Obsah Divadelních novin 10/2015
Kritika /
Šílená zpráva o šíleném světě
O současném maďarském divadle víme málo, o soudobé maďarské hře ještě míň. Od Egressyho Portugálií, které prošly několika českými scénami, uběhla řada let a s maďarským divadelním děním tak mají letmou zkušenost jen návštěvníci mezinárodního plzeňského festivalu. Ostatně právě tam vzbudily kontroverzní ohlas inscenace Kafkova Procesu a...
Kritika /
Forman konkuruje Troškovi?
Inscenací v německých zemích proslulé, jinde jen občas hrané opery Engelberta Humperdincka Jeníček a Mařenka (Hänsel und Gretel, poprvé roku 1893) zahájila k Národnímu divadlu přidružená Státní opera proklamovaný program pro dětské či rodinné publikum i na hlavní scéně – pořady pro školy tu organizují už léta. Realizaci inscenace nabídli...
Kritika /
A ono… nic
Začíná se před oponou. Jakub (Jakub Žáček) sedí na židli a čte si nějaký text. Jako by se připravoval na zkoušku. Nebo že by to bylo oznámení o smrti jeho matky, jejíž tělo pak bude po celé představení hledat?
Kritika /
Marlowův Faust jako odvážný apokryf
Život Shakespearova nejtalentovanějšího současníka Christophera Marlowa (1564–1593) je obestřen mnoha tajemstvími, a tím největším je jeho smrt při vyprovokované hospodské rvačce, která nápadně připomíná objednanou vraždu nepohodlného agenta. Dříve však, než zemřel, zanechal nám básník mimo jiné velkolepé drama o Faustovi.
Kritika /
Sdílení lidskosti
Jako autora textu nové inscenace Dejvického divadla Zásek uvádí program Davida Doubta. Jde však o „krycí jméno“ pro kolektiv, jenž vymyslel a provedl hru „o lidech, kterým se zastavil výtah“. Tvoří jej všech pět hrajících herců, dramaturgyně Eva Suková a Ivan Trojan, který se zpěčuje pojmenování režisér a označuje se jako „ten, který to...
Kritika /
Meskalinovské zvuky
Výlet do říše rytmů a zvuků, výlet do světa hlasových algoritmů, zvířecích parafrází a vesmírných mýtů i dialogy s diváky nabízí nejnovější produkce pražského Divadla Minor – Libozvuky Jiřího Adámka. Navazuje jí na své předchozí zdejší práce pro děti, především Z knihy džunglí.
Kritika /
Krize pravoslaví po česku
Ukrajinská dramatička Anna Jablonská se stala ve svých nedožitých třiceti letech obětí teroristického útoku na moskevském letišti Domodědovo. Letěla do Moskvy, aby převzala cenu za hru Pohani, ve které hledá smysl a podoby víry v dnešním světě.
Kritika /
Kocovina ze včerejška
Loňští absolventi „alterny“ na DAMU euforicky zaťatě založili soubor 11:55 a své úspěšné školní inscenace Regulace intimity a Hodní chlapci přenesli do Venuše ve Švehlovce. Někteří z nich našli angažmá v českých divadlech a na podobné divadelní kratochvíle již nemají tolik času a energie, příjemným překvapením tedy je, že velká část...
Kontext /
Opery v Ypsilonu
Úvahu Jana Schmida, vlastně renomovaného „operního“ režiséra, tiskneme nejen jako podstatný příspěvek k operní poetice Studia Ypsilon. Jako nahlédnutí do ypsilonské kuchyně, do Schmidovy režisérské dílny. Text přesahuje malé studiové jeviště a může inspirativně oživit i argumentačně poněkud vyčpělé diskuse o operní režii ve velkých...
Kontext /
Někdo to rád Hor(ác)ké
Když do českých vod šplouchla porevolučně vzedmutá vlna muzikálu, svlažila jak divadla muzikálová a operetní, tak i činoherní scény, z nichž v některých už neoschla. Patří mezi ně i Horácké divadlo v Jihlavě, jež má na svém kontě řadu muzikálových inscenací.
DDP v cizích službách (II) Düsseldorf
Dalším z měst, kam bylo možné cestovat za Pařízkovým divadlem, byl v uplynulých letech západoněmecký Düsseldorf, hlavní město spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko. Půlmilionové město na Rýnu leží ve středu rozsáhlé průmyslové aglomerace, kde jedno město přechází nepozorovaně v druhé. Düsseldorf pojí dlouholetá rivalita s Kolínem nad...
