Obsah Divadelních novin 6/2016
Rozhovor /
Jiří Nekvasil: V rocku může Ježíš své emoce vykřičet
Rozhovor s režisérem a ředitelem NDM Ostrava
Burza /
DÁMA ČESKÉ KULTURY
Herečku Marii Tomášovou vyznamenal ministr kultury Daniel Herman titulem Dáma české kultury. Ocenění zavedl v loňském roce jako výraz uznání umělcům, kteří kromě nesporných tvůrčích kvalit osvědčili tváří v tvář totalitní moci také statečnost a věrnost ideálům. Vyznamenání paní Tomášová převzala v rámci 10. ročníku festivalu MENE...
Rozhovor /
Jmenování hudebních ředitelů
Vedení Národního divadla 3. března oznámilo, že novým hudebním ředitelem opery Národního divadla se od 1. srpna 2016 stane Jaroslav Kyzlink. Funkce hudebního ředitele Státní opery se od téhož data ujme Andreas Sebastian Weiser. Jako designovaní ředitelé už začali přebírat funkce a připravovat příští sezonu. Zeptali jsme se Jana Buriana na okolnosti...
Zprávy /
S temným dramatikem
V příležitostném divadelním sále ve sklepních prostorách Literární kavárny v pražské Řetězové ulici se 3. března konala malá slavnost: vyšel jubilejní, padesátý svazek edice Současná hra, kterou vydává ediční oddělení Divadelního ústavu a řídí Kamila Černá. Zatím poslední brožovanou knížkou v elegantní výtvarné úpravě Egona...
Kritika /
Rychlíkův rej maškar a lidských osudů
Topolův opus magnum – Konec masopustu – byl napsán v roce 1962, ale teprve o dva roky později směl mít premiéru v Národním divadle a získat status velkého jevištního díla. Konflikt hrdého jedince s konformitou okolí, přizpůsobujícího se totalitnímu násilí, byl i v liberálních šedesátých letech nebezpečné téma.
Kritika /
Hamletovská love story
Málo hranou operu Hamlet nenapsal Ambroise Thomas podle Shakespeara, libreto mu připravili Michel Carré a Jules Barbier podle divadelní hry Alexandra Dumase a Françoise Paula Meurice z roku 1847. Tedy podle romantického pojetí Hamleta, v němž je nejdůležitější duchařina a sentimentálně tragický příběh lásky Hamleta s Ofélií – on zůstane naživu a je...
Kritika /
Nekonzumované manželství
Petrolejové lampy v režii ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera jsou nepoměrně úspornější než Herzův „secesní“ film z roku 1971 a méně „poetické“ než inscenace v Divadle Petra Bezruče, která měla premiéru před dvěma lety v nastudování současného uměleckého šéfa brněnské činohry Martina Františáka.
Kritika /
Neonacistický nepřítel
Drama Henrika Ibsena Nepřítel lidu patří mezi jeho nejhranější díla. Svědčí to o jeho aktuálnosti a především o tom, že některé negativní společenské jevy se bez ohledu na dobu nemění. Bylo by proto zpozdilé vykládat text ekologicky, protože závadná voda v lázních, kterou odhalí doktor Stockmann, je zde jen zástupný problém.
Kritika /
Zabít je přece tak snadné…
Po dvaceti letech od prvního uvedení na české scéně je Zabiják Joe považován za klasiku coolness divadla. Pamatuji si, jak tenkrát v Činoherním klubu v roce 1996 byli mnozí z kritiků zaskočeni a pohoršeni nejen tématem, ale i jazykem hry. Od té doby se už ovšem změnilo vnímání patologických jevů společnosti – jejich překlopení do divadelní...
Kritika /
Scénická poema o básníkovi
Martin Františák a Petr Maška jako scenáristé a první z této autorské dvojice také jako režisér vzdali čest Zdeňku Rotreklovi za jeho lidskou i básnickou velikost. Svou skladbu po rotreklovsku nazvali Podezřelá krajina s anděly. Premiéru uvedla Mahenova činohra 18. února v Redutě.
Rozhovor /
Kamila Polívková: Výbuch sopky, který nezastavíš
Kamila Polívková (1975), původní profesí kostýmní výtvarnice, ale dnes i výrazná divadelní režisérka (Hrdinové jako my, Víra, láska, naděje a Sam v bývalém Divadle Komedie, Den opričníka, Mileniny recepty, Říše zvířat a Skugga Baldur ve Studiu Hrdinů, Vévodkyně a kuchařka v ND Brno), je navenek křehká, ale ve skutečnosti urputná osobnost....
