Obsah Divadelních novin 5/2018
Rozhovor /
Helena Albertová: Radši bych byla Rytířka než Dáma
Rozhovor s Dámou české kultury
Kritika /
Euripidés v měšťanských kulisách
Rysů současného, moderního divadla nabývá inscenace Euripidovy Ifigenie v Aulidě, uvedená v režii Martina Čičváka Divadlem na Vinohradech, téměř a jen díky scénografii.
Kritika /
Peklo jsou ti druzí
Snaha současné dramaturgie Horáckého divadla v Jihlavě vymanit se z prokletí „oblastnosti“ se výrazně projevila v nastudování Čechovova Racka. Slovenská režisérka a umělecká šéfka Divadla Pôtoň v Bátovcích Iveta Ditte Jurčová má renomé experimentátorky. Její vstup na jihlavskou scénu ani práce s tamním souborem nebyly ovšem nijak násilné...
Kritika /
Ve vypolstrovaném blázinci
Opera Petra Iljiče Čajkovského Piková dáma se nehraje moc často. Možná pro obtížný part důstojníka Heřmana, který propadne hráčské vášni s destruktivní silou ruské romantické duše, a ta je mi z duše protivná.
Kritika /
Konec vzdělanců (v Čechách)
Před pětašedesáti lety, v roce Stalinovy smrti a osm let po konci druhé světové války vydal americký spisovatel Ray Bradbury antiutopický román 451 stupňů Fahrenheita. Ten popisuje společnost, v níž se nejenže nečte, ale knihy se v ní dokonce programově pálí a humanitní vzdělanost se považuje za zlo.
Kritika /
Strategie boje o přežití na oblasti
Operní soubory v malých městech to nemají lehké. Málo peněz, málo diváků. Tím spíš by měly inspirativními, osobitými inscenacemi přesvědčovat publikum, že do opery prostě musí přijít! Opavský soubor od loňska vede čtyřicátník Lubor Cukr. Má odvahu přijít s tituly, jako je Gluckova Ifigénie na Tauridě, přizval specialistu na autentickou...
Kritika /
Baroko není jízda na mrtvém koni
Barokní synkretismus zavládl dvoudenním Festivalem Andreini ve VILE Štvanice. Během druhého únorového víkendu se tu konalo několik akcí – sympózium věnované inscenování barokních her, workshop komedie dell’arte, koncert tradiční i „dnešní“ barokní hudby a v neposlední řadě mohli diváci zhlédnout představení souboru Geisslers Hofcomoedianten.
Rozhovor /
Jan Vlasák: Miluju ty dvě prchavé hodiny na jevišti
Jan Vlasák je šťastný herec. Nejenže si zahrál tak krásné postavy, jako je Cyrano, Hamlet, Malvolio, Othello, Jago, Král Lear, Candide, Higgins, Willy Loman či Salieri v Shafferově Amadeovi, ale na své cestě za nimi potkal i správné lidi, kteří v něm zažehli nadšení pro divadlo, takže ho pořád baví. K pětasedmdesátým narozeninám si nadělil...
Kontext /
Národní divadlo moravskoslezské za Petera Gábora
Režisér Peter Gábor začal šéfovat činohru Národního divadla moravskoslezského (NDM) v Ostravě 1. ledna 2012. Od 1. ledna 2018 ho vystřídal režisér Vojtěch Štěpánek. „Předání vesla“ si zaslouží zamyšlení nad šesti lety života velké ostravské činohry.
Kontext /
Poezie je subkultura
Přesně za měsíc budeme znát vítěze už sedmnáctého ročníku literárních cen Magnesia Litera. Její organizátoři rádi připomínají, všem škarohlídům a zlým jazykům navzdory, jak jsou ceny ocenění hodné, neboť způsobují mnohdy až raketové prodeje zvítězivších knih.
