Obsah Divadelních novin 10/2019
Spisovatel a jeho povinnosti
Zaznělo to v televizní debatě věnované Milanu Kunderovi: spisovatel jako svědomí národa má o své minulosti veřejně promluvit. Bouřil jsem se proti tomuto požadavku. Pokládám jej za neobhajitelný. Nesnesitelná je pro mne sama výchozí představa: svědomí je totiž jen a jen individuální. Žádný jedinec, byť sebenadanější a nejvýš obětavý a...
International Opera Awards pro Mezinárodní festival Janáček Brno 2018
Mezi vítězi prestižních mezinárodních operních cen, jimiž se od roku 2012 oceňují nejlepší počiny v řadě kategorií, se poprvé objevil zástupce z České republiky, když v kategorii festivalů zvítězilo Národní divadlo Brno šestým ročníkem janáčkovského bienále. Cenu převzali 29. dubna 2019 na galavečeru v Sadler’s Wells Theatre v Londýně...
Na okraj sedmdesátky MDP
Městská divadla pražská, za nového vedení už opět o třech scénách – tedy ABC, Rokoko a Komedie –, vstupují do sedmdesátého roku své existence.
Kapitola třetí: Část první a tzv. část druhá
Tři partneři, Tygr v tísni, Divadlo LETÍ a Jihočeské divadlo, v září 2017 společnými silami započali cestu, která vyvrcholí českým pavilonem PQ 2019.
Na Miláno a na tebe, Maria
V úterý 30. dubna oslavil na „své“ katedře autorské tvorby a pedagogiky pražské DAMU devadesáté narozeniny (světlo i tmu tohoto světa spatřil 27. dubna 1929) prof. Ivan Vyskočil, jemuž české divadlo vděčí za nejeden tvůrčí impuls. Ohlédneme-li se, můžeme začít rokem 1958 a jeho text-appealy v pražské Redutě, setkáními s (Pokračování...
Kritický žebříček 10/2019 – opera
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Jan Dehner Věra Drápelová Helena Havlíková Josef Herman Radmila Hrdinová Olga Janáčková Rudo Leška Lenka Šaldová Ivan Žáček Národní divadlo, Praha – Ernst Krenek: Jonny vyhrává 4 2 2,5 (Pokračování textu…)
O čem mluví klaun
(na okraj jednoho představení) Nejsem asi jediný, kdo má rád romány a novely německého prozaika Heinricha Bölla, a Klaunovy názory považuji za jeho možná nejlepší dílo, za prozíravé zúčtování s celou generací, která zažila nástup nacismu, válku a poválečné strádání a musela se vyrovnat s břemenem být Němcem, po všem (Pokračování...
Kritika /
Muzikály podobojí
Připomeňme, že před rokem 1989 muzikály provozovaly specializované operetní soubory a sem tam i činohry. Mohly vybírat jen z toho, co cenzura povolila a hlavně na co operetní pěvci, operetní orchestry, případně pěvecky neškolení činoherci technicky stačili. Muzikálové inscenace produkovaly v logice stálých středoevropských souborů, nikoli v logice...
Kritika /
Pitínský hledá v Brně „ztracený čas“
Dát jevištní podobu sedmidílnému románu Marcela Prousta Hledání ztraceného času bylo snem vášnivého čtenáře J. A. Pitínského dlouhá léta.
Kritika /
Co tak přitahuje na Neviditelném?
Je trochu s podivem, že román Jaroslava Havlíčka Neviditelný, poprvé publikovaný roku 1937, byl pro divadlo zadaptován až v roce 2019.
Kritika /
Oko uzlující arcimistři slovních hříček
Cabaret Calembour oslavil desetileté výročí premiérou nové Kvidoule, v názvu tentokrát doplněné pouze římskou čtyřkou.
Kritika /
Jak se (ne)vyrovnat se smrtí
Divadlo v Dlouhé se pravidelně věnuje dětským divákům formou rodinných představení. A není to jen formální odškrtnutí kolonky mládež. Některá z nich, jako je Aškenazyho Jak jsem se ztratil aneb Malá vánoční povídka, patří léta k divácky nejúspěšnějším titulům.
