Obsah Divadelních novin 7/2017
Zprávy /
Laureáti Cen Thálie 2016
VÝROČNÍ CENY THÁLIE 2016 ZA MIMOŘÁDNÝ HERECKÝ VÝKON ČINOHRA HANA TOMÁŠ BRIEŠŤANSKÁ za roli Štěpky ve hře Petrolejové lampy, režie Martin Glaser, Národní divadlo Brno MILAN KŇAŽKO za roli Jona ve hře Shylock, režie Radek Balaš, Divadlo Na Jezerce, Praha OPERA PAVLA VYKOPALOVÁ za roli Káti v opeře Káťa Kabanová, (Pokračování textu…)
Zprávy /
Laureáti Cen divadelní kritiky 2016
INSCENACE ROKU BÉLA BARTÓK / ARNOLD SCHÖNBERG: MODROVOUSŮV HRAD / OČEKÁVÁNÍ Režie David Radok, hudební nastudování Marko Ivanović, scéna Martin Chocholoušek, kostýmy Zuzana Ježková, světelný design Torkel Blomkvist, Národní divadlo Brno ve spolupráci s GöteborgsOperan, premiéra 15. října 2016 ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU PAVLÍNA ŠTORKOVÁ (Olga)...
Rozhovor /
Viktor Kronbauer: Podej zprávu a nelži
Institut umění – Divadelní ústav vydal obsáhlou, více než 400stránkovou česko-anglickou monografii jednoho z našich nejlepších divadelních fotografů Viktora Kronbauera (1949), mimo jiné dlouholetého spolupracovníka Divadelních novin. Devátého března měla tato publikace – rozměrově i obsahově připomínající a navazující na proslulou Divadelní...
Kritika /
České nebe v Dlouhé
Divadlo v Dlouhé, v jeho jádru pak dvojspřeží Burešová–Otčenášek, vysloužilo si nadšení mnohých za odvahu, s níž se vrhá na „nehratelné“ hry. Hry, podepsané slavnými jmény evropské kultury, ale beznadějně vzdálené od nás poetikou, rétorikou i celkovým viděním světa.
Kritika /
Smrt bez vykoupení
Viliam Dočolomanský a Farma v jeskyni zkompletovali trilogii Noc ve městě, která se zabývá vytěsněnými společenskými tématy. První díl Informátoři (2015) vynesl na světlo vražedné praktiky nadnárodních korporací, druhý – Odtržení (2016) – otevřel špehýrku do interiéru lidí propadlých novodobému psychickému moru. Nové dílo Navždy spolu!...
Kritika /
Měsíc nad školní katedrou
Nazval jsem Měsíc nad řekou původně komedií; když jsem však tenkrát chodil na zkoušky, čím dál tím víc jsem viděl, že je to vlastně smutná záležitost, hlavně Slávka. Tak jsem se pokoušel Kvapilovi ještě trochu smutku navíc do hry vpašovat, vzpomínal na premiéru své nejslavnější hry z roku 1922 Fráňa Šrámek. Téměř o sto let později při...
Kritika /
Je libo člověčinu?
Autorská dvojice Petr Pýcha a Jaroslav Rudiš rádi své hry zasazují do konkrétních reálií, především svého rodného Podkrkonoší. Nevyhnuli se mu ani ve své první rozhlasové hře Lidojedi, kterou nyní, šest let od uvedení v Českém rozhlasu, převedla Natália Deáková do divadelní podoby v ústeckém Činoherním studiu. Posláním hororové komedie o...
Kritika /
Michelangelo rozpuštěný a vypuštěný
Úskalím dramatizací literárních předloh je, že postavy na scéně „mluví jako kniha“. Jinak řečeno – jejich vnitřní svět ani vzájemnou komunikaci se nepodaří převést do jevištní podoby. U dramatizace románu Karla Schulze Kámen a bolest, která je dílem dramatičky Lenky Lagronové a jejíž inscenace měla – v režii Mariána Amslera –...
Kritika /
Večer tak příjemně plyne
Skladatel Sylvester Levay, přítomný české premiéře svého muzikálu Rebecca v Národním divadle moravskoslezském, oslovil Ostravu jako rodící se muzikálové centrum, které začíná konkurovat Praze. A Brnu, měl dodat.
