zločiny nadnárodní potravinové korporace. Tentokrát stojí před soudem celá moderní civilizace s jejím chladem, uniformitou, neosobností, neurvalou soutěživostí.
Kritika /
Zabetonovaná zahrada
Švandovo divadlo opět sáhlo po „filmovém“ materiálu, v případě Betonové zahrady sice jde o adaptaci literární předlohy – novely Iana McEwana, inscenaci však nelze vnímat bez ohledu na snímek Andrewa Birkina. Příběh čtveřice nezletilých sourozenců, kteří přicházejí o oba rodiče a rozhodnou se tento fakt zatajit před společností, pochovat...
Kritika /
Studený Adès
Domnívám se, že českému opernímu divadlu dlouhodobě schází kontakt se současnou světovou operní literaturou. Dle repertoáru soudě, může náš divák tak nanejvýš získat falešnou představu, že není než minimalistické hudby, která jediná se občas na jevištích objeví. Proto tleskám šéfovi opery NDB Jiřímu Heřmanovi, že nechal Marka Ivanoviće...
Kritika /
Mise dobytí Archy zatím nesplněna
Inscenace Kolonizace skupiny VOSTO5 vzbuzovala veliká očekávání. Jednak se po dvou rozdílných, avšak výborných site-specific projektech Dechovka a Dvojí město soubor definitivně zařadil mezi divadla, která objevují stále nové možnosti (nejen) divadelního jazyka, a navíc byla původně plánovaná premiéra v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu odložena o...
Kritika /
Opereta o dvojím vnímání světa
Poincarého domněnka tvrdící, že každý jednoduše souvislý trojrozměrný povrch je ekvivalentní povrchu čtyřrozměrné koule, patřila k sedmi matematickým Problémům tisíciletí (Millennium Prize Problems), které v roce 2000 vyhlásil Clayův matematický institut.
Kritika /
Čechov hrá rozšafně
Pokud bylo Divadlo Viola před padesáti lety místo spjaté především s nonkonformním uměleckým vyjádřením, beatniky Ginsbergem, Ferlinghettim a zejména jejich českým pokračovatelem Václavem Hrabětem, pak dnes je přesně na druhém konci tohoto uměleckého spektra. Přesto je stále pozoruhodné.
Kritika /
Bez úkladů není lásky
Tribuna stadionu s ochozem a modrými a bílými sedadly známého ostravského fotbalového klubu, vyhrazený VIP sektor za sklem v horní části jeviště… Na první pohled to je celkem příhodný prostor pro současné ztvárnění symbolického zápasu povýšené šlechty a měšťanské rodiny, který Friedrich Schiller rozehrál před více než dvě stě lety ve...
Kritika /
Potíže opery na oblasti
Provozovat operní scénu mimo Prahu je dnes problém především finanční a politický , ale i dramaturgický a estetický. Tři operní premiéry ze závěru ledna provokují ke srovnání.
Kritika /
Smích jako náprava, zábava i poznání
Grand Festival smíchu se ve dnech 25. ledna až 1. února konal už po šestnácté. A už po šestnácté vyprodal hlediště Východočeského divadla v Pardubicích do posledního místa, v sedmi večerech představil inscenace komedií, uvedených na českých scénách v loňském roce, a uvítal osobnosti naší kulturní scény, které nad jednotlivými představeními...
Rozhovor /
Martin Finger: Najít balanc, to je má cesta
Před devíti lety jsme spolu vedli rozhovor na schodech Divadla Komedie. Možná jsme na nich i seděli a upíjeli pivo, kdo si to má pamatovat. Zato Martinovy role z Komedie a dnes z Činoherního klubu si vybavuji živě. Do jeho tvůrčího životopisu mezitím přibyla zdánlivě nečekaná položka: autorský film Krásno, natočený v tandemu s Ondřejem Sokole
Kontext /
V Templu sám…
Historie českého posrpnového (a předlistopadového) undergroundu je zmapovaná poměrně podrobně a – zdá se – i komplexně. Přesto lze v ní stále ještě objevovat zasutá prostředí a neznámá území. Jedním z takových byl podkrovní byt Ivy a Mirka Vodrážkových v Templové ulici č. 1 na Starém Městě pražském. Od poloviny (Pokračování...
