Obsah Divadelních novin 11/2023
A proč ne nadace?
Na Katedru produkce DAMU se jaksi „pod rukou“ dostal návrh zákona o veřejných kulturních institucích (VKI) ve znění adjustovaném před projednáním v tripartitě. Podrobili jsme text v paragrafovaném znění analýze a vzpomněli si přitom na základní zásady, o které se měla nová zákonná úprava opírat:
O marném pedagogickém úsilí
Já jsem se marně znehodnocoval jako pedagog v nejvyšším státním školství jenom po dva semestry na FAMU. Počátkem devadesátých let jsem tam vedl seminář pro první ročníky nazvaný Repetitorium mateřského jazyka.
Jiří Bilbo Reidinger: Molekuly světlonošky
Sedíme v sauně. Potíme se. Teče z nás. Těla se filtrují, čistí od nánosů, usazenin. Tu Štěpán T. prohodí, že má v Americe bratra Martina, který vymýšlí molekuly, které by pročistily i zanesený mozek a tím by zahnaly jeho jistojistou degradaci, tedy Alzheimera a stařeckou demenci.
Kritický žebříček – Tanec, balet, nový cirkus
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Marcela Benoniová Jana Bohutínská Lucie Dercsényi Vladimír Hulec Ivana Kloubková Lucie Kocourková Ivanka Kubicová Jana Návratová Zdeněk Prokeš Hana Strejčková Roman Vašek Národní divadlo, Praha – Popelka (J.-Ch. Maillot) (Pokračování textu…)
KritikLab končí?
Dvouletý projekt Divadelních novin ve spolupráci s Katedrou teorie a kritiky DAMU a čtyřmi divadly končí.
IVO VÁŇA PSOTA
Další z e-výstav, přístupná od 1. května do 4. září online na stránkách Národního divadla Brno, je věnována výrazné osobnosti tanečníka a choreografa Iva Váni Psoty. Vedl brněnský balet v letech 1926–1932, 1936–1941 a 1947–1952, do jeho působení spadá i světová premiéra baletu Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie. Výstava nabízí (Pokračování...
Kritika /
O tohle všechno Pavel přišel…
Divadelní adaptace knížky Dani Horákové O Pavlovi proměňuje mnichovskou garsonku v magický prostor, kde autorka (sebe)ironicky „účtuje“ se svým vztahem k výjimečně nadanému a také zcela nesnesitelnému filmovému scenáristovi a režisérovi Pavlu Juráčkovi. Roli pečující, zraňované manželky i ctižádostivé intelektuálky Dani na sebe bere herečka...
Kritika /
Ukázková laboratoř George Balanchina
V tanečním umění se v první polovině 20. století odehrály zásadní změny v pojetí akademické taneční techniky. V rámci obrody v duchu tehdy proklamovaného modernismu se tanec, do té doby spojovaný hlavně s produkcemi celovečerních klasických baletů, odpoutal od vyprávění pohádkových příběhů a nacházel nové způsoby vyjadřování v dílech bez...
Kritika /
Kolotoč intrik
… roztočili na jevišti Stavovského divadla noví umělečtí ředitelé Činohry Národního divadla Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský alias režijní tandem SKUTR.
Kritika /
Unavený romantický exponát
Zatímco s choreografickým dědictvím Mária Petipy se setkáváme při uvádění tradičních baletních děl celkem běžně, s odkazem významného představitele romantického baletu Augusta Bournonvilla jsme se na českém repertoáru poprvé setkali až v roce 2008, kdy Národní divadlo nastudovalo balet La Sylphide.
Kritika /
Silák z Budějovic
Podle starozákonního Samsona, který bojoval za Izraelity s Filištíny (Pelištejci) ještě před králem Davidem, proslul neskutečnou silou, když – byť spoutaný a oslepený zradou krásné Dalily – zbořil chrám nepřátel, pojmenovali v Českých Budějovicích proslulý pivovar.
Kritika /
Nepřehlédnutelné herecké sólo Evy Hacurové
Poslední velký německý spisovatel z Prahy, podle Josefa Kroutvora česky cítící Němec, Johannes Urzidil, druh Franze Kafky v kavárně Arco, byl léta na okraji zájmu našich čtenářů.
Proti dlouhé chvíli v Dlouhé
S novým jarem přichází ke slovu péče o divadelní mláďata. A s ní i další ročník festivalu Dítě v Dlouhé. V divadelně rytířském klání o festivalové ceny se od 15. do 20. dubna 2023 utkalo deset představení mimopražských profesionálních divadel určených dětským divákům všech věkových stupňů nebo rodině jako specifickému celku.
Rozhovor /
Radim Vizváry: Divák je hladový po zážitcích a fyzickém kontaktu
Radim Vizváry je umělec mnoha tváří a závazků. Poslední dva roky je uměleckým šéfem Laterny magiky, která pod jeho vedením v Národním divadle citelně mění svou podobu. Je však stále především představitelem mimického divadla, kterému obětuje zbytek svého času a sil. Hraje, připravuje novou sólovou premiéru, vyučuje na HAMU a pracuje na...