Kontext /
Meziprostor
Ten výraz zní docela obyčejně; jako označení nějakého prostoru, který je mezi dvěma jinými prostory. Leč je to také pojem, jenž otevírá možnosti jistého neobvyklého teoretického přemýšlení o divadle. Je mu věnována taková malá, útlá knížečka, která se jmenuje Mezi s podtitulem Stručná interpretace meziprostoru (edice DISK, Nakladatelství...
Kontext /
Zároveň Být i Nebýt aneb Daniel Špinar, mimořádný český režisér, vstupuje na evropskou scénu
Je užitečné nahlédnout české divadlo z jiné než jen domácí perspektivy. Proto se studií profesorky Národní a filmové akademie v Sofii, autorky třinácti odborných knih o divadle a dvou beletrií (jedna byla vydána v devíti zemích) vracíme k Hamletovi v nastudování Švandova divadla. Pro argumenty, jimiž Stefanova hodlá představit čtenářům...
Kritika /
Dobře stravitelný digest
Třikrát byl v Česku (dvakrát v rámci mezinárodních festivalů) předveden pokus dostat román Jonathana Littella Laskavé bohyně na divadelní prkna. Pokud jde o to, obhájit hodnotu předlohy, pak podle mého soudu neuspěl ani jeden z nich.
Burza /
Uhde píše Levínskému
Ahoj, René, mně se zdá, že Tvůj problém spočívá v tom, že jsi doma v oboru, ze kterého vzcházejí dramatičtí autoři jen výjimečně. Je to jejich genetická přednost, pokud neodhadnou příliš optimisticky univerzálnost podnětů pramenících z úzce oborových znalostí. Jestli jsi opravdu předpokládal, že domněnka Poincarého a chaos jsou témata...
Burza /
Burza /
Burza /
Došlo do redakce
Vlasta Smoláková, Honza Petružela: Petr Lébl 50 Institut umění – Divadelní ústav, Praha 2015, 90 stran. Publikace k nedožitým padesátinám režiséra Petra Lébla (1965–1999). Nejedná se o žádnou studii či esej, ale o evokativní, výtvarně působivé album, jež sestavila osobnost na toto téma nejpovolanější – jeho dlouholetá spolupracovnice a...
Kritika /
Prachšpatnou noc a děsný sny!
Poměrně rozsáhlou pohádkovou prózu Daniely Fischerové Pohoršovna zdramatizoval pro plzeňskou Alfu tamní dramaturg Pavel Vašíček a jako zatím svou druhou režií se s ní předvedl jeden z nejvýraznějších členů herecké trupy Petr Borovský.
Kritika /
Mluví se a mluví
Páté přes deváté. Proud slov. Písmena, litery. Spíš četba napsaného na přeskáčku jako na školní akademii než dialogy a monology. Koláž citací, možná (zřejmě) inspirovaná postavou Jiřího Koláře a jeho poetikou, hra se slovíčkařením, tak trochu surreálně poetistické písně. Recenze proti.
Kritika /
Iná žena a starý dobrý Pitínský
Nová inscenace Divadla Husa na provázku Uršula / Iná žena dobře zapadá do dramaturgie J. A. Pitínského: podobně rozpolcené postavy přivedl na scénu už mnohokrát. Divoká a neklidná inženýrka z Devínské Nové Vsi hledá sama sebe a své šťastné místo na světě, a přitom způsobuje bolest druhým i sobě.
Kritika /
Kocovina hipstera Jacka Kerouaca
Svébytnou poctu beatníkům vytvořili v HaDivadle. Potěšující je, že si jako základ vybrali Kerouacovu pozdější autobiografickou novelu Big Sur (1962), nešli tedy nejsnadnější cestou (i když stejnojmenný – nepříliš úspěšný – film Michaela Polische měl premiéru poměrně nedávno, v roce 2013).
Kritika /
Psychedelický exkurz do islandské mytologie
Duchovní hloubka skandinávské mytologie, sepjatost člověka s přírodou či extrémní stavy mysli – tyto i další motivy vytváří v inscenaci Skugga Baldur (Syn stínu) hutnou emocionální scénickou kompozici protkanou množstvím symbolů a metafor. Východiskem se pro Kamilu Polívkovou a Terezu Hofovou stal román současného islandského spisovatele Sjóna.
Kritika /
Sugestivní montáž úlomků
Divadlo Na zábradlí pokračuje v autorských pokusech, v nich pohlíží na ikony české kultury dvacátého věku. Naposledy v inscenaci s poeticko-ironickým názvem Krásné psací stroje! podrobil výzkumu fragmenty života a tvorby Jana Zábrany, Josefa Škvoreckého, Jiřího Koláře a Bohumila Hrabala. Druhý pohled na inscenaci.
