Obsah Divadelních novin 7/2017
Fotosyntéza 1978–1980
Od 17. března do 27. srpna je v 5. patře pražského Veletržního paláce představován cyklus velkoformátových černobílých fotografií Fotosyntéza 1978–1980 od uznávaného japonského fotografa Keiičiho Tahary. V prvním týdnu výstavy každý den od jedenácti do zhruba šestnácti hodin tančil Min Tanaka přímo v kleci umístěné mezi snímky. Poslední den...
O nesetkávání
Nechť se na mě kolegové z časopisu Svět a divadlo nezlobí, ale předávat Ceny divadelní kritiky v labyrintu místností inscenace Pomezí nepovažuji za dobrý nápad. Chápu, že sugestivní prostor svádí k dalšímu využití, také jsem se do něho rád vrátil.
To to uteklo…
Dovolte zavzpomínat, výjimečně i divákovi. Když jsem někdy kolem roku 1980 zavítal na představení činohry Národního divadla, hrála se třeba Kočičí hra, na jevišti Dana Medřická nebo Vlasta Fabianová.
Kritický žebříček 7/2017 – muzikál
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Iva Bryndová Ondřej Doubrava Josef Herman Radmila Hrdinová Pavel Košatka Jiří P. Kříž Luboš Mareček Michal Novák Jana Paterová Vítězslav Sladký Lenka Šaldová GoJa Music Hall, Praha – (Pokračování textu…)
Kritika /
O dívce z obrazu
V hit-muzikálu Čas růží v Hudebním divadle Karlín, Praha, navlékli písně Karla Gotta na hodně chatrný a ztěžka se rozbíhající příběh. Důležitější však zřejmě je, že ho napsal Sagvan Tofi a rozšířil okruh jmen, která do karlínského divadla lákají publikum z okruhu diváků Růžových zahrad a čtenářů Blesku. Strategie je to osvědčená.
Jednou větou
Tři mezinárodní nevládní divadelní organizace – ASSITEJ (Asociace divadel pro děti a mládež), UNIMA (Mezinárodní unie loutkářů) a ITI (Mezinárodní divadelní ústav) – se letos poprvé dohodly na společné oslavě svých „dnů“ a vyhlásily Světový týden divadla (20.–27. března), aby společnou propagací a vzájemnou podporou svých divadelních...
Podoby – Před svátkama
Před svátkama nevolejte mrtvejm. Mohli by zvednout sluchátko. Ti předmobilní. Spousta duchů i duší neví kudy kam. Jen tak brouzdaj’ kolem, nechtěj’ je nahoře, natož dole. Za života jen škodili a dál se v tý činnosti snaží pokračovat. Dost často zbloudilý duše vstupují do politiků, ouředníků a jiných pokleslejch a (Pokračování textu…)
Kaija Saariaho: Láska na dálku
Janáčkova opera ND v Brně, dirigent Marko Ivanović, režie Jiří Heřman, česká premiéra 24. března 2017
Výročí 15.–30. dubna
Bošínová Jarmila, sólistka opery (15. 4. 1962) △ Svěrák Václav, herec (16. 4. 1942) △ Kluka Zdeněk, skladatel (16. 4. 1947) △ Plívová Lenka, herečka (16. 4. 1947) △ Smutná Jitka, herečka (16. 4. 1952) △ Belanová Květa, sólistka opery (17. 4. 1927) △ Grega Rudolf, sólista opery (17. 4. (Pokračování textu…)
Zemřel Josef Vystrčil
(21. 12. 1920 Praha - 9. 4. 2017 Hradec Králové) Tanečník, loutkář, herec a inspicient, legenda královéhradeckého divadla.
Opožděné vyznání
Helena Štáchová, kterou zná odborná i laická veřejnost především jako interpretku Hurvínkovy kamarádky Máničky, vstoupila do slavného Divadla Spejbla a Hurvínka po absolutoriu loutkářské katedry DAMU. A vnesla tam hned od počátku nové prvky – jak ženský půvab (což bylo velmi podstatné, protože právě v těch letech se za paravány (Pokračování...
Zemřeli
JITKA KALÁBOVÁ (21. 5. 1935 Brno – 6. 2. 2017 Brno) Loutkoherečka, dlouholetá členka Divadla Radost v Brně, po roce 1989 pedagožka ZUŠ v Českém Krumlově. TRISHA BROWN (25. 11. 1936 Aberdeen, Washington – 18. 3. 2017 San Antonio, Texas, USA) Jedna z nejvýznamnějších amerických choreografek a moderních tanečnic 20. (Pokračování textu…)
Zemřela Libuše Havelková
(11. 5. 1924 České Budějovice – 6. 4. 2017 Praha) Herečka, dlouholetá členka činohry Národního divadla, z filmu a televize známá rolemi hodných a laskavých maminek či babiček.
Zemřel Jiří Ornest
(27. 9. 1946 Praha - 9. 4. 2017 Praha) Herec, režisér a překladatel, dlouholetý člen Divadla E. F. Buriana (dnes Divadlo Archa) a Divadla Na zábradlí v Praze, manžel herečky Daniely Kolářové.
Jan Skopeček: Má poslední štace (V)
Nutno připomenout, že jsme v padesátých letech byli stále plni ideálů, i když postupem doby čím dál víc jen těch divadelních.