François Cervantes: Jezdil jsem autobusem tam a zpátky
Francouzský divadelní režisér François Cervantes představil na přelomu roku v Marseille druhou hru, kterou napsal a nacvičil spolu s obyvateli Quartiers Nord.
Korejské divadelní bomby aneb Střípky ze soulské Broadwaye
V současné době doznívá olympijské vzrušení ze sportovních úspěchů, s nímž bude pro nás nadlouho spojena Jižní Korea. Zatímco sportovní výkony se řídí stejnými pravidly u nás stejně jako na místě vzdáleném přes půl zeměkoule, divadlo, jeho zvyklosti a zákonitosti tam a tady – myšleno nejen v Česku, ale v (Pokračování textu…)
Burza /
Burza /
Divadlo 1918–2018
Zaberte německá divadla! Na mapě České republiky snadno zjistíme, že se opera dodnes hraje pouze ve městech, kde její provozování zavedli němečtí obyvatelé před rokem 1918: v Sudetech, v Brně, v Olomouci. Jen v Plzni bohatí čeští právováreční měšťané převzali a financovali původně též německou budovu (1832) a v roce (Pokračování...
Burza /
Muzikálová porota Cen Thálie
Od roku 1992 můžeme naši republiku považovat za muzikálovou velmoc. Tedy ne že by se zde do té doby muzikály nehrály, vždyť americký Divotvorný hrnec uvedli v Praze Voskovec s Werichem už v roce 1948. Až do zmíněného začátku devadesátých let však muzikálová díla produkovaly povětšinou operetní, sem tam i (Pokračování textu…)
Kritika /
Výjimečná žena budiž posuzována jako muž!
Vitka v Divadle Husa na provázku je označována jako ženská inscenace. Vždyť hru napsala žena, inscenoval ji ženský tým a konečně – pojednává o ženě.
Kritika /
Vitka versus Leoš
Od samého počátku báječné premiéry hry Kateřiny Tučkové Vitka v Huse na provázku jsem myslel na Vladimíra Morávka. V konfliktech násilně z divadla odejitého na konci loňského roku, který však prostřednictvím této inscenace stále vztahuje nad divadlem svůj šéfovský dráp. Není divu, hru od autorky objednal a inscenaci divadlo počalo ještě za jeho...
Khamoro 1999–2017
Jubilejní 20. ročník festivalu romské kultury Khamoro se v Praze uskuteční od 27. května do 2. června. Pořadatelé při té příležitosti připravili v Del Arte Gallery (Plynární 35, Praha 7), specializovaném prostoru určeném pro „všechny, koho zajímá romská historie, hudba, literatura nebo fotografie“, výstavu snímků z předchozích ročníků...
Zrádné premiéry v divadle světa
Po prvních poválečných volbách v květnu 1946 byla naše společnost rozpolcena jako dnes. Těsná většina zvolila levici tvořenou čtyřmi pětinami komunistů, kteří měli navíc v pětině sociálních demokratů tajné příznivce.
K činohře témat a dramatu
Ředitel Národního divadla v Brně Martin Glaser na tiskové konferenci 28. února oznámil, že k 31. prosinci 2018 odchází z postu šéfa činohry režisér Martin Františák, od 1. ledna 2019 funkci převezme Milan Šotek (1985), nyní dramaturg Národního divadla v Praze.
Kritický žebříček 5/2018 – balet – zima, jaro 2017
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Josef Bartoš Marcela Benoniová Lucie Dercsényiová Vít Dvořák Ivana Kloubková Ivanka Kubicová Zdeněk Prokeš Roman Vašek Daniel Wiesner Národní divadlo, Praha – G. Balanchine: Serenáda 3,5 5 5 (Pokračování textu…)
Boje o Dvořáka pokračují
Nakladatelství Academia vydalo v loňském roce dvořákovskou monografii Antonín Dvořák, Reflexe osobnosti a díla, Lexikon osob významného českého muzikologa a hudebního kritika Milana Kuny, zakladatele časopisu Melodie a dlouholetého šéfredaktora periodika Hudební věda a mimo jiné dvořákovského specialisty.
