Obsah Divadelních novin 5/2017
Kritika /
Šťastná setkání
Dobrá operní inscenace vznikne jen souhrou mnoha různých uměleckých siločar, to samozřejmě dávno víme. Stejně tak není nic objevného na konstatování, že souhru siločar lze uvést do chodu cíleně jen zčásti, že se žádné dílo neobejde bez souhry okolností, které naplánovat prostě nelze. Zkrátka bez šťastné náhody. Jen se jí musí vyjít...
Kritika /
Alternativa pro školu a veřejnost
Téměř přesně po dvou letech se do brněnské Reduty vrací spolu se svým tvůrčím týmem režisér Braňo Holiček. Jeho nová inscenace Kmeny, inspirovaná stejnojmennou knihou Vladimira 518 a Karla Veselého o současných městských subkulturách, v podstatě recykluje principy použité už v předcházející Černé labuti.
Kritika /
Čarovné liberecké ostrovy
Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, takový tajemně poetický a v podstatě nezapamatovatelný titul přináší novinka libereckého Naivního divadla. Je to ovšem jediný problém, který s magickou inscenací Filipa Homoly mám.
Kritika /
Ples upírů po dvaceti letech
Rozumějme od prvního provedení dnes světového hitu Tanz der Vampire v Raimundově divadle ve Vídni 4. října 1997. Vznikl podle hollywoodského filmu z roku 1967 (další kulaté výročí) Romana Polanského, který vtiskl jevištní podobu i muzikálové verzi.
Kritika /
Bez dětské radosti
Zamíří-li někdo na Vajdičkovy–Čechovovy Tři sestry do plzeňského Divadla J. K. Tyla s nadějí, že uvidí inscenaci podobnou režisérovu dejvickému Rackovi, bude překvapený už při vstupu do hlediště.
Kritika /
Gilmorky bez servítků
Ve své nejnovější inscenaci se Divadlo LETÍ v mnohém opírá o známý seriál Gilmorova děvčata. Není divu, hra A pak přišla Mirna německé autorky střední generace Sibylle Berg pojednává o vztahu matky a dcery. Inscenace je protkána hudebním motivem ze seriálu a průpovídkami: v minulých dílech jste viděli. Taktéž v programu diváci najdou dvě...
Svobodomyslné divadlo
Co také může v divadelním světě znamenat slovo nezávislý, osvětlily čtyři zahraniční produkce festivalu Cirkopolis. Taival, Autour du domaine, Aneckxander a Marée Basse jsou precizně nazkoušené inscenace. Ale jistá míra odchylky, úchylky a svobody je jejich hlavní předností.
Kontext /
Lesk a bída Bohémy – Poznámky inspirované seriálem Roberta Sedláčka a Terezy Brdečkové
Historie, zdá se, přichází na Kavčích horách do módy: ať už jako atraktivní kulisa ke kostýmní retro podívané, anebo jako vážný pokus vyslovit se v historických kulisách výsostně dramatickou formou k současnosti. Česká televize vyprodukovala v posledních letech minimálně dva opusy, které aspirovaly na to být „historickým seriálem“...
Kontext /
Burza /
Městské divadlo Jablonec nad Nisou
Do divadla zadním vchodem
Burza /
Setkání profesních organizací živého umění
Herecká asociace informuje
Burza /
Nominace na Ceny divadelní kritiky za rok 2016
INSCENACE ROKU Béla Bartók, Arnold Schönberg: MODROVOUSŮV HRAD / OČEKÁVÁNÍ (režie David Radok, hudební nastudování Marko Ivanović, Národní divadlo Brno ve spolupráci s GöteborgsOperan) Daniel Doubt: VZKŘÍŠENÍ (režie Michal Vajdička, Dejvické divadlo, Praha) Anna Saavedra: OLGA (Horrory z Hrádečku; režie Martina Schlegelová, Divadlo LETÍ – VILA...
