Obsah Divadelních novin 11/2012
Když je v Praze Fringe (No. 8)
Kassandra byl/a/ transvestita a Strýček Váňa přijel z Japonska a tančil.
Když je v Praze Fringe (No. 7)
Shakespearovi králové a klauni v Divadle Kampa a Venuše a Adonis v Divadle Na Prádle.
Když je v Praze Fringe (No. 6)
Nizozemské performerky Anne Gehring a Vera Ketelaars nabízejí svou produkcí Kelder (Bye-bye World) řešení z exitenciální krize: Prostě zmizet.
Když je v Praze Fringe (No. 5)
Atomovou aféru v provedení newyorského souboru Built for Collapse předcházela senzační pověst. A tak jsem se na ni do Divadla Na Prádle vypravila.
Když je v Praze Fringe (No. 4)
V pondělí jsem si vybrala tři velice rozdílné projekty, a prozkoumala tak zbývající místa festivalových produkcí - kavárnu Divadla Na Prádle, Divadlo Inspirace a Divadlo Kampa.
Když je v Praze Fringe (No. 3)
V neděli stíhám jen jednu štaci, ale ta je zato vydatná jak silný energetický drink: Šátek Angličanky Lucy Hopkins.
Když je v Praze Fringe (No. 2)
V sobotu jsem si to zamířila na Kampu a okolí - na How to Climb Mount Everest bristolského Autojeu Theatre, The Prayer singapurské performerky Kai Eng a Hlas Anny Frankové v provedení Miřenky Čechové.
Trutnovské nové cirkusání (No. 2-3 a dost)
Cirkus a dřevo. Rozhlasový pátek, slunečná sobota. Stručně o druhém a třetím dnu na festivalu Cirk-UFF. Předchozí díl najdete v sekci blog DN.
Když je v Praze Fringe (No. 1)
První den festivalu v Malostranské besedě: Studentská stand-up comedy z Anglie a hudebně výtvarná poezie z Nového Zélandu.
Trutnovské nové cirkusání (No. 1)
Růžoví sloni, zpoždění publicisté, deštivý začátek... - 1. den na festivalu Cirk-UFF.
Premiéry od 12. do 25. června 2012
Z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění.
Příloha /
Jiný prostor, jiné možnosti – pro diváky i herce
Rozhovor s ředitelem Východočeského divadla Petrem Dohnalem
Příloha /
Přitáhne divácký titul do nového prostoru publikum?
Rozhovor s dramaturgem Zdeňkem Janálem
Příloha /
Divadlo jsem nikdy nepřestal mít rád
Rozhovor s Bohumilem Kosem, ekonomickým náměstkem ředitele Východočeského divadla
Příloha /
Poprat se s možnostmi, které máme
Rozhovor s režisérkou Terezou Karpianus
Příloha /
Co vám jako herci účinkování na Malé scéně dává, a co případně bere?
Zdeněk Rumpík Mám rád ten nejtěsnější kontakt s divákem, z očí do očí. Oči – do duše studna, a protože mám dvě dioptrie na dálku, blízký kontakt potřebuji. Pochybuji, že Malá scéna někomu něco bere, spíše dává! Jindra Janoušková V prvním případě mi dává zajímavé příležitosti a hlavně blízký kontakt s divákem. Autentické...
Příloha /
Šílenství, dostihy i písničky
Východočeské divadlo je dobře zavedený podnik se zajímavým repertoárem, souborem hereckých individualit a každoročním Grand Festivalem smíchu, který je jedinečnou přehlídkou v oboru divadelní komedie. Malá scéna, kterou Východočeši zprovoznili v roce 2010, otevírá nové cesty a možnosti divadla netradičního, kontaktního...
Burza /
Burza /
3MIS3
Výbor pro kulturu pražského magistrátu navrhl příslušnému radnímu odvolat ředitelku Divadla Na zábradlí Doubravku Svobodovou a šéfa-zakladatele Ypsilonky Jana Schmida jen proto, že oběma souborům mírně klesla návštěvnost. Absurdnost takového návrhu je očividná, svědčí ale o hlubším společenském jevu: o kultuře se u nás...
Kontext /
Poslední autobus do Tel Avivu
Přijela jsem do Izraele a propadla kouzlu města Tel Aviv. Snad to bylo tím, že jsem v něm navštívila svou dceru, která byla v Tel Avivu na pár měsíců na univerzitě, a já se tím pádem mohla seznámit s tímto výjimečným městem trochu intimněji.
Kontext /
Mimochodník Rudolfa Křesťana: Nahlédnutí do ráje
Při tvorbě ráje chtěl Hospodin pro Adama jen to nejlepší, takže to byl jistě i ráj daňový.
Kontext /
Žil s československou kinematografií
Reprezentativní publikaci Černobílý snář Elmara Klose vydal Národní filmový archiv v ediční péči Jana Lukeše. Kniha, pečlivě sestavená a „žánrově“ utříděná z různorodého materiálu (dílčí odborné studie, rozhovory, písemně zaznamenané vzpomínky Klose samotného, „sebrané“ pozdravy kolegů...
