Obsah Divadelních novin 10/2014
Kritický žebříček 10/2014
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Zdeněk Hořínek Vladimír Hulec Jan Kerbr Vladimír Just Jan Kolář Luboš Mareček Kateřina Rathouská Josef Rubeš Jana Soprová Michal Zahálka Vít Závodský Národní divadlo (Stavovské divadlo) (Pokračování textu…)
Kritika /
O násilí bez burgessovské naléhavosti
Poslední absolventskou inscenaci nastudoval se 4. ročníkem herectví Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU režisér Jan Mikulášek. Hodní chlapci aneb Když násilí patří k lidské podstatě jsou „inspirováni“ kultovním románem o násilí – Mechanickým pomerančem Anthonyho Burgesse z roku 1962, který česky vyšel poprvé v roce 1992,...
Kritika /
Mezi kostelní věží a urychlovačem částic
Šest šedě oděných herců přichází, aby vyprávěli příběh. Příběh o velkém černém autě bez světel, zpívajících dětech, brazilském deštném pralese, urychlovači částic a především o malém angličáku. Usedají na spoře osvícenou kovovou lavici a počínají hovořit, zdánlivě nesouvisející obrazy vytržené z různých životů se tak pomalu...
Kritika /
Příběh starého psa Šajloka
Shakespearova Benátského kupce inscenoval Stanislav Moša na Hudební scéně Městského divadla v Brně – oproti Činoherní scéně větší a technicky špičkově vybavený prostor jistě skýtá příznivější možnosti pro lákavou podívanou, navíc však pojme víc diváků zvědavých na atraktivního hosta v roli židovského kupce Šajloka: Boleslava Polívku....
Kritika /
Kraus, Hašek a Wilson 1914–2014
Jako námět to byl od Soni Červené a Aleše Březiny nápad vynikající, ba geniální. A už na dálku jsem se jím coby potenciální divák nadchl.
Kritika /
Přežije jen Shakespeare
Moravské divadlo Olomouc vsadilo v letošní sezoně na klasiky – po Goldoniho Sluhovi dvou pánů a Maryše bratří Mrštíků se v repertoáru objevil Shakespearův dánský kralevic. Na zdejší jeviště jej po pětatřiceti letech vrátil umělecký šéf činohry Michael Tarant. Roli prince Hamleta svěřil dlouholetému členu olomouckého souboru Petru Kubesovi.
Kritika /
Co s tolika jablky?
Osud slavné anglické spisovatelky se stal východiskem pro novou hru Lenky Lagronové Zahrada Jane Austenové. V pražské Viole ji realizoval režisér Radovan Lipus s herečkami Apolenou Veldovou (Jane), Lucií Štěpánkovou (její sestra Cassandra) a Marií Málkovou (jejich matka).
Kritika /
Síla násilí
Mnohokrát již byla přetřásána otázka převádění kultovních filmů na jeviště. A to především proto, že tyto divadelní „předělávky“ téměř nikdy nenaplnily očekávání, velice často nám totiž byly předkládány pajdavé, kulhavé i beznohé napodobeniny. Hodní chlapci v DISKu však nejsou slaboduchý odvar, ale svébytný, intenzivní sled...
Kritika /
Taková ztráta krve
Jsou scény, jejichž inscenační týmy by se mohly rozkrájet, a přece se o nich nepíše, a když, tak se špatně skrývaným despektem: poznáte je snadno – jsou to ty, jež se neumisťují v anketách a neobrážejí žádný z prestižních festivalů (to druhé souvisí s prvním a první s druhým – jsou-li mimopražské, většina pražských publicistů se o...
Divadlo, které vyvolává úžas aneb Jako prkno
Nový cirkus, to je rock’n’roll dneška. Tak jako v padesátých letech Bill Haley a jeho Comets, Buddy Holly, Elvis Presley a další protrhávali kožený swingový, countryový, kabaretní či (u nás) dechovkový kabátec tehdejší kantilénové pop-music a přinášeli divokou hudbu, sex, kožené obleky, autenticitu a spontánnost, tak dnes novocirkusoví umělci...