Kontext /
Unes svého kritika, bude tě milovat!
Kritici nejezdí na oblast (samozřejmě kromě všudybuda J. P. K.). Možná se někteří občas vypraví do Kladna, Ústí nad Labem či Hradce Králové, ale kdy naposledy byli v Jihlavě?
Kritika /
Lidi patří k lidem?
Inscenace O slavnosti a hostech režisérky Kathariny Schmitt upomíná na jeden ze stěžejních filmů nové vlny v režii Jana Němce. Film z roku 1966 tehdy pobouřil stranickou generalitu natolik, že brzy po premiéře byl označen jako protisocialistický a byl vyřazen do trezoru. Marně se režisér se scenáristkou Ester Krumbachovou obhajovali, že v jejich díle...
Zprávy /
Premiéry 28. 5. – 7. 6. 2015
Převzato z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění v Praze.
Burza /
Ježkovy oči!
Nejvyšší stupeň oslavencova hromování opakoval neodolatelným způsobem Jan Kolařík při improvizacích na téma mezních situací z historie Husy na provázku. V rámci Večera na přidanou – holdu řediteli Centra experimentálního divadla a provázkovské legendě Petru Oslzlému k jeho sedmdesátinám – proběhla 26. dubna celá řádka poct.
Burza /
Kultura / Culture 07–013
Česká účast v projektech spolupráce financovaných programem EU Kultura, Kreativní Evropa 2015
Burza /
Došlo do redakce
Vladimír Merta / Václav Veselý: Kecy (Galén, 2CD – 68:54 + 67:07) Druhý díl ediční řady Šumák, dobových koncertních setkání písničkáře Vladimíra Merty s přáteli. Přináší sestřih dvou koncertů s rockovým kytaristou a akordeonistou Václavem Veselým v Praze v roce 1988. První – z klubu Prosek – nabízí tehdejší repertoár (Pokračování...
Burza /
3LO3
Právě skončily regionální přehlídky amatérského divadla. Jak se na amatérské divadlo u nás díváte? Mají na ně být dávána jiná kritéria než na profesionální? Proč a jaká? Anebo je divadlo jenom jedno…
Burza /
Žofie Trnková oslavila stoleté narozeniny
Zavedl jsem tradici: na každý měsíc mi moje asistentka Terezka Škorpilová připravuje blahopřejné dopisy těm členům a členkám HA, kteří oslaví jubileum (na konci s nulou nebo pětkou). Nedávno jsem zkoprněl úžasem. Měl jsem podepsat blahopřání k výročí, které jsme v naší zemi ještě nezažili: Žofie Trnková, dlouholetá členka Herecké...
Život sedmý aneb Dělat divadlo jinak
Životy Ladislava Zemana
Burza /
Hvězdy nad Olomoucí (No. 7)
Dnes přinášíme recenzi Karpatského thrilleru a rozhovor s režisérem Romanem Polákem, uměleckým šéfem Slovenského národního divadla.
Hvězdy nad Olomoucí (No. 6)
Slovenské komorné divadlo z Martina zavítalo na Divadelní Floru s inscenací textu A. N. Ostrovského Les v režii mladého absolventa VŠMU Lukáše Brutovského.
Střetnutí se Zlínem (No. 1)
Podvacáté se střetávají divadlamilci v údolích Valašska, ve Zlíně totiž započal festival Setkání – Stretnutie. Dnes pár slov o inscenacích Korekce, Kakadu a Plovárna.
Hvězdy nad Olomoucí (No. 8)
Požitkáři autorského dua Viceníková–Mikulášek vám k pláči nedají prostor. Ne že by se nedostavovaly žádné emoce, jen ne ty správné, které by vám pomohly přijmout smrt jako součást života.
Hvězdy nad Olomoucí (No. 9)
Regulace intimity je tragikomickou oslavou prirodzených ľudských slabostí, a to je dobre. „Decká“ sa totiž pod Havelkovou supervíziou vysmievajú kultu (hereckého) perfekcionalizmu. Nech teda žijú všetci outsideři a lúzri. Na javisku i mimo neho!
