Obsah Divadelních novin 11/2017
Rozhovor /
Eugenio Barba: Zůstává po nás stopa
Rozhovor s režisérem a divadelním antropologem
Kritika /
Zrození divadla z ducha tržiště
Batacchio znamená komediantskou klapačku v komedii dell’arte. Onu věčnou rekvizitu lidových, pouličních i nepouličních, loutkových (Punch a Judy, rakvičkárny) i živých podívaných. Vedle kopance do zadku je hlučná rána uštědřená klapačkou po hlavě tím nejzákladnějším gestem spektakulárního lidového humoru. Ani banánová slupka s ní nemůže...
Kritika /
Obnažíme mrzkou existenci lidskou
Velká dřevěná židle na způsob gotického trůnu. Její vysokánské opěradlo končí hlavou a trupem pštrosa. Vpravo černý klavír. A už přicházejí! Za klavír usedá lesní muž, hustá zelenohnědá srst. Rozloží noty a sejme si masku z hlavy: Martin Dohnal.
Kritika /
Konec sibiřských Jánošíků
Divadlo X10 začíná být expertem na násilné inscenace. Po Válce a Kolapsu, ale do jisté míry i Haarmannovi, nasadilo další roztomilý kousek, který počechrá kosti a pohladí vnitřnosti. Sibiřská výchova je zároveň po Dni bez Rusáka či Obchodu na korze další z řady dramatizací úspěšných knižních předloh.
Kritika /
Divadelní učení v Polárce
O inscenacích Divadla Polárka se nepíše tak často jako třeba o těch z Naivního divadla Liberec nebo plzeňské Alfy. A je to škoda, protože minimálně dvě, které měly premiéru v této sezoně, Naše třída a Škola Malého stromu, jsou pozoruhodné.
Kritika /
Na ose Ostrava–Budějovice
Budějovický operní šéf Tomáš Studený s dirigentem Jakubem Kleckerem pořídili v Ostravě novou inscenaci opery Bedřicha Smetany Tajemství. Režisér Dominik Beneš mezitím v Budějovicích uvedl s dirigentem Martinem Peschíkem Sullivanovu a Gilbertovu operetu Mikádo.
Kritika /
Překonat siločáry (zlo)zvyku
O místě Bernhardovy Síly zvyku v kontextu sezony My a oni muselo být vedení HaDivadla pevně přesvědčeno, vždyť relativně nedávno – v roce 2009 – tento titul nabídlo v české premiéře Městské divadlo Brno. A jako tehdy Hanu Burešovou si i nyní k jeho zpracování přizvali hosty z Prahy, Jana Horáka a Michala Pěchoučka ze Studia Hrdinů.
Kritika /
Člověk ponechaný sobě samému
Inscenace raného díla Harolda Pintera Návrat domů, kterou v nastudování Lukáše Kopeckého uvedlo Divadlo U stolu, nevybočuje nikterak z dramaturgických kolejí této sklepní scény.
Kritika /
Prázdné rámy obrazů
Hrubínova Romance pro křídlovku je otisk dospívání, se kterým se ztotožní snad každý mladý člověk. Objevování erotiky, uvědomování si smrti, prožívání romantiky, vědomí odpovědnosti.
Námořník s hořícím srdcem na mořích světového divadla
Laudatio při udělení čestného doktorátu Eugeniu Barbovi na JAMU v Brně
Burza /
Burza /
Burza /
Sdělení Opery Národního divadla
Zasedání prestižní mezinárodní organizace Opera Europa proběhlo 18.–20. května 2017 v Kyjevě. Národní divadlo reprezentoval ředitel prof. MgA. Jan Burian a ředitelka Opery ND a Státní opery Silvia Hroncová. Jan Burian byl znovu zvolen za člena Boardu Opera Europa a v panelové diskusi vystoupil s přednáškou Business Models for Central (Pokračování...