Kritika /
Černý pták na dotek
Hra skotského dramatika Davida Harrowera Blackbird se při premiéře v roce 2005 stala jednou z událostí Edinburského festivalu a také její první české uvedení v Národním divadle (inscenace Jiřího Pokorného, 2010) mělo výtečný ohlas: Jiří Štěpnička získal za roli Raye Cenu Thálie. Navzdory tomu přichází další inscenace tohoto textu až po sedmi...
Kritika /
Schematická noc
Ona je dcerou vysokého komunistického funkcionáře a reportérkou normalizační televize. On je kardiolog a primář a samozřejmě člen vládnoucí strany. Právě slaví narozeniny, ale hosté nepřicházejí, bojí se zadat si ve chvílích, v nichž možná padne režim: je sametový listopadový týden 1989 a v pražských ulicích protestují statisíce...
Kontext /
Co dlužím operní kritice
Na řadu výpadů kritiky proti posledním inscenacím opery Národního divadla jsem reagoval několika nevstřícnými (a zdá se, že i nevhodnými) gesty vůči naší operní kritice. Post jsem si uvědomil, že tato gesta jsou bezcenná, pokud je nenásleduje argumentace. Stav opery ND přece odvisí i od jejího vnějšího kontextu. A na jejím stavu se podepsala – a...
Kontext /
Opera v Praze (umění – produkce – řízení)
Tak České středisko IATC/AICT / Sdružení českých divadelních kritiků nazvalo veřejnou diskusi, kterou ve spolupráci s Institutem umění – Divadelním ústavem a Jednotou hudebního divadla uspořádalo 22. března v Malém sále Institutu umění.
Rozhovor /
Jana Slouková: Nové impulzy jsou potřeba
Rozhovor s Janou Sloukovou, která se 1. července stane uměleckou šéfkou Klicperova divadla v Hradci Králové.
Kritika /
Ve víru barev, životních půvabů i tragédií
Australská literatura se v našich končinách netěší velkému zájmu, a to ani v divadle. O to větší pozornost vyvolá inscenace australského textu na naší první scéně, obzvlášť když autorem je oceňovaný mladý spisovatel.
To nejlepší z českého tance
Letošní ČESKÁ TANEČNÍ PLATFORMA se uskuteční 6.–9. dubna a opět nabídne výběr toho nejzajímavějšího, co vzniklo za uplynulý rok na české taneční a pohybové scéně.
Burza /
Burza /
Když kritikova hvězda září
Původně jsem si myslel, že po loňské obsáhlé recenzi na „šedesátkový“ a „sedmdesátkový“ díl souboru hudební publicistiky Jiřího Černého už psát speciálně o tom „osmdesátkovém“ nebude třeba. Autor týž, princip týž, doba podobná. Jenže marná sláva: ta kniha si to svým způsobem vynucuje.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 234/1)
Festival može byt latentní slavností radosti, keď sa uchytí, říkával profesor Peter Scherhaufer. A měl pravdu. Byl to pan režisér… Mudrování nad 27. ročníkem studentského festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER, 1. část.
Arsilda jako existenciální drama
Po premiéře a jediné repríze se inscenace Vivaldiho opery Arsilda, královna pontská rozjela z Bratislavy na turné po francouzských operních domech.
Lohengrin za Bismarcka
Švýcarský dirigent Philippe Jordan je wagnerián. Již v mladém věku dirigoval například Ring v MET či Mistry pěvce v Bayreuthu a wagnerovský program dělá posledních deset let i v pařížské Opeře, kde uvedl většinu Mistrových oper.
Afroameričan ve sloupové síni
Do Semperovy opery v Drážďanech jezdí nemálo českých diváků. Je to z Prahy autem něco přes hodinu do výtečného operního domu, který je nejbližším oknem do operní Evropy. Jezdí se sem především za proslulou Sächsische Staatskapelle Dresden, mistrovským interpretem jemných nuancí oper Richarda Wagnera a Richarda Strausse.
S Janáčkem do Asie
Jen sedm časových pásem a necelých deset hodin letu je vzdáleno místo, kam se letos v únoru vydal soubor Janáčkovy opery Národního divadla v Brně, aby na asijském kontinentě představil českou hudbu. Hongkong, původně britská kolonie, dnes autonomní součást Čínské republiky, je nejen jedním z nejvýznamnějších finančních center světa, ale...
Burza /
Smlouva s Českou televizí podepsána!
