Obsah Divadelních novin 11/2020
O nočních můrách aneb Neúprosná dialektika technologií
Mezi noční můry režisérů patří nekompletnost herecké skupiny při zkoušení. Vedle jiných událostí ji způsobují různé pracovní i soukromé cesty. Asi musela přijít pandemie, abych vůbec přistoupil na to, že zkusím režírovat s herečkou „sedící v počítači“. Bál jsem se, že zkoušky budou neúčinné a protivné. Ale aj – mýlil...
Studio ALTA otevřelo své nové prostory
Ve středu 6. května se v budově bývalé Invalidovny v Praze 8 – Karlíně konala nenápadná, z důvodů karantény počtem pozvaných osob a umělců omezená akce: pražské Studio ALTA, zaměřené na nezávislé progresivní umění, především na tanec a performing arts, po necelém půlroce obnovilo svou činnost v novém působišti. Po (Pokračování...
Hana Třeštíková: Snažíme se na nikoho nezapomenout
Rozhovor s radní pro kulturu hlavního města Prahy
Hrát či nehrát – to je, oč tu běží…
Na základě usnesení vlády ČR č. 493 ze dne 30. dubna 2020 došlo k uvolnění karanténních opatření v různých druzích podnikatelských činností, také v provozu galerií, muzeí, hradů a zámků a též divadel, a to s platností od 11. května 2020.
Svatební salon
Vyšli si. Potřebovali jít. Chodit. Vyjít pryč ze svého starého bytu, který je obehnal jako skořápka z nábytku a zbytečností nastřádaných po mnoho desetiletí. On šel pomaleji, ona jenom o trochu rychleji. Vzájemně se podpírali.
Do divadla jen s rouškou
Od 11. května je povoleno hrát v divadlech, i když za velmi přísných podmínek. Zatímco většina divadel se zahájením provozu ještě v květnu a červnu váhá (viz K věci), Švandovo divadlo se rozhodlo jít do toho. A navíc propůjčit jeviště Divadlu Ungelt. Hraní v rámci restrikcí může divákům přinést jedinečný (Pokračování textu…)
Kritický žebříček 11/2020 – Streamy a záznamy v době pandemie II.
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Dita Dvořáková Josef Herman Vladimír Hulec Vladimír Just Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Tereza Pavelková Jana Soprová Petra Zachatá Cirk La Putyka, Praha – Family 4 5 3,5 (Pokračování textu…)
Proč Kaťuša?
Město Volgograd (v dobách SSSR Stalingrad) požádalo Ostravu o nahrávku písně Kaťuša jako oslavu osvobození Ostravy v roce 1945.
Kritika /
Divadlo u vás na gauči
Česká divadla reagovala na vládou nařízené přerušení provozu z důvodu prevence proti šíření koronaviru nabídkou živých streamů či záznamů různého stáří a kvality, ať už ve spolupráci s ČT art, internetovou televizí mall.tv, nebo prostřednictvím YouTube.
Kritika /
Sedmero matek (krkavčích?)
Vztah moderních žen k mateřství je dnes doslova fenoménem, jehož problematika a rozporuplnost na divadelní scéně zaznívají stále silněji. Za starší generaci jsem tomu ráda a plně souhlasím s hláškou (a zároveň titulem) nejnovější inscenace pražského A studia Rubín, že Jenom matky vědí, o čem ten život je.
Kontext /
Divadla v karanténě (V)
Městské divadlo Mladá Boleslav Petr Mikeska Bez roušky V tuto chvíli zkoušíme tři inscenace – Famílii (Joe DiPietro) v režii Zdeňka Bartoše na velké scéně, hru Na ústupu (W. Nicholson) v mé režii na Malou scénu. V červnu však proběhne premiéra a následující reprízy z důvodu bezpečnostních opatření na velké (Pokračování textu…)
Kafíčka se nevaří
Soubor Maso krůtí v Divadle NoD za normálních okolností již druhým rokem uvádí inscenaci Čekání na Kokota.
Rozhovor /
Ondřej Vinklát: Špatně snáším baletní kastování
Ve stále proměnlivějším českém baletním světě byl konstantou: první sólista Národního divadla Ondřej Vinklát. Za osm let prošel téměř celým repertoárem. Byl Basilem v Donu Quijotovi, Louskáčkem i Romeem, ale také nepřehlédnutelným interpretem choreografií Jiřího Kyliána, Ohada Naharina, Maura Bigonzettiho, Glena Tetleyho nebo Williama Forsytha....
Kontext /
Stockholm–Praha–Stockholm aneb Dramatické i nedramatické okamžiky s POEm
Malá vesnička Hjoggböle v severošvédském kraji Västerbotten nemá víc než nějakých sto padesát obyvatel. Hned několik se jich kupodivu věnuje nebo věnovalo literatuře. Nejznámější z nich – Per Olov Enquist – vysvětloval tento neobvyklý fenomén dřívější izolovaností zdejších lidí. Do okolních vesnic to měli hodně daleko, a tak si za...
