Obsah Divadelních novin 11/2015
Kritika /
Nekorektní operní inscenace
Začátek května přinesl operní inscenace, v nichž (většinou) nejde o detailní ilustraci podrobností, o přesné dodržení každé litery libreta, o snahu jinak naplnit to, co se od toho kterého kusu čeká. Inscenací tvořících vlastní krásu. Nebo ošklivost. Pro co jiného také chodit do opery? Pozoruhodné jsou hned dvě práce debutantů z činoherní...
Kritika /
Zmrhaný božský talent
V letošním nabitém premiérovém programu ostravské Komorní scény Aréna nelze přehlédnout inscenaci dramatu Baal. Jméno božstva známé z biblického světa má u ústřední postavy celovečerní scénické prvotiny Bertolta Brechta z roku 1918 zdůraznit bezuzdný „pohanský“ hédonismus a imoralismus.
Kritika /
V taxíku, v blázinci
Přiznám se, že ke španělskému dramatiku Carlosovi Be nechovám (po zhlédnutí jeho kusu Origami v Divadle Ungelt v autorské režii) přílišnou důvěru. Ale na drastickém zážitku z uvedení jeho kusu Woman in a taxi crossing New York v MeetFactory (ano, titul je uveden „filmově“ anglicky, byť se na jevišťátku, obkrouženém (Pokračování textu…)
Kritika /
Když se promítne celý život
Příběh o ženě dlouhodobě hospitalizované v psychiatrické léčebně daleko od své dcery, jež vzpomíná na nevěrného muže a pomýšlí na sebevraždu, je v pořadí už čtvrtá hra španělského dramatika Carlose Be, kterou duo Apolena Vanišová a Petr Krušelnický zinscenovali. A Woman in a taxi crossing New York je znovu jízda. (Pokračování textu…)
Kritika /
Soudce Adam jako ubuovský despota
Rozbitý džbán Heinricha von Kleista se těší neutuchajícímu zájmu českých divadel. Ovšem prosté spolehnutí se na nosnost dvě stě let staré veselohry může být, jak svědčí nedávné inscenace v Pardubicích či Olomouci, celkem zrádné. Umělecký šéf Mahenovy činohry Národního divadla v Brně Martin Františák se ovšem pokusil zalovit v hlubších...
Kritika /
Větrné a boží mlýny
Situaci současného ústeckého Činoheráku, bohužel, zatím stále nejpřiléhavěji vystihuje rčení boj s větrnými mlýny. Uvedlo-li tedy toto divadlo jako poslední inscenaci sezony Dona Quijota, není se čemu divit.
Kritika /
Hipster stavitel
Poslední inscenaci sezony, kterou v HaDivadle režíroval Jan Frič, dominuje velký billboard, z něhož na scénu sebevědomě shlíží majitel stavební firmy SOLNESS, usměvavý muž s přilbou a plnovousem.
Kritika /
Jan Amos superstar!
Co má dělat (m)učitel, aby to (po)školáky skutečně bavilo, se diváci dozvědí v inscenaci Hodina Komenského aneb Život J. A. K. trochu jinak. Podle hry dramaturga libereckého Naivního divadla Víta Peřiny, napsané přímo na objednávku ostravského Divadla loutek, ji nastudoval režisér Martin Tichý.
Kritika /
Vraz do toho, co tě napadne
Cílevědomá dramaturgie Městského divadla Kladno se pyšní linií ambiciózních „klubových“ titulů, zároveň ale nezapomíná dávat svému usedlejšímu měšťanskému publiku, co jeho jest. Do této „lidové“ kategorie se viditelně hodlá zařadit i zdejší nejnovější počin Česká kuchařka.
Rozhovor /
Ondřej Brousek: Zlaté portály mi nikdy nevadily
Je nejmladším příslušníkem herecké rodiny Brouskovy po otci a Mixovy po matce. Čas dělí mezi divadelní jeviště, kapelu Monkey Business, komponování hudby a rodinu. Tříletému Františkovi pouští Stravinského a Šostakoviče. V Divadle na Vinohradech má za sebou čtyři velké role, loni v listopadu mu rozhlasový orchestr uvedl jeho první symfonii....