Soňa Červená (9. září 1925 – 7. května 2023)
Myslela jsem, že se Soňa dožije stovky. Vitální, nezlomná, věčně dychtivá po nových uměleckých zážitcích. Brala mě na koncerty a do divadla v Praze, Brně, Ostravě, Mahlerově Kališti. Dvakrát jsem s ní jela do Karlových Varů, protože chtěla vidět nové filmy, a také na premiéru našeho filmu Červená.
Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru 2023
PQ je multižánrový a smyslový kulturní zážitek, který můžete zkusit na vlastní kůži v termínu 8.–18. června 2023. Program PQ představí mezioborovou divadelní tvorbu skrze nejrůznější umělecké formy a média; divadelní architekturu, performance, světelný a zvukový design, kostým nebo nové technologie, a to od tvůrčích týmů z více než sta...
Gilad Shmueli: Témata musíte nalézat, ne si je vymýšlet
V posledních letech je u nás, především díky kontaktům režiséra Petra Svojtky, uváděno stále více her současných izraelských autorů. Na českou premiéru své úspěšné komedie A je to venku! v Divadle Radka Brzobohatého nyní přijel herec a dramatik Gilad Shmueli, který hru napsal společně se svou partnerkou Stav Idisis.
Temný Disney a výpravná Rebecca
Hudební divadlo má ve Vídni dlouholetou tradici. Společnost VBW (Vereinigte Bühnen Wien) provozuje kromě proslulého Theater an der Wien také divadla Ronacher a Raimund Theater, kde lze navštívit světové muzikálové hity. Cats a Miss Saigon loni na podzim nahradil kus z Disneyho dílny a titul nejznámějších německy píšících muzikálových autorů.
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (VIII)
Příběh daguerrotypie Jana Kašky
Došlo do redakce
František Skála: Rotika CD, Guerilla Records, 53:05 min. Po albech Debut a Pojď se mnou, děvče mé, které v roce 2021 vydalo nakladatelství Guerilla Records zaměřené především na české undergroundové umělce, přichází výtvarník a excentrický umělec František Skála se svým třetím CD, které nahrál (obdobně jako Debut) se svým souborem...
Seděl jsem
… s literárním historikem. Staly se už horší věci, dodá třetí náhodnej.
Edmond Rostand: Cyrano z Bergeracu
(režie Jaroslav Dudek, premiéra 17. června 1986, Divadlo na Vinohradech, Praha, televizní záznam 1987)
Výročí 16.−30. června
Čisárik Peter, scénický výtvarník (16. 6. 1958) △ Hauk Thomas, korepetitor (16. 6. 1963) △ Janovská Jana, herečka (16. 6. 1928) △ Melichar Jaroslav, sólista baletu (16. 6. 1943) △ Rošetzký Marcel, herec (16. 6. 1963) △ Ruszelák Josef, scénický výtvarník (16. 6. 1938) △ Kerbr Jan, kritik (17. 6. (Pokračování textu…)
Burza /
Zpráva
Ve Švédské ulici 107/39 v Praze 5 městská část odhalila pamětní desku Petra Císařovského manželům Eduardu Hakenovi a Marii Glázrové. DN (Pokračování textu…)
Zemřeli
Alica Hoppeová (25. 10. 1933 Bratislava, Československo – 13. 5. 2023 Košice, Slovensko) Slovenská tanečnice a pedagožka, dlouholetá sólistka Baletu Národního divadla Košice, jedna z posledních pamětnic „zlaté baletní školy“ v bývalém Československu. Jitka Svobodová (9. 9. 1941 Praha – 15. 5. 2023 Praha) Malířka, autorka kreseb a prostorových...
Spadl jsem ze skály porostlé arnikou (III)
To gymnázium, kde jsem maturoval v roce 1952, a septima a oktáva, jak jsem tam chodil, byly pro mě nejdůležitější roky mého postpubertálního vývoje. Tam jsem poprvé otevřel knihu básní Jiřího Karáska ze Lvovic, tam jsem se seznamoval s lidma, se kterejma bych jinak nikdy nepřišel do styku.
Evžen Drmola píše Josefu Trägerovi z emigrace (1968)
Překladatel a dramaturg Městských divadel pražských Evžen Drmola (1927–1981) odešel z Československa krátce po okupaci, v letech 1968–1972 byl dramaturgem Královského dramatického divadla ve Stockholmu, poté odešel do USA. (Pokračování textu…)
Amálie Poledníčková
Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času.
RARE – unikátnost, výjimečnost, syrovost
Rozhovor s organizátory PQ Studia Stage
Burza, Názory – Glosy / D21, polemika, zasl
Dva nešťastní prezidenti a jedna nešťastná recenze (Polemika a obhajoba)
Texty Jana Koláře čtu rád, ať jsou chlácholivé, nebo kritické, málokdy se s jejich argumenty minu. Při čtení recenze dvou inscenací Tomáše Jarkovského a Jakuba Vašíčka v Divadle D21 jsem však nevěřil, že čtu text obvykle zasvěceného autora.