Obsah Divadelních novin 8/2017
Rozhovor /
Miroslav Bambušek: Není důvod se klanět
Rozhovor o Pustině, divadle a filmu
Kritika /
Život jako bezvýznamná hra
Divadlo na Vinohradech slaví úctyhodných 110 let od svého vzniku. Aby se toto jubileum odrazilo i v repertoáru, ohlédlo se vedení divadla do své minulosti a zvolilo titul, jímž završilo prvních deset let existence. Je jím Ibsenova velkolepá dramatická báseň Peer Gynt. V roce 1916 ji zde v české premiéře (Pokračování textu…)
Kritika /
Mezi pobřežími plují naše něžná slova…
Operu Láska na dálku lze považovat za výtrysk soudobě pojatého romantismu a mysticismu. Opera vypráví legendu o lásce francouzského truvéra Jaufrého Rudela k tripoliské princezně, s níž se setkal jako účastník druhé křížové výpravy, na níž v první polovině 12. století zřejmě zemřel.
Kritika /
Španělské rytmy obrazy usmrcené
Inscenace Krvavá svatba dua SKUTR a Kronika ohlášené smrti režiséra Jana Holce nemají společnou pouze španělsky psanou předlohu. Je to především velká míra stylizace a mnoho velkolepých obrazů, co tato dvě divadelní díla spojuje. A, bohužel, divákům mnohdy znesnadňují pochopení vyprávěných příběhů.
Kritika /
Zatím spíš dobrý nápad
Je, myslím, sehrát se všemi soubory Jihočeského divadla původní muzikál s ambicí stvořit pohled na dramatické lidské dějiny. Samozřejmě s poučením, že náš současný svět budujeme na historických událostech a měli bychom ho stvořit jako příjemné místo pro život. Jenže sympatické a možná příliš velké ambice narazily na nezkušenost...
Kritika /
Dvě sestry
Nuselská Fidlovačka se od počátku své existence profiluje jako „herecké“ divadlo a ani s novým ředitelem Janem Koťátkem se její zaměření nezměnilo. Tragikomická konverzačka pro dvě herečky od britského dramatika a herce Dermota Canavana nazvaná Třetí prst na levé ruce, uvedená na scéně Komorní Fidlovačky, do dramaturgického směřování...
Kritika /
Ti hoši docela zlobí, ale ne nás
A skutečně: v Synáčcích jsme hozeni do světa, který poznává téměř okamžitě každý, kdo četl zejména zmíněný Musilův román; o něj se totiž text studenta činoherní režie DAMU Tomáše Loužného opírá především a nejčitelněji.
Kritika /
Zamiloval se v Ostravě
Ostravské Národní divadlo moravskoslezské se po Městském divadle Brno a libereckém Divadle F. X. Šaldy stalo třetí scénou, která uvedla adaptaci slavného filmu Johna Maddena Zamilovaný Shakespeare.
Kritika /
Havlův odkaz vlámským pohledem
Když se světoznámý vlámský spisovatel rozhodne napsat a režírovat hru s výsostně českým tématem, předpokládá se, že pro to má dobrý důvod. Jistě, odkaz Havla je živý nejen u nás, ale přesto snaha ho komentovat v českém prostředí – konkrétně v pražském Divadle Archa – vyvolává mnohé otázky i očekávání. Když je pak výsledkem...
Divadelní mládí v Brně
Ani letošnímu festivalu divadelních škol v Brně (již sedmadvacátému) SETKÁNÍ/ENCOUNTER se nevyhnuly organizační problémy, nebyly však zaviněny domácími pořadateli. Studenti z Petrohradu nemohli dorazit, protože nezískali finanční prostředky, ti teheránští neobdrželi víza, adeptům divadelního umění z kolumbijského Medellínu se nepodařilo včas...
