Obsah Divadelních novin 7/2016
Rozhovor /
Vladimír Morávek: Jsme trapní a zábavní
Rozhovor s režisérem a uměleckým šéfem Divadla Husa na provázku
Burza /
BEJVÁVALY S RADOKY ČASY
Před dvaceti lety se ocenění české divadelní kritiky, tehdy ještě pod jménem Ceny Alfréda Radoka, předávala v Divadle Archa. Režisérovi J. A. Pitínskému za inscenaci Jób podle románu Josepha Rotha nasadil zlacený vavřínový věnec ministr kultury Pavel Tigrid, za herecké výkony v Pitínského inscenaci Ritter, Dene, Voss byli oceněni Emília...
Burza /
Ceny divadelní kritiky 2015
Ceny divadelní kritiky 2015 byly předány v Divadle Minor 20. března 2016: INSCENACE ROKU 2015 Tomáš Vůjtek: SLYŠENÍ, režie Ivan Krejčí, Komorní scéna Aréna Ostrava ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON Marie Štípková, role Géši Gottfriedové v inscenaci Brémská svoboda, Městské divadlo Kladno MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON Marek Cisovský, role Eichmanna v inscenaci...
Kritika /
Biblické rockování
Jesus Christ Superstar, Evangelium o Marii a Mše mají společný základ v biblických událostech a rockové hudbě. Rozdílné jsou hudebními styly i dobou a logikou svého vzniku. V Česku se sešly v krátkém časovém rozestupu těsně před Velikonocemi, ale jejich uvedení nesouvisí pouze s hlavními křesťanskými svátky, cílí na různé strany. Všechny...
Kritika /
První ze sedmi smrtelných hříchů
Slovenský choreograf Andrej Petrovič uvedl v tanečním divadle Ponec první díl své zamýšlené sólové série na téma sedmi smrtelných hříchů – L / One of the Seven. Písmeno „L“ značí Lust, Chtíč.
Kritika /
Školní lekce z Evropy
Dramaturg královéhradeckého Draku Tomáš Jarkovský a režisér Braňo Holiček připravili v Klicperově divadle autorskou inscenaci Evropa. Tvůrci přiznávají, že vznikala za pochodu – bez předem daného textu. Z jejich schůzek postupně vydestilovala originální představa Evropy jako zahrádkářské kolonie, v níž jednotlivé zahrádky mají představovat...
Kritika /
Zlá pohádka
Pohádky nebývají vždy idylické, tato je však obzvláště krutá a ještě navíc, což u pohádek není právě obvyklé, beznadějná. Byl jednou jeden opričník, zákonem nepostižitelný člen carovy osobní gardy – opričniny (nejsme ovšem v dobách Ivana Hrozného, ale v Rusku nedaleké budoucnosti – historie se nám opakuje), a ten pocítil potřebu se...
Kritika /
Obyčejné zázraky
V malém sále libereckého Naivního divadla sedí děti na polštářcích upravených do podoby oblázků a se zavřenýma očima šeptají poslední verš z knížky Radka Malého Moře slané vody, který dal také název inscenaci.
Kritika /
Veverky a antilidé
Surrealismus a terorismus se nevylučují – alespoň ve hře Smrt Člověka-Veverky polské dramatičky Małgorzaty Sikorské-Miszczukové. Její česká premiéra se stala labutí písní Centra východní dramatiky v Divadle Komedie.
Kritika /
Hra jako (nudné) vyprávění
Vzpomínky nejsou ideální látkou pro divadlo. Zkušený režisér (a herec) Jan Kačer, autor hry Svatba pozdního léta, kterou uvedl Činoherní klub v režii Ladislava Smočka, to jistě ví, a dokonce přiznává: Proč napsat hru? Nemám dramatickou zápletku.
Kritika /
Mráz přichází z Ústí
Ledový hrot (Kaltes Land) švýcarského dramatika Reta Fingera (1972) se na českém jevišti poprvé objevil v roce 2007. Zdařilou absolventskou inscenaci katedry činoherního divadla DAMU tehdy režíroval Jan Frič. A téměř po dekádě tuto mrazivě bolestnou hru uvedlo Činoherní studio v Ústí nad Labem v režii Barbary Herz.
