Obsah Divadelních novin 8/2016
Rozhovor /
Pavel Šimák: Nastoupil jsem do rozjíždějícího se vlaku
Rozhovor s uměleckým šéfem Horáckého divadla Jihlava
Burza /
DALAJLÁMA L.P. 1990
První návštěvu 14. dalajlámy Tändzina Gjamccho v Praze si budeme už napořád spojovat s nově nabytou svobodou a demokracií. Portréty Jeho Svatosti, které se nedávno objevovaly v pražských ulicích při návštěvě čínského prezidenda, nepřipomínaly jen porušování lidských práv v Tibetu, ale i to, že si ještě stále pamatujeme, co všechno...
Rozhovor /
Jana Machalická: Vyrostla jsem na francouzském filmu
Překvapila vás zpráva, že dostanete francouzské kulturní vyznamenání? Samozřejmě, že mě překvapila a potěšila, a uvědomuji si, že mezi držiteli této ceny jsou velké osobnosti naší kultury a umění. Můj vztah s Francií se datuje od dětských let, kdy jsem se dostala na jazykovou devítiletku v pražské Ostrovní ulici a (Pokračování textu…)
Kritika /
Bezbarvé sny v Národním divadle
Michel, hlavní postava Martinů opery Juliette, přijíždí do městečka, kde kdysi v okně zahlédl krásnou dívku. Je to totéž městečko – a přece není. Patrně to také znáte ze snů: vše se zdá jako ve skutečnosti, místa i lidé. Ale něco je jinak. V městečku, kde se ocitl (ve snu?) Michel, lidé ztratili paměť. Nevědí, co se stalo a kým byli před...
Kritika /
Bez Macbetha, zato s Csillou Boross
V Plzni usoudili, že nadešel čas přijít s novým Macbethem. Verdiho první velké dramatické dílo zde bylo naposledy uvedeno v roce 1982. Potud úvaha jistě správná, a pokud se podařilo pro roli Lady Macbeth sehnat pěvkyni takového formátu, jako je maďarská sopranistka Csilla Boross, i dobře realizovatelná.
Kritika /
Opera podle Pilaře
Nejmladší operní šéf, režisér Tomáš Pilař, je úderník! Ještě mu není třicet a Bizetova Carmen v Janáčkově opeře je jeho již devětačtyřicátá inscenace, uvedl na facebooku. Profesí je i výtvarník a soudě podle Polské krve, Aidy a Libuše ho nezajímají postavy se svými tužbami a rozpory, nezajímá ho smysl příběhu a jeho možné interpretace.
Kritika /
Euroeklektická Královna
Ve Státní opeře byla uvedena novinka baletu Národního divadla Sněhová královna v choreografii a režii Brita Michaela Cordera (světová premiéra 2007) na scéně a v kostýmech Marka Baileyho. Jde o Prokofjevův Kamenný kvítek překódovaný do andersenovského hitu. ND tak obohatilo penzum baletní klasiky o titul, který naplňuje ustálené a publikem...
Kritika /
Nadčlověk v nonstopu
Shodou okolností dvě poslední české inscenace Brechtovy juvenilní hry Baal představují zároveň i dvě vyhraněná interpretační pojetí. Baala lze samozřejmě vykládat různými způsoby, otázkou pak zůstává míra přesvědčivosti. Zatímco před rokem v Komorní scéně Aréna vyložil mladý režisér David Šiktanc Baala jako Brechtovu moralitu...
Kritika /
Černobílá pravda
Na premiéru hry Bílí psi a černý kočky jsem šel do Studia Hrdinů s očekáváním velkého divadelního zážitku. Pod textem a režií je totiž podepsán David Jařab, ještě nedávno jedinečný režisér HaDivadla a Divadla Komedie (nezapomenutelné Utrpení knížete Sternenhocha), autor pozoruhodného surrealistického filmu Vaterland, člen Surrealistické...
Kritika /
Ježíš z mnoha úhlů pohledu
Umělecká šéfka Městského divadla ve Zlíně Hana Mikolášková připravila Divadelní evangelium tady a teď – jak zní podtitul inscenace. Tvůrkyně, jež je praktikující evangeličkou, tak do jisté míry navázala na předloňskou inscenaci Komenského Labyrintu světa a ráje srdce, která byla především zprávou o soudobé recepci díla učitele národů. Do...
Kritika /
Upiš se $LASTI, zbaví tě strasti
Jeden svoji uměleckou identitu obhajuje, druhý ji hledá. Oba chtějí dosáhnout úspěchu, protože co jiného potřebuje herec ke štěstí než slávu a obdiv. Sejdou se v čekárně firmy $LAST, aby se podrobili procesu, který je v duchu epikurejské filosofie zbaví frustrace z neúspěchů tím, že v prostoročasu oddělí jejich skutečné potřeby od domnělých.