JAMU sedmdesátiletá (I) (události, vzpomínky, dokumenty)
Svou paměť mají nejen tvůrčí osobnosti, ale také umělecké instituce. Cílem následujícího seriálu je přiblížit řadou vzpomínek a málo známých dokumentů významné události, osobnosti i zajímavé souvislosti ze života umělecké školy. JAMU za sedm desetiletí existence získala značné renomé, je značkou, kterou utvářejí a rozvíjejí...
Ostravská továrna na sny (No. 5)
Nabitý program zahájila loutková pohádka O ošklivém kačátku určená těm nejmladším divákům. Následoval hit letošní sezony, inscenace Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny pražského Studia Hrdinů. Brněnská Husa na provázku přivezla panoptikální Tango Macabre režiséra Vladimíra Morávka. Den uzavřela hudebně-dramatická výpověď...
Ostravská továrna na sny (No. 4)
Páteční program ostravského festivalu Dream Factory odpoledne vylákal návštěvníky z chladu divadel do rozpálených ulic a do dolu Hlubina. O silné zakončení čtvrtého festivalového dne se postaraly dvě výrazné ženské hrdinky: Nora Terezy Dočkalové (Divadlo pod Palmovkou) a Antigona Pavlíny Štorkové z moderního zpracování antického mýtu Anti-Gone:...
Ostravská továrna na sny (No. 3)
Včera byly na festivalu dva pozoruhodné průhledy do naší minulosti – Olga (Horrory z Hrádečku) pražského Divadla Letí a Atomová kočička libereckého Divadla F. X. Šaldy. A závěr patřil komické dvojici Pavol Seriš a Filip Teller, kteří v duchu nejlepší tradice stand-up comedy odhalovali pravdu o Češích a Slovácích.
Ostravská továrna na sny (No. 2)
Každoroční ostravská přehlídka současné nejen české divadelní produkce Dream Factory vstoupila konečně do svého zahajovacího dne. Do té slavnosti, kdy brány festivalu otevře nějaká hvězdná inscenace, ta se řádně zapije a zají a je zas o čem mluvit. Letošní ročník, stejně jako ten loňský, zahájilo Dejvické divadlo.
Ostravská továrna na sny (No. 1)
Ačkoli oficiální zahájení - tedy inscenace Vzkříšení z Dejvického divadla - nás čeká teprve dnes, už včera se v ostravském Divadle Petra Bezruče rozezněla známá znělka divadelního festivalu Dream Factory Ostrava. Obě včerejší inscenace byly loutkové - Pomník polského divadla Wroclawski Teatr Lalek i KAR skupiny Fekete Seretlek.
Malostranské okraje 2017 (No.3)
Tentokrát na švédskou notu, tedy hurá za souborem Teater Sláva, který má od roku 2004 sídlo v Tonsalen nedaleko Stockholmu.
Malostranské okraje 2017 (No.2)
Náhodné setkávání prostřednictvím internetové seznamky, chatování i jednorázové schůzky či sexuální dobrodružství, i tohle patří k autenticitě alternativy.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 249/5)
Nadšené publikum povstalo a aplaudovalo… aneb Mudrování nad festivalem Divadelní svět Brno – závěr.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 249/4)
Značně mokrý jsem pochopil, oč uvaděčkám šlo, když posílaly prominenty do prezidentské lóže… aneb Mudrování nad festivalem Divadelní svět Brno, den čtvrtý.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 249/3)
Kouřili, protože to byla hra založená na historických faktech… aneb Mudrování na festivalem Divadelní svět Brno, den třetí.
Dabing dabing dabing (No. 7)
Film Teče tudy řeka se dočkal již třetího a dle mého názoru velmi povedeného českého znění.
Čelákovické glosy (No. 12)
Němý Varhaník od svatého Víta ve zvukové premiéře Jana Rybáře.