Rozhovor /
Martin Donutil: Neuznávám cestu vzorů, ale vzdoru
Martin Donutil to nemá lehké. Být synem slavného herce Miroslava, vydat se v jeho stopách, to chce přinejmenším odvahu. Martin jde ještě dál. Nebojí se postavit vedle svého otce na jevišti. On jako Amadeus hraje se svým tátou v roli Salieriho v Morávkově inscenaci na Provázku. A Miroslav Donutil to nemá lehké. Čím dál víc se stává otcem svého syna....
Kontext /
Macaráti všech zemí, proslavte se!
Byl jsem vyzván redakcí Divadelních novin, abych pro čtenáře poreferoval o výstavě Tima Burtona v Domě U kamenného zvonu. Prý nějak odtušili, že by mi TO mohlo být blízké.
Kontext /
Kontext /
Čtení pro myšlení
Útlá knížka Deník zkoušek Tragédie Carmen Petera Brooka (AMU Praha 2013), jak je zaznamenal Michel Rostain v roce 1981, kdy Peter Brook v pařížském divadle Bouffes du Nord připravil svoji verzi Bizetovy opery, představuje zase jednou poctivé a podnětné uvažování o podstatných věcech divadla.
Kontext /
O kavalíru páně s puncem kolaboranta
Osobnost Miloše Hlávky byla po roce 1945 vymazána z české divadelní kultury tak rezolutně, že zůstávala jen v paměti jejích generačních souputníků. Za zmínku nestála ani „liberálnímu“ Slovníku českých spisovatelů z roku 1964, v úctyhodných Dějinách českého divadla bylo jméno Miloše Hlávky zmiňováno jenom „pod čarou“, a dokonce u...
Marius von Mayenburg: Píšu z politického hněvu
Do Prahy přijel na skok, společně s herci ze Schaubühne, na jednu z posledních repríz své hry Perplex v divadle Rokoko, a to na pozvání spolužáka z Letní školy The Royal Court Theatre, režiséra Petra Svojtky. Jak autor, tak herci (pro které v roce 2000 Perplex napsal) se při představení nefalšovaně bavili. I proto, že najednou měli možnost vidět postavy...
Burza /
Just píše Rejžkovi
Dík za přizvání k poslednímu Putování diletantů v Balbínově kavárně. Docela se mi to jako osvěžující drink hodí do krámu, neboť druhý den jdu v rámci své celosezonní vinohradské kritické mise zase navštívit ten velký barák vedle.
Burza /
Burza /
3SES3
Ruský akademik Komkov navrhl mírotvůrce Putina jako kandidáta na Nobelovu cenu za mír; poté i Miloše Zemana za vyvážený přístup k ukrajinské krizi. Nemyslíte, že by v čase harašení zbraní mohlo z české strany zaznít odlišné gesto, například oficiálně pozvat skutečného nobelistu za mír, dalajlámu, ačkoliv se s ním nedá obchodovat?
Burza /
Můžeš se na začátek představit?
Dva skladatelé, dva Magoři
Burza /
Vracíme se k barokní době
Na zámku v Českém Krumlově se po více než roční pauze sešla začátkem dubna komise ministra kultury pro řešení problematiky Otáčivého hlediště a revitalizace zámeckých zahrad v Českém Krumlově.
Burza /
Poskytování licence zplnomocněným zástupcem
Herecká asociace informuje
Burza /
Zprávy /
Premiéry 17. 5. – 9. 6. 2014
Převzato z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění v Praze
Sbližování těla s duší aneb Za osvobozeným tancem V
do četl začátek tohoto vyprávění, jistě se domnívá, že jsme rodinu Masarykových zdědili po dědečkovi Kröschlovi. Ale jeho „spolek výletníků“, do kterého patřil prof. T. G. Masaryk, fungoval jako „pánská jízda“. Rodiny se vůbec neznaly, ale když matka zahájila v Praze svou činnost, přišla na její přednášku dr. Alice Masaryková, protože...
