Obsah Divadelních novin 10/2023
Mám radost
Opatrnou, jinou my pesimisté mít nemůžeme, nikdy nevíme, jak co dopadne. Ale mám radost, když něco dobře začíná, když umím pochopit, z jakých důvodů se co chystá. Když jsou věcně položené otázky a otevřeně se řeší.
Neustále v pohybu
Slavnostní otevření nového působiště Studia ALTA, 3. května 2023
Lída Vacková: Naším cílem je zůstat v pohybu
Rozhovor s ředitelkou Studia ALTA
O bytovém divadle a hraní z očí do očí
Vždycky jsem se bál představení, během nichž má člověk publikum na dosah, kdy si hledí s prvními řadami z očí do očí a kdy na ně v nejpitomějších okamžicích prská. Alespoň stupínek aby byl, nějaký blbý praktikábl, aby vznikla byť jen iluze pódia, tedy mého „hájeného” prostoru, kam divák nesmí a kde si mohu dělat, co mě napadne.
Ludvík Kavín: Dramolet číslo 1
Rozhodl jsem se psát dramolety. Toto je můj první. Další budu publikovat ve svém blogu na iDN.
Stoletý Český rozhlas v zahraničí
Česká centra představí fotografickou výstavu 100 let Českého rozhlasu postupně v Tel Avivu, New Yorku, Mnichově a Bratislavě. Připomene, že československý „Radiojournal“ zahájil provoz 18. května 1923 jako druhá evropská stanice po BBC. Výstava zachycuje počátky vysílání, vystoupení T. G. Masaryka, boje v letech 1945 a 1968. A také historické...
Pro Soňu Červenou
Má velká, převelká přítelkyně, byla jsi nejlepší! Zamiloval jsem se do tebe, když jsme se poprvé potkali při mé produkci „Černý jezdec“ (The Black Rider) s Tomem Waitsem. A znovu a znovu při tolika dalších produkcích. Byla jsi má hvězda a pro tebe dnes září mnoho, přemnoho hvězd, teď i (Pokračování textu…)
Kritický žebříček – Nová komedie, Brno
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Natálie Bulvasová Jan Grulich Iva Heribanová Josef Herman Vladimír Hulec Jan Kerbr Jiří P. Kříž Jiří Landa Luboš Mareček Jana Soukupová Vojtěch Voska Vít Závodský Teatr Barakah, Krakov (Pokračování textu…)
Kritika /
Exulanti, občané druhé kategorie
Dramaturgický triumf Divadla X10
Kritika /
Progresi zakázán vstup
Dramaturgie Komorní scény Aréna (KSA) se s oblibou obrací hluboko do minulosti. I v posledních dvou premiérách aktuální devětadvacáté sezony, uvedených na hlavní scéně, se ke slovu dostala dramata provozně již notně ošuntělá, jež spojuje především motiv ohledávání hranic (zakázané?) lásky. Nalezla v Ostravě atraktivní formu a především nový...
Kritika /
Tannhäuser On The Road
Romantickou operu o pěvci Tannhäuserovi otevřel Richard Wagner při drážďanské premiéře v roce 1845 velkou předehrou, vlastně symfonickou básní předjímající svár mezi smyslností a duchovnem, mezi bohem a peklem, o němž je operní příběh Tannhäusera.
Kritika /
Křídla pod popelem nezmizela
Jako poslední premiéru sezony uvedlo Horácké divadlo v Jihlavě scénický portrét francouzské básnířky Suzanne Renaud, ženy básníka a grafika Bohuslava Reynka, jež prožila podstatnou část svého života na Vysočině, konkrétně v Petrkově u Havlíčkova Brodu.
Kritika /
Hora v jazyce gaga
Na začátku byl problém. Z plánovaného uvedení tanečního zpracování Peera Gynta Johanem Ingerem sešlo a narychlo se hledala pro ostravský balet náhrada.
Kritika /
Bílá nemoc není mrtvá
S Karlem Čapkem je problém. Existuje nepsaná povinnost, že by se měl hrát, protože česká klasika by měla být v repertoáru divadel zastoupena, takříkajíc to patří ke vzdělání.
Nerovnoprávnost ve východní Evropě
Od 11. do 18. dubna 2023 proběhl v pražském divadle Komedie druhý ročník mezinárodního festivalu mladých tvůrců Nová komedie.
Rozhovor /
Lenka Schreiberová: Dnes už vím, že zvládnu všechno
Osmkrát získala Lenka Schreiberová cenu za nejpopulárnější herečku Horáckého divadla. Lidé možná víc oceňují energii, kterou do každé reprízy dávám. Nikdy jsem se nepovažovala za extra talentovanou, říká skromně, a přitom je rovněž držitelkou ceny Smolné horákyně za velmi osobitý výstup na premiéře Plynových lamp, kdy nešťastným...
