Obsah Divadelních novin 12/2017
Rozhovor /
Jak se vaše divadlo vyrovná s protikuřáckým zákonem?
Rozhovor s řediteli o kouření v divadlech
Kritika /
Tři muži v chalupě aneb Čechy krásné, Čechy mé
Závěrečná část „angažované, historické“ trilogie dramatika Tomáše Vůjtka nese název Smíření. A svým názvem (i strukturou a dikcí) poukazuje na to, že jsme se s některými dějinnými událostmi, ve kterých jsme právě my, Češi, neobstáli, vyrovnali a smířili příliš snadno. A odpustili si příliš rychle.
Kritika /
Nový pokus o Žítkovské bohyně
Dodo Gombár se jako režisér a dramatizátor setkal a utkal s románem Kateřiny Tučkové podruhé, tentokrát v Městském divadle Brno. Zatímco zlínskou inscenaci (2014) situoval realisticky, uplatnil v Brně zcela odlišný přístup.
Kritika /
Pěkná napodobenina
Plzeňská opera uvedla českou premiéru opery Medea (Paříž 1797), kterou složil pozapomenutý Luigi Cherubini, mladší současník Mozarta, umělecky spřízněný s Beethovenem.
Kritika /
To je směšné, cha, cha, cha…
David Drábek uvařil hradeckého Netopýra aneb Jsme polské krve – ty i já podle receptu, který se mu opakovaně osvědčil ve Figarově svatbě, Čtyřlístku, Třech mušketýrech i jinde.
Kritika /
Divadelní galerie
Na začátku Fragmentů milostných obrazů diváky čeká jen prázdný white box, který trčí z klasického black boxu žižkovské Akropole. Ihned je tak rozehráváno deklarované překračovaní hranic mezi galerijní a jevištní prezentací umění.
Kritika /
Honibrku, ty jsi Káj?
Představení AnderSen začne jako výjev z velkého pimprlového divadla: přes scénu trhavě procházejí účinkující v barvitých kostýmech, klaní se, ozývá se hudba, která odkazuje k charakteristickému zvuku orchestrionu. Pak zazní citát: Pojďme si hrát na lidi, to je vždycky nějaká zábava… – a Magdaléna Sidonová začne do mikrofonu chaoticky...
Divadlo Feste potřebuje vlastní prostor
Aktuální situace Feste přímo souvisí s dlouhodobě (od roku 1989) neřešenou otázkou zázemí pro městem nezřizovanou kulturní scénu města Brna. Netýká se jen divadel, ale rovněž klubů, výtvarného umění a dalších. Víte-li o nějakém prostoru, ozvěte se!
Kritika /
S Čechovem neradno režijně cvičit
Racek, jedna z pětice „velkých her“ A. P. Čechova, bývá v divadlech obvykle interpretován jako tragicky laděná komedie o neschopnosti žít a v druhém plánu pak jako výpověď o smyslu, možnostech a účinu tvorby, literatury, umění… V Divadle v Dlouhé je Čechovův Racek traktován spíš jako krutá groteska a hořké čechovovské podtexty jsou tu spíš...
Tip: Momentum /30 hodin na piazzetě ND/
Na náměstí Václava Havla v Praze se ve čtvrtek 22. června v 16.00 na celých 30 hodin zastaví čas aneb Momentum: 30ti hodinové taneční představení Miřenky Čechové a Sabine Seume na piazzettě Národního divadla.
Liberečtí sloni 2017 (No. 4)
Nejsem výtvarník, přesto jsem si řekla, že se rozepíšu o vizuální estetice divadla pro děti. Vyprovokovalo mě k tomu představení House medvědem slovinského Lutkovno gledaličce Ljubljana.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 254)
Koho Jób vlastně oslovuje? Koho se táže? Koho se dovolává...? Aneb Mudrování nad umírajícím králem a bolestmi biblického Jóba v podání Divadla U stolu.
Liberečtí sloni 2017 (No. 3)
Divadlo je magie, která jednou vznikne a podruhé ne. A můžu nad tím mudrovat sebevíc... O inscenacích Makový mužíček hradeckého divadla DRAK, Pohádka do dlaně libereckého Naivního a Dášeňka Divadla loutek Ostrava.
Zprávy /
Ceny magazínu Musical-opereta za rok 2016
V Plzni byly rozdány Ceny magazínu Musical-opereta za rok 2016.
Liberečtí sloni 2017 (No. 2)
Tradiční součástí posledních pěti ročníků Mateřinky jsou inscenace pro děti od jednoho roku do čtyř let. Užít jsme si je mohli taky letos, a to v podání osvědčených tvůrců z Belgie i mateřinkového nováčka z Dánska.
Liberečtí sloni 2017 (No. 1)
Ani se vám nutně nemusí líbit vše, čeho se účastníte, ale jste po celý čas plně "in". Zahajujeme denní zpravodajství z 24. ročníku festivalu profesionálních loutkových divadel s inscenacemi pro děti předškolního věku Mateřinka 17.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 255)
Ona ta nová divadelní vlna vidí svět, který jsme žili, jinak, po svém. Mladě. Aneb Mudrování nad inscenaci o Jiřím Bulisovi Drazí v Chomutově.
Kritika