Obsah Divadelních novin 7/2018
Rozhovor /
Stanislav Čaban: Vystupme z komfortní zóny
ROZHOVOR O FESTIVALU SETKÁNÍ/ENCOUNTER
Kritika /
Co všechno odnes Faust…
Goethův Faust patří k dílům, jež snesou nekonečno výkladů. K vidění byly interpretace ateistické i křesťanské, marxistické i nacistické, socrealistické i surrealistické, kosmologické i antroposofické, militaristické i pacifistické – předloni jsem se v Divadelních novinách rozplýval nad slavným tháletovským „Faustem na vodě“ slovinského...
Kritika /
Jak to máš s Bohem?
Na začátku se Hospodin s Mefistofelem sázejí o Faustovu duši a ta, byť byla upsána peklu a její dočasný „majitel“ hřeší na každém kroku, je na konci spasena. Zdá se, jako by na těch momentech, v nichž nebe a láska vítězí nad peklem a lidskou pýchou (což se ovšem neobejde bez humoru), režiséru Janu Fričovi dost záleželo.
Kritika /
Grandiózní umělecká večeře
V inscenaci Mýcení se potkává všechno, co v Divadle Na zábradlí umějí výtečně. Apartní scénografie Marka Cpina, která zároveň slova jako vkus a elegance ironizuje, osm prvotřídních herců.
Kritika /
Zasklený čas. Imprese
Po extrovertních a obžerných Constellations I. se režisér Petr Boháč oddal osamělému rozjímání v Constellations II. Time for Sharing. Ne až tak osamělému; za přítomnosti třech charismatických tanečnic/choreografek – Markéty Vacovské, Cécile da Costa a Kristýny Šajtošové. S jejich netriviálními pohybovými variacemi a za rafinované spolupráce...
Kritika /
Povedený snímek
Snímek 51 je třetí a dosud nejhranější hra americké autorky Anny Ziegler (*1979). Po dvou amerických uvedeních na ni opravdový úspěch čekal až po uvedení v londýnském West Endu (Noël Coward Theatre, 2015) s Nicole Kidman v hlavní roli.
Kritika /
Nevyrovnaná přízeň pro členy kvarteta
Hru současného britského autora Torbena Bettse Invincible z roku 2014 opatřil překladatel Michal Zahálka názvem Kočka v oreganu – ukrývá totiž v sobě také narážku na kocoura Vinceho, „postavu“ v chytré konverzačce ne zanedbatelnou.
Kritika /
Bezprizorní Amor a Psyché
Inscenace Krása střídá nádheru je dalším z řady titulů, kterým soubor Geisslers Hofcomoedianten českému publiku přibližuje neznámá či málo známá díla barokní kultury. Tato záslužná snaha nicméně stojí před stejnými otázkami jako při uvádění kteréhokoli jiného titulu: Čím je zrovna toto dílo pro nás zajímavé? Jak konkrétně se nás...
Kritika /
Přehnané ambice Idiota
Na obálce programu k inscenaci Idiot v Divadle Rokoko vidíme představitele hlavní postavy na Kristově kříži, s výmluvným pohledem ukazuje svou zkrvavenou dlaň, v záhlaví kříže však místo výsměšného nápisu o židovském králi čteme: IDIOT. Bude snad inscenace Pavla Kheka vhloubeným „kristologickým“ výkladem Dostojevského díla, který se neomezí...
Kritika /
(Ne)bezpečné vztahy literatury a divadla
Činohru Moravského divadla v poslední sezoně až s překvapivou četností přitahují nedramatické texty, většinou čtenářsky osvědčené prózy. Po úpravách Rollandovy novely Petr a Lucie a Werichovy pohádky Královna Koloběžka První se do repertoáru – ještě před chystaným nastudováním románu Jana Vrby Boží mlýny – vklínily také Laclosovy...
Kritika /
Muzikály s myšlenkou
Na Malé scéně zdejšího Nového divadla uvádějí muzikál Stephena Sondheima Sweeney Todd, ďábelský lazebník z Fleet Street. U nás se hraje teprve potřetí, poprvé v profesionální produkci.
Rozhovor /
Ondřej Hrab: Archa je veřejným fórem
Rozhovor vznikl po setkání u kulatého stolu o divadle Archa z potřeby vyjasnit některá z témat, kterých jsme se při debatě dotkli.
Oleg Tabakov: Od Chlestakova k Oblomovovi
Do celého světa se rozletěla smutná zpráva: zemřel herec, režisér, divadelní manažer a pedagog, jeden ze světově nejznámějších a nejuznávanějších ruských divadelníků Oleg Tabakov (17. 8. 1935 Saratov – 12. 3. 2018 Moskva).
Burza /
Divadlo 1918–2018
Vykročila husa a vzala člověka na procházku: Pojď! Napsal Jiří Mahen v knížce šesti filmových libret Husa na provázku, které vydal v nakladatelství Ot. Štorch-Marien v roce 1925. Studenty JAMU v polovině šedesátých let s knihou seznámil jejich učitel Bořivoj Srba, a vůbec s meziválečnou avantgardou, kterou v té době (Pokračování textu…)
Burza /
Držitelé Cen divadelní kritiky za rok 2017
V neděli 18. března byly v pražském Paláci Akropolis vyhlášeny Ceny divadelní kritiky (dříve Ceny Alfréda Radoka). Nabízíme přehled všech oceněných. Inscenace David Jařab, William Shakespeare: Macbeth – Too Much Blood Režie: David Jařab Divadlo Na zábradlí, Praha Jean Genet, Bedřich Bridel, Miloslav König: Deník zloděje Režie: Jan Nebeský Divadlo...
