Obsah Divadelních novin 10/2018
Rozhovor /
Tomáš Suchánek: Přijeďte si pro industriální divadelní zážitky
Rozhovor o festivalu Dream Factory Ostrava
Kritika /
Krvavý kříž medového království
Vesnická tematika, fascinace ženskými hrdinkami, příklon k tradicím a mýtům – to jsou rysy, kterými bychom mohli charakterizovat režijní i autorský styl Martina Františáka. Taková je také inscenace Kříž u potoka, uváděná ve Slováckém divadle Uherské Hradiště.
Kritika /
Dementní panychida za antropocén
Moderní člověk drancuje Zemi a režisér Vojtěch Bárta s dramaturgem Matějem Nytrou tomu nechtějí přihlížet. „Studiovou“ inscenací K antropocénu pomyslně vystrojili pohřeb epoše, v níž lidstvo znásilňuje přírodu. Gesto sympatické, pokud by formovalo jasný a sdělný kritický postoj se silou zasáhnout i mimo okruh přesvědčených. K tomu však...
Kritika /
Jan Zahradníček, muž určený k likvidaci
Komponovaná inscenace Jediný život, uvedená v Horáckém divadle, pojednává o nejpohnutější etapě života básníka Jana Zahradníčka (1905–1960). Autorka předlohy Alžběta Michalová-Kubíčková se před časem podílela také na scénáři k brněnské inscenaci o Josefu Toufarovi Zpráva o zázraku. Nyní dramatickou kompozici soustřeďovala především na...
Kritika /
Povaleči z Vysočiny, do pražské kavárny s vámi!
Autorská inscenace Kauza pražské kavárny vznikla kolektivní improvizací herců Švandova divadla pod vedením mladého tvůrce Jacoba Erftemeijera. Kabaretní sled vtipů a scének, které občas sledují jednotnou dějovou linku a jindy zacházejí do dalekých fantasmagorií, karikuje celou řadu žánrů – od filmu noir přes mysteriózní horor až po komedii....
Kritika /
Skutečnost je mrška
Raději se přiznám hned v úvodu: nejsem zběhlý ve sci-fi literatuře, a neznám dokonce ani populární filmy, které se inspirovaly dílem amerického spisovatele Philipa K. Dicka. Současně však předpokládám, že Tomáš Dianiška a Divadlo LETÍ nezamýšleli svou hru, respektive inscenaci Den závislosti coby pouhou záplavu citací a popkulturních odkazů.
Kritika /
Pod kontrolou s prošlou záruční lhůtou
Divadlo X10 uvádí ve vybydlených prostorách bývalého ÚLUVu na Národní třídě, v DUP39, hru francouzského dramatika a režiséra Frédérica Sonntaga Pod kontrolou. Sled dvaceti dvou výstupů, z nichž jen některé jsou obsahově propojené, neskládá ucelený příběh, nýbrž pouze krouží kolem společného tématu: pocitu lidí, že nežijí svobodně, ale...
Kritika /
Stará nedobrá tradice
Do repertoáru i té nejprůbojnější operní scény patří prověřená klasika. V Národním divadle moravskoslezském v Ostravě po Šostakovičovi nabídli divákům vůbec nejhranější operu, Verdiho La traviatu. Naposledy ji tu uvedli v roce 2004.
Kritika /
Láska špatně střežená
Balet La Fille malgardée (Dívka špatně střežená), u nás uváděný pod názvem Marná opatrnost, měl premiéru roku 1789 v Bordeaux.
Kontext /
Indigové děti z Duncan Centre
Na taneční konzervatoři Duncan Centre se vynořila nová generace choreografů.
Kontext /
Je to jen zdání
Myslím to, že studenti JAMU zahráli dvě operety a studenti DAMU operu. Ti druzí to dali najevo už sáhodlouhým názvem inscenace Prodaná nevěsta na prknech Prozatímního, Stavovského a Národního divadla v letech 1868 až 2018. Rok 1868 si trochu vybájili, aby jim vyšlo jubilejních stopadesát let existence proslulého díla, jenže (Pokračování textu…)
Wolfram Lotz: Na počátku byl text
Německý dramatik Wolfram Lotz (1981) patří mezi autory, kteří se v současné době v Evropě prosazují. I když jsou jeho dramatická díla označována jako „nemožné divadlo“, přece se o jejich inscenování stále někdo snaží. A to i u nás.
Burza /
Oslavy 200 let Národního muzea pokračují…
Národní muzeum informuje
Rozhovor /
Jiří Maryško: Jediné mé velké přání je světit den sváteční
Rozhovor jsme s Jiřím Maryškem (1980) plánovali dlouho. Hodně dlouho. Asi dva roky jsme se domlouvali a pak to zase rušili, dokonce se i sešli, ale k rozhovoru jsme se přes jiné povídání nedostali. Až jednou, na střeše vinohradského divadla, jsme se zvládli oba soustředit a pár mouder jsme zaznamenali i pro čtenáře DN. Tento text tedy považuji za malý...
Divadlo 1918–2018
Laterna magika V těchto dnech slaví Laterna magika šedesátku. Vznikla v květnu 1958 nejprve jako veleúspěšný program československého pavilonu na světové výstavě Expo 58 v Bruselu, na němž se podílely špičkové osobnosti: scenárista Miloš Forman, režiséři Ján Roháč a Vladimír Svitáček, klavírista a skladatel Jiří Šlitr, herečka Sylva...