Kritika /
Konec poprav na oblasti
Nejnovější hra Martina McDonagha Kati (světová premiéra se konala v září 2015 v londýnském Royal Court Theatre, česká v prosinci 2015 v Činoherním klubu) doputovala v únoru i do dvou oblastních divadel. V rozmezí několika dní byly uvedeny inscenace v Jihočeském a Klicperově divadle.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 227)
Mistr v podání Jaroslava Kuneše se stal symbolem inscenace. Mluvil do všeho, unikalo mi však občas co… Aneb Mudrování nad inscenací Kámen a bolest.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 226)
Divadlo Facka je bludnou stálicí na oběžné dráze brněnské galaxie. Dlouhá léta hledá vlastní střechu nad hlavou. Aneb Mudrování nad Fackou v Divadle Polárka
Víc než národ!
Od pátku do neděle 17. – 19. března 2017 se bude v Praze již potřetí konat festival Bazaar, který se zaměřuje na nezávislou divadelní a taneční tvorbu ze střední, východní a jižní Evropy. Heslo letošního ročníku zní Víc než národ.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 229)
Bylo mi jako v muzeu voskových figur aneb Mudrování nad Polskou krví, operetou, co ještě nezhynula, ale v Brně má namále.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 228)
Mocnářství i jeho císaře pána odvál čas. Ve vzduchu je cítit jaro. Na Provázku si připomínali druhé výročí premiéry inscenace Mein Švejk. Byl jsem u toho. Aneb Mudrování nad Švejkovým válečným peklem v Huse.
Zprávy /
Michaela Homolová královnou
Režisérka a herečka Naivního divadla Liberec Michaela Homolová převzala včera v pražském Divadle Minor Cenu Českého centra ASSITEJ, jež je každoročně udělována v rámci Světového dne divadla pro děti a mládež české osobnosti, která se zasloužila o rozvoj tohoto směru divadla u nás.
Nahlédnout pod povrch
Autorem poselství k dnešnímu Světovému dni divadla pro děti a mláděž je přední mexický spisovatel Francesco Hijonosa.
Zprávy /
Jarní Prix Bohemia Radio
Mezinárodní festival rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio představí to nejlepší z rozhlasového dokumentu, dramatu a reportáže. Dějištěm 33. ročníku bude Olomouc, přehlídka se uskuteční ve dnech 20. až 23. března 2017. Návštěvníci se mohou těšit na bohatý kulturní program, po celou dobu festivalu bude Český rozhlas informovat posluchače přímo z...
Tip: Přehlídka ke dni divadla pro děti a mládež
17. ročník Přehlídky ke světovému dni divadla pro děti a mládež se bude konat od soboty 18. března do středy 22. března 2017 v Divadle v Celetné, na Malé scéně Divadla Minor a v Klubu Mlejn v Praze .
Kritika /
Před sebou neutečeš
Česká premiéra komorního psychodramatu Nic ze mě proběhla 18. prosince 2016 ještě na hostitelské malé scéně Studia Hrdinů. Od poloviny března 2017 se s ní Masopust (opět dočasně) přesouvá do Divadla Komedie.
Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 2)
Offenbachův Pařížský život se v Plzni uvádí ve velmi zkrácené a zhuštěné verzi, což vyznění díla škodí.
Kritika /
Škaredá chvíle
Období druhé světové války, holocaustu, perzekuce Židů, mnichovské dohody a protektorátu stále podněcuje autory k uměleckým interpretacím. Autorská inscenace Ticho, nahrává se souboru Tygr v tísni je o (ne)ústupnosti z morálních zásad ve vyhrocené době.
Zprávy /
Jiří Seydler uměleckým šéfem Slezského divadla
V pondělí 6. března byl na pozici šéfa činohry Slezského divadla Opava jmenován Mgr. Jiří Seydler.
Kritika /
Souboj pohlaví bez vášně
Umělecký šéf BuranTeatru Juraj Augustína vytvořil inscenaci Něžná (pohybové sólo pro dva). Dílo trpí přemírou pokusů vyjádřit se originálně a uměle stupňovat atmosféru, což nakonec překryje i několik příjemných momentů.
