Obsah Divadelních novin 10/2016
Rozhovor /
Petr Zelenka: Francouzi ještě mají kulturní hrdost
Rozhovor s dramatikem a režisérem
Zprávy /
Více než tanec
Na závěr 22. ročníku České taneční platformy bylo 25. dubna uděleno pět ocenění v oblasti současného tance.
Zprávy /
Uspěly „uštknuté“
Mezinárodní festival divadelních škol Setkání/Encounter v Brně udělil na závěr ocenění Marta (soška je pojmenována podle studentského divadla JAMU, obdoby pražského Disku).
Burza /
POULIČNÍ DIVADLO NA POULIČNÍ FOTOGRAFII
Herec Zdeněk Velen fotografuje sotva dva roky, ale zato intenzivně. Většinu snímků pořizuje v samém srdci Prahy, kde nachází své „divadelní“ obrazy a situace. Návštěvníků, kteří jsou závislí na jeho facebookové galerii každým dnem přibývá. Na konci minulého roku pokřtil svou první knížku Pouliční fotografie. Nedávno získal v soutěži...
Kritika /
Churavé české operní divadlo
Režisér Jozef Bednárik vtrhl na začátku devadesátých let minulého století do Prahy inscenací opery Charlese Gounoda Romeo a Julie. Šokoval tím, co vše je na operním jevišti možné. Bylo pár let po listopadu 1989 a české operní divadlo se otvíralo různým myšlenkovým i estetickým konceptům – a Národní divadlo stálo v čele vášnivého hledání...
Kritika /
Občas se stane zázrak
Představuji si, jak se někde u vína sešli Jiří Nekvasil s Jaroslavem Duškem a ten nadhodil, že má námět na malou operu. Beru, odvětil Nekvasil poté, co mu Dušek odvyprávěl příběh zázračného uzdravení ochrnutého, který jako by vypadl z biblických časů, ale odehrál se v roce 1981 na moderní klinice v Heidelbergu. Hudbu že by napsali Mario Buzzi a...
Kritika /
Problém na hraně
Divadlo NaHraně uvedlo ve třech večerech scénickou skicu nejnovější hry Toma Stopparda Obtížný problém. Loni byl titul představen ve světové premiéře na nejmenší scéně londýnského Národního divadla a Jitka Sloupová ho záhy přeložila do češtiny.
Kritika /
Krutá hra na pravdu
Režisér Ivo Krobot nenalezl v brněnském Divadle U stolu pouze útočiště, ale také svůj scénický formát. Po Příliš hlučné samotě a Havlově Audienci o tom opět přesvědčil – inscenací hry Augusta Strindberga Slečna Julie.
Kritika /
Mrazivá cesta k usmíření
Divadelní adaptace dánských filmů natočených podle zásad hnutí DOGMA 95 si u nás získaly velkou oblibu. Titul Rodinná slavnost, uváděný nyní nově ve Slezském divadle Opava, se na naše jeviště dostává již počtvrté.
Kritika /
Pygmalion jako muzikál, leč bez muziky
Tématem Shawovy konverzační komedie Pygmalion (1912) je jazyk, jako nástroj sociální komunikace i determinace, to platí i po stu letech. Zrušit toto téma a vytunelovat daný žánr tak, jak to učinili na Vinohradech, vyvolává u diváka – a to i diváka otevřeného reinterpretacím – logicky očekávání, čím bude toto vše nahrazeno.
Kritika /
Nemrtvý brak
Soubor 11:55 nebo, chcete-li, „za pět dvanáct“, dosud nemá kmenového režiséra ani uměleckého vedoucího, za dvěma, žánrově jednotnými inscenacemi však stojí Petra Tejnorová. Po „divadelní rozhlasové hře“ J. Sinclair: Umění braku on air vznikla inscenace Pýcha a předsudek aneb Láska voní po hnijícím mase, která vykládá romantický román...
Kritika /
Sisyfovská pouť od sochy k soše
V letošním prvním site-specific projektu Vzlety Valeriána Karouška představuje Divadlo X10 sochaře, šperkaře a horolezce, který je autorem reliéfní plastiky nad vchodem do strašnického divadla. Právě tady začíná divadelní procházka v režii Ewy Zembok, kde je kámen východiskem a cílem, vodítkem i tématem. Co je smyslem této „cesty za kamenem“, ale...
Kontext /
Jan Vedral: Jsem vinohradofilní
Hned na začátku našeho rozhovoru se Jan Vedral, dramatik, dramaturg, divadelní teoretik a pedagog, vyznal ze svého vztahu k vinohradské scéně: Cítím iracionální, opravdu snad citový vztah k tomu baráku, jeho historii, tradici, jeho možnostem, lidem. A to je dneska z mnoha důvodů „hodno“ ironického posměchu, protože to znamená neustálé poukazování k...
