Obsah Divadelních novin 10/2017
Rozhovor /
Miřenka Čechová: Prožít okamžik je vzácná věc
Rozhovor s tanečnicí, choreografkou a režisérkou o divadelním nonstop životě
Kritika /
Prosím, jen si sáhněte!
Inscenace Prosíme nesahat! je třetím projektem spolku Pomezí (i když tentokrát není pod ním podepsána autorsko-režijní trojice Lukáš Brychta, Štěpán Tretiag a Kateřina Součková, nýbrž jen první jmenovaný). Tito tvůrců se dosud zabývali možnostmi tzv. imerzivního divadla. Site-specific novinka v Památníku F. Palackého a F. L. Riegera od imerzivity...
Kritika /
Byla, nebyla… eine kleine Xenophobie
Petr Bláha jako přepjatý kabaretiér v zářivě zlatém obleku německy vítá diváky v sále. Na mikrofon ho s překladatelskou intonační machou tlumočí hostující Isabela Smečková Bencová v nevkusném plísňáčovém kostýmu. Snad jako jakási vzpomínka na Ein Kessel Buntes začíná v brněnské Redutě divadelní adaptace filmu Rainera Wernera Fassbindera...
Kritika /
Tradičně, nebo moderně?
Režisér Tomáš Pilař v rozhovoru ke své plzeňské inscenaci Rusalky vypráví o inspiraci Freudem, o tématech sexuality, vitality a genderu(?), o temných existenciálních záchvěvech, o své snaze zachovat pohádkové rysy příběhu a proniknout i do jeho hlubších vrstev.
Kritika /
Člověk strůjce na cestě
Poslední premiéra v ústeckém Činoherním studiu je lákavá minimálně ze dvou důvodů. Poprvé se na českých jevištích objevil román Maxe Frische Homo Faber (známý také z filmového zpracování Volkera Schlöndorffa se Samem Shepardem a Julií Delpy v hlavních rolích) a po letech se do Činoheráku vrací Martin Finger, jenž zde byl v angažmá do roku 2004.
Kritika /
A nejste vy takový ten donchuán z Prahy?
Don Juan se hraje v pražském Divadle pod Palmovkou, v Plzni, Českých Budějovicích, donedávna se hrál i v Brně či Pardubicích. Otázka, kdo je tento po staletí utvrzovaný archetyp svůdce žen, zjevně divadelníky dráždí k hledání vlastní odpovědi.
Kritika /
Don Juan bez vášně
Co je za boomem uvádění Molièrova Dona Juana na českých jevištích? Samozřejmě každá inscenace chce akcentovat téma, které podle mínění tvůrců silně rezonuje právě s dnešním hledištěm. Na první pohled je to u Dona Juana jasné. Lidí, kteří si s morálkou nelámou hlavu nebo nastavují společnosti pokryteckou tvář, přece sami (Pokračování...
Kritika /
Fraška o revoluci, která se nekonala
Když Národní divadlo uvedlo 1. října 1912 v české premiéře komedii Mumraj, mystifikovalo své publikum: jméno autora uvedlo v ruském tvaru Lev Birinskij, aby vyvolalo zdání, že hra je napsána v ruštině.
Kritika /
Jaj, ty Nevěsty…
Sdružení Masopust uvedlo pět let starou hru Martina Františáka Nevěsta. Volba je to poněkud ošemetná: mnohomluvný text si libuje v těžkopádné symbolice a navíc se kromě své hlavní linie – baladicky laděného příběhu vesnických padlých žen – utápí ve snaze alespoň trochu naťuknout celou řadu dalších témat. Od poválečného vyhnání Němců...
Kritika /
Kdo neskáče není My
Položil bys život za svou vlast? S tou otázkou se musí chtě nechtě popasovat každý, kdo přijde na představení Fidlovačka aneb Kdo je My do Divadla Archa. Veřejně.
Kontext /
Cit pro věci, které mají přicházet z dálky
Tuto malou vzpomínku na Jirku Ornesta píšu na sv. Jiří, inu, nedá se nic dělat, není to ani schválně a vlastně ani náhodou – Tak co to je? ptal by se Jiří Ornest, není to nic a nemá se o tom zmiňovat, když je to nic.
