Obsah Divadelních novin 11/2021
Musíme spolu jednat
Po půlročním uzavření divadel vysvitla před několika týdny naděje, že se divadla začnou postupně otevírat. Bylo tedy nutné přijít na to, za jakých podmínek bude jejich provozování bezpečné.
Divadelní svět Brno, 20.–25. května 2021
První velkou akcí po rozvolnění covidových opatření v kultuře byl festival Divadelní svět Brno, jehož organizátorům se podařilo získat výjimku, aby mohli už od 20. května hrát také uvnitř. Festival uvedl několik premiér, část programu byla k dispozici pouze online (zejména zahraniční inscenace). (Pokračování textu…)
Lenka Havlíková: Vláda vždycky byla nejmíň o měsíc pozadu za událostmi
Rozhovor s 1. místopředsedkyní Asociace nezávislých divadel
O procházkách, zvířátkách a bajce
Rád se procházím vesničkou na Vysočině, která se narodila stejně jako já v padesátých letech, jen o šest set roků dříve. Tedy roku 1353.
Rouška – maska civilizace?
Tři základní pohledy: Tragický – za mrtvé. Vážný – o lékařích a nemocničním personálu. Zbytek je burleska truchlofraška.
Pamětní medaile k 90. narozeninám Jiřího Suchého
Česká mincovna v Jablonci nad Nisou vyrazila první sadu třídílné minisérie zlatých a stříbrných medailí k říjnovým devadesátinám Jiřího Suchého. Budoucí oslavenec doprovázený Jitkou Molavcovou byl u toho: Pro mě to znamená, že jsem to přeci jen někam nakonec dotáhl, když už se razí se mnou medaile. Medaile navrhl Martin (Pokračování...
Duka prohrál…
Kardinál Dominik Duka s advokátem Ronaldem Němcem neuspěli u Nejvyššího soudu s dovoláním proti zamítnutí žaloby, kterou podali na Centrum experimentálního divadla Brno a Národní divadlo Brno ve věci údajného zásahu do jejich osobnostních práv, který mělo způsobit na brněnské přehlídce Divadelní svět v květnu 2018 uvedení her režiséra Olivera...
… a snad již nevyhraje
Hanu Lipovskou do Rady České televize nominovala, dá se říci vyslala Česká biskupská konference.
Podcasty, které znamenají divadlo (I) – Rádio Kašpar
Podcasting je stále relativně nová forma šíření zvukových pořadů mimo rádia. Podcast, tedy pořad sestávající z předem nahraných záznamů, je přístupný na internetu a přehratelný pomocí libovolného digitálního zařízení.
Kafka na vlně
New normality je pojem zastřešující všechno nové, co bylo dříve nemyslitelné, co se však s pandemií koronaviru stalo běžnou součástí našich dní a jen tak z nich nezmizí. Například nošení roušky, online porady či home office v korporátech anebo revidovaná role „okýnek“, přes něž jsme nakupovali, konzumovali, popřípadě se skrze ně dostávali...
Kritika /
O bydlení i nesmrtelnosti aneb Hovory z Národního
Během pandemie bylo české divadlo schopné přežívat nejen ve virtuálním světě streamů, ale také – jaksi hmatatelněji a živěji – ve formě nejrůznějších audiowalků, performativních procházek a bojovek či jiných uměleckých intervencí do veřejného prostoru, oblíbené bylo například hraní ve výlohách zavřených obchodů a gastronomických...
Kritika /
Při ministru nepřísahej, Romeo
Třináct balkonů v širším centru Prahy rozkvetlo na 1. máje balkonovými scénami z Romea a Julie, které (každou jinak) zpracovalo třináct týmů tvořených především mladšími studenty divadelních škol (AMU, JAMU, VOŠH). V historickém centru, na Malé Straně, Novém Městě, Žižkově, Vinohradech nebo Letné tak bylo odpoledne každou hodinu možno...
Kritika /
Sním o bílé vile
Spolek Pomezí svými inscenacemi vždy vytvářel prostor pro co nejindividuálnější divácký zážitek, což ostatně úzce souvisí s formátem imerzivního divadla, jejž dlouhodobě rozvíjí.
Od Zorra ke Kašpárkovi
Podobně jako letošní festival 13+ musel i 23. ročník festivalu Dítě v Dlouhé přistoupit k online prezentaci – poté co byl loni kvůli pandemii úplně zrušen. Ve dnech 21.–24. dubna 2021 nabídl v redukovaném hlavním programu záznamy tří inscenací mimopražských divadel a jeden živý přenos premiéry.
Virtuální burza aneb Cirkusové přesahy
Na konci dubna se z iniciativy Centra pro nový cirkus – Cirqueon ve spolupráci s Mezinárodním festivalem Letní Letná uskutečnila virtuální přehlídka multidisciplinárních projektů v oboru pohybového divadla Czech Contemporary Circus Showcase.
Kritika /
Být, či nebýt čajovým podšálkem?
Kvůli tomuhle umírání jsem chtěla bejt baletka… říká v úvodu produkce metaBALETKY její protagonistka, zároveň autorka předlohy a hlavní tvůrčí osobnost projektu Miřenka Čechová.
Rozhovor /
Kristýna Frejová: Hraju, co vidím
Před koronavirovou pandemií skoro denně natáčela a hrála v sedmi souborech až pětadvacet představení měsíčně. Ještě než pandemie přišla, několikrát si prý položila otázku, jak dlouho může takové tempo vydržet. Na jednu stranu jsem byla šťastná, že mám práci, zároveň jsem už ale neměla čas na nic jiného, přiznala mi Kristýna Frejová,...