Taneční kosmopolitánka
V pátek 11. května se v nové budově Slovenského národního divadla v Bratislavě konala vernisáž výstavy Tanečná kozmopolitka Alica Pastorová-Flachová, kterou připravil bratislavský Divadelní ústav. Výstava je věnována tanečnici, dramaturgyni, teoretičce a historičce tance Alici Pastorové-Flachové (11. 2. 1928 Těšín – 24. 2. 2006 Bratislava)....
Kdy jsme tu měli naposled pořádný skandál?
Velký slovotvořič Milan Kozelka, jehož je už, bohužel, království nebeské, kdysi takto vyzpíval naši vlast: Špinavý řeky tečou líně / Je ticho jako po pěšině / V krajině zmrdů pod Řípem / nevržem ani neskřípem. – Chtělo by to tedy asi pořádný skandál. V zásadě jsou dvě hlavní oblasti, ve kterých můžeme realizovat své sklony k subverzi:...
Opera Plus a granty
Šéfredaktor portálu Opera Plus Vít Dvořák nečekaně oznámil ukončení činnosti na protest proti výsledkům grantového řízení MK ČR a proti zamítnutí svého odvolání ministrem kultury v demisi Iljou Šmídem. Cítí se poškozený nepoměrně větší dotací pro konkurenční periodika: Náš portál je ve svém oboru bezkonkurenčně nejaktuálnější a...
Commedia dell’arte aneb Zpravodajství. Třetí dějství.
Pantalone sedí v opeře. Třetí dějství, věž na Vlčím útesu, bouřlivá noc. Objevuje se Lucia di Lamermoore v bílých vlajících šatech s krvavou skvrnou na hrudi a blouzní o své svatbě s Edgardem. Doufá, že se s ním shledá v nebi, a kácí se k zemi. Potlesk. Pantalone má na (Pokračování textu…)
Kritický žebříček 10/2018 – činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Jan Kerbr Jiří. P. Kříž Luboš Mareček Dominik Melichar Vladimír Mikulka Josef Mlejnek Jan Motal Jana Paterová Kateřina Rathouská Jana Soprová Jitka Šotkovská Martin (Pokračování textu…)
Dějiny opery. Posledních 400 let (a pak šmytec?)
Opera je divná. Ač má k životu daleko, nejdále ze všech druhů umění, ač její skomírající existenci bylo v dějinách neustále nutné revitalizovat koňskými dávkami okysličené krve, stále jaksi ne a ne umřít.
Jednou větou
Dnešním dnem publikační činnost našeho portálu končí, jeho stránky včetně archivu by měly být přístupné do konce tohoto roku, napsal 27. dubna na stránky portálu Opera Plus jeho šéfredaktor Vít Dvořák; důvodem je protest proti seškrtanému grantu od ministerstva kultury. Redakce Tanečních aktualit ohlásila začátkem května změnu na pozici...
Podoby – 100 %
Stoprocentní líh se pít nedá. Nemá šmak. A tak ředíme, celej život jen ředíme – až doředíme. Jestli jde o tu chuť, nebo o ten šizuňk, se nedozvíme. I myšlenky, pokud se o tom blouznění a hledání a vzdělávání dá vůbec mluvit, k něčemu byly – ty myšlenky. I ty (Pokračování textu…)
Výročí 16.–31. května
Asmusová Kateřina, kostýmní výtvarnice (16. 5. 1953) △ Baczewska Eva, inspicientka (16. 5. 1963) △ Vlášková Ludmila, herečka (16. 5. 1953) △ Šounová-Brouková Daniela, sólistka opery (17. 5. 1943) △ Štván Jan, dirigent (18. 5. 1958) △ Troška Zdeněk, režisér (18. 5. 1953) △ Dubská Alice, teatroložka (19. 5. 1938) (Pokračování textu…)
Zemřeli
Josef Mladý (2. 2. 1955 Ústí nad Labem – 6. 5. 2018) Moderátor, herec, hudebník a podnikatel. Do povědomí diváků se dostal vystupováním ve dvojici s Josefem Náhlovským. Pavel Kunert (30. 1. 1930 Litomyšl – 7. 5. 2018 Brno) Herec. Většinu profesního života strávil v Městském divadle Brno (dříve Divadlo (Pokračování textu…)
Útržky z paměti (VI) V Polsku, v Jugoslávii, v Rusku a zase doma
Pobyt v kulturní rubrice deníku odborů byl příjemný. Podobně jako v jiných institucích reálného socialismu se ani v Práci nemuselo příliš pracovat. Snažil jsem se spravovat své obory řádně a totálně nepropadat cynismu některých svých kolegů z reportážního oddělení, kteří každou reportáž začínali slovy: Kola redakční volhy se zastavila...
Akwaba! aneb Afrika tě bude ve všem překvapovat
Českému divadlu se podařila nevídaná věc. Institut divadelního umění – Divadelní ústav vyslal poprvé v historii průzkumnou delegaci do západní Afriky.
Došlo do redakce
Mirek Kemel: Ryby, raci (CD, Indies Scope, 57:31 min.).