Herci roku 2015 VČD Pardubice
Martina Sikorová a Ladislav Špiner obhájili pozici nejoblíbenějších herců Východočeského divadla Pardubice.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 149)
Vyžeňme herce, jinak skončíme jako hříšníci ze Sodomy a Gomory všichni! Pryč s ďáblovými služebníky – pryč s herci! aneb Mudrování o Shakespearovi v Divadle Bolka Polívky.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 152)
Studenti skládali účty z tříletého studia ve dvou večerech s jednotným názvem Jas a chvění aneb gymnosofické drobky a nabídli v požehnané Martě tři dueta a pět sól kreací těl a duší… aneb Mudrování nad prvními hereckými pokusy – etudami studentů Atelieru fyzického divadla JAMU.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 151)
Krása se snoubila s nádherou, snová choreografie s dokonalostí tanečníků. Seděl jsem jako přikován aneb Mudrování nad bohatostí chudobného baletu aneb Petite Mort v Brně. (Ze starších - neuveřejněných - Mudrování.)
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 150)
Ocitl jsem se na raketodromu mezi překvapeným výkvětem muzikologů, vědoucích recenzentů, slovutných pedagogů a znalců opery aneb Mudrování nad dvěma operami.
Fenomenální rok Komorní scény Aréna
Přinášíme krátké rozhovory s Renátou Huserovou - ředitelkou Komorní scény Aréna, jež se stala v Cenách divadelní kritiky nejúspěšnějším divadlem roku 2015, Hercem roku Markem Cisovským a Talentem roku Štěpánem Kozubem.
Národní divadlo Brno udělilo divácké ceny
V pondělí 21. března vyhlásilo Národní divadlo Brno během slavnostního večera na jevišti Mahenova divadla Ceny DIVA, výsledky již tradiční divácké ankety o nejúspěšnější umělkyně, umělce a inscenace Národního divadla Brno v roce 2015. Současně byly do Síně slávy NdB uvedeny tři osobnosti z historie NdB. Nabízíme vítěze všech kategorií.
25 let Divadla Stoka
23. marca 1991 malo premiéru kultové Divadlo Stoka s inscenáciou Kolaps (Kto je kto). Napriek tomu, že jeho existencia bola niekoľkokrát ohrozená, už 25 rokov tvorí toto divadlo neoddeliteľnú súčasť slovenského profesionálneho nezávislého divadla. V stredu 23. marca sa v Divadelnom ústave v Bratislave uskutoční panelová diskusia 25 rokov Stoky.
Nominujte na Cenu Evalda Schorma…
...do 31. března 2016! Cena je určena pro studenty DAMU, JAMU, FFUK, FFMU, FFUP, FPF a Konzervatoří za původní hru, dramatizaci či překlad.
Slovenský politik zrušil představení!
Ochotníci z Brezna na příkaz banskobystrického župana Mariána Kotleby nedokončili představení Kováči. Pracovnice úřadu příkaz zdůvodnila expresivními a neslušnými výrazy ve hře.
Nepřípustné
Předseda krajně pravicové slovenské ĽSNS a banskobystrický župan Marián Kotleba přerušil a ukončil divadelní představení souboru Jána Chalupku v Brezně Kováči. Po celém Slovensku i u nás vyvolala tato politická zvůle vzpomínky na doby před listopadem 1989. Přinášíme vyjádření prezidenta Slovenské republiky Andreje Kisky, které uveřejnil na...
Kritika /
Roztomilá tragédie
Za čtvrtstoletí ve středu Evropy se japonskému loutkáři Norimu Sawovi podařilo originálním způsobem propojit tradici japonského divadla s evropskou kulturou. A i když je Krysař spíše příběh tragický, z Noriho interpretace diváci odcházejí pozitivně naladěni.
The Rolling Stones na Kubě: Čas vše mění
The Rolling Stones are on course to make musical history with a massive gig that aims to cement socialist Cuba’s opening to the capitalist world... Včera vystoupili na Kubě angličtí Rolling Stones. Obdobně jako v roce 1990 na Strahově.
Clown Bilbo bloguje (No. 51)
Sýkorku honí kos, oba sleduje pruhovaný kocour. Šelmovským přikrčením vyčkává, až je let cik cak přivane blíž. Svaly se napnou ke skoku… FRNK! Vzdušné zastavení á la Baryšnikov... aneb Vyprávění.
Tip: Národní divadlo, jak je neznáte
Šestnáct krátkých pohledů do zákulisí naší první scény, kterou diváky provede herečka Taťjana Medvecká. Nový dokumentární minisériál Národní divadlo, jak je neznáte se ode dneška bude denně vysílat na obrazovkách ČT art.
Igor Vejsada novým baletním mistrem PKB
Pražský komorní balet má nového baletního mistra a vyhlašuje konkurs na doplnění míst sólistů. Nástup je možný ihned po konkursu 6. dubna nebo od nové sezony 2016/2017.