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 54/4)
Večer je Hamlet, odpoledne zkouška aneb Mudrování nad festivalem absolventů DIFA JAMU ve Studiu Marta, den čtvrtý, hamletovský.
Plody Divadelní Flory (No. 2)
Sobota byla otevřena Vintage Marketem a wrestlingovým workshopem v Divadle na cucky, čistě divadelní entrée pak obstarala prezentace aktuální formy činohry Moravského Divadla Olomouc - inscenace Amazonie. A následovaly Slzy ošlehaných mužů...
Plody Divadelní Flory (No. 1)
Divadelní Floru, nekorunovanou královnu olomoucké kulturní nadílky, přivítalo na prahu její plnoletosti počasí, jež z ruky zobe vodníkům, rybářům a smutečním vrbám.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 54/5)
Žít je třeba. K čemu smrt? aneb Mudrování nad festivalem absolventů DIFA JAMU ve studiu Marta den pátý, derniérový.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 54/6)
Mládí i láska vítězí, a větší bere! aneb Zlomte vaz, vážení a milí! Zavěrečné mudrování nad festivalem absolventů DIFA JAMU ve studiu Marta, den šestý.
Plody Divadelní Flory (No. 3)
Ani počasí nedělní nepropůjčilo obloze usměvavější tvář, o to šťavnatější programové menu však bylo zoceleným divákům festivalovou dramaturgií předhozeno - Zahradní slavnost, Sayat Nova, Souboj Titánků.
Fringe 2014 – od Havla po beat box
Vytrvalost a nadšení organizátorů festivalu netradičního divadla Fringe Prague, jakož i práce mnohých dobrovolníků, nezná mezí... Festival se bude konat již potřinácté ve dnech 23. - 31. května.
Zprávy /
Nebudou to jednoduché roky
Jiří Hromada zůstal šéfem Herecké asociace. Na valné hromadě v neděli v Činoherním klubu byli zvoleni i dva noví členové prezidia.
Plody Divadelní Flory (No. 6)
Sedmý den odhalila olomoucká Divadelní Flora další ze svých neotřelých půvabů, tentokrát byla štědrá především k publiku rodinnému. Na programu se objevili: Plovárna souboru (bra)Tři v tricku, hradecké Labutí jezero a Audience od Bezručů.
Plody Divadelní Flory (No. 5)
Festivalové úterý v Olomouci sice opětovně potěšilo parádním počasím i bezchybnou atmosférou kulturního svátku, další důvody k nezřízené radosti se bohužel tentokrát hledaly o poznání hůře.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 55)
Co je to za zvonky, které tu slyším znít / kdo hraje hudbu tak přeteskně svíravou... aneb Mudrování nad bolem, zmarem a skonem Vojtěcha Barchovského.
Legendární Karavan Mir ožívá v projektu Meeting the Odyssey
Mezinárodní přehlídka pohybového divadla Divadelní Odysea startuje dnes v Petrohradě. Do Prahy zamíří v červenci.
MY MIME aneb Potichu v Berlíně (No. 1)
Poprvé. Je to hezký pocit, ale zároveň velké nervy, když je něco poprvé. A ještě napínavější to je, když se rozjíždí festival, který by měl stát u zrodu tradice. A ještě napínavější to je, když se jedná o festival mezinárodní.
Fringe Prague – zápisky z Malé Strany (No.1)
Už když jsem poprvé listovala programem letošního Fringe, věděla jsem, že chci určitě vidět walking show (nebo promenade show) Holanďanky Nancy Wiltinkové...
Dolls v Uffu a mnohem více
Mezinárodní festival nového cirkusu Cirk-UFF odstartuje 27. května světová premiéra projektu Dolls Cirku La Putyka. Během šesti dní festival nabídne to nejzajímavější z české i mezinárodní novocirkusové produkce.