Kontext /
Preissová transformovaná
Takřka pětisetstránkový svazek Gabriela Preissová: Realismus v intermediálních transformacích klame názvem, a to hned natřikrát. Za prvé rozsahem – skoro polovinu vydatného počtu stran tvoří textové přílohy. Za druhé první polovinou názvu – nejde totiž o monografickou práci o Gabriele Preissové, ba ani o Gabriele Preissové dramatičce (i když k...
Burza /
Došlo do redakce
Fjodor Michailovič Dostojevskij: Idiot 2CD – Radioservis, 123 minut Dnes už historickou dramatickou verzi slavného románu, upravenou pro rozhlas, může pamětník do jisté míry srovnávat s divadelními verzemi téže předlohy, kupříkladu s těmi v pražském Divadle pod Palmovkou, brněnskými v HaDivadle i Huse na provázku nebo ostravskou v Divadle Petra...
Barokní loutna v tramvaji
Následující text vznikl především proto, že nechci zapomenout nic, co jsem zažil v Helsinkách mezi 16. a 19. březnem při Tram Buskers Tour. Myslím, že díky umělkyni Kateřině Šedé jsem se zapletl do nejzvláštnější akce za dlouhá léta. Byl jsem jejím aktérem: tedy čtete podjaté svědectví, nikoli recenzi!
Za bruselským Janáčkem do Poznaně
Do Poznaně je cesta dlouhá. Vlakem i autem. Dálnice Poláci teprve stavějí a části hlavních tahů do Poznaně od Prahy připomínají formanské cesty. Nevím, jestli to je hlavním důvodem, že se při už tak malém zájmu o polské divadlo u nás na Poznaň takřka nedostane. Ještě tak víme, co se děje ve Varšavě nebo Wroclawi, či na několika festivalech.
Je to opravdu cenzura?
V létě 2015 se na tváři novodobé slovenské demokratické kultury objevilo hned několik jizev – banskobystrický župan (hejtman) Marian Kotleba, známý svými neonacistickými postoji, se rozhodl vyhlásit válku progresivnímu umění ve svém kraji. Dnes pokračuje ve svém tažení na celostátní úrovni
Burza /
Uhde píše Levínskému
Nad Tvým dopisem jsem si potvrdil, jak silně Ti od prvního setkání závidím Tvé objevy v divadelních oblastech, kde ke své lítosti nejsem doma.
Burza /
Napojený Dušek aneb Hercem a kazatelem
Poznej, že být je jednoduché, ucítíš klid, že vše jedno je duchem. … Cítíš, jak jsi napojen, jak jsi napojen.Tomáš Klus Zvony na pár desítek metrů vzdáleném kostele vyzvánějí nedělní poledne. Do dveří potemnělé čajovny Cherubín ve dvoře u řevnického náměstí vchází Jaroslav Dušek v blankytně modrém triku s duhovou (Pokračování...
Kritika /
Něžný zmar sotva vykvetlých lilií i vášnivé výboje malých pudlíků
Pěna dní (L’Écume des jours) Borise Viana je literární dílo, ke kterému se můžete vracet celý život a pokaždé ho přečtete jinak. Jako by to byl román schopný pohybu (záměrně nepíšu života, protože životaschopný je skoro již sedmdesát let), jenž se rozhoduje, které věty vám ukáže tentokrát.
Kritika /
Mrazivá přehlídka lidské beznaděje
Přestože Vianovi Budovatelé říše patří ve Francii k autorovým nejhranějším dramatům, na česká jeviště si cestu často nenašli. Poprvé u nás titul nastudoval v roce 1976 Jan Kačer ve Studiu Ypsilon Naivního divadla Liberec a po inscenacích studentů JAMU (2001), Divadla AHA! (2002) a několika amatérských souborů si nyní hru výrazně ovlivněnou...
Nová znamení studentského divadla (No. 7)
Dnes o italské autorské inscenaci Sny o snech, domácí inscenaci Kazimír a Karolína v režii Michala Skočovského, divadelní verzi Dogville z Krakova a Periférii z Bratislavy.
Nová znamení studentského divadla (No. 6)
Ve čtvrtek odpoledne se festivalovému publiku představil v premiérovém a také v jediném uvedení inscenace Já, Jago Andrei Zagorodnikov. Poslední představení třetího dne byl Ostrov studentů Národní taiwanské univerzity umění v Taipei.