Mezi sněním, politikou a provozem aneb Triangl velkých pařížských scén v pohybu
Tři klíčová pařížská divadla – Odéon, la Colline i Comédie-Française – procházela v uplynulých dvou sezonách proměnami. Nebyla to vždy revoluce, ale změny byly a jsou patrné. Kam se tyto scény dnes ubírají? V roce 2016 prodělaly dvě ze šesti národních francouzských scén změny ve vedení: po úmrtí Luca Bondyho (Pokračování textu…)
Burza /
Burza /
Poděbradské dny poezie po pětapadesáté
Herecká asociace informuje
Příloha /
Divadelní svět Brno 2017
Program Divadelní svět Brno 2017 (pdf) (Pokračování textu…)
Kontext /
Pérák mezi námi
Je pozdní říjnový večer roku 1837. V Londýně panuje navzdory předpovědi vlídné počasí. Právě skončilo divadelní představení a diváci se rozcházejí všemi směry. Pán a paní ve společenském oděvu se marně shánějí po drožce. Zamíří tedy k domovu pěšky. Cesta vede tichou, liduprázdnou uličkou. Náhle se zdánlivě odnikud, jakoby skokem,...
Kritika /
Hvězdný prach jsi a v hvězdný prach se obrátíš
Choreograf Michal Záhora, estét s mystickými sklony, ve svých posledních výrazných choreografiích Orbis pictus a Diptych vyvolával filosoficky zasněné obrazy. A zasněným obrazem je i jeho nové dílo pro pět tanečníků – Pulsar, pokus o ultimátní prožitek neuchopitelnosti vesmíru a vrženosti člověka do nekonečna.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 239)
Dnešní představení nebylo „to pravé ořechové“, počkejme, příště se třeba bude dařit lépe… aneb Mudrování nad uvedením Želar v Mahenově divadle.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 238)
Ani ve snu by mě nenapadlo, že budu cestovat za poznáním do malé obce zvané Ořechov aneb Mudrování o jarní pouti za Františkem Kožíkem do Ořechova.
Tip: Mezinárodní den tance 2017
Sobota 29. duben je Mezinárodním dnem tance. Jeho oslavy budou probíhat i na mnoha místech České republiky. Kdo má tedy chuť zúčastnit se oslav, ať už jako tanečník, nebo divák, tady je jednoduchý návod!
Kritika /
Tichá bouře
Nové uskupení Naïve Man Company uvedlo svou první inscenaci Prospero v prostorách Jatka78. Finský režisér Maxim Komaro, člen finské skupiny Circo Aereo spolupracovník Cirku La Putyka, se spojil s uměleckým šéfem norského Cirkusu Xanti Sverrem Waagem a inspirováni Shakespearovou romancí si nostalgicky pohráli s divadelními postupy 19. století.
Kritika /
Bůh se schoulil v hodině rysa
Radim Špaček před rokem inscenoval hru Cock Mikea Bartletta v Divadle v Řeznické. Herci Petra Horváthová a Daniel Krejčík si po jejím úspěchu založili divadelní spolek SpoluHra a v divadle La Fabrika nyní nazkoušeli inscenaci hry švédského autora Pera Olova Enquista V hodině rysa. Obsazení doplnila jako speciální host Zuzana Bydžovská.
Tip: Zlomvaz 2017
Studentský divadelní festival Zlomvaz 2017 přiveze 3. – 6. května do Prahy již po dvacáté čtvrté mladé umělce z šesti evropských zemí. Festivalem ožije celá budova DAMU, čtyři hudební večery rozezní oblíbený DUP39.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 242)
Představení bylo vulgární, ovšem zastavilo se na stupni nedosahujícím hranice nechutnosti… aneb Mudrování nad premiérou Strach jíst duši v brněnské Redutě.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 241)
Vážení mojí milí, byli jste fakt dobří. Jednou přijdete do nebe a tam se sejdete s bratry Čapkovými, protože oni tam dozajista jsou. Aneb Mudrování nad roztomilým kočkováním s pejsky v paní Huse.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 240)
Děti se smály, tleskaly. Pozorně sledovaly chrlící se legrácky strhujícího leporela. Aneb Mudrování nad radostí Veselých paniček windsorských v brněnské Radosti.
Kritika /
Na ztracené vartě Evropy
Evropa, v pořadí druhá inscenace z nové produkce Divadla NoD, je riskantní experiment, ale v jiném smyslu, než by se čekalo. Hru napsal skotský dramatik David Greig v roce 1994 v reakci na změny ve východoevropském regionu, globalizaci ekonomiky a válku na Balkáně.
