Obsah Divadelních novin 11/2016
Rozhovor /
Honza Malík: Rozchod přichází v pravou chvíli
Rozhovor s tanečníkem a choreografem
Rozhovor /
Miloš Horanský: Buďte podržpalec našemu Mundstockovi
Rozhovor s režisérem
Kritika /
Co je vlastně étos tohoto kusu?
Otvírání studánek Alfréda Radoka režiséra J. A. Pitínského vychází z divadelního textu Martina Sládečka. Je vystavěna kolem životního příběhu Alfréda Radoka, pozoruhodného stejně jako truchlivého; příběhu života umělce semletého mezi dvěma mlýnskými koly dějin – židovskou osudovostí ve světě dosud nevyvanutých archaických nenávistí a...
Kritika /
Étos kusu tkví v osudech běženců
Inscenace Otvírání studánek Alfréda Radoka neoplývá přílišnou estetickou libostí a elegancí. Za tou místy až formální neumělostí, či spíše strohostí, jsem přesvědčený, že záměrnou, však nacházím neuvěřitelně upřímnou snahu vcítit se do pocitů Alfréda Radoka, emigranta, umělce plného běsů, paličatého, nervního. Obtížného, jak jen...
Kritika /
Nechat díl práce na divákovi
Elementárně syrový dramatický instinkt Umberta Giordana, zhmotněný v jeho nejlepším díle Andrea Chénier, čekal plných 119 let, než se znovu objevil v Národním divadle. Na tak dlouhou pauzu je toto vrcholné dílo italského verismu, zpracovávající velký milostný příběh Francouzské revoluce, příliš dobré, a pražská inscenace to potvrdila hned při...
Kritika /
Kouzla pro rodiče s dětmi
Nový šéf opery Jihočeského divadla Tomáš Studený to, myslím, vzal za správný konec. Jeho předchůdce nechal soubor až příliš dlouho jen přežívat a v podstatě ho vybydlel. Musí se začít jeho obrodou a nalezením uměleckého programu, kterým by se podařilo znovu do hlediště přitáhnout diváky.
Kritika /
Dokonalost ne vždy dokonalá
Brněnská tvůrčí skupina DOK.TRIN si do štítu vetkla heslo: divadelní platforma pro experimenty s realitou. Za poněkud všeříkající charakteristikou se skrývá důraz na divadlo s prvky dokumentu, které má v Brně svou poetikou dost blízko k HaDivadlu. Není proto divu, že v něm DOK.TRIN zčásti nalezl střechu nad hlavou, ba dokonce, že nynější...
Kritika /
Karel IV. byl sympaťák
K oslavám sedmistého výročí narození Karla IV. se přidalo také Karlovarské městské divadlo a 14. května uvedlo premiéru autorské inscenace uměleckého šéfa Jiřího Seydlera. Ve hře s předlouhým názvem Karel IV. aneb Strasti Otce vlasti (Zač je toho Loket) je propojena nezbytná, jemná glorifikace s lechtivou a ironickou uměleckou fikcí a nechybí...
Kritika /
Spor Shylocka s korektností
Monodrama u nás nepříliš známého Kanaďana Marka Leirena-Younga Shylock uvedlo pražské Divadlo Na Jezerce jako svou poslední premiéru této sezony. V programu k inscenaci se dočítám, že autor je též novinářem a filmovým scenáristou, třikrát byl nominován na Writers Guild of Canada a za Shylocka obdržel v roce 1996 cenu Anvil Press.
Kritika /
Toyen a Woolfová na skleničce
Nanohach končí! Týden před Vánoci naposledy společně zatančí na večírku v Altě, pak si každý půjde svou cestou. Soubor, který před dvanácti lety založilo několik absolventů Duncan Centre, nastoupil do své poslední sezony, přesto stačil připravit ještě jednu premiéru.
Kritika /
Maškaráda v kostce
Maškaráda Michaila Jurjeviče Lermontova asi nezasáhne dnešní hlediště obrazem společenské přetvářky, ale spíše věčnou tragédií vášně, žárlivosti a pomsty. Vypjaté city nepatří jen k romantismu, kterého je Lermontov typickým představitelem. Pokud ovšem nezavánějí patosem nebo sentimentalitou. Toho si zřejmě byli vědomi i tvůrci...
Kontext /
Duše okouzlená… (Scénograf Jan Vančura)
Pražské Quadriennale 1979. Mezinárodní porota udílela medaile v české sekci. Stříbrnou získal tehdy úplně neznámý výtvarník Jan Vančura za scénografii k inscenaci hry bratří Čapků Ze života hmyzu, kterou v libereckém Divadle F. X. Šaldy v roce 1978 nastudoval režisér Karel Kříž a byla to první samostatná scénografie Jana Vančury....