Kritika /
Odvaha Dejvického divadla
Když v roce 1881 vyšly tiskem v Kodani Ibsenovy Přízraky, vzbudily velké pohoršení a přízviska jako odporné, hrůzostrašné či skandální vyslovovaná na jejich adresu patřila k těm mírnějším.
Kritika /
Tři režisérky přečetly českou prózu
Výhradně českou sezonu směle realizovala v uplynulých měsících činohra Jihočeského divadla. O její první části, reprezentované Havelkovými Elitami a Havlovým Pokoušením, psala Jana Soprová v DN 3/19. Po Novém roce došlo v Českých Budějovicích na jevištní verze soudobých próz, režírovaly ve všech třech případech dámy.
Kritika /
Muzikologie v pekle
Ve Stavovském divadle vznikl zvláštní hybrid Mozart a ti druzí spojením minimalistické hříčky Letters, Riddles and Writs Michaela Nymana a operní koláže The Classical Style Stevena Stuckyho.
Rozhovor /
Dalibor Buš: Byl jsem nejhorším fotbalistou v republice
Dalibor Buš (nar. 14. 12. 1989) hrál spolužákům i před učiteli ve škole s takovou vehemencí, až v něm objevili herce a vzali ho na JAMU. Posezení s ním u piva znamená poslouchat impulsivní osobnost plnou entuziasmu, která o všem, o čem mluví, současně přemýšlí. Možná proto není jen hercem z Provázku, ale také pedagogem a zdravotním klaunem.
Kontext /
Kolaps ve Staré aréně
V prosinci 2013 založili společníci Tomáš Zeno Václavík, Petr Sedláček a Ondřej Pavlica Starou arénu, s. r. o. Jedním z hlavních předmětů podnikání byla hostinská činnost. V lednu 2014 byla ve spolkovém rejstříku zapsána Stará aréna, z. s., jejímž základním účelem je, stručně řečeno, umělecká, zejména pak divadelní činnost. Tím...
Společenství vstřícnosti a nenávisti
Cítím tady negativní energii, konstatuje ve třetím díle seriálu Zkáza Dejvického divadla herečka Klára Melíšková. Scéna čtené zkoušky, kde tento výrok padne, vzápětí přeroste v její hysterický výlev. Hraju matky a babky už od školy. Já už chci hrát normální ženský postavy, který odpovídají mému věku, vykřikuje do tváří svých...
Alexandra Badea: Doma jsem tam, kde mám práci
Dramatička rumunského původu žijící ve Francii Alexandra Badea (nar. 3. 1. 1980 v Bukurešti) přijela v dubnu do Prahy nejen proto, aby zhlédla inscenaci své hry Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách, ale také aby předala Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci současného textu v Česku.
Psát nemilosrdně a nevybíravě aneb Lars Norén slaví 75. narozeniny
Ve čtvrtek 9. května oslavil pětasedmdesáté narozeniny švédský básník, prozaik, autor divadelních, rozhlasových a televizních her, režisér a divadelní umělecký šéf Lars Norén, jedna z nejznámějších a nejdiskutovanějších postav švédského kulturního života druhé poloviny dvacátého a začátku jednadvacátého století.
Klicperovo divadlo Hradec Králové
Historie divadla v Hradci Králové se začala psát v roce 1796 v hostinci U zlatého orla (dnes druhá scéna Klicperova divadla Studio Beseda), kdy zde začalo působit ochotnické Královéhradecké městské divadlo, respektive Institutttheater. Na kvalitativním vzestupu souboru měl v první polovině devatenáctého století velký podíl dramatik Václav Kliment...
Stopy
Jen málo jste toho objevili. Jedna z mála věcí i jistot je na dosah. Podívejte se na nepořádek kolem sebe! Je to tak trochu obraz až odraz toho, co se vám v hlavě, nebo kde, urodilo. Když máte zrovna uklizeno a vypulírováno, je to zas jen známka, kolik toho chcete (Pokračování textu…)
Burza /
Připomenutí
Dělnický dramatický sbor Velké Prahy „Dědrasbor“ Po vzniku Československé republiky posílily sociální požadavky dělnictva. Promítly se i do tzv. proletářského umění, které o pár let předešlo avantgardu. Vznik Dědrasboru inicioval režisér Jindřich Honzl, tehdy učitel, úředník Dělnické akademie Josef Zora a dělník nástrojař Sláva Kuneš....