Burza /
Uhde píše Levínskému
Boleslav Polívka mě kdysi seznámil s kamarádem, který se mě bez úvodu vyptal na data narození, a když jsem mu je poskytl, vychrlil na mne charakteristiku, jež mi vyrazila dech: aniž o mně něco bližšího věděl, přesně popsal, jak se projevuju v některých všedních situacích, a politoval mou ženu.
Burza /
Burza /
Příloha /
Kritika /
Vymítání zvířeckosti
Posedlost – stav, kdy se člověka něco zmocní – je název nejnovější inscenace Jana Mikuláška, Dory Viceníkové a kolektivu v Divadle Na zábradlí.
Kritika /
Inscenace na pokraji
V Západočeském divadle Cheb měl v dubnu premiéru americký muzikál Ženy na pokraji nervového zhroucení, který napsali Jeffrey Lane a David Yazbek podle filmu španělského režiséra Pedra Almodóvara.
Tip: Spišské divadlo v Divadle na Vinohradech
Slovenská činohra se Šaldovým Dítětem v Praze... Divadlo na Vinohradech zve na hostování Spišského divadla, které 22. května přiveze inscenaci společenské komedie Dítě slavného českého kritika a dramatika F. X. Šaldy v režii svého uměleckého šéfa Jána Sládečka. PŘEDSTAVENÍ BYLO z důvodu nemoci v souboru ZRUŠENO.
Pomalá stékání polské krve
Ve dnech 14.–27. dubna se ve Varšavě konal 36. ročník mezinárodního festivalu Warszawskie spotkania teatralne (Varšavská divadelní setkání). Přehlídka – podle kurátora Wojciecha Majcherka – oslavuje především polské divadlo, a pokud se do vybraných inscenací zařadí také zahraniční soubory, tak pouze z důvodu, že někdo z tvůrců je Polák.
Česko-slovenské záseky 2016 (No. 4)
V pátek byly na festivalu Setkání/Stretnutie uvedeny inscenace Krásné psací stroje! M. O. Štědroně a Jiřího Havelky ze Zábradlí a opět Cena facky aneb Gottwaldovy boty - tentokrát v režii Břetislava Rychlíka a ze Slováckého divadla. A byl to divadelně úspěšný den!
Česko-slovenské záseky 2016 (No. 3)
To přece všichni dobře víme... O představeních Cena facky aneb Gottwaldovy boty Divadla F. X. Šaldy Liberec, Je třeba zabít Sekala Národního divadla Brno a Hygiena krve Divadla Líšeň.
Česko-slovenské záseky 2016 (No. 2)
Pokračujeme v denních zpravodajstvích z festivalu Setkání/Stretnutie 2016. Tentokrát o včerejších inscenacích Dejvického divadla, NDM Ostrava a bratislavské Stoky.
Česko-slovenské záseky 2016 (No. 1)
Včera byl ve Zlíně zahájen 21. ročník Mezinárodního divadelního festivalu Setkání/Stretnutie, který se pravidelně zaměřuje na konfrontaci současné inscenační tvorby v Česku a na Slovensku. Zahajujeme denní zpravodajství... O včerejším Záseku Dejvického divadla z Prahy a dnešním Slyšení Komorní scény Aréna z Ostravy.
Jubilejní pirátská Flora (No. 9)
Olomoucké publikum se koncentrovalo do S-klubu, kde čtyři tanečníci maďarské skupiny Hodworks vytrhli diváky z letargie sobotního odpoledne šílenou extatickou „třpytivou show“ s názvem Grace. Naopak večerní představení inscenace Kámen v Moravském divadle asi nikoho ze sedačky nezvedlo…
Jubilejní pirátská Flora (No. 8)
Divadelní Flora včera nabídla pozoruhodné spektrum divadelního vyprávění - od feťácko-mytologické novinky z prken pražského Studia Hrdinů Skugga Baldur přes ještě vykloubenější performanci Burn holandského souboru United-C až po stálici Vosto5 s jejich improvizační jízdou Stand’artní kabaret.
Jubilejní pirátská Flora (No. 7)
Kdo předešlého dne nestačil zhlédnout nejnovější inscenaci pražského Divadla Na zábradlí Posedlost, měl ve čtvrtek, už sedmý den festivalu Divadelní Flora Olomouc, možnost tento osud zvrátit hned dvakrát. Večer ovšem patřil především mezinárodní taneční platformě ME-SA, která do Olomouce přivezla oceňovanou inscenaci Let Me Die In My Footsteps....