Kontext /
Dvě divadelní Čajovny
Mezi málo pravidelných pořadů, které – kromě předpovědi počasí a zpráv – můžeme v našem rozhlase slyšet denně ve stejnou dobu, patří vltavská Čajovna – hudba a styl nové generace. Pořad pro ty, kteří dají v 19 hodin před rozhlasovými či televizními novinami přednost hodinovému...
Zlínské tripy (No. 5)
MFF pro děti a mládež mě přivítal s lehkostí takřka rodinnou.
Rozhovor /
Magdalena Zimová: Jsem samotářka, která se bojí osamělosti
Rozhovor jsme si spolu plánovaly už dlouho. Dvakrát jsme ho ale musely přeložit, a přestože byla pokaždé vina na mojí straně, Magdalena Zimová zůstávala laskavá, vstřícná, chápající. Na osobní setkání jsem se velmi těšila a herečka, která v Divadle v Dlouhé září ve Třech sestrách či Lásce a penězích, mě ničím...
Kritika /
Kluci a holky
Ceněnou a cenami ověnčenou (5× TONY v roce 1951) hudební komedii Guys&Dolls (1950) pojmenovali v NDM Ostrava Sázky z lásky. Původní Kluci a holky, s nímž se dlouho počítalo, byl možná o ždibec lepší, protože odrbáno na dřeň se hraje o rozdílech ženského a mužského světa v dobách Al Caponů: muži se baví právě sázením a hazardem, ženy...
Kritika /
Adéla povečeřela v Plzni
Na českých scénách se polehoučku objevuje produkční princip, který v osmdesátých letech minulého století spoludefinoval takzvaný „muzikál superlativů“: zjednodušeně řečeno, muzikály se v různých divadlech uváděly prakticky v identické režijní a vizuální koncepci. Jedním z takových případů je i projekt tvůrčího tandemu Ondřej Brousek a...
Kritika /
Světové téma – světová opera
Pod tímto sloganem uvádí ostravský soubor v Divadle Antonína Dvořáka poslední operu „svého skladatele“ Armida, která se tu hrála naposledy v roce 1991. Její téma je nesporně světové: základem je Tassův Osvobozený Jerusalém.
Kritika /
Než to zabliká a zhasne
Hra chorvatské autorky Niny Mitrović Tahle postel je příliš krátká aneb Jen fragmenty klame slovem „příběh“. Umírající šedesátník Tom si podá inzerát, že je ochoten poskytnout svůj životní příběh. Nachytá se jeden novinář a barmanka Irena. Žádného příběhu se nedočkají ani oni...
Kritika /
Sebezničující či osvobodivý výstup?
Ač ani ve Staviteli Solnessovi neopustil Henrik Ibsen půdorys realisticky vedeného dramatu s podrobnou psychologizací postav, přece jen v něm nelze nevidět sílící průniky symbolismu, který se u dramatika poprvé výrazně přihlásil ke slovu v Divoké kachně.
Kritika /
Tramvají z Libně do New Orleans
V letošní sezoně se Tramvaj do stanice Touha Tennesseeho Williamse stala dramaturgickou volbou dvou pražských divadel. Na podzim slavnou hru z konce čtyřicátých let dvacátého století uvedl Ladislav Smoček na jevišti Činoherního klubu a zjara měla stejná Williamsova předloha premiéru v režii Emila Horvátha na...
Kritika /
Cesty po chodníku zvaném Úzkost
Inscenace Aischylovy Orestei v Městském divadle Zlín začíná už před prvním pohybem herce na jevišti. Divák přicházející do foyer je vyzván, aby si na stolcích vzal černý nebo bílý kamínek, kterým bude ve třetím dějství představení-rituálu rozhodovat o vině či nevině Oresta, o kvalitě herců či...
Petr Kotvald: Pěkně to vymysleli, pazdráti
Rozhovor s Petrem Kotvaldem o jeho účasti v inscenaci Davida Drábka Koule.
Zprávy /
Snadné to nebude
Mým úkolem je připravit činohru na příchod nového uměleckého šéfa, říká Petr Halberstadt, čerstvě pověřený umělecký šéf ND Brno.
Zprávy /
Kreativní Evropa v Praze
Prezentace nového programu Evropské unie. Místo: Konírna, Ministerstvo kultury, Maltézské nám. 1, Praha 1. Datum: 7. června 2012.
Kritika /
Jiná těla
V předvečer fotbalového svátku se v pražském divadélku Alfred ve dvoře představily performerky Andrea Miltnerová a Agata Maskiewicz se svými sólovými produkcemi na téma tělo a tělesnost.
Pálivé mexické jednohubky (No. 1)
V Praze začal festival Botana Mexicana nabízející aktuální trendy mexického performance art. Na stránkách blog DN budeme přinášet aktuální zpravodajství.