Pomoc pro Pavla Zajíčka – nadační fond
Podle platných zákonů ČR nemá Pavel Zajíček na ekonomicky zajištěné stáří právní nárok. Je proto i nadále odkázán na ekonomickou a sociální pomoc svých bližních.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 252)
Byla to událost. Mahenovo divadlo bylo obleženo pamětníky i mladými ctiteli opery. Na programu byla premiéra v Brně dosud neuváděné opery italského skladatele Gioacchina Rossiniho. Aneb Mudrování nad premiérou opery Hrabě Ory v Mahenově divadle.
Tip: Neprovdaná v ČS Ústí nad Labem
Ústecká činoherní scéna i na sklonku sezóny pokračuje v projektu Překročit hranice. V něm spojují síly studenti vysokých škol a divadelní profesionálové a uvádějí německojazyčné texty ve formě scénického čtení. Celý projekt má premiéru tuto neděli 11. června a jedinou reprízu ve čtvrtek 15. června vždy od 20 hodin.
Zprávy /
Identity, Furianti a Válečná vřava
Třetí ročník anonymní soutěže o nejlepší původní divadelní hru, kterou vyhlásila divadelní a literární agentura Aura-Pont v návaznosti na 22 ročníků soutěže o Cenu Alfréda Radoka, zná své vítěze.
Ostravská továrna na sny (No. 6)
Šestý den Dream Factory nabídl z pohledu festivalové dramaturgie program nejucelenější a pro diváka, který zhlédl všechna tři představení, také nejnáročnější.
Čelákovické glosy (No. 13)
Silný nárůst publika, včetně mladé „hipsterské generace“, jak se o tom píše v programu, nemusí být potvrzením kvality prezentovaného aneb Thriller Figarova svatba v pražské Venuši ve Švehlovce.
Kritické teze Josefa Hermana: Dvě připomínky z Drážďan
V přetlaku textů do tištěných Divadelních novin se nedostalo na dvě operní inscenace drážďanské Semperovy opery: na Hoffmannovy povídky Jacquesa Offenbacha a Otella Giuseppa Verdiho, které by bylo škoda, i když už z odstupu, nekomentovat.
Dabing dabing dabing (No. 8)
Uvalil na mne ten ušlechtilý rodinný film Kdybych měl křídla a jeho dabing nesnadnou otázku: Cože to vlastně člověk dělá, když recenzuje dabing zahraničního díla?
Pojídání žáby
Malý závan Avignonu, avignonského OFF, jsme měli příležitost zažít minulý víkend v pražském Studiu Alta na 3. ročníku festivalu francouzského divadla Sněz tu žábu.
Malostranské okraje 2017 (No.4)
Je fajn, že se i tímto festivalem stává Praha součástí evropského společenství alternativních divadelníků aneb Naposledy z Prague Fringe 2017.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 253)
Mimořádné a vynikající představení o životních selháních a schizofrenním údělu moderních žen v éře dvoukariérových manželství aneb Mudrování nad premiérou inscenace Kamily Polívkové Macocha v HaDivadle.
Ovčáček čtveráček na YouTube!
Od 30. května je na YouTube Městského divadla Zlín volně k vidění záznam celého nekorektního kabaretu Ovčáček čtveráček!
Zprávy /
Text vycházející z tradice Geneta, Sartra a Havla
Porota mezinárodní dramatické soutěže, kterou loni na podzim vypsalo Státní divadlo v Norimberku ve spolupráci s činohrou Divadla F. X. Šaldy v Liberci, vyhlásila vítěze. Na prvním místě se umístila hra Romana Sikory Zámek na Loiře.
Na dotek sebevraždy
Maďarského režiséra Kornéla Mundruczóa dobře znají návštěvníci festivalu DIVADLO Plzeň. Mohli zde vidět jeho inscenace Led (se souborem Národního divadla Budapešť v roce 2011), Netopýr (se souborem TR Varšava v roce 2015) a loni Hanebnost. Tu připravil v roce 2012 se svým budapešťským souborem Proton. O rok později měl se stejným souborem premiéru...