Jednou větou
Český PEN klub našel nové sídlo ve Werichově vile na pražské Kampě; jejich aktivity podpoří Nadace Sekyra Group a Nadace Jana a Medy Mládkových; klub chce kromě svých literárních aktivit (scénická čtení) oživit projekt stavby nové Národní knihovny. Univerzitní divadlo v rumunském Târgu-Mureș uvedlo hru Davida Košťáka Lajka vzhůru letí...
Zemřeli
EDUARDO ROVNER (20. 8. 1942 Buenos Aires, Argentina – 22. 4. 2019 Pinamar, Argentina) Argentinský dramatik, dramaturg, spisovatel a hudebník. PETER MAYHEW (19. 5. 1944 Barnes, Anglie, Velká Británie – 30. 4. 2019 Boyd, Texas, USA) Herec, který ztělesnil Žvejkala (Chewbacca), chlupatého mimozemšťana z Hvězdných válek. VLADIMÍR POŠTULKA (29. 4. (Pokračování...
Výročí 1.−15. června
Lazorčáková Tatjana, teatroložka (1. 6. 1954) △ Matoušek Josef, sólista baletu (2. 6. 1954) △ Ptáčková Jana, loutkoherečka (2. 6. 1949) △ Černá Blanka, sólistka opery (3. 6. 1959) △ Čtvrtečková Ivana, sólistka opery (3. 6. 1959) △ Panýrková Jaroslava, herečka (3. 6. 1939) △ Riháková Jana, herečka (3. 6. (Pokračování textu…)
Burza /
Šťastná dvaadvacítka v Budějovicích
Zatímco celostátní Ceny Thálie si na výsledky budou muset počkat do podzimu, na jihu republiky už mají jasno. Na sklonku dubna zde byly předány skleněné sošky Jihočeské Thálie za nejlepší výkony v inscenacích roku 2018. Tato regionální tradice má už dvaadvacet let. Ceny Stanislavy Součkové a Karla Rodena byly předány (Pokračování textu…)
Burza /
Jednou budem dál
Městské divadlo Zlín vyhlásilo svou 74. sezonu jako „svobodnou“, většinu titulů směřují k třicátému výročí sametové revoluce. Umělecký šéf Patrik Lančarič říká na vysvětlenou: Získali jsme svobodu, ale co s ní? Co nám třicet let svobody přineslo? To jsou naše klíčové otázky pro nadcházející sezonu… A bude to právě on,...
Burza /
Došlo do redakce
Vojen Drlík: Šťastně v „Říši“ (Brněnské německé divadlo za protektorátu) Vydala JAMU v Brně v roce 2018 jako 26. svazek edice Acta Musicologica et Theatrologica, 280 stran. Pečlivě připravená, zajímavou faktografií a mnoha dokumenty a fotografiemi vybavená publikace mapující dosud v českém povědomí v podstatě neznámé osudy brněnského...
Příliš krátké životy (X)
V minulém (devátém) dílu svého seriálu jsem psal o naší novinářské i politické angažovanosti, přičemž jsem se zmínil také o spolupráci s berlínskými „informačními materiály“ a omylem jsem je v závorce podle svého zvyku uvedl jako Infoch, což je zavádějící: Infoch vycházel v Praze (Informace o Chartě) především zásluhou Petra Uhla. My...
Steve Gove: Dejte tomu šanci!
s ředitelem festivalu Prague Fringe
Nekonečné transformatio transfiguratio Petra Váši
Brněnský performer, hudebník, pedagog, literát, výtvarník a kdoví co ještě – fyzický básník, jak sám sebe nazývá – Petr Váša je výjimečný zjev na naší kulturní scéně už od druhé poloviny osmdesátých let minulého století.