Kontext /
Ostře řezaná tvář
Vždycky jsem si myslela, že výraz „ostře řezaná tvář“ patří spíš do literatury, ale pak nás překladatel Zbyněk Černík ujistil, že ostře řezaná tvář patří i živému Peru Olovu Enquistovi. S jeho hrou Ze života žížal jsme se v plzeňském Divadle J. K. Tyla setkali v roce 1985. Bylo to (Pokračování textu…)
Kontext /
Pozornost
Per Olov Enquist byl atlet a duchovní člověk. Obojí na něm bylo vidět. Když jsem se s ním setkal, bylo mu již dost přes šedesát, ale vypadal impresivně. Velmi vysoký, štíhlý, charizmatický.
Kontext /
Bez obranných štítů
Setkala jsem se s Enquistovou tvorbou skrze postavu Blanche ze hry Blanche a Marie v inscenaci Jana Nebeského v Divadle Na zábradlí.
Kontext /
Česká setkávání s POEm
Per Olov Enquist (23. 9. 1934 Hjoggböle – 25. 4. 2020 Vaxholm)
Kontext /
Dvakrát Noc tribádek
Na podzim roku 1993 jsme společně s Lucií Domesovou a Hankou Frankovou založili v Karlových Varech Divadlo Dagmar.
Potkejme se online! aneb Theatertreffen 2020
Sedmapadesátý ročník berlínského Theatertreffen se přesunul na virtuální scénu. Organizátoři přehlídky inscenací z německojazyčného prostoru se sice chvíli zdráhali – vždyť už její název říká, že má jít o setkání. Nakonec ale speciální online edice nabídla od 1. do 9. května streamy šesti z deseti pozvaných inscenací, následné online...
Burza /
Zprávy
Falšovaný i upravovaný zprávy a sdělení mají horší dopad než stručnej až fotografickej popis toho, co se stalo.
Miroslav Rutte: Tvář pod maskou
Nemám jednu jedinou knihu coby tzv. divadelní bibli. A tak nechť je mi nejprve dovoleno uvést pár titulů, které mě nejvíc zaujaly, když jsem se pokoušel psát první články o divadle.
Burza /
Došlo do redakce
Petr Oslzlý: Divadlo za demokracii – Theatre for Democracy Nakladatelství JAMU, 112 stran Velkoformátová publikace bývalého dramaturga Divadla (Husa) na provázku, dnes rektora JAMU, o událostech 17. listopadu 1989, co jim předcházelo a co následovalo. Jedná se o zmenšený reprint výstavy expedice DHnP do Jihoafrické republiky v roce 1999 u (Pokračování...
Jednou větou
Desátý ročník mezinárodního pouličního festivalu Komedianti v ulicích plánovaný na 31. července až 2. srpna se neuskuteční – program byl postaven především na zahraničních souborech a měl propagovat i šestisté výročí založení města Tábor, opatření však neumožňují realizovat festival v takovém rozsahu a kvalitě, jak by si organizátoři...
Zemřeli
Eva Brabcová (13. 8. 1961 Jihlava – 6. 5. 2020 Plzeň) Operní pěvkyně a operetní subreta, dlouholetá členka souboru opery DJKT v Plzni. Karel Weinlich (6. 4. 1930 Jihlava – 6. 5. 2020 Praha) Legendární rozhlasový režisér specializující se na pohádky a pořady pro děti a mládež. Čestmír Řanda ml. (Pokračování textu…)
Výročí 16.−30. června
Krůlová Naďa, herečka (17. 6. 1965) △ Opletalová Jarmila, scénografka (17. 6. 1940) △ Vindušková Vlasta, umělecká ředitelka (17. 6. 1950) △ Drábek David, režisér (18. 6. 1970) △ Novotná Dagmar, herečka (18. 6. 1960) △ Zemančíková Alena, dramaturgyně (18. 6. 1955) △ Rosecký Ladislav, sólista operety (19. 6. 1940) (Pokračování textu…)
Burza /
Pocta bratrům Čapkům
Loupežníkova Lásky hra osudná je název nové výstavy v Památníku Karla Čapka ve Staré Huti u Dobříše, která začne 2. června a potrvá do 12. září. Výstava vypovídající mimo jiné o soukromí bratří Čapků a jejich vztahu k ženám a lásce připomene návštěvníkům hned dvě čapkovská výročí. Právě letos uplyne (Pokračování textu…)
Burza /
Britské ocenění pro české muzikanty
Album klavírních koncertů Antonína Dvořáka a Bohuslava Martinů, které nahrál klavírista Ivo Kahánek a Bamberští symfonikové pod vedením Jakuba Hrůši, získalo v prestižní ceně BBC Music v kategorii Concerto ocenění Nejlepší nahrávka roku. Mám obrovskou radost z toho, že česká hudba byla přijata s takovým nadšením. Získat cenu je docela...
Fotopříběhy Petra Lébla (I)
Zavzpomínáme na Petra Lébla (1965–1999), divadelní meteor devadesátých let minulého století, jenž se svým amatérským souborem DOPRAPO/Jakse vám jelo/JELO prozářil normalizační šeď již v březnu 1985 legendární Groteskou podle K. Vonneguta jr.
Polemika
Pane Pavle Kohoute, Váš text v Divadelních novinách z 12. května (č. 10) t. r. je špatný...