Obsah Divadelních novin 11/2024
Jak jsme v Prostějově začínali
Po JAMU jsem dostal nabídku do Satirického divadla Večerní Brno, kde jsem byl hluboce nespokojen a nešťasten. Byl jsem pevně rozhodnut odtamtud prchnout a to jsem v půlce sezony taky udělal, i když jsem nevěděl, kam jít.
Sankai Juku: Utsushi
(15.–16. května 2024, Laterna Magika, Praha v rámci Laterna festu 2024)
Miroslav Oščatka: CED je jedinečný endemit
Rozhovor s bývalým ředitelem Centra experimentálního divadla (CED) v Brně
Zkoušky
V těchto dnech často slyšíme výkřik: Dostali jsme se! Případně: Měli jsme devadesát bodů, a stejně nás nevzali! To volají rodiče dětí, které skládaly zkoušky na střední.
Ladislava Jančíková, Petr Smyczek, Michael Sodomka: 3testry
(úryvek ze scénáře)
Nové divadlo z vesnické stodoly
Jana Svobodová a Ondřej Hrab, zakladatelé Archy – Centra dokumentárního divadla, otevřeli ve vesnici Dvakačovice mezi Pardubicemi a Chrudimí divadelní studio Stodolio. Je vybaveno kvalitní dřevěnou podlahou, světelnou, zvukovou a videotechnikou. První premiérou (25. května) tu bude sólová autobiografická inscenace Much Better Now! britské umělkyně Zov...
Kritický žebříček – Balet, tanec – zřizované soubory / zima, jaro 2024
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Marcela Benoni Lucie Dercsényi Ivana Kloubková Lucie Kocourková Tomáš Kubart Ivanka Kubicová Zdeněk Prokeš Roman Vašek Národní divadlo Brno – Coco Chanel (M. Radačovský) 3 4,5 3 3 (Pokračování textu…)
Víra tvá tě uzdraví?!
Spousta času uběhla, spousta kávy se vypila a spousta se toho řekla ke statusu umělce a umělkyně. Co nám dříve přišlo jako divné zaklínadlo, teď se stalo běžným.
Kritika /
Národopis jako břitva
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni v čele se zakladatelem a kmenovým režisérem Viliamem Dočolomanským uvedl v Centru současného umění DOX dlouho vyhlíženou premiéru inscenace Český hrdina.
Kritika /
Když módní show hraje prim
Baletní soubor Národního divadla Brno uvedl v Mahenově divadle s napětím očekávanou premiéru Coco Chanel v režii a choreografii Mária Radačovského.
Kritika /
Masakr v domově pro seniory
Když Romeo a Julie v baletu, tak přece od Prokofjeva, naskočí automaticky. Na českých scénách je jeho balet stálicí; mnohem méně často byla k tanečnímu zpracování využita stejnojmenná symfonická báseň Petra Iljiče Čajkovského.
Kritika /
Vulva není sprosté slovo
Divadlo LETÍ uvedlo v české premiéře dílo izraelské autorky Sivan Ben Yishai (*1978), a sice hru Láska/Argumentační cvičení, v překladu Barbory Schnelle a v režii Kashy Jandáčkové.
Kritika /
Historka o sv. Magdě (PRO A PROTI)
A dost! (pro) Historka o sv. Magdě německé autorky Johanny Kaptein je hrou o násilí na ženách. Záměrně se však zříká jeho předvádění – anonymní postavy (dle scénické poznámky jich má být pět) o něm referují, vyprávějí. Představují si ho. Konkrétně se snaží zrekonstruovat příběh ženy přezdívané Svatá Magda, jejíž (Pokračování...
Kritika /
Škola žen, kde ženy školí muže
Ze sálu divadla Komedie, kam Činoherní studio z Ústí nad Labem pravidelně přiváží své nejnovější premiéry, zní už při příchodu diváků píseň It’s My House Diany Ross.
Kritika /
Život plný vůní
Na šumperské divadlo je dnes lépe vidět i díky hostování v Praze. Nedávno se v Divadle Kolowrat představila autorská one woman show Ladislavy Jančíkové 3testry.
Kritika /
Užitečné návraty
Jen co Stanislav Moša v roce 1992 převzal Divadlo bratří Mrštíků na Lidické a přezval ho na Městské divadlo, obkroužil jeho program obecným mottem: Dokořán!
Rozhovor /
Zoja Oubramová: Mezigenerační příkop necítím
Herecká kariéra Zoji Oubramové (*1953) vyniká pozoruhodným kontrastem. Dcera režiséra a divadelníka Luboše Pistoria nastoupila po absolvování DAMU v roce 1975 do angažmá v konvenčním socialistickém Divadle pracujících v Mostě. Po mateřské změnila profesi a k herectví se vrátila až se začátkem nového milénia. Naskočila do nejmodernějších...
Není žádné Jinde, žádné Pryč, vše je Zde aneb O půlstoletí HaDivadla
Rozhovor s Ivanem Burajem a Annou Stránskou
Lásku těžko nalézt
Českých filmů, které by se přímo zabývaly vlivem prostituce a pornografie na partnerské vztahy, nevzniká mnoho (nedávno vzbudily pozornost Chyby Jana Prušinovského, 2021). Této „tematické díry na trhu“ se chopil režisér David Laňka známý díky tragikomedii Spolu (2022).