Kontext /
Jubileum Letí
Za deset let existence Divadlo LETÍ uskutečnilo více než šedesát projektů a stalo se v České republice průkopníky žánru scénické skici (což je při nejistých finančních podmínkách nezávislého divadla úctyhodné). Na sklonku minulého roku jako vyvrcholení oslav soubor uskutečnil velkorysou jednorázovou akci, maraton scénických skic, v nichž...
Kontext /
Znovuobjevené písně
DvojCD Písně českého kabaretu a Písně české avantgardy ve sličné grafické úpravě prezentuje Přemysl Rut, badatel a interpret v jedné osobě, s vokálními a instrumentálními přáteli (společenství Okolostola ostatně se svým lídrem pořádá pravidelná živá vystoupení, mapující dějiny – především české – písničky). K nahrávkám je...
Kontext /
Kontext /
Pantagruelův almanach nové dramatiky
V jinošských svých letech čítával jsem u babičky své v Novákových Přehledných dějinách literatury české od nejstarších dob až po naše dny (1936) a ve zbožné úctě se kořil sečtělosti a venkoncem majestátním znalostem velkého Arneho i strýce jeho Jana Václava, any pokrývaly skvostný svazek zvící 1800 stran.
Kontext /
Došlo do redakce
Hromosvod: Divoký ticho Žižkova. CD, Galén 2015, 49:37 min. Mezi prsty Žižkova se světlo skví,/ opatrně nakukuje do oken,/ tvoje rty a vlasy voní od broskví,/ postel zvoní další nekonečnej den… Čtvrté CD pražské folkrockové skupiny Hromosvod si jako téma vzalo otisky míst jejího vzniku a působení, pražskou čtvrť Žižkov. (Pokračování...
Jako med kapající na ostří žiletky
Když na loňském Febiofestu odpovídal britský herec Alan Rickman s nadhledem a smyslem pro humor na všetečné otázky novinářů (přijel sem jako režisér filmu Králova zahradnice), nikdo netušil, jak málo času mu v životě zbývá. Zemřel ve čtvrtek 14. ledna v londýnské nemocnici po krátkém boji s rakovinou.
Alan Rickman: Sebekázeň a svoboda jsou dvě strany téže mince
Alan Rickman byl znám tím, že nerad dává rozhovory a vůbec se nerad prezentuje. Bylo patrné, že mu příliš nesedí být spojován pouze se zápornými postavami, kterými se ovšem nejvíc proslavil.
Dobytí Oněgina Australanem Barriem Koskym
Pořád se u nás hádáme o prý moderní a prý tradiční operní režii. Pořád se upírá režisérovi autorství inscenace jen proto, že někdo konkrétní nevymyslel nic kloudného. Příklady v recenzi Jana Dehnera na straně 6. Eugen Oněgin podle Čechova Režisér Barrie Kosky, intendant Komické opery v Berlíně původem z Austrálie, (Pokračování...
Póly evropské opery
Tentokrát zmíníme dva: Mnichov a Berlín. Dvě inscenace s významnou českou účastí: v Bavorské státní opeře v Mnichově měla světovou premiéru původní opera Miroslava Srnky Jižní pól, v Komické opeře v Berlíně přizval intendant a režisér Barrie Kosky tenoristu Aleše Brisceina k pozoruhodnému pojetí Čajkovského Eugena Oněgina. Návdavkem...
Burza /
Uhde píše Levínskému
Ahoj, René, díky za inspirativní dopis. Obdivuju Tvůj nadhled, se kterým pokládáš Fortinbrase s kulometem a teroristu Verchovenského za roztomilé. To neumím. Vybavuju si při té příležitosti, že mě v recenzi mých knižních vzpomínek označil Jiří Peňás za suchara. Vnucuje se mi jedna ze dvou možných odpovědí na jeho hodnocení, (Pokračování...