Kontext /
Kontext /
EFB a jeho cesty za operou
E. F. Burian (1904–1959) byl génius dary obdařený, všestranný tvůrce zapálený pro myšlenku společenské spravedlnosti a pokroku. Postihnout jeho dílo je olbřímí úkol – zanechal hlubokou stopu v divadelní režii, ve scénografii, v dramatice, v teorii, ve filmu, ve scénické a filmové hudbě, v hudbě klasické i populární a v neposlední řadě i v...
Burza /
Došlo do redakce
Jan Steklík: Grafické partitury CD, Guerilla records, 73:57 min. Výtvarník Jan Steklík (1938) začínal tvořit na přelomu padesátých a šedesátých let pod vlivem informelu, učaroval mu John Cage, konceptualismus či minimalismus, spoluzaložil Křížovnickou školu čistého humoru bez vtipu. Jeho Grafické partitury jsou integrální součástí jeho komplexní...
Burza /
S nevysloveným nelze polemizovat aneb Jak se z marginálního kabaretního výstupu vyvinula státní aféra
Ve čtvrtek 31. března vystoupil ve své – ne zrovna té nejsledovanější – kabaretní late-night show Neo Magazin Royale speciálního druhého programu německé televizní stanice ZDF – ZDFneo, zaměřeného na posluchače ve věku mezi 14 a 49 lety (neo dosahuje v průměru 0‚6 % cílové skupiny a 0‚7 % veškeré populace) – komik a moderátor Jan...
Mistři pěvci pařížští
Pařížskou Operu (Opéra national de Paris) vede již druhou sezonu Stéphane Lissner, dříve působící v čele milánské La Scaly, festivalu v Aix-en-Provence či Brookova Théâtre des Bouffes du Nord. Když v roce 2014 nastupoval, vrcholilo zde ředitelské období Nicolase Joela (2009–2014), které sice patřilo k ekonomicky velmi úspěšným, umělecky ale...
Burza /
Levínský píše Uhdemu
Dnes se Ti trochu zdráhám psát, strávili jsme spolu celý nedělní podvečer a mám ten pocit, že jsem Ti všechno řekl. Alespoň jsem si tedy za těch posledních několik dnů nevšiml ničeho pozoruhodného, co bych Ti z nepřekonatelné vnitřní potřeby musel bezodkladně sdělit.
Burza /
Místo činu: Komedie
Eutanazie je v našich zeměpisných šířkách jev nezákonný, tudíž trestatelný. V oblasti kultury však umělé ukončování existence živých organismů je, bohužel, jev běžný a nelze za něj nikoho pohnat k trestní odpovědnosti. A tak jsem v posledních čtyřech letech jako divák předčasných derniér inscenací, jež mohly obohacovat Pražany ještě...
Burza /
Studentská Thálie 2016 (Autorské divadlo i texty napříč žánry)
Herecká asociace informuje
Jak potkat „tvořivé flow“
Utkání v divadelní improvizaci mají v Česku historii ani ne dvacetiletou, zato jsou velmi populární mezi hráči i diváky. Ti první díky improvizaci objevují netušené možnosti své osobnosti, druzí oceňují bezprostřední a intenzivní zážitek ze společné hry.
Kritika /
Záměny pohlaví, moudrost i nadutost
Inscenace oblíbené Shakespearovy komedie Večer tříkrálový začíná v libeňském divadle patrně ránem po večírku rockových muzikantů. Jevišti vévodí klavír, vidět je i několik elektrických kytar, skromná bicí souprava, mikrofony .
Malostranské okraje 2016 (No. 3)
Celé se to točí kolem filmu Hats Off to Laurel & Hardy, který tito dva komici údajně natočili na začátku kariéry a který se ztratil. Lucky Dogs Theatre Productions uvádí Hats Off to Laurel & Hardy (Klobouk dolů před Laurelem a Hardym). Odehrává se v malém sálku divadla Kampa.
Malostranské okraje 2016 (No. 2)
Chvílemi je to zábavné, chvílemi má člověk pocit zbytečnosti. O inscenaci Stripe /Pruh/ japonského mima Makota Inoua v Divadle Inspirace.
Malostranské okraje 2016 (No. 1)
Už patnáctým rokem se součástí pražského divadelního života na přelomu května a června stává mezinárodní festival divadla a hudby a dalších alternativně laděných žánrů Prague Fringe. I letos běží tento maratón desítky performerů z celého světa od 27. května do 4. června 2016.