Nová znamení studentského divadla (No. 5)
Podivný svět hry Dva ubohý Rumuni, co uměj polsky skýtá příležitost především pro grotesku s hořkým koncem. Bulharská inscenace ovšem moc emocí nevzbudila.
Nová znamení studentského divadla (No. 4)
Dnes o třech představeních druhého festivalového dne - z Německa přijeli studenti s projektem 5.6.-11.6. (smrt) - 15.6. (vzkříšení), z Prahy s inscenací Opilí a z polské Lodže s Marií Stuartovnou.
Nová znamení studentského divadla (No. 3)
Sedm žen formou tance, zpěvu, monologů, instruktáže či porady promlouvá o postavení ženy v současné (nejen) francouzské společnosti. Dnes o inscenaci Uštknutí z francouzské Národní konzervatoře dramatických umění.
Nová znamení studentského divadla (No. 2)
Přinášíme dvě recenze studentských inscenací ze Skotska a Německa od dvou studentů JAMU. Karolina Ondrová píše o autorské inscenaci To zkurvené slovo na F a Adam Steinbauer o inscenaci Vystřel/Seber kořist/Opakuj, která vznikla podle textu Marka Ravenhilla.
Nová znamení studentského divadla (No. 1)
26. ročník festivalu SETKÁNÍ/ENCOUNTER začal v ulicích, v červeno-zelených reflexních vestách, na žebříku a v klaunské čepici. Šašek Pentahydrát Dusičnan Vanadný nás provedl Mozartovou, Dvořákovou, Kozí, Poštovskou, Minoritskou až na Orlí.
Varšavská setkávání 2016 (No. 3)
Pokud se něco v druhé půli změnilo, už o tom bohužel neporeferuji. Odešla jsem neslušně hned o pauze. Podle vyprázdněné šatny a přijíždějících taxíků soudím, že jsem nebyla jediná. Aneb Platonov v podání Starého národního divadla v Krakově.
Varšavská setkávání 2016 (No. 2)
Festivalová „spotkania“ ve Varšavě jsou v plném proudu. Na scéně G. Holoubka varšavského Dramatického divadla lákalo diváky jedno z nejslavnějších dramat Adama Mickiewicze - Dziady v režii Michała Zadary Polského divadlo ve Vratislavi.
Varšavská setkávání 2016 (No. 1)
Ve čtvrtek 14. dubna začal 36. ročník Mezinárodního divadelního festivalu Warszwskie spotkania teatralne. Pořadatelé připravili třináct dní bohatého programu z domácích scén i ze zahraničí. Nabízíme původní zpravodajství.
Smějící se bestie v Praze (No. 4)
Sobotní večer v Arše byl zahájen Kabinetem Semafor. Těžko si představit větší kontrast, než ten, co přišel poté. Ponurý svět Ladislava Fukse a jeho utopické alegorie, obsažené v knize Myši Natálie Mooshabrové, zrežíroval J. A. Pitínský.
Smějící se bestie v Praze (No. 2)
Hostem včerejší debaty byl Petr Brukner, člen Divadla Járy Cimrmana. A pak následovala Fidlowačka podle Anny Petrželkové.
Smějící se bestie v Praze (No. 1)
Divadlo Husa na provázku pořádá ve dnech 13. – 18. dubna 2016 v pražském Divadle Archa přehlídku DIVADLO V POHYBU X: POTRHÁNI SMÍCHEM. Nabízíme denní zpravodajství.
Smějící se bestie v Praze (No. 3)
Třetí den festivalu Smějící se bestie, kterým brněnský Provázek ukazuje Praze, co že je to vlastně ten český humor, se nesl téměř výhradně v duchu Haškova Švejka.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 155)
Kvapem se blíží významné životní jubileum dramatika Milana Uhdeho, Brňana, paní Huse věrného v dobách zlých, dobrých i lepších… aneb Mudrování o nahlédnutí pod pokličku paní Husy.
Varšavská setkávání 2016 (No. 4)
K oslavám čtyřstého výročí úmrtí Williama Shakespeara se přidává také Varšava. Na náměstí Defilad u Dramatického divadla byla umístěna instalace scénografa Jerzyho Juk-Kowarského Szekspir.spacer a Shakespearovké kolo štěstí.
Nejen za Medvídka Pú
Včera byl vyhlášen laureát Zvláštní ceny Asociace vydavatelů audioknih 2015 za podporu a rozvoj audioknih v ČR. Je jím herec, režisér a hudebník Jan Jiráň.
Varšavská setkávání 2016 (No. 5)
Program středečního festivalového večera zajistilo Divadlo Heleny Modrzejewskiej z Legnice s adaptací historické hry Adolfa Nowaczyńského Car Samozvanec v centru filmové a televizní produkce ATM Studiu.