Kontext /
Vladislav Trojickij: Herci rozhodně nesmí být infantilní stvoření
Po rozpadu Sovětského svazu chtěl emigrovat do USA, nakonec zůstal v Kyjevě. Začal podnikat a otevřel si vlastní divadlo Dach (Дах – anglickou aliterací se přepisuje Dakh). Dnes tato scéna patří mezi přední nezávislé ukrajinské scény, a to především zásluhou několika úspěšných multidisciplinárních projektů na pomezí divadla a hudby. Jeden z...
Slovensko intimní i veřejné
Obliba audiovizuálních a scénických děl, v nichž jako protagonisté vystupují klíčové světové osobnosti přítomnosti či nedávné minulosti, je všeobecně známá, byť literatura a film jsou na tom lépe. První pro nízké provozní náklady, druhý pro možnost masového šíření. Wojtyła Superstar Aktuálně se v Evropě objevily nejméně tři inscenace,...
Burza /
Burza /
Tip: 56. Šrámkův Písek
Nastávající víkend 26. – 28. května se uskuteční 56. celostátní přehlídka experimentujícího divadla Šrámkův Písek 2017. Představení se budou konat v Divadle Pod čarou, Divadle Fráni Šrámka a v Centru kultury města Písku, sobotní doprovodný program v Palackého sadech.
Mydlářovský dům v Chrudimi zažije osvícení
Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi dnes slavnostně otevře nový prostor pro návštěvníky - terasy za Mydlářovským domem. Následovat bude program XIII. Chrudimské muzejní noci
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 9)
Na sobotní intelektuální dopoledne s HaDivadlem a Burajovou dramatizací trilogie Hermanna Brocha Náměsíčnící (imitace a tušení) navázala beseda se zástupci Studia Hrdinů a Dušanem D. Pařízkem. Mimo jiné v ní zazněla vyznání Divadelní Floře a její atmosféře. Odpoledne představilo Moravské divadlo inscenaci Mistr a Markétka.
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 8)
Stěží vyjádřit tekutost Evropy lépe než švejkováním v Moravském divadle. Česko-německá inscenace Kauza Schwejk vznikla v koprodukci Studia Hrdinů, Theater Brehmen a festivalu Wierner Festwochen. Jeden z nejočekávanějších bodů programu připomněl osobnost minulého ročníku Flory, režiséra Dušana D. Pařízka.
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 7)
Když jsem přemýšlela, jak bych vyjádřila zážitky z představení sedmého festivalového dne, vyvstalo mi hodnocení: Bylo to skutečně velmi nepříjemné. Dnes o inscenacích Spoiler a Dílo.
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 6)
Středeční program nabídl odpověď na Frljićovu hozenou rukavici. Inscenace Síla zvyku Thomase Bernharda v podání brněnského HaDivadla a Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny pražského Studia Hrdinů spojuje s mnichovskou inscenací snaha o výpověď natolik přehnanou, aby vyvolala polemickou diskusi.
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 5)
Dramaturgie Divadelní Flory je neúprosná. Konejšivá zábava se nekoná, i sebekratší pohybová inscenace nutí publikum ke konfrontaci a zaujetí stanoviska. Divadlo je zde zkrátka participativní. Dnes navíc i formálně: v představeních D3US/X\M4CHIN4 a Balkan macht frei herci živě interagovali s publikem.
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 4)
Čtvrtý festivalový den přinesl díky dvěma inscenacím - Mimo zápis a Elity - další ze zajímavých střetů, kdy vedle sebe stanuly dva ambivalentními přístupy, tedy potřeba i odmítání, schopnost i neschopnost stanovit a udržovat hranice a pravidla.
Brno žije divadlem (No. 7)
Předposlední den festivalu (16.5.) naplnilo Janáčkovo divadlo až po střechu představení Horses in the Sky. V Divadle U stolu pak trojice loutkovodičů uvedla představení Meet Fred.