Divadelní svět bez hranic (No. 7)
Drama Obeť napsal a následně zrežíroval David Jařab. A v bratislavském Divadle Aréna tak vznikla inscenace, která fascinuje, šokuje, ale i děsí.
Divadelní svět bez hranic (No. 6)
Inscenace Mrzutí z Maxim Gorki Theater neukazuje jenom život tureckých přistěhovalců - nad aktuálně ožehavým tématem se tyčí putování mladíka za svými kořeny a vlastní identitou.
Divadelní svět bez hranic (No. 5)
Slovenské národné divadlo přivezlo minimalistickou inscenaci podle dramatu současného ruského autora Ivana Vyrypajeva Ilúzie. Vyrypajevova dramata vynikají výraznou monologičností a příběhy, u kterých je těžké najít výrazně poutavou linku. Režisér Eduard Kudláč se vsadil na téměř až nedivadelní vyprávění s minimem gest a pohybu a především...
Divadelní svět bez hranic (No. 4)
Vlastně je to hrozně jednoduchý nápad, udělat inscenaci o uprchlících přímo v kamionu. Jednoduchý, účinný a v počínajícím letní počasí velmi autentický.
Divadelní svět bez hranic (No. 2)
Když jsem v programu mezinárodního festivalu Divadelní svět Brno zahlédla Slyšení ostravské Komorní scény Aréna, zaradovala jsem se, že oceňovanou inscenaci konečně někdo pozval do Brna a já budu mít možnost ji konečně zhlédnout.
Divadelní svět bez hranic (No. 1)
Divadelní svět Brno včera otevřelo královehradecké Divadlo Drak. Uvedlo inscenaci Amundsen kontra Scott. Po nezbytných slavnostních proslovech pak Divadlo Andreja Bagara v Nitre představilo původní muzikál Tisícročná včela.
Divadelní svět bez hranic (No. 3)
Sobotní čtvrtá hodina v programu Divadelního světa náležela Slováckému divadlu a inscenaci Zlatý drak. Poté následoval původní polský muzikál Malované na skle, který nazkoušelo Městské divadlo Zlín v hlavní roli s Tomášem Davidem jako Jánošíkem.
Atmosféra…
... tak by shrnul ředitel Městského divadla Zlín Petr Michálek 21. ročník česko – slovenského festivalu Setkání/Stretnutie, který se konal ve dnech 17. – 21. května ve Zlíně.
Tip: Jinakost, odlišnost a odchylky od normy
Od 1. do 5. června bude Divadlo v Dlouhé v Praze opět patřit dětem a jejich dospělým během již 18. ročníku soutěžní přehlídky mimopražských divadel hrajících pro děti a mládež Dítě v Dlouhé. Přijedou soubory z Hradce Králové, Mostu, Českých Budějovic, Liberce, Plzně, Kladna a Pardubic.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 162)
Člověk se narodí a pak žije. Žije jen proto, aby jednoho dne zemřel… aneb Mudrování nad neklidem duší v inscenaci brněnského HaDivadla Strýček Váňa.
Důlní divadlo (No 7.)
Většina produkcí sobotního programu byla zasazena do prostorů Dolu Hlubina ve Vítkovicích. Místnosti bývalých hutí zasahovaly do vyznění inscenací (Válka, Dvojí domov a Třetí lež) nejen z hlediska scénografie, ale měly vliv i na zvuk a srozumitelnost.
Důlní divadlo (No. 8)
A nastal den šestý, poslední den festivalu Dream Factory Ostrava. Důl Hlubina stále stojí a v programu festivalu už jen tři představení v pozoruhodné syntéze – ústecké My děti ze stanice Zoo, Vypravěč z dílny Spitfire Company a slavnostní závěr patřící hradeckému Richardu III.
Důlní divadlo (No. 6)
Režisér a umělecký šéf skupiny Spitfire Company Petr Boháč je pravidelným hostem Dream Factory. Letos na festivalu představí hudebně-taneční projekt Vypravěč. Povídali jsme si nejen o něm.
Důlní divadlo (No. 5)
V pátek odpoledne všichni trampové zabalí svoje usárny a krosny a vyráží směr divočina. V programu festivalového pátku tak logicky nemohly chybět dvě inscenace z linie Skauti a trampové.
Důlní divadlo (No. 4)
Třetí den se dění festivalu poprvé přesunulo na místa, která mu dodávají jedinečnost. Byl uveden projekt režiséra Jana Mikuláška, připravený exkluzivně pro prostory Nových koupelen Provozu Hlubina. Jako zahraniční hostující soubor vystoupilo Divadlo Andrej Bagára v Nitre s inscenací Veľký zošit.