Setkávání s Ivanem Vyskočilem (1929-2023)
Jak mi do života vstoupil Ivan Vyskočil a co pro mě znamenal Jiří Suchý Na Spořilově je kostel svaté Anežky České, který patřil řádu františkánů, a v suterénu kostela se nachází sál, v němž se občas konaly přednášky. Ale hrálo se tam i divadlo. A tady začnu své vyprávění. Vedle (Pokračování textu…)
Paní Soňa Červená byla velká dáma
Dostavovala se vždy přesně a měla zapnuté knoflíčky u krku. Uměla člověka povzbudit a uměla ho i zatraceně elegantně pověřit úkolem. Spojil nás Hradec Králové. Její tatínek tam svého času v jednom domě na náměstí usiloval o přesahy.
Ztráty a (ne)nálezy kontextu
Pozorujeme dnes obecně, v divadle, ve filmu i v historiografii, snahy o „objektivní“ hodnocení komunismu, konkrétně padesátých i normalizačních let, až k „nepředpojatému“ hodnocení jinak vcelku pozitivní minulosti dnešního masového vraha Putina, který se nám prý pouze teď tak trochu zbláznil.
A o tom to prostě je…
Proč slovník nestačí je jakoby žertovný, provokující název pro seriozní knihu o hudební teorii, kterou sestavila Iva Oplištilová, hudební teoretička specializující se na teorii kompozice a soudobou hudbu, vedoucí Oddělení soudobé hudby na HAMU a redaktorka časopisu pro studium hudby a tance Živá hudba, a vydalo nakladatelství NAMU v Praze.
Pip Utton: Jako Hitler jsem dostal od divačky pěstí
Budu-li s nadsázkou parafrázovat Churchillův slavný výrok, pak zřídkakdy vděčí tolik „hrstek“ diváků za tak mnoho jedinému herci. Legendu edinburského Fringe, herce a dramatika Pipa Uttona (*1952), jsem poprvé viděla na Prague Fringe právě v roli ministerského předsedy.
Ukrajinská odysea Dmytra Kosťumynského
Příběh o cestě hrdiny, mladého progresivního ukrajinského divadelního režiséra, scénografa a v současnosti obránce Ukrajiny Dmytra Kosťumynského. Narodil se v Kyjevě, ale vždy zdůrazňuje, že za své rodiště považuje Krym, protože od dětství trávil vždy alespoň půl roku u prarodičů v Koktebelu. Od dětství jsem kreslil, hodně a vždy. Tatínek...
Madama Butterfly před 100 lety
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (VII)
Zahrad-ničení
Nedobrovolný přiznání či vyznání (?) staršího už zahradníka.
Burza /
Broumov 2028
Poté, co vyřadilo Brno a Liberec, soupeří nejmenší město v téměř čtyřicetileté historii soutěže o titul Evropské hlavní město kultury s Českými Budějovicemi.
Burza /
Sešla se Společnost Beno Blachuta
A to 14. března v podvečer v pražské restauraci Plný pekáč v Lázeňské ulici.
Výročí 1.−15. června
Hůlka Daniel, sólista opery (01. 06. 1968) △ Janebová Věra, herečka (01. 06. 1973) △ Sekyra Karel, herec (01. 06. 1943) △ Slezáček Jiří, sólista baletu (01. 06. 1943) △ Čížek Miloslav, sólista operety (02. 06. 1958) △ David Ondřej, režisér (02. 06. 1973) △ Kolínský Petr, scénický výtvarník (02. (Pokračování textu…)
Zemřeli
Aleš Procházka (19. 3. 1972 Mouřínov na Vyškovsku – 21. 4. 2023 Brno) Operní pěvec – bas, člen mužského vokálního kvarteta Q VOX a vokálně-experimentálního souboru Affetto. Vedle vážné hudby se věnoval i hudbě rockové. Karla Pyšková (1. 4. 1961 Ostrava – 22. 4. 2023 Opava)Herečka, v letech 1982–2003 členka (Pokračování textu…)
Došlo do redakce
Jiří Kotouč: Výběr francouzských árií s českým překladem a výslovností pro české pěvce Jonathan Livingston, 115 stran S poměrně nevšedním titulem a zcela novou ediční řadou přišlo vydavatelství Jonathan Livingston. Ideovou autorkou cyklu nazvaného Doslovné překlady oper je pedagožka HAMU, Pražské konzervatoře a korepetitorka Národního divadla...
Spadl jsem ze skály porostlé arnikou (II)
Když 9. května válka skončila, tak první, co jsme udělali, bylo, že jsme se vypravili k našim nejbližším příbuzným, k otcovu bratru Jaroslavovi, který bydlel v Krči. Všechno, co jsme měli ve sklepě, jsme si dali do pytle a šli jsme k nim.
Jiří Frejka píše Josefu Trägrovi (1949)
Režiséra J. Frejku (1904–1952) poutalo k divadelnímu kritikovi Josefu Trägrovi (1904–1971), v té době dramaturgovi Československého státního filmu, dlouholeté přátelství, znali se ještě ze studentských let. Jak je vidět z dopisu, spojoval je také vzájemný profesní respekt. (Pokračování textu…)
Alfred Jarry: Král Ubu
(režie Jan Grossman, premiéra 16. května 1964, Divadlo Na zábradlí, Praha)
Eliška Navrátilová
Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času.