Kontext /
Performance?! Vážně i vášnivě
Kurátorka, dramaturgyně a publicistka Lenka Dombrovská a teoretička umění, básnířka a performerka Jana Orlová vedly debatu o tom, co lze čekat od performance. Lenka Dombrovská: Je performance to, co se za performanci označí? (Tak totiž končí každá vášnivá debata o tom, co je a co není umění.) Jana Orlová: Performance (Pokračování textu…)
Překolíkování rozhlasových aktivit
Divadelní inscenace Serotonin z MeetFactory, uvedená v premiéře 14. června 2020, se stala základem svébytného radiofonního díla. Stejný realizační tým kolem režisérky Natálie Deákové a dramatizátora a dramaturga Matěje Samce hru natočil loni na podzim a od letošního února je nahrávka dostupná za symbolický poplatek v e-shopu MeetFactory.
Začínáme hrát!
Diskuse o tzv. historicky poučené interpretaci se podruhé přenesla do zahájení Pražského jara. Poprvé se vedly v roce 1996, kdy Smetanův cyklus symfonických básní Má vlast provedli London Classical Players s dirigentem Rogerem Norringtonem.
Naše společnost stojí na půdě zamořené lží
Lázeňský lékař dr. Stockmann zjistí, že léčivá voda v jeho městě je ve skutečnosti škodlivá: přívodní potrubí do nedávno vybudovaných lázní vede totiž přes bažiny kontaminované odpadními vodami. Napíše varovný článek do novin a vyzývá vedení města, aby potrubí přemístilo. Jenže to by představovalo velkou investici a ztrátu příjmu pro...
Okno do světa
V květnu se pomalu začala plnit hlediště divadel po celém světě: 17. května otevřela divadla ve Velké Británii, 19. května v New Yorku, ve Francii (kvůli maximální povolené kapacitě hlediště 35 % však řada divadel včetně Comédie-Française zůstává i nadále zavřená) a v Rakousku (50 %), 29. května v Polsku. V Itálii, odkud se loni koronavirus po...
Nebe bylo
Prej. Kdysi dávno blíž. I Bůh. A byli i… Pak to lidi pošpinili, to nebe, a tak se vzdálilo, vodešlo… A vod tý doby… Jestli to nebe a ten Bůh vůbec existovali, jestli to nebyla jen nějaká poučka. Něco z toho je možná až… Při tom posledním skonu i při (Pokračování textu…)
Eugène Ionesco: Hry
(Orbis 1964, překlad Jiří Konůpek, Bohumila Grögerová a Jiří Hiršal, Milena a Josef Tomáškovi, doslov Eva Uhlířová) Divadelní bible jako kniha, ke které se opakovaně vracím, která mi slouží jako průvodce (divadelním) životem, nebo jako kniha iniciační, která mi poskytla výchozí impulz a nějak mě nasměrovala? Volím druhou možnost. Dobře...
Jednou větou: Rozvolňujeme!
Stálo to hodně úsilí, jak uvádíme na straně 2, ale na konci tunelu od 10. května, kdy vláda schválila návrh ministra kultury Lubomíra Zaorálka, bliká světélko. Shrňme přehledně, jak divadla zareagovala na začátek rozvolňování. První posluchači při dodržení všech hygienických pravidel vyslechli 12. května zahájení festivalu Pražské jaro,...
Výročí 16.−30. června
Janovová Jaroslava, sólistka baletu (16. 6. 1951) △ Langmajer Jiří, sólista opery (16. 6. 1946) △ Volková Libuše, sólistka opery (16. 6. 1926) △ Marek Rostislav, herec (17. 6. 1961) △ Žáková Eva, vedoucí Institutu umění IDU (17. 6. 1961) △ Francová Kateřina, herečka (18. 6. 1961) △ Hagen Lou (Pokračování textu…)
Zemřeli
Martin Hron (17. 9. 1949 Praha – 15. 3. 2021 Klatovy)Herec, dlouholetý člen kladenského divadla. Sabine Seume (11. 2. 1963 Mülheim an der Ruhr, Německo – 17. 4. 2021 Düsseldorf, Německo) Německá tanečnice a choreografka, taneční pedagožka, vedoucí vlastního souboru Sabine Seume Ensemble, jedna z hlavních představitelek tanečního stylu butó...
Nebe peklo ráj (XVI)
Ve chvíli, kdy prožíváme útrpné okamžiky, nedoceňujeme zpravidla jejich očistný význam.
Příloha /
HANA BAUEROVÁ: Z Jihočeského divadla se málokdy odchází
Po absolvování DAMU a krátkém působení v Realistickém divadle v roce 1951 přijala Hana Bauerová angažmá v Jihočeském divadle (tehdy se jmenovalo Krajské oblastní divadlo v Českých Budějovicích) a zůstala tomuto divadlu celý život věrná – šedesát let. Vytvořila zde 150 rolí. Začátkem února oslavila devadesátiny. V otevřeném okně svého...
Kritický žebříček Streamy XIV., …příští vlna/next wave… a další
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Josef Herman Vladimír Hulec Kateřina Kykalová Jan Kerbr Vladimír Mikulka Kateřina Rathouská Jana Soprová Petra Zachatá Spitfire Company, Praha a Miřenka Čechová – metaBALETKY 3 4,5 4,5 3,5 5 (Pokračování textu…)
Došlo do redakce
Jan Kolář: Proces aneb Zrádce národa