Kontext /
Lébl, Lébl, Lébl…? Přeměřování vzdáleností
Petru Léblovi by letos bylo padesát let… a už šestnáct let nám (aspoň těm, kteří zažili jeho inscenace) chybí. Čas zmůže mnoho a mění i dílo Petra Lébla v naší paměti. Mezitím se změnilo i české a evropské divadlo. Moc toho většinou nezbývá, po divadle… Po Léblovi toho ještě pořád (Pokračování textu…)
Kontext /
Olga Sommerová: Smrt „Racka“
Olga Sommerová začala točit dokument Andělé tě hlídají těsně po smrti Petra Lébla. Česká televize jej nedávno znovu vysílala pár dní před jeho nedožitými padesátinami. Znovu se potvrdila neobyčejná síla filmu, který symbolicky začíná a končí křikem racka, jenž upomíná na jednu z jeho inscenací.
Kontext /
Kateřina Štefková: Jen se tak trochu sklouznout
Petr by vůbec nechtěl, aby mu bylo padesát a taky mu padesát není. Říká výtvarnice Kateřina Štefková.
DDP v cizích službách (III) – Hannover
Hannoverská zastávka seriálu „cesty za Pařízkem“ je v lecčems výjimečná: v první řadě je čerstvá, neboť Marie Stuartovna měla v hannoverské činohře premiéru letos 7. února. A za druhé jednorázová, protože Pařízek si zakládá na kontinuální práci s herci a souborem. Většina divadel, s nimiž v Německu a Švýcarsku navázal významnější...
Potkali se u Berlína…
Časy, kdy německé divadlo určovalo směr, jsou zřejmě nenávratně pryč. Berliner Theatertreffen jsou spíš přehlídka než festival, nicméně svědčí o tom, co se v dnešním německojazyčném činoherním divadle oceňuje. Letošní 52. ročník, který proběhl v první polovině května, naznačil mnoho rozpaků v německém divadelním světě.
Burza /
Rejžek píše Justovi
Dvě odseknutí úvodem, ať to máme za sebou. Nepochopils mě. Dobře vím, že máš kulatiny až za rok, ale 69 už není žádnej Jaromír Jágr, to jen na okraj. A Tvá oblíbená Eva Vrbková v Penisu pravdy fakt nehraje.
Burza /
Burza /
Burza /
Došlo do redakce
František Laurin: Divadlo mého života aneb Sklíčka z krasohledu (Grantis Ústí nad Orlicí 2014, 189 str.) Vzpomínky divadelního režiséra a pedagoga Františka Laurina, které s ním připravil, sepsal a k jeho 80. narozeninám k vydání připravil dlouholetý hradecký divadelní aktivista, pedagog a manažer Alexandr Gregar. Laurin neodkrývá zasuté 13. komnaty...
Burza /
Malostranské okraje (No. 2)
Do Divadla Kampa přiletěly čarodějnice. Nebo vědmy či sudičky? aneb Teater Sláva ze Švédska a jejich severský rituál nazvaný Twine.Measure.Cut / Ovinout.Změřit.Ustřihnout.
Burza /
3LO3
Politika se často jeví jako to největší divadlo světa vůbec. Do jakých rolí a her byste obsadili současné české, případně i světové politiky?
Kritika /
Krásné holčičky v domečku
Text německo-švýcarské dramatičky Sibylle Berg A teď: Svět neboli Co je venku, do toho mi nic není je jakýmsi deníčkem, záznamem ze sezení u psychiatra i promyšleným komentářem pro selfie video. Loni jsme měli možnost v Praze vidět německou inscenaci berlínského Maxim Gorki Theater v režii Sebastiana Nüblinga, která byla přijata rozporuplně.
Malostranské okraje (No. 3)
Jedním z typických žánrů pro fringe festivaly jsou tzv. stand-up (česky divně přeloženo "na stojáka"), tedy jakási kombinace vyprávění a vtipkování, které vychází z osobních zážitků performera nebo jejich zdivadelnění.
Ostravské snění o divadle (No. 1)
Ze smrtícího kabaretu Divadla Na zábradlí rovnou do varieté. Dámy a pánové, račte vstoupit... Dream Factory Ostrava právě začíná! (Aneb reflexe ze včerejšího zahájení festivalu)
Ostravské snění o divadle (No. 2)
Druhý den Dream Factory vedle inscenací Divadla Na zábradlí, které zde uvedlo úplnou novinku (Doktor Živago) i hitovku (Báby), představil několik solitérů – brněnský Buranteatr s inscenací Domeček a Komorní scénu Aréna se Slyšením.