Burza /
Burza /
Tip: S/He Is Nancy Joe naposled v ČR!
Dnes, v pondělí 22. 2. od 20:00, se v pražském Divadle Ponec koná derniéra úspěšné sólové inscenace Miřenky Čechové S/He is Nancy Joe.
Tip: Magdalena Kožená v Rudolfinu
Dnes, ve středu 24. února od 19.30 hodin, vystoupí ve Dvořákově síni Rudolfina mezzosopranistka Magdalena Kožená již ve čtvrtém pokračování své rezidence ve 120. sezoně České filharmonie. Ve spolupráci s režisérem Ondřejem Havelkou promění Rudolfinum v barokní divadlo. Se stejným programem vystoupí v Rudolfinu i v pátek.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 145)
Pohonem chodu divadla je zapálenost a chuť všech zúčastněných aneb Mudrování nad Létajícím dítětem a Perpetuum mobile v Buranteatru.
Do divadla s kuřetem (No. 1)
V pondělí 22. února byly v rámci Slavnostního Galavečera v divadle ARCHA předány ceny Česká divadelní DNA. Zahajujeme seriál zpravodajství z festivalu Malá inventura.
Tip: Královna majestátního popu v Akropoli
Královna majestátního popu Anna von Hausswolff se v pátek 4. března vrací do Prahy. Do Paláce Akropolis přiveze ze Švédska své uhrančivé písničkářství. Představí album The Miraculous, jež je hodinovou procházkou po magické přírodě, kde v temnotě ožívají bytosti z pověstí a každodenní realita dostává úplně jiný rozměr.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 146)
Hvězdou večera se stala kapelnice, zpěvačka a představitelka Erny, vychytralá manželka France, obrýlená Kristýna Hulcová aneb Mudrování nad Kazimírem a Karolínou v hnízdě na Orlí.
Do divadla s kuřetem (No. 6)
Synovial autorského uskupení [PLAY] boyz (Marek Zelinka a Martin Talaga) chytne od okamžiku, kdy se performeři objeví na jevišti. Soubor Wariot Ideal se nechal inspirovat Stevensonovou veršovanou baladou Pirát a lékárník, inscenace se všakt topí jako znepřátelený koráb.
Do divadla s kuřetem (No. 5)
Monodrama nazvané Třetí lež, uváděné v MeetFactory, vypráví o událostech z románové trilogie Agoty Kristof velmi odosobněně.
Do divadla s kuřetem (No. 7)
Inscenace Práce skupiny Ryba řvoucí nechává publikum zapomenout na konvenční významy slova z titulu. Vše je tak lehké a hravé.
Do divadla s kuřetem (No. 8)
Mutus Liber skupiny Handa Gote své publikum přímo zahlcuje množstvím rekvizit-nástrojů, které jsou podle anotace určeny k vytvoření kamene mudrců.
Do divadla s kuřetem (No. 9)
Závěr předposledního dne festivalu Malá inventura patřil trapnosti. Dnes o autorské inscenaci Pičus není kretén skupiny Anička a letadýlko a téměř cirkusovém projektu Cow Love francouzského dua Nandy Suc a Frederica Robleda.
Do divadla s kuřetem (No. 4)
Dnes ještě jeden pohled na projekt Halky Třešňákové Für die Macht. Herečka a klaunka má smysl pro nadsázku, ale...
Do divadla s kuřetem (No. 3)
Třetí den festivalu Malá inventura přinesl první premiéru - byť byla „pouze“ pražská. Give Me 10 Seconds je výsledkem spolupráce španělského režiséra Amadora Artigy a choreografů a interpretů Nikoly Křížkové (CZ) a Damiana Ottavia (IT).
Do divadla s kuřetem (No. 2)
Po slavnostním udílení cen DNA v pražské Arše otevřely 14. ročník festivalu Malá inventura dvě produkce „nového divadla“. Vřelým i lstivým objetím přivítaly návštěvníky NODu Lessons of Touch (Lekce doteku) a welcome drinkem pohostila Halka Třešňáková osazenstvo MeetFactory.