Jubilejní pirátská Flora (No. 6)
Středeční program Flory zahajovalo opět Divadlo Na zábradlí ve svém „domovském“ S-klubu. Poprvé na festivalu uvedlo svou nejnovější inscenaci Posedlost. A naposledy se prezentoval režisér Dušan D. Pařízek, a to inscenací slavného románu Thomase Bernharda Staří mistři.
Jubilejní pirátská Flora (No. 5)
Úterní program festivalu sice zahájilo stejně jako předchozí den Divadlo Na zábradlí svými Hamlety, nicméně oči, uši a vůbec všechny orgány hostů se nepochybně upíraly na vrchol večera s „tváří“ festivalu Stefanií Reinsperger v čele – na Sebeobviňování.
Jubilejní pirátská Flora (No. 4)
Somálský pirát z plakátů přinesl v pondělí svou začerněnou kůži na olomoucký divadelní trh... Vídeňský Burgtheater odehrál v Moravském divadle inscenaci roku 2015 německojazyčných divadel Směšná temnota režiséra Dušana D. Pařízka. Činoherní žeň ale odstartovala už navečer v S-Klubu pražské Divadlo Na zábradlí inscenací Hamleti.
Jubilejní pirátská Flora (No. 3)
Ledový vítr se proháněl sluncem projasněnou Olomoucí a na ledovcově modré scéně S-Klubu proběhla druhá festivalová repríza taneční inscenace MONO norské skupiny Kompani Haugesund. V hlavním večerním představení Emergency Plan pak energie dvou polských tanečnic provětrala útulné podkroví Konviktu.
Jubilejní pirátská Flora (No. 2)
Dobro a zlo jsou dvě strany jedné mince, stejně jako Bůh a Ďábel. Sobotní program tuhle omletou, leč věčně zneklidňující pravdu reflektoval, a to prostřednictvím dvou zcela odlišných inscenací - Godt og ondt a Pád Antikrista.
Jubilejní pirátská Flora (No. 1)
Somálský pirát a norská předehra – koncepce slavnostního zahájení XX. ročníku festivalu Divadelní Flora Olomouc naznačila, kam se původně regionální projekt pro prezentaci několika inscenací moravských vícesouborových divadel vyprofiloval.
Dvakrát operní Shakespeare
Inscenace Gounodovy opery Romeo a Julie ve Státní opeře poskytla tristní zážitek - vyvolala ho mimo jiné snaha inscenátorů "vyjádřit názor" za cenu znásilnění partitury. Nastudování opery Giuseppe Verdiho Macbeth v Divadle J. K. Tyla v Plzni naopak prokázalo soulad mezi obsahem díla a jeho jevištním tlumočením.
Kritika /
BOI mezi chlapcem a mužem
O hledání definice muže a jeho role v dnešní společnosti vypovídá tanečně pohybová inscenace BOI choreografů Martina Talagy a Matěje Matějky.
4 divadelníci, 2 filmaři a 2 chemici, 1 výtvarník
Již po patnácté byly včera v Hlavním sále Senátu předány ceny Společnosti pro vědu a umění, kterými jsou každoročně oceňováni reprezentanti různých uměleckých a vědních oborů. Obdrželi je i čtyři divadelníci, mj. spolupracovnice DN, historička scénografie Věra Ptáčková. Všem oceněným blahopřejeme.
Po ZLOMenémVAZU 2016
Bylo to vtipné, bylo to hezké, bylo to zajímavé a párkrát to končilo až v pět hodin ráno. Ale co to dohromady bylo? ZlomDAMUvaz 2016 pohledem studentky teorie a kritiky na pražské DAMU.
Tip: Taneční instalace Neklidná figura
Taneční instalace choreografky Nadine Beaulieu Neklidná figura rozpohybuje ve čtvrtek a v neděli právě probíhající výstavu Neklidná figura / Exprese v českém sochařství 1880-1914 v Galerii hlavního města Prahy na Mariánském náměstí. Divákovi tak nabídne možnost vnímat expresi v umění přelomu 19. a 20. století prostřednictvím lidského těla v...
Databáze tance spuštěna
Na Meet the Artist v rámci České taneční platformy byla 21. dubna oficiálně představena Databáze tance – nový projekt Tanečních aktualit, o. p. s. Na portálu budou veřejně přístupné základní informace z oblasti tance, pantomimy, nového cirkusu i dalších žánrů spojených s pohybem.