Životy, po kterých se stýská
Národní divadlo Brno a nakladatelství JAMU vydaly koncem minulého roku knihy reminiscencí na dvě brněnské osobnosti, herečku Marii Durnovou a všestranného dramaturga Miroslava Plešáka. Nebudu zastírat, že protagonisty jsem znal osobně a do knihy věnované Marii Durnové dokonce přispěl
Tereza Havlíčková: Ukazujeme jiný pohled na minulost
Koncem loňského roku hostoval v – dnes již bývalém – Divadle Archa v Praze na 13. ročníku festivalu dokumentárního divadla Akcent portugalský soubor Hotel Europa, který založil a vede česko-portugalský manželský pár Tereza Havlíčková a André Amálio. A ve své práci se mimo jiné zabývá i tématy česko-portugalských vztahů.
Magda Szpecht: Pomoc musí být kreativní
Režisérku Magdu Szpecht jsem potkala den po její performativní přednášce Cyber Elf, pár minut před workshopem, který vedla na Bazaar Festivalu. Jako Cyber Elf je performerka, ale především je divadelní a performativní režisérka a v jádru investigativní novinářka. Jak se umění a žurnalistika v její práci prolínají a jak propojuje divadlo a aktivismus?
Tetička k pohledání
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (XXXI)
Ladislava Jančíková
Dotazník aneb Vyhlížení divadelního času
Je to někdy…
… až smutný sdělení, pokud se to vůbec dá jako…
Boris Hybner: Na konci zahrady jménem Hollywood I. – Gagman
(režie Martin Hoffmeister, premiéra 21. května 1978, Státní divadelní studio Praha – Ateliér Praha / Studio Gag – originální společnost němé grotesky)
Došlo do redakce
Igor Orozovič: Když chlap svléká tmu CD Supraphon 47:55 min. Herec Národního divadla Igor Orozovič má ještě – minimálně – jednu uměleckou kariéru: hudební. S Milanem Šotkem a Jiřím Suchým z Tábora je spoluzakladatelem Cabaretu Calembour, v němž zpívá i hraje a pro který kromě textů píše i hudbu. Skládá (Pokračování textu…)
Burza /
oprava
Luboš Mareček v článku Zaseknuti v Pokojíčku (DN 9, s. 7) označil režisérku Annu Davidovou za šéfku souboru Divadla Husa na provázku na mateřské dovolené, ve skutečnosti šéfovskou pozici opustila na konci sezony 2020/2021. Jan Dehner v článku Jan Klusák 90 (DN 10, s. 15) přehlédl, že Pražská komorní filharmonie (Pokračování textu…)
Burza /
Mladí zpěváci na Burze
Burza mladých zpěváků představuje každoroční způsob, jak propojit mladé pěvce do 35 let, často ještě studenty uměleckých škol, s představiteli operních domů, kteří jim mohou pomoci nastartovat jevištní kariéru.
Zemřeli
Jana Tomsová (10. 5. 1959 Havířov – 8. 5. 2024 Ostrava) Tanečnice, pedagožka, pohybová asistentka, choreografka a baletní režisérka Národního divadla moravskoslezského Ostrava. Ctirad Ondráček (2. 11. 1954 Babice nad Svitavou – 14. 5. 2024 Ostrava) Tanečník, bývalý sólista baletu Státního divadla (dnes NDM) v Ostravě. Ľubica Rybárska (13. 7....
Výročí 16.−30. června
Paroulková Jana, herečka (16. 6. 1944) △ Franěk Ivan, herec (17. 6. 1964) △ Frel Aleš, loutkoherec (17. 6. 1949) △ Kolárová Eva, teatroložka (17. 6. 1929) △ Kůrová Jana, sólistka baletu (18. 6. 1959) △ Nosková Jana, scénická výtvarnice (19. 6. 1974) △ Stejskalová Anna, herečka (19. 6. 1934) (Pokračování textu…)
Ten musel jít z kola ven (VI)
Havlovu Audienci jsem režíroval v létě 1988, ale původně jsem v ní nehrál. Roli Vaňka jsem převzal po klukovi, který se odstěhoval někam pryč. Premiéra se uskutečnila v Gala Hispanic Theatre ve Washingtonu v rámci Ninth Annual Washington Theatre Festivalu. Tehdy tam byli na dovolené a účastnili se jí Honza Kačer, Nina Divíšková, Tomáš Töpfer…
Příloha /
HaDivadlo slaví 50 let *1974, Prostějov
Naše tvorba je v něčem vyhraněná, ale jsme tady pro všechny. HaDivadlo bylo již ve svých počátcích divadlem hledajícím. Svou tvorbou vždy ohledávalo okolní svět a pokládalo přitom složité otázky. Vzniklo v roce 1974 v Prostějově jako Hanácké divadlo a o dekádu později se přesunulo do Brna.