Obsah Divadelních novin 1/2023
Dáme to!
Vstupujeme do 32. ročníku Divadelních novin v době válečné, v době, která nám hrozí nejrůznějšími krizemi, v době, kdy je ve společnosti skoro třetina malověrných, kteří by se, vystrašeni poměry, prodali i peklu.
Jurij Andruchovyč: Moskoviáda, dramatizace
režie, scéna Dušan David Pařízek, premiéra 18. prosince 2022, Divadlo X10, Praha.
Libuše Habartová: Dát o sobě vědět
Rozhovor s ředitelkou Slováckého divadla v Uherském Hradišti o přehlídce Zaráz 2023
O kandidatuře a skvrnách
Tak máme ty svátky všechny šťastně za sebou. Slunovrat proběhl podle dohody, genocida kaprů zanechala na chodnících krvavé skvrny a silvestrovské oslavy několikacentimetrovou vrstvu střepů na Karlově mostě.
Kritika /
Co s českou klasikou?
V předvánočním čase měly na Moravě premiéru dvě nejznámější a „nejnárodnější“ opery: Prodaná nevěsta a Rusalka. Obě v podobě, která polemizuje se zavedeným formátem líbivých tklivých příběhů.
Kritika /
Česká hra o trůny v retro kabátě
Bájný přemyslovský kníže Neklan, jeden z mytologických potomků našeho národního praotce Přemysla Oráče, vstoupil ve stejnojmenném dramatu Julia Zeyera a úpravě Jaroslava Vostrého po mnoha letech na jeviště Mahenovy činohry. Inscenace Štěpána Pácla vyvolává mnoho otázek, které se dají smrsknout do jediné. Co z této bájné mytické tragédie...
Kritika /
Mluvme (s dětmi) na rovinu!
Jedno z nejpalčivějších témat, které se dotýká dětského diváka, je rozvod rodičů. Na vlastní kůži ho zažije každé druhé dítě. Kupodivu se mu však inscenace pro děti příliš často nevěnují. Je to takový slon v místnosti, kterého raději opatrně ignorujeme.
Kritika /
Zbytečně realistický Hordubal
Román Hordubal Karla Čapka z roku 1933 dodnes působí poetičností jazyka a tematickou přitažlivostí Podkarpatské Rusi, ohromující přírodními krásami a otřásající sociálními poměry. Čapek se na pozadí hospodářské krize, která věstí radikální zlom ve všech aspektech lidského života, ovšem nezabývá sociálními poměry, ale dopouští se...
Kritika /
Škola k ničemu, Mistr taky
Kde se vzal, tu se vzal Učitel (Hynek Chmelař), aby mladého muže, Žáka (Vojtěch Hrabák), měkce, ale důsledně odřízl od jeho nervnosti, aby jej vyňal ze všudypřítomných informačních ataků (ty zde symbolizuje mobil) do jiného světa.
Kritika /
Cestou ke smrti
Film Šepoty a výkřiky Ingmara Bergmana ze sedmdesátých let minulého století patří ke kultovním a poskytuje bohatý materiál k psychologickým analýzám. Jeho scénická podoba se v Čechách objevila poprvé poměrně nedávno, v Divadle Disk kde ho pro absolventský ročník činoherního herectví DAMU adaptovali Norbert Závodský a Kateřina Slezáková.
Kritika /
Černá celebrace. Penetrace bohem
Tanečník, performer a choreograf Martin Talaga v nové sólové produkci Headless Mule detabuizuje tělo. Tělesnost zbavuje zakonzervované rituality kléru, který přes deklarovanou asexualitu čelí rozsáhlým skandálům zneužívání na lokální úrovni i nejvyšších místech. V intimní megashow hledá performer vztah těla a spirituality očištěné od...
Rozhovor /
Robert Lepage: Divadlo je strom
Robert Lepage (*12. prosince 1957) patří k nejvýznamnějším divadelním tvůrcům současnosti. Jeho inscenaci Snu noci svatojánské v RNT v Londýně (1992) považuji za jedno z nejlepších představení, jaké jsem kdy viděl, stejně jako klipy a koncerty britského zpěváka Petera Gabriela a produkce Cirque du Soleil, které režíroval. Navíc vystupoval ve...
Kontext /
Překvapují dodnes aneb O dvaceti pozapomenutých sešitech Nezávislé scény
Asi v polovině sedmdesátých let minulého století jsem v jednom pražském antikvariátu zakoupil divadelní časopis, o jehož existenci jsem do té doby neměl vůbec tušení. Měl lákavý vzhled, grafická úprava jednotlivých sešitů už z dálky dýchala atmosférou meziválečné avantgardy a také název celého tohoto komplexu sliboval, že by jeho četba pro...
Umění a diktatura
Kdo ve skutečnosti likviduje ruskou kulturu a jak tomu kultura vzdoruje
Kritika /
Inscenace roku
K odpovědi do tradiční ankety Divadelních novin jsem oslovil zhruba dvě stovky profesionálů zabývajících se nejrůznějším způsobem divadlem. Samozřejmě publicisty, ale také vybrané umělce, manažery, pedagogy, ministra kultury. A to proto, že nejde o regulérní soutěž s pravidly, tipující nejsou odbornou porotou. Anketa jen zveřejňuje umělecké...
Zemřeli
Karel Špelina (2. 11. 1936 Plzeň – 13. 12. 2022 Praha) Dlouholetý violista České filharmonie, člen Klavírního kvarteta Bohuslava Martinů a pedagog Pražské konzervatoře. V letech 1966–1970 hráč na violu v operním orchestru plzeňského Divadla J. K. Tyla. Hilda Augustovičová (6. 8. 1934 Budmerice, Československo – 18. 12. 2022 Nitra, (Pokračování...
Výročí 16.−31. ledna
Mikšaník Vratislav, sólista baletu (16. 1. 1943) △ Studénka Rostislav, herec (16. 1. 1973) △ Březka Vítězslav, loutkoherec (17. 1. 1973) △ Cigánek Ladislav, herec (17. 1. 1963) △ Havel Zdeněk, scénický výtvarník (17. 1. 1948) △ Konečná Iveta, kostýmní výtvarnice (17. 1. 1968) △ Jurečková Kateřina, sólistka opery (18. (Pokračování...
Burza /
Inscenace roku 2022
Pro letošní anketu Inscenace roku bylo osloveno 200 respondentů, kteří mají nějaké profesionální vztahy k tuzemskému divadlu. Odpovědělo 90 respondentů, „volební účast“ tedy máme 45 %. Málo? Dost? Do statistik započítávám i hlas Petra Oslzlého pro inscenaci Vykouření, který již nebylo možné zařadit do vysázené stránky. Každý respondent...
Dopis Karla Jerneka mamince (1939)
V roce 1939 bylo Karlu Jernekovi devětadvacet let, měl za sebou dvanáct inscenací ve Švandově divadle, jednu v Národním (Trampoty s rodinou) a právě získal angažmá v brněnském Zemském divadle. Debutoval zde Prodanou nevěstou, kterou nastudoval spolu s novým šéfem opery, teprve pětadvacetiletým Rafaelem Kubelíkem. Inscenace byla jeho prvním krokem...
Roztáhnout křídla a letět (V)
Pro Společnost Jeana Davyho, která pro mě byla na začátku mé kariéry velmi důležitá, jsem režíroval několik inscenací.
D. Šostakovič: Lady Macbeth Mcenského újezdu
(Národní divadlo, Praha, dirigent František Preisler ml., režie David Radok, premiéra 10. února 2000)... Po třech letech jsme ukončili rubriku Má divadelní bible a začínáme s rubrikou novou.