Rozhovor /
Preslová + Lesák: Pro všechny nebudeme, nejsme pizza
ROZHOVOR S novým uměleckým vedením ExperimeNTálního prostoru NoD
Rozhovor /
Hana Tomáš Briešťanská: Štěpka byla láska na první pohled
S Hanou T. Briešťanskou (1979) jsme se sešli v kavárně brněnského Divadla Husa na provázku. Bylo to první osobní setkání. Překvapilo mě. Herečka, která dokáže, je-li třeba, zvláštním, až magickým způsobem vyplnit scénický prostor, je ve skutečnosti křehká, drobnější postavy. Zdaleka ne všem hercům je něco podobného dáno. Chtěl jsem se jí...
Literární čtvrtky ve Studiu Paměť
Multižánrový prostor Studio Paměť rozšíří své dosavadní aktivity na poli divadla, hudby a výstavních projektů o literární čtení. Každý poslední čtvrtek v měsíci bude věnován jednomu tématu, jež naplní čtení dvou autorů proložené tematickým hudebním vystoupením.
Zázraky v Londýně
Bezpochyby největší událostí zimní části divadelní sezony v Londýně je inscenace Národního divadla v Lyttelton Theatre Hedda Gabler, jejímž režisérem je Belgičan Ivo van Hove.
Heiner Goebbels: Profesi měním každých sedm let
Na podzim loňského roku uvedl pražský festival Akcent v rámci mezinárodního programu Create to Connect v Malém sále Divadla Archa přednášku předního divadelního režiséra, reformátora hudebního divadla, skladatele, tvůrce instalací a pedagoga Heinera Goebbelse s názvem Nic nevysvětluj. Dej to tam. Řekni to. Odejdi. – Divadlo jako zkušenost. Goebbels v...
V Olomouci vzniká nové kulturní centrum
Olomoucké Dolní náměstí bude mít nové kulturní centrum, přispět může veřejnost.
Jumping Hamada Forever
V Klubu 29 v Pardubicích se v sobotu 18. února konala vernisáž výstavy fotografií a artefaktů z tvorby pardubické skupiny fyzického divadla Jumping Hamada, konané při příležitosti znovunalezení jejího fotografického archivu. Skupina existovala v letech 1990–1999. Patřila do okruhu Artaudovým krutým a Brookovým a Grotowského svatým divadlem, především...
O Bohémě v Lidových novinách a o Bohémě an sich
Sedláčkův seriál zvedá uměleckou kvalitu – nazvala Jana Machalická v Lidových novinách z 22. února svůj článek o televizním seriálu Bohéma. A píše: …seriál přináší uměleckou kvalitu, na kterou v České televizi nejsme zvyklí. Já bych spíš řekl, že na takovou „nekvalitu“ v ČT zvyklí jsme – viz čistokrevné výpravné kýče Já,...
Roztrháno na kusy
Nevím, čím to je, ale blaničtí rytíři spící v poslaneckých lavicích se probudí k boji vždy, když se projednává novela autorského zákona. Druhdy nudné jednání o nezáživných předpisech vystřídá estráda hodná sama o sobě autorskoprávní ochrany. U většiny poslanců panuje zřejmě přesvědčení, že autorskému právu rozumí, protože každý...
Kritický žebříček 5/2017 – Festival Cirkopolis / činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Tatiana Brederová Lenka Dombrovská Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Jan Kerbr Otto Linhart Vladimír Mikulka Michal Novák Kateřina Rathouská Jana Soprová Martin J. Švejda Nuua – Jouni Ihalainen, Olli (Pokračování textu…)
Obyvatelé spálené země?
Kniha Lukáše Jiřičky Dobyvatelé akustických scén je výsledkem několikaletého soustavného zájmu autora o tvorbu čtyř významných tvůrců (Heinera Goebbelse, Olgy Neuwirth, Andrease Ammera a Helmuta Oehringa) pohybujících se v hraničních oblastech mezi hudbou, divadlem a tvorbou pro rozhlas (radioart, hörspiel). Vznikla jako disertační práce na AMU,...