Burza /
Ceny Thálie za rok 2017
V sobotu 24. března se v Národním divadle v Praze uskutečnil 25. ročník předávání Cen Thálie za minulý rok. Nabízíme přehled všech oceněných. Činohra – ženský výkon Tereza Dočkalová Titulní role v inscenaci podle Henrika Ibsena Nora – Domeček pro panenky, Divadlo pod Palmovkou, Praha Činohra – mužský výkon Daniel (Pokračování...
Rozhovor /
Katharina Schmitt: Vedu umělecký dialog s lidmi a místem, kde tvořím
Katharina Schmitt (1979) studovala v letech 2001–2006 činoherní režii na DAMU. Poté režírovala na různých pražských scénách – v Divadle Komedie, MeetFactory, ve Studiu Hrdinů, ale také například v Činoherním studiu Ústí nad Labem a v Divadle F. X. Šaldy Liberec. Její inscenace mě vždycky přitahovaly experimentálností a vizuální propracovaností.
Divadelní fotografie (I)
Do konce června se na tomto místě budeme věnovat výstavě Česká divadelní fotografie 1859–2017, která od 9. května do 24. června 2018 ve výstavních sálech Obecního domu v Praze představí veřejnosti poněkud opomíjený fenomén divadelní fotografie.
Návraty
Ve čtvrtek 22. března byla v pražském Uměleckoprůmyslovém museu otevřena retrospektivní výstava fotografa Josefa Koudelky Návraty připravená při příležitosti autorových osmdesátých narozenin (nar. 10. ledna 1938). Základ expozice tvoří 350 fotografií, které jsou součástí obsáhlého souboru děl, jež se fotograf rozhodl věnovat své vlasti....
Velikonoce
To je pro mě Pesach, Polná, Anežka Hrůzová, hilsneriáda, Masaryk, vražda, pomluva, zastání, útěk z Egypta, cizost, jinakost, nepohodlnost a taky nepřizpůsobivost.
Je režie autorským dílem?
Médii probleskla zpráva, že Filip Smoljak neuspěl se žalobou ohledně uznání autorských práv svého otce na režijní pojetí her Divadla Járy Cimrmana. Nu není divu. Stačí si přečíst odst. 1 § 67 autorského zákona, který jasně uvádí, že režisér je výkonný umělec a ne autor. K tomu je nutné přidat (Pokračování textu…)
Kritický žebříček 7/2018 – činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Pavla Bergmannová Lenka Dombrovská Radmila Hrdinová Josef Chuchma Vladimír Just Jan Kerbr Tatjana Lazorčáková Michal Novák Jana Paterová Stanislava Přádná Marie Reslová Jana Soprová Veronika Štefanová Martin J. (Pokračování textu…)
Přetékáme! Rychleji!
Zoufalou snahu režiséra přenosu urychlit předávání Cen Thálie tlumočil zoufalý moderátor Václav Moravec do publika.
Podoby – Ráno v Dolní Radechové
Za úsvitu od sousedů přijde slepice bílá a za chvíli slepice hnědá. Kohout se pokouší kokrhat. Slepice bílá celou cestu zahradou sprostě nadává. Až jsem se lekl, jak dobře jsem tomu rozuměl. V kuchyni byly mouchy a přeskakovaly z knížky od Magora na krabičku cigaret. Teď mi jedna moucha prohlíží (Pokračování textu…)
Thomas Bernhard, Dora Viceníková, Jan Mikulášek: Mýcení
Režie Jan Mikulášek, Divadlo Na zábradlí.
Výročí 1.−15. dubna
Adam Jiří, herec (1. 4. 1933) △ Adam Oldřich, herec (1. 4. 1933) △ Hlávková Marie, pedagožka dramatické výchovy (1. 4. 1963) △ Pálka Jiří, dramaturg (1. 4. 1953) △ Šubrtová Olga, dramaturgyně (1. 4. 1968) △ Weidenthaler Zdeněk, sólista baletu (2. 4. 1928) △ Malý Stanislav, herec (3. 4. (Pokračování textu…)
Útržky z paměti (III) Ještě Paříž, škola, film (Elmar Klos)
Osou našeho fakultního pařížského turné byly exkurze v denících Le Monde a L’Humanité. V Mondu nás přijali stroze přátelsky, provedli nás redakcí a stručně vysvětlili, jak dělají své noviny.
Jednou větou
Divadlo je stále jedním z nejlepších způsobů, jak se vyjádřit, a je také zrcadlem, které lidem ukáže, co je v našem světě dobré a co špatné...
Divadlo Archa: Vlajková loď alternativy, nebo Titanic?
V Divadelních novinách 18/2017 jsme uveřejnili kulatý stůl nazvaný O pražské divadelní mapě. Zaznělo v něm, že Divadlo Archa je dnes „vyčerpané“, respektive že jeho tvůrci by mohli své vize mnohem lépe naplňovat. Ředitel divadla Ondřej Hrab na to reagoval dopisem O co Arše jde?, který jsme uveřejnili ve zkrácené verzi v DN 20/2017 (a v celém...