Rozhovor /
Lenka Havlíková: Nemá smysl se někde zabetonovat
Před čtyřmi lety odešla dramaturgyně Lenka Havlíková po deseti sezonách z Národního divadla a vrhla se do dobrodružných vod nezávislé scény. Co obnáší dělat divadlo ve Strašnicích, jak vzpomíná na Ústí nad Labem a proč nerada píše?
Kontext /
Kontext /
V genderovém transu
Opožděný vlak feminismu z hloubi 20. století dorazil do stanice Pardubice! Za takový můžeme považovat publikaci Ženy – divadlo – dějiny (editorky: Katia Hala – Olga Vlčková – Denisa Šťastná), vydanou Fakultou filozofickou Univerzity Pardubice s vročením 2015.
Burza /
Levínský píše Uhdemu
Stoppardova Arkádie pro mne samozřejmě vždy byla a nejspíš i zůstane ideálem, kterému se ve svém psaní snažím jaksi neohrabaně přiblížit. Poprvé jsem ji viděl v Divadle Komedie ještě v devadesátých letech, v oné Nebeského a Dočekalově Komedii, která jednou provždy formovala mé divadelní vidění a stejně jako Stoppard zůstane oním...
Burza /
Rozhovor /
David Jařab: Nerealizovaný dramatik jako by ani nebyl
S Davidem Jařabem jsme hovořili o jeho nejnovější inscenaci Bílí psi a černý kočky, jež je uváděna v pražském Studiu Hrdinů, dramatické a filmové tvorbě i stavu slovenského divadla.
Burza /
Burza /
Došlo do redakce
Pavel Bobek: Elpíčka 8CD, Supraphon – 37:59, 43:04, 45:20, 41:09, 42:20, 39:31, 44:58 a 61:09 min. Editorem Petrem Ostrouchovem pečlivě připravený komplet zpěváka Pavla Bobka (1937–2013), průkopníka rock’n’rollu a country u nás. Obsahuje všechna jeho alba, která vyšla na dlouhohrajících gramofonových deskách v letech 1970–1993, a jedno bonusové CD...
Tip na pondělí: Noc českých a slovenských autorů
V pondělí 4. dubna proběhne šestý ročník Noci českých a slovenských autorů, která se v letošním roce vrací na jeviště Nové scény. Výrazné režisérské osobnosti představí divákům inscenovaná čtení finálových textů Anonymní soutěže o nejlepší původní divadelní hru.
Kritika /
Bez žertu, satiry, ironie a hlubšího významu
Jsou dnes kolem nás Oblomovové? Co je oblomovština dnes? Jaké má Gončarovův román vazby a vztahy k současnosti? V inscenaci Hany Burešové v Divadle v Dlouhé se divákovi na žádnou tuto otázku odpovědi nedostane. Recenze proti.
Kritika /
Bezpečný malý svět
Zdá se logické, že spolupráce režisérky Hany Burešové s hercem Michalem Isteníkem po Mrtvých duších pokračuje Gončarovovým Oblomovem. Psychofyzická dispozice Isteníka pro tuto postavu je evidentní. Recenze pro.
Jihočeská Thálie za rok 2015
Minulý čtvrtek 24. března se v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích v rámci slavnostního večera rozdávaly tradiční ceny Jihočeská Thálie. Nabízíme přehled všech oceněných.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 153)
Podívat se na staré divadelní kusy nově umí čtverák, kouzelník a principál Vlastimil Peška aneb Mudrování nad radostným dudákem ze Strakonic v brněnské Radosti.
Portál Opera Plus oceňoval
V pražské Státní opeře byly v sobotu odpoledne vyhlášeny a předány Výroční ceny Opery Plus za nejlepší taneční výkony a choreografii v roce 2015.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 154)
Inkové vymizeli, stromy lapacha však kvetou dál. Tak tomu bude i v Buranteatru… aneb Mudrování o slabikáři života, Buranech a nápoji Inků.
