Obsah Divadelních novin 11/2018
Rozhovor /
Jan Šotkovský: Lidem z branže se po Dokořánu stýská
Rozhovor s dramaturgem festivalu Dokořán v Brně
Kritika /
Diváci, hrajte (si)!
Chodíte do divadla proto, abyste se zabořili do plyšové sedačky a nechali se unášet příběhem? Tak hned zkraje upozorňuji, že následující řádky budou o „jiném“ divadle. O takovém, kde se stanete spolutvůrcem příběhu. Kde musíte vyvíjet aktivitu, jinak se nedozvíte téměř nic.
Kritika /
Surfujeme s Rukopisy
Výrazně vlastenčící vyznění Rukopisů – Češi slavně vítězící nad cizáky, již je chtějí připravit o vše, co Čechům vlastní – propojilo promýšlení textového východiska se silně pociťovaným radikalizujícím se českým nacionalismem. Co by se stalo, kdyby se s texty Rukopisů začalo nakládat fanaticky, pseudonábožensky? Co kdyby se začaly...
Kritika /
Vraž do toho plamenomet
V opeře Così fan tutte jde o podvůdky v lásce, které se vymstí. Tak jako všechny podrazy mezi lidmi, kteří si pořád dokola stanovují pravidla soužití, aby je pak nedodržovali. Možná je nemohou dodržovat, jak zřejmě soudil i W. A. Mozart. Rozporem mezi pravidly a životem se baví lidstvo od nepaměti, dnes v reality show, ve výměnách manželek, ulicích,...
Kritika /
Konec starých časů prostřednictvím psa
Pod názvem Konec starých časů si mnozí vybaví román Vladislava Vančury, někteří zásluhou filmu režiséra Jiřího Menzela. Stejně ale nazval svou reflexi únorových událostí roku 1948 i spisovatel Jaroslav Žák, známý především jako autor próz Študáci a kantoři, Cesta do hlubin študákovy duše či Bohatýrská trilogie.
Kritika /
Milostný trojúhelník s politickým názorem
Hra Davida Harea Skleněný strop byla v jeho domovské Británii i později ve Spojených státech amerických ověnčena řadou cen. O skutečné kvalitě textu to sice vypovídá málo, mezi oceněnými se najdou také tituly, které měly životnost jepičí, ale někdy má smysl i to, že se v centru pozornosti objeví díla, která posunou soudobou dramatiku dál nebo...
Kritika /
Upsat se peklu
V ostravském Absintovém klubu Les se nikdy neholdovalo jen oblíbenému francouzskému destilátu, ale své místo si zde – vedle literárních čtení, koncertů a vernisáží – vydobylo také divadlo.
Kritika /
Pár minut Oprásků sčeskí hystorje
Oblíbená Vostopětka připravila na Jatkách78 mytologickou nonverbální klaunerii Probuzení. Koncept, scénář a režie byly stvořeny kolektivně, lze tedy předpokládat, že jsou dílem protagonistů večera – Ondřeje Bauera, Tomáše Jeřábka, Petra Prokopa – plus, odhaduji, Jiřího Havelky.
Kritika /
Neúplný zlínský zápisník
Ve dnech 14.–19. května proběhl ve Zlíně již 23. ročník česko-slovenského divadelního festivalu Setkání / Stretnutie. Patronem letošního ročníku byl nositel Ceny Thálie za rok 2016 Radim Vizváry.
Kontext /
Promarněná příležitost
Výsledek výběrového řízení na šéfa Centra experimentálního divadla (CED) v Brně vzbuzuje rozpaky. Nejde jen o to, kdo a s jakou koncepcí vyhrál, ale hlavně o zadání a průběh konkursu, který mohl dát nové podněty kdysi organickému spojení Divadla Husa na provázku a HaDivadla pod střechou CED, jehož smysl se časem vytratil.
Kontext /
Jednou stačilo aneb Český prezident jako mediální role
Úvahy televizní
#All For Dubček? aneb Být, či nebýt demokratem?
Před padesáti lety „slušný Saša“ Alexander Dubček zaujal post prvního tajemníka ÚV KSČ, z nějž nadějně nastartoval reformy „socialismu s lidskou tváří“. A po o něco málo víc než půl roce se stal „pouze“ symbolem obrodného procesu pražského jara. V srpnu téhož roku totiž jako reakce na něj vstoupila okupantská (Pokračování...