Bez hranic letos jen pro děti
V polském Cieszyně a České Těšíně včera začal mezinárodní divadelní festival Bez hranic. Letos je přehlídka určena především rodinám a dětským divákům. Do 7. června nabídne 24 představení, 12 z nich bude soutěžních.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 105)
Mudrování nad radostí z Kouzelné flétny a nad inscenacemi absolventů oboru muzikálové herectví (2011-2015).
Ostravské snění o divadle (No. 3)
Když nestačí ani hutné, mnohovrstevnaté ostravské snění, je potřeba se vytasit s nějakým silnějším stimulantem (logicky se nabízí otázka, zda může být ještě něco víc stimulující než Ostrava).
Havran dí (No. 3)
Max Emanuel Cenčić, jeden z nejvýraznějších a nejexcentričtějších kontratenoristů dneška, mě nadchl hned, když jsem na něj před několika lety narazil. Excentrický v pravém slova smyslu a ve všech úhlech pohledu aneb Zlaté sako.
Mime is not dead (No. 3)
Výjimečným hostem festivalu My Mime byla Claire Heggen z francouzského divadla Théâtre du Mouvement, která doplnila do mozaiky možností pantomimického divadla další dílek, totiž poetické symbolicky laděné divadlo na pomezí výrazového tance a pantomimy.
Divadlo Kámen: Postřehy (No. 11)
Úvaha Vladimira B. č. 5 – Divadlo jako proces inkarnace idejí (?Rezonance archetypů?). Poslední ze seriálu úvah herce Divadla Kámen.
Zprávy /
Činoherák Ústí získal cenu Nadace Charty 77
Nadace Charty 77 předala včera v rezidenci pražského primátora Krieglovu a Stoppardovu cenu. Získali je Činoherák Ústí za občanskou statečnost převzali a A. J. Liehm za knihu Názory tak řečeného Dalimila s přihlédnutím k celoživotnímu esejistickému a kritickému dílu.
Slovenská ocenění teatrologické literatuře
Edičná a vydavateľská činnosť bratislavského Divadelného ústavu bola ocenená slovenským Literárnym fondom. Slávnostné odovzdávanie cien sa uskutočnilo včera v Zichyho paláci na Ventúrskej ulici v Bratislave.
Ostravské snění o divadle (No. 4)
Někdejšího dlouholetého uměleckého šéfa Divadla Petra Bezruče Martina Františáka není snadné odchytit ke krátkámu rozhovoru. Má toho zkrátka hodně...
Tip – Vosto5 předvede simulaci nehody letadla
Projekt MAYDAY připravený při příležitosti blížícího se Pražského Quadriennale uvede Divadlo Vosto5 a KALD DAMU. Performance v podobě záchranné akce havárie letadla kombinuje zážitkovost divadla odehrávajícího se v netradičních prostorech s profesionálním výcvikem záchranných sborů ČR .
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 106)
Do nudícího se poklidu vlétlo rozdováděné divadlo aneb Mudrování nad rozkošemi z divadla v Brně (Čechov na Jaltě – Fidlowačka v Huse – Romeo a Julie Na hradbách)
Malostranské okraje (No. 4)
Poslední dva mé zážitky z Prague Fringe 2015 jsou hodně různorodé aneb O představení Beze stopy anglického souboru Precious Cargo a australské, bondovsky akční performanci Tomáse Forda Poslední honička.
Jo Strømgren: Lidé chtějí zážitek
Norský choreograf Jo Strømgren připravil se skupinou 420People projekt Taneční pocta ping-pongu, který se v české premiéře představil na právě skončeném 8. ročníku Mezinárodním festivalu soudobé taneční tvorby TANECVALMEZ. Jeho produkce Taneční pocta fotbalovému umění hostuje dnes v prostoru divadla Jatka 78 v Praze.
Smrt „Racka“ – autorská verze
Olga Sommerová začala točit dokument Andělé tě hlídají těsně po smrti Petra Lébla. Česká televize jej nedávno znovu vysílala pár dní před jeho nedožitými padesátinami. Na začátku a na konci jej rámuje ostrý křik racka... - úplná verze rozhovoru z aktuálních DN 11/2015.