Herecká asociace informuje
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 235)
Vedle mne sedící slečna řekla: "To je boží…" aneb Mudrování nad Malým divadlem kjógenu a jeho představením v BuranTeatru
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 236)
Takový návrat klasiky na dnešní jeviště je možný… aneb Mudrování nad pozoruhodnou Maryšou v HaDivadle.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 234/2)
Bláznivě pojatý ceremoniál ukončil radostné dny studenty skvěle organizovaného mezinárodního festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER 2017 aneb Mudrování nad mezinárodním festivalem Setkání/Encounter 2017, 2. (závěrečná) část.
Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 3)
Vyrypajevovy Iluze na Malé scéně Nového divadla v Plzni – nápaditá režie a otazník nad Vyrypajevem.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 237)
Měl jsem chuť odpovědět: "Ano. A konečně tě také slyším…" aneb Mudrování nad inscenováním novely Několik rozhovorů o (Kristu) litevské autorky Teklé Kavtaradzé ve studentské Martě.
Čelákovické glosy (No. 10)
Rukopis partitury Dvořákovy opery Rusalka je do 17. dubna k vidění v Českém muzeu hudby v Praze aneb Rusalka se vrátila z New Yorku.
Porotu ČTP zaujalo skákání přes švihadlo
Včera byly rozdány ceny České taneční platformy. Tanečnicí roku 2016 je Helena Arenbergerová, nejlepší taneční inscenací loňského roku se stala inscenace Švihla Terezy Hradilkové...
Kritika /
Pomsta divadlu
Psychedelický western z česko-německého pomezí - tak pojmenovali žánr svého nového počinu Die Rache experimentátoři spolku Handa Gote research & development. Die Rache znamená v němčině pomsta a právě tu se rozhodli tvůrci zkoumat.
Divadelní glosy (nejen) z Plzně (No. 4)
Planý režisérismus s ruskou pachutí aneb Rusalka v Plzni.
Kontext /
Co Nekolný opravdu dluží
Bohumila Nekolného rozlítili operní kritikové. Zřejmě čte jen Lidovky, Mladou frontu Dnes a hodně výběrově Divadelky, nejspíš jen o Národním divadle. Kritika není ničím víc než vstupem do diskuse o artefaktu, není to výstupní kontrola, natož ochranitel umění jako za obrození, už vůbec ne „advokát“ konkrétního operního domu, jak by si...
Tanec je kreativita…
Tanec komunikuje a rozšiřuje univerzální jazyk, plodí radost, krásu a pokrok v lidském vědění. Tanec je kreativita… Poselství k dnešnímu Mezinárodnímu dni tance 2017 je sestaveno z textů nedávno zesnulé tanečnice, choreografky, režisérky a výtvarnice Trishy Brown.
Přispějte do České divadelní encyklopedie
Kabinet pro studium českého divadla (Institut umění - Divadelní ústav) hledá spolupracovníka do týmu České divadelní encyklopedie.
Ceny NdB Diva 2016 rozdány
Nejúspěšnějšími inscenacemi na scénách Národního divadla Brno byly v roce 2016 činoherní Petrolejové lampy, baletní Petite mort a operní Káťa Kabanová. Absolutním vítězem cen Diva 2016 se stala pěvkyně Pavla Vykopalová.
Nominace na Cenu Marka Ravenhilla 2016
Cena Marka Ravenhilla za nejlepší českou inscenaci nové hry bude udělena již posedmé, letos poprvé v rámci festivalu Divadlo evropských regionů v Hradci Králové - vítěz bude vyhlášen v neděli 25. června 2017 v prostorách hradeckého Studia Beseda. Nominovány jsou čtyři inscenace.
Rozhovor /
Jan Teplý: Bez nadhledu se stáváte směšným
Na Jana Teplého si vzpomínám, když začínal coby mladíček v Divadle pod Palmovkou. Jeho odchod z angažmá jsem ani nezaznamenal, protože jsem přestal libeňskou scénu navštěvovat. Až v posledních letech se s novým vedením začalo opět blýskat na lepší časy a Jan Teplý zde odehrál trojici velkých rolí. Setkali jsme se k rozhovoru nadvakrát, což se mi...
Fotosyntéza 1978–1980
Od 17. března do 27. srpna je v 5. patře pražského Veletržního paláce představován cyklus velkoformátových černobílých fotografií Fotosyntéza 1978–1980 od uznávaného japonského fotografa Keiičiho Tahary. V prvním týdnu výstavy každý den od jedenácti do zhruba šestnácti hodin tančil Min Tanaka přímo v kleci umístěné mezi snímky. Poslední den...