Varieté Vanitas
Bůh lásky Kupido při předehře dotáhne na prázdné jeviště berlínské Komické opery divadelní káru, brutálně poháněn bičem Smrtky: norský režisér Stefan Herheim při svém operetním debutu zasazuje Offenbachova Modrovouse do kočovného Varieté Marnost. Připsané činoherní postavy Kupida (Rüdiger Frank) a Smrtky (Wolfgang Häntsch) vstupují do...
Rozpačitý Parsifal
Vlastně provinční Theater Chemnitz (Saská Kamenice) čeští wagneriáni vyhledávají. Mají to jen čtyřicet kilometrů od hranic a Wagnera, na rozdíl od českých divadel, zde hrají pravidelně. Letos postupně uvedou všechny díly tetralogie Prsten Nibelungův a tradičně tu na Velký pátek hráli Parsifala (premiéra 2013). Inscenace vznikla v Darmstadtu v režii...
Rybou ti naplácám!
Inscenace opery Dmitrije Šostakoviče Lady Macbeth Mcenského újezdu pochází z Den Norske Opera & Ballet Oslo (premiéra 5. září 2014), v koprodukující Deutsche Oper Berlin měla premiéru 25. ledna 2015 a letos na jaře se v několika termínech vrátila na repertoár.
Burza /
Divadlo 1918–2018
Premiéry oper Leoše Janáčka v Brně Stoleté výročí vzniku Československa evokuje otázku: Lze v divadelním Brně, městě tří etnik a satelitu Vídně, doložit náhlou proměnu pozdního národního obrození do avantgardy dvacátých let? Lze. Na premiérách oper Leoše Janáčka v prvních deseti letech nové republiky.
Burza /
Nové redakční e-maily
Protože náš hostitel, IDU-DU, chce mít do budoucna doménu @divadlo.cz pouze pro své účely, přejdeme v průběhu června na doménu @divadelni-noviny.cz. Formát mailů zůstane stejný: [email protected]. A přibyde redakční mail [email protected]. Věřím, že k nám najdete cestu i na novou adresu. Josef Herman, šéfredaktor...
Cesta do Mytologie
V pátek 11. května zahájila dobrodružně-poučná expedice svou cestu do kouzelného světa říše Mytologie z dílny Divadla Bratří Formanů a Josefa Sodomky. Jedná se o výtvarně-divadelní expozici, již ve výstavním prostoru Sladovny v jihočeském Písku připravilo Divadlo bratří Formanů. Je „utkaná“ z vláken fantastických příběhů, bájných...
Divadelní fotografie (V) – Fotografie v divadle – živé obrazy
Živé obrazy se ve druhé polovině 19. století staly pravidelnou součástí spolkových a národních slavností a svátků, událostí veřejného charakteru nebo výročí, která se nesla v duchu národní emancipace. Živé obrazy v Národním divadle byly ve většině případů inscenovány na počest spřátelených národů, událostí především pražského...
Zdravá společnost potřebuje kulturu stejně jako funkční veřejnou dopravu
Napadlo by nějakého politika radit dopravnímu podniku, kudy a kdy má jezdit tramvaj číslo osm? Napadlo by někoho vykřiknout na řidiče tramvaje, ať si zkusí „jezdit za svý“, bez dotace jízdného, že by se pak vidělo, kolik lidí by tu jeho tramvaj využívalo? Dovedete si představit, že by měl být ředitel dopravního podniku vděčný městu, že může...
Národní divadlo věc neveřejná?
Od podzimu se snažím vyvolat věcnou diskusi na myslím potřebné téma: vzhledem k tomu, že řediteli Janu Burianovi končí období, na které byl jmenován, prozkoumat, co se mu z jeho programu podařilo a co nepodařilo realizovat. Prostě evaluovat jako v každé řádné firmě.
Kritický žebříček 11/2018 – činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Pavla Bergmannová Lenka Dombrovská Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Josef Chuchma Jan Kerbr Jiří P. Kříž Michal Novák Jana Paterová Kateřina Rathouská Jana Soprová Veronika Štefanová Martin J. Švejda Národní (Pokračování textu…)
Oxana Smilková si vybírá kočku
Přiznávám, že formální strukturu knihy tvoří asociace, dojmy, myšlenky, bůhvíjak zachráněné v zahozených papírech, denících, vzkazech… ušmudlaných koloběhem času, pracovním nasazením, povinnostmi… ve stránkách, které zmizely z logické posloupnosti uběhnuvších událostí… zabodnutých v notýscích, které byly po ruce při tvorbě s herci,...