Brno žije divadlem (No. 6)
Pražská MeetFactory přivezla na scénu HaDivadla inscenaci Malina v režii Lucie Ferenzové, vytvořenou podle stejnojmenného románu (1971) rakouské spisovatelky Ingeborg Bachmann. Druhé představením (15.5.) Cube z Laterny magiky, využilo technických možností Hudební scény MDB.
Brno žije divadlem (No. 5)
Malina, inscenace pražské MeetFactory, by očividně chtěla být něčím víc než intelektuálnější rozpravou nad milostným trojúhelníkem. Ve velkolepější stopáži a s výraznějšími náznaky tvůrčí invence se s podobnými problémy potýkala i večerní produkce z Theater Bremen Dobrý člověk ze Sečuanu.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 249/2)
Rónovu koni na Moravském náměstí jsem zašeptal – kdybys nebyl bronzový, měl bys z festivalu radost jako já… aneb Mudrování nad festivalem Divadelní svět Brno – den druhý (13. 5.).
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 249/1)
Jsem pamětník a splnil se mi sen uvidět v Brně soubor Odin Teatret, který jsem kdysi vídával a obdivoval na světových festivalech aneb Mudrování nad Věčným životem a Nepřítelem lidu na Divadelní světě Brno (den první).
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 248)
Drama ošklivosti mě nutilo k zamyšlení nad chvílemi, které čekají na každého, kdo se jich dožije… aneb Mudrování nad Prologem festivalu Divadelní svět Brno, inscenací Demence maďarského Proton Theatre v Janáčkově divadle.
Tip: Prague Nonverbal 17 /21. 5. – 28. 5./
Ve dnech 21. - 28. května se v místech nezávislé kultury Prahy 7 v Holešovicích bude konat druhý ročník mezinárodního divadelního festivalu Prague Nonverbal 17. Zaměřuje se především na přesahy mimického divadla do tance, cirkusové artistiky, objektového divadla a vizuálního umění.
Kontext /
Megapřehlídka narcistů
Úvahy výtvarné – Jarní výstavní sezona v Praze je neuvěřitelná: velké prezentace tu mají hned čtyři světoví umělci.
Tip: Sněz tu žábu potřetí
Ve čtvrtek 25. května začíná ve Studiu Alta v Praze 3. ročník festivalu francouzského divadla Sněz tu žábu. Potrvá do neděle 28. května.
Malostranské okraje 2017 (No.1)
V pátek odstartoval Fringe Prague – a já se, tak shodou náhod. ocitla na úplně prvním představení s podivným názvem Mr. Gundersen´s Kerfuffle (Pozdvižení pana Gundersena) v divadle Inspirace. A zcela nezávaznou zábavou na závěr každého večera (představení se konají od 22.45 do 23.45 hodin) jsou improvizační show skotské skupiny Men with Coconuts.
Mlčení na sedmičce (No. 2)
Na různé scény Prahy 7 se rozeběhl festival Prague Nonverbal 17. Diváci mohli kromě La Fabriky navštívit Jatka78, Cross Club, Alfred ve dvoře nebo galerii DOX.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 251)
Značný čas mi inscenace režiséra Mikoláše Tyce unikala. Dostihl jsem až její čtrnáctou reprízu. Aneb Mudrování nad Faustem a Markétkou v Buranteatru.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 250)
Jen láska může porazit zvůli zlého člověka… aneb Mudrování nad inscenací Turandot v Janáčkově divadle.
Malostranské okraje 2017
A je to tady zas! Na pražské Malé Straně bude ve dnech 26. května – 3. června znít angličtina s různými přízvuky a kadencemi intenzivněji než obvykle. Začíná festival Prague Fringe.
Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 10)
Závěr 21. Divadelní Flory proběhl ve znamení performancí zahraničních hostů.
Mlčení na sedmičce (No. 1)
Už podruhé včera vystartoval v Praze festival beze slov, čili Prague Nonverbal, který bude pokračovat až do 28. května. V centru pozornosti těch, které zajímá nonverbální umění, bude v následujících dnech La Fabrika, Cross Club, Centrum současného umění DOX, Jatka78, Studio Hrdinů či do Alfred ve dvoře.