Došlo do redakce
Vladimír Merta + Dobrá úroda: Stará! Galén, edice Šumák No. 3, 76:31 min. Dosud nevydané nahrávky písničkáře Vladimíra Merty z konce osmdesátých let, kdy spolupracoval s rockovou skupinou Dobrá úroda. Tvořili ji – vedle Merty – bratři Václav a Jiří Veselí (g a bg), houslista Jan Hrubý a bubeník Jiří (Pokračování textu…)
Jednou větou
Výtvarník a loutkář Miroslav Trejtnar připravil v měsíci únoru ve výlohách pražské Galerie DO/OKA v Husově ulici výstavu Sochy v pohybu. V pátek 16. února se v historické budově Východočeského divadla v Pardubicích uskutečnil Divadelní bál, v jehož průběhu byly vyhlášeny výsledky divácké ankety o nejoblíbenější herce Východočeského...
Wilde bez jazyka
S Wildem je to jako s Dostojevským nebo s Goethem. V každém trochu vzdělanějším člověku vyvolává samo jméno určité, i když vlastně trochu neurčité představy. Dostojevskij – aha, tak to bude třeskutě spirituální a depresivní až hysterické.
Podoby – Vstávání
Jistý cadik vstával vždy časně zrána, pohlédl z okna a s údivem zvolal: „Ještě před chvílí byla noc, a najednou je den – Bůh nám dává den.“ (Tak jsem to volně upravil z Devíti bran od Jiřího Langra.) Bolavý vstávání zná skoro každej. Neusínání se s věkem rozmáhá jak řasa (Pokračování textu…)
Cirkusové šapitó Národního divadla Brno
Nejlepší způsob, jak přivolat teplo, je jít do cirkusového stanu, jejž koncem února v parku Lužánky rozbalilo Národní divadlo Brno. Můžete se v něm rozpálit sledováním výjimečných a pečlivě vybraných zahraničních novocirkusových produkcí a tancem při koncertech, které zde budou probíhat až do června. Program byl zahájen inscenací domácí....
Výročí 1.−15. března
Jelínková Milena, loutkoherečka (1. 3. 1968) △ Kolář Jan, kritik a publicista (1. 3. 1948) △ Loub Adolf, sólista operety (1. 3. 1928) △ Kubová Darina, dramaturgyně (2. 3. 1953) △ Schejbalová Marie, sólistka opery (2. 3. 1948) △ Skála Viktor, herec a režisér (3. 3. 1968) △ Svatošová Alena, (Pokračování textu…)
Zemřeli
Václav Tomšovský (22. 9. 1933 Příbram – 4. 2. 2018 Praha) Režisér, dramatik, herec a pedagog spjatý především s Divadlem Jiřího Wolkra v Praze (dnes Divadlo v Dlouhé). Evžen Zámečník (5. 2. 1939 Frýdek-Místek – 19. 2. 2018 Brno) Houslista, hudební pedagog, dirigent a hudební skladatel, zakladatel a umělecký vedoucí (Pokračování textu…)
Útržky z paměti (I) Literární listy
Důvodů opustit redakci Divadelek jsem měl několik, hlavním nejspíš byla ambice sepsat cosi jako paměti, svůj životaběh, v němž mi osud dopřál potkat plejádu osobností, které ho formovaly, byť ne vždy úspěšně. Cosi jako paměti zdaleka nemám dokončeno, nabízím jen pár kapitol v naději, že je nepíšu pouze proto, abych se vyrovnal sám se sebou.
Tohle divadlo není pro starý
René Levínský alias Šimon Olivětín alias… – pseudonymů používá tento dramatik řadu podle toho, jaký typ textu píše. Jeho styl je založen na slovním humoru využívajícím slang a typizované příběhy z konkrétních světů a prostředí.