Došlo do redakce
CD Moravské hlasy, Jižní Morava Vydal Jiří Plocek vlastním nákladem v Brně v prosinci 2017. Krásně starosvětsky a neskutečně působí kompakt v době, kdy jsme obklopeni stovkami syntéz folkloru, folk-folkloru, kdy na lidové písni parazituje rock a kdekdo. Nahrávka působí jako něco z minulosti, co ještě má své kořeny. A (Pokračování textu…)
Pohlednice od Jelcina
Píšu z Jekatěrinburgu. Pár minut po životním zážitku z prohlídky muzea prezidenta Jelcina. Gubernátor se tu narodil, vystavěli mu tedy nejhonosnější dům ve městě.
Jednou větou
Královéhradecké Divadlo Drak a především jeho vzdělávací a experimentální platforma – Mezinárodní institut figurálního divadla – vstupuje do úzké spolupráce s Katedrou výchovné dramatiky DAMU; pro její studenty i jejich školitele institut připravil od 7. do 13. května „klinický týden“, pilotní aktivitu, která má ověřit možnosti...
Podoby – Češi
Češi někdy vyniknou skoro za každou cenu. I vostudou, dalo by se dodat. Není dosud doložený, že by na místě koncentráku někde postavili prasečák. To snad máme jen tady… Lety u Písku. Co do symboliky to není zas tak vedle. Je skoro smutný, že na to výrazněji upozornil až americký (Pokračování textu…)
Výročí 1.–15. června
Slezáček Jiří, sólista baletu (1. 6. 1943) △ Sekyrka Karel, inspicient (1. 6. 1943) △ Sekyra Karel, herec (1. 6. 1943) △ Hůlka Daniel, sólista opery (1. 6. 1968) △ Valentová Václava, loutkoherečka (2. 6. 1938) △ Kolínský Petr, scénický výtvarník △ (2. 6. 1953) △ Ungrová Markéta, sólistka opery (Pokračování textu…)
Zemřeli
Tom Murphy (23. 2. 1935 Tuam, Irsko – 15. 5. 2018 Dublin, Irsko) Jeden z nejvýraznějších irských dramatiků současnosti, předchůdce Martina McDonagha, Mariny Carr či Endyho Walshe. Philip Roth (19. 3. 1933 Newark, stát New Jersey, USA – 22. 5. 2018 Manhattan, New York, USA) Americký spisovatel, od sedmdesátých let (Pokračování textu…)
Echo nepřeslechnutelného hlasu
V Dublinu zemřel ve věku 83 let významný irský dramatik Tom Murphy.
Kritika /
Teze, antiteze, syntéza
Spor dvou fyziků o povaze světa a vesmíru, únos dítěte, který vlastně není únosem, a dekapitovaný anesteziolog: mohlo by se zdát, že tyto tři dějové momenty budou na jediné dílo příliš. Německé spisovatelce Juli Zeh se z nich však podařilo vytvořit ojedinělou zápletku detektivního románu Temná energie, který nyní zadaptovala režisérka Lucie...
Tvůrčí Afrika / Sněz tu žábu
Sukces měsíce Festival africké divadelní kultury Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani (Praha / Brno / Hradec Králové 9.–19. května) se konal již počtrnácté, festival francouzského divadla Sněz tu žábu (Studio Alta, Praha 10.–13. května) počtvrté. Oba se orientují (především) na frankofonní divadlo a iniciují jeho aktuální otisky do naší...
Útržky z paměti (VII) Bohnice, Ypsilonka, Svaz dramatických umělců
Politický (špionážní?) background Miroslavy Daňkové – byl-li vůbec jaký – nebyl absolutní, jak si patrně myslela. Jako blesk z čistého nebe přišlo její odvolání z funkce šéfredaktorky Práce a vynucený odchod do penze.
Hadar Galron: Ba’al Šem Tov k broušení nikdy vodu nepotřebuje
Izraelská dramatička, herečka a režisérka Hadar Galron (1970) přijela v březnu do Prahy na premiéru své hry I ♠ MAMMA v divadle ABC.