Střetnutí se Zlínem (No. 2)
Čtvrteční program se nejvíc přiblížil původní dramaturgické myšlence, s níž bylo před dvěma dekádami Setkání – Stretnutie zakládáno, a to střetávání české a slovenské Thálie. Představil se nejen domácí soubor pod vedením slovenských režisérů, ale i slovenské Komorné divadlo z Martina.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 103)
Režiséru Morávkovi jsem řekl: Pane, to byl škleb člověka vidícího svou tvář v zrcadle doby… aneb Mudrování nad premiérou Dvojí proměny v paní Huse.
Havran dí (No. 1)
Nůž na ticho aneb Konec starých časů. Operní fanoušek a produkční Milan "Havran" Svoboda si v DN otevírá blog, ve kterém bude čtenářům i-DN nabízet své zážitky z cest za zpěvem a hudbou po Čechách i do světa. Tentokrát o koncertu herečky Andrey Buršové na zámku Krásný Dvůr.
Střetnutí se Zlínem (No. 3)
Opět na československé vlně, tentokrát nostalgicko – patetické, se nesly inscenace Devět měsíců Městského divadla Zlín a Bál Slovenského národního divadla.
Tip: Už jsme doma + Mike Watt
Rocková skupina Už jsme doma a baskytarista Iggyho Popa Mike Watt se svojí skupinou The Missingmen vystoupí v rámci evropského turné v pražské Akropoli, v Ústí n. Labem a v Poličce.
Havran dí (No. 2)
Za tvou lásku, za tu krásu tvou, / za tvou lidskou vášeň nestálou, / za všecko, čím klet jest osud můj, / lidská duše, Bůh tě pomiluj! aneb Rusalka, Nelahozeves, Frankfurt a Deo gratias.
Malostranské okraje (No. 1)
Od pátku 22.května po deset dní patří malostranské malé a nejmenší scény mezinárodnímu Prague Fringe Festivalu, který po čtrnáct let vede neúnavný Steve Gove s obětavou asistencí Carol Wears. Zahajujeme festivalová zpravodajství.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 104)
Denně cvičte dýchání, výslovnost, hlasitě zpívejte, aby vám mohutněly hlasy a diváci vás nejen slyšeli, ale také vám rozuměli aneb Mudrování nad svátečním účtováním letošních absolventů JAMU a projektem L´amour.
Mime is not dead (No. 1)
Ve čtvrtek zahájený druhý ročník mezinárodního festivalu pantomimy My Mime má za cíl tento vy mírající druh divadelního umění zviditelnit. Do Prahy se sjeli mimové – studenti tří škol, aby svým kolegům předvedli, co se naučili, a navzájem se inspirovali a „podružili“. Zahajujeme denní zpravodajství.
Zprávy /
Ceny Dilia pro mladé i staré
Vítězem Ceny Evalda Schorma se stal překladatel Otto Kauppinen. Plakety za celoživotní uměleckou činnost získali Jiří Padevět a Petr Kofroň. Nabízíme přehled všech včera agenturou Dilia v Divadle na zábradlí udělených cen.
Tip: Fringe Prague 2015
V pátek 22. května začíná festival Prague Fringe. V samém srdci Prahy se už počtrnácté představí alternativní soubory a sólisté z celého světa. Mix nejrůznějších žánrů divadla, tance a hudby bude k vidění do 30. května.
Kritika /
Tlučhořovi v opeře Rudá Marie
Nápad napsat operu podle úspěšného (i když postupně stahovaného) rozhlasového seriálu rozhodně není špatný. V procesu vznikání nejspíš skladateli chyběl partner, oponující dramaturg.
Střetnutí se Zlínem (No. 4)
Sobotním dnem se definitivně uzavřela kapitola dvacátý ročník festivalu Setkání – Stretnutie. Dnes několik slov o slovenských inscenacích - Doma u Hitlerů: Historky z kuchyně Štátného divadla Košice a Dopisy Emilovi Štúdia L+S Bratislava.
Hvězdy nad Olomoucí (No. 10)
Na prknech Divadla na cucky vznikla zajímavá, ač ne zcela dotažená inscenace podle stejnojmenného textu německého dramatika Tankreda Dorsta Fernando Krapp mi napsal tento dopis. Pět herců, dvě židle, jeden dopis a otázka – dá se láska koupit?