Čelákovické glosy (No. 11)
Naléhavou otázkou je, proč vedení opery souhlasilo s připsáním činoherního prologu aneb Operní Krakatit znovu (po skoro šedesáti letech).
Dabing dabing dabing (No. 6)
Král ze Soho. Režie: Michael Winterbottom, předloha: Jean de Letraz (kniha), scénář: Matt Greenhalgh. Překlad: Anna Polanská / Dialogy: Petra Jindrová / Zvuk: Martin Václavík / Produkce: Jana Trefná / Režie: Petr Pospíchal.
Tip: WTF?! v Liberci
Na festivalu současného divadla WTF?! v Liberci se od čtvrtka do neděle představí třicet uměleckých projektů a souborů.
Tip: Liberecké jaro v Praze
Na začátku května se v pražském Divadle v Celetné představí tři činoherní inscenace libereckého Divadla F. X. Šaldy. Zájezdy se uskuteční v rámci třídenní přehlídky, která dostala název Liberecké jaro a předpokládá se její opakování i v následujících letech.
Pozvánka: Nezapomeňte na zemi
Angažovanost v literatuře neustále dráždí. Pojďme společně poodhalit některé principy tzv. angažované literatury na dalším z cyklu literárních čtvrtků ve Studiu Paměť. Večer 27. dubna vystoupí dva výjimeční básníci Jan Škrob a Kamil Bouška. Na na svou fňuknu je doprovodí Pepíček Čečil.
Nová dráma pohltí divákov
Na 17. ročníku celoslovenskeho divadelneho festivalu Nová dráma/New Drama Festival sa predstaví a o ceny zabojuje 9 inscenácií súčasnej slovenskej a svetovej drámy. Festival Nová dráma/New Drama sa bude konať v dňoch 9. – 13. mája 2017 v bratislavských divadlách.
Finalisté Ceny Evalda Schorma za rok 2016
Agentura DILIA uděluje každoročně Cenu Evalda Schorma určenou studentům divadelních škol za původní hru, dramatizaci či překlad. Do finále letošního ročníku bylo nominováno sedm titulů.
Festival tanečních filmů ve Světozoru
Bienále Festivalu tanečních filmů je unikátní přehlídka prezentující filmy o tanci a tanečních osobnostech, ale také filmy vyprávějící o světě skrze taneční pohyb a choreografii – tzv. dance for camera filmy. Letos se festival uskuteční v Kině Světozor ve dnech 11. – 13. května.
Súťaž DRÁMA 2016 vo finále
Vyhlásenie víťaza súťaže spolu s vyhlásením Ceny Činohry Slovenského národného divadla a Ceny Rádia Devín sa uskutoční 13. mája 2017 o 19.00 hod. v rámci záverečného ceremoniálu festivalu Nová dráma/New Drama 2017 v Štúdiu Slovenského národného divadla v Bratislave.
Ještě 360 tisíc korun…
Kampaň na vznik nového kulturního centra na Dolním náměstí v Olomouci, kam by mělo přesídlit i Divadlo na cucky, zatím vynesla přes 143 tisíc korun. Je však třeba vybrat celkem půl milionu... Sbírka končí už 21. května!
Zprávy /
8 finalistů dramatické soutěže Aura-Pont
Do třetího ročníku soutěže o nejlepší původní divadelní hru, která měla uzávěrku 24. února 2017, se přihlásilo 35 autorů a dohromady 38 textů. Z toho 8 textů přišlo ze Slovenska a 14 textů pochází od žen - autorek.
Cena Josefa Balvína – výzva divadlům
Do 31. května je možné přihlásit inscenaci původního německy psaného textu, která měla premiéru v rozmezí 1. září 2016 - 31. května 2017.
Hledá se dramaturg
Klicperovo divadlo vypisuje výběrové řízení na pozici dramaturg / dramaturgyně. Nástup 1. srpna 2017.
Rozhovor /
Milan Kňažko: Některé mýty mají tuhý život
Jen výčet divadelních, filmových a televizních rolí Milana Kňažka, o jeho politických aktivitách ani nemluvě, by zaplnil nejmíň třetinu prostoru vyhrazeného pro tento rozhovor. A tak pouze pro orientaci vypisuji důležitá fakta z jeho barvitého životopisu.