Zprávy /
Marie Kinsky a Jana Machalická rytířkami
Choreografka, tanečnice a popularizátorka současného tance Marie Kinsky a kulturní publicistka Jana Machalická se v úterý 5. dubna staly rytířkami Řádu umění a literatury Francie.
Novinky z Národního muzea (No. 10)
Pozůstalost Jiřiny Šejbalové, uložená v Divadelním oddělení Národního muzea, byla v letošním roce zpracována a je k dispozici badatelské veřejnosti.
Kritika /
Jak je ten život krásný…
Divadlo u Valšů na svých webových stránkách píše, že se: snaží oslovit diváky nejen středního a vyššího věku. Na konci března tam byla uvedena premiéra hry amerického autora Israela Horovitze Drahá Mathilda. Má potenciál oslovit také diváky mladší? A usiluje o to vůbec režisér Otakar Kosek?
Mim v době receptů a degustací
Vyhledejte si v kulturních programech autorské představení mima, klauna, herce a choreografa Jiřího Reidingera vystupujícího od osmdesátých let pod uměleckým jménem Bilbo. Jeho nejnovější inscenace se nazývá Sommelier a nese podtitul „kabaretní férie“.
Olivier Awards 2016 znají vítěze
V The Royal Opera House v Londýně byly v neděli 3. dubna slavnostně předány nejvýznamnější britské divadelní ceny Olivier Awards. Nabízíme seznam všech oceněných i nominovaných.
Zápisník Jana Kerbra (No. 14)
Českou premiéru trpké komedie o potížích se sexuální orientací Cock připravil – ve znamenitém překladu Pavla Dominika – režisér Radim Špaček v Divadle v Řeznické aneb Žádné snadné řešení...
Zprávy /
Petr Francán novým děkanem DiFa JAMU
Dnes odpoledne byl na Divadelní fakultě JAMU zvolen nový děkan. V prvním kole volby senát vybral ze tří kandidujících pro období 2016 až 2020 jednomyslně doc. Mgr. Petra Francána.
Tip: Smějící se bestie v Praze
Divadlo Husa na provázku pořádá ve dnech 13. – 18. dubna v Divadle Archa přehlídku DIVADLO V POHYBU X: POTRHÁNI SMÍCHEM. Páteří festivalu bude premiéra souborného provedení inscenačního projektu Smějící se bestie.
O životě s dvojníkem
Dušan David Pařízek inscenuje Staré mistry Thomase Bernharda ve vídeňském Volkstheatru. Nabízíme kritiku rakouského kulturního publicisty.
Nová znamení na festivalu studentských škol
Mezinárodní festival divadelních škol Setkání/Encounter začne 12. dubna ve 14 hodin průvodem od pořádající Divadelní fakulty JAMU k Divadlu na Orlí. Festival vyvrcholí v sobotu 16. dubna závěrečným ceremoniálem v 19 hodin v Divadle Husa na provázku.
Letters from U. S. A. (No. 1)
...aneb Jak jsem dělala operu pro Newyorčany. Připravuji teď ve Washingtonu režii opery s názvem Opera and French Revolution. Součástí těch mých aktivit je i psaní blogu o procesu a konceptu. Zde je můj první příspěvek.
Kritika /
Jak popravit Juliettu
Hlavní katyní nádherné opery Bohuslava Martinů v Národním divadle byla další z plejády slovenských režisérek na českých operních scénách (tentokrát maskovaná za Norku) Zuzana Gilhuus. Zdatným popravčím byl také dirigent Jaroslav Kyzlink, nový šéfdirigent (či jak se jmenuje teď ta funkce) opery.
Kritika /
Těžký úděl ženy
Divadlo Mandragora Zlín nastudovalo Historii sv. Magdy v úpravě a režii Filipa Nuckollse, dramaturgem byl Vladimír Fekar. V jejich podání je Magda spíše obrazem neblahého ženského údělu než obětí vlastních pochybení.
Zprávy /
MD Kladno se po pěti letech otevírá
Opravená budova kladenského divadla byla 6. dubna slavnostně otevřena. Opravu, kterou provázely komplikace s tendrem i stavební firmou, stála zhruba 160 milionů korun. Většinu pokryla evropská dotace.