Obsah Divadelních novin 10/2013
Kritika /
Jen počkej, zajíci! Divadlo krutých hraček
Clipa Theatre (Izrael) & Teatr Novogo Fronta (středovýchodní Evropa) uvedly v alternativním divadelním prostoru Roxy/NoD premiéru fyzicky zabarveného divadla hraček With Unarmed Forces (Odzbrojenými silami).
Kritika /
Pustinou dychtivé duše
Dvě řady diváků na horním konci hledištní elevace Studia Hrdinů se chystají být svědkem jevištní adaptace novely Arno Schmidta Černá zrcadla (pro Čechy teprve nedávno objevený skvost německé poválečné literatury), režírované Katharinou Schmitt.
Kritický žebříček 10/2013
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Zdeněk Hořínek Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Jan Kolář Marcela Magdová Jana Paterová Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Michal Zahálka Studio Damúza (Roxy/NoD) – W. (Pokračování textu…)
Kritika /
Táta s fontem Jednoty
Dramatik Ondřej Novotný v rámci rezidenčního programu Centra současné dramatiky pro HaDivadlo připravil text vnímající zlomovou dobu 90. let z pohledu „běžných aktérů“, do jejichž životů vstupují podivné politické souvislosti, ekonomické experimenty, příliš blízká válka na Balkáně i pro tu dobu příslovečná vidina rychlého, exkluzivního...
Kritika /
Život není pohádka
Goldflamovy Ženy a panenky patří k jedněm z nejhranějších titulů současné české dramatiky. Zatím naposledy je premiérově uvedli v Komorní scéně Aréna.
Kritika /
Špionážní zádrhel
Inscenovat intelektuálně rafinované, ale vzhledem k české divadelní tradici i mnohomluvné hry britského dramatika Toma Stopparda není právě snadné. Sympatie k nim chová režisér Radovan Lipus, který po úspěšné inscenaci autorovy Arkádie se souborem činohry Národního divadlo představuje nyní ve vinohradském divadle špionážní thriller Dvojitý agent...
Kritika /
Cheb láme ledy
Uvádět současnou světovou dramatiku v regionálních divadlech je téměř kuriózní počin. Dramaturgické úlitby divákům mladších věkových kategorií a těm, již nevyznávají Feydeaua a Stroupežnického, se pak většinou nesou na vlně kusů ozkoušených velkoměstským publikem.
Kritika /
Když klejete, nekoktáte!
O oscarovém filmu Králova řeč (2010) se můžeme dočíst, že byl natočen podle prý neuvěřitelné „skutečné události“, což je nemístná a poněkud zavádějící zkratka. Britsko-americký dramatik David Seidler, autor filmového scénáře, napsal svůj text nejprve jako divadelní hru, ta však byla dána do oběhu až v roce 2012.
Kontext /
Do Evropy… Zpátky, nebo kupředu?
Již podvacáté přinesly Dny evropského filmu (Praha 11.–18. dubna, Brno 19.–25. dubna) přehlídku nejnovějších snímků národních kinematografií. Dramaturgie se při zaměření na náročnějšího diváka snaží o pestrost nabídky v sedmi tradičních sekcích, z nichž praktický význam žánrového rozlišení mají zejména dvě: Evropa dokumentární a...
Kontext /
Product placement
Přečetli jsme v Literárních novinách
Valene Kane: Krása je pro herce limitující
Mladá irská herečka Valene Kane přijela do Prahy, aby na Dnech evropského filmu uvedla snímek Skok (Jump) režiséra Kierona J. Walshe. Setkaly jsme se ještě před promítáním, tak jsem se hned zeptala.
Budoucnost (amerického) divadla?
Je mu 43 let. Narodil se ve Spojených státech. Jen za poslední tři roky obdržel několik prestižních cen, mezi jinými Obie Award 2012 za inscenaci World of Wires, se kterou nyní objíždí světové divadelní festivaly. Je nadšen moderní technologií a virtuální simulací. Láká ho spojování vědy a umění. Je režisérem, scénografem, sportovcem, dramatikem...
Setkávání pokrevních bratrů
Mezinárodní festival divadelních škol Setkání/Encounter v Brně se letos – ve dnech 16.–20. dubna – konal již potřiadvacáté. Jeho název je – jak do programové brožury napsal děkan pořádající Divadelní fakulty JAMU doc. MgA. Zbyněk Srba, Ph. D. – dostatečně výmluvný.
Burza /
Valná hromada Herecké asociace
(27. 4. 2013 v Činoherním klubu v Praze)
Burza /
Život v podvodu I
Sopranistka Marie Steinerová se narodila 10. ledna 1923 v Mladé Boleslavi sopranistce Marii Minářové-Štrossové. Zpěv na pražské konzervatoři u profesorů Jana Hilberta Vávry a Běly Chalabalové-Rozumové absolvovala v roce 1947, kariéru však začal v roce 1943 v Ostravě jako Rusalka, jenže vrcholila válka a v září 1944 byla všechna divadla zavřena.
Burza /
Burza /
Dědova mísa
Už dlouho myslím na jeden námět – ať už k musicalu, hudebně scénické kompozici, opeře nebo kantátě: katechismus společenského chování s praktickými příklady, s drezúrou a hlavně se všemi hexenmajstry etikety od dob Il Cortegiano – Dvořan Baldassare Castiglioniho až po všechny ty Guty-Jarkovské, Olgy Fastrové a Špačky naší doby.
Příloha /
Návrh systémové optimalizace pražské divadelní sítě
Pod tímto názvem objednal radní pro kulturu hlavního města Prahy Václav Novotný u Institutu umění – Divadelního ústavu projekt, na jehož základě by bylo možné pokračovat v úpravě pražských divadelních poměrů.
Příloha /
Václav Novotný: Ne že bych si přál, aby mě divadelníci hnali kamením
Požádal jsem pražského radního pro kulturu Václava Novotného o první názor na expertním týmem předložený Návrh řešení. Přirozeně jsme zabrousili do širokého politického, uměleckého a filosofického kontextu, k němuž bychom se chtěli v DN brzy vrátit na větší ploše.
Burza /
Tiché tahy
Snad každý český divadelník zná E. F. Buriana. Ať se na něj dívá jakkoli – a že těch pohledů je – jedno mu upřít nikdo nemůže: obrovskou vitalitu a nesmírně širokou škálu zájmů, schopností a aktivit. Právě tuto jeho obdivuhodnou „širokorozchodnou“ kulturní běsnost zdědil po něm hudebník, písničkář, spisovatel, cestovatel a...
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 13/2)
Mudrování nad mezinárodním studentským festivalem Setkání/Encounter aneb Divadlo na mnoho způsobů. Díl druhý / den druhý. Předchozí díly reportáže najdete v rubrikách Festivaly a blog DN nebo v sekci Seriály a blogy.
Zlatá sedmnáctá Flora (No. 4)
Včera byl na programu holandsko-český site-specific projekt Jara Viňarského a Marka Menšíka a především Karel Roden jako Sam, kterého stvořily Katharina Schmitt a Kamila Polívková. Předchozí reflexe z Divadelní Flory 2013 najdete v rubrice Festivaly a v sekci Seriály a blogy.
Zprávy /
Premiéry 28. května – 10. června 2013
Převzato z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění.
Rozhovor /
Nina Vangeli: Dnes můžeme víc řvát
Publicistka a režisérka Nina Vangeli má s performerem a spisovatelem Milanem Kozelkou mnoho společného. Jde o výrazné osobnosti s dlouhodobými angažovanými společenskými i uměleckými postoji a ostře vyhraněným viděním světa.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 13/3)
Mudrování nad mezinárodním studentským festivalem Setkání/Encounter aneb Divadlo na mnoho způsobů. Díl třetí / den třetí.
Zlatá sedmnáctá Flora (No. 5)
Festival vstupuje do svých posledních dnů a opět dobývá prostor Moravského divadla. Přijel režisér Jan Mikulášek...
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 13/4)
Mudrování nad mezinárodním studentským festivalem Setkání/Encounter aneb Divadlo na mnoho způsobů. Díl čtvrtý / den čtvrtý.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 13/5)
Mudrování nad mezinárodním studentským festivalem Setkání/Encounter aneb Divadlo na mnoho způsobů. Díl pátý / den pátý-poslední. Předchozí díly reportáže najdete v rubrikách Festivaly a blog DN nebo v sekci Seriály a blogy.
Zlatá sedmnáctá Flora (No. 6)
Páteční i sobotní činoherní inscenace, které byly představeny na Divadelní Floře, shodou náhod tematizují odvrácenou stranu rodinných vztahů: nenávist, staré výčitky, rozklad partnerství či teror. Předchozí reflexe z Divadelní Flory 2013 najdete v rubrice Festivaly a v sekci Seriály a blogy.
Burza /
3MIS3
V čase nemilostného trojúhelníku mezi ministrem, premiérem a prezidentem by se mohla nabízet otázka, nakolik je to obdobná situace, kdy se do klinče dostane umělecký šéf, ředitel divadla a primátor. Nás by ale zajímalo, jak ze své zkušenosti vidíte problém zveřejnění konfliktu: může problému pomoci, anebo by se prádlo mělo prát doma čili...
Kritika /
Ta naše písnička (a kritika) česká…
Premiéra nové inscenace v Divadle na Vinohradech – Kohoutův Hašler v režii Tomáše Töpfera – vyvolala bouřlivé ovace publika a většinou nepříznivé, dokonce až nenávistné přijetí kritikou. Pokusme se o střízlivější pohled
Fringe znamená okraj (No. 1)
Začal týden, ve kterém malostranské malé scény zabydlí performeři, vypravěči, zpěváci a umělci všeho druhu – Prague Fringe 2013. Začínáme festivalová zpravodajství.
Zprávy /
Přesuňte 98 a půl milionu!
Ministryně kultury Alena Hanáková chce přidat živému umění skoro sto milionů korun.
Zprávy /
Zkoukni to v Budapešti!
Pod názvem Csekkold! (Zkoukni to!) se ve dnech 24. – 26. května představí v budapešťském Divadle Józsefa Katony výběr nově přeložených českých dramatických textů a inscenací.
Fringe znamená okraj (No.2)
Tentokrát o anglických komediantech čerpajících z vaudevillu a stand up komedií - o představeních Jak uniknout z Disney Landu a Jackův dům.
Zprávy /
Tip na příští týden – Vzrušující Ultima Vez
Vlámský soubor Ultima Vez pod vedením choreografa Wima Vandekeybuse představí 28. a 29. května v Divadle Archa projekt What The Body Does Not Remember (Co si tělo nepamatuje).
Zprávy /
Debaty o alternativě počtvrté
Setkání se zakladateli Bílého divadla – Zdenou Bratršovskou a Františkem Hrdličkou se uskuteční 29. května od 20.00 v pražském Studiu Hrdinů.
Z deníku teatropunkera (No. 11/1)
V rámci Žižkovské štace se v Matce měst konečně komplexněji představila olomoucká Tramtarie aneb Tři dny v Tramtarii. Zastavení první: Sny o tygří lady.
Time Out Petra Pavovského (No. 19/2013)
Před 130 lety se v Praze narodil jeden z nejvýznamnějších estetiků první poloviny XX. století Emil Utitz (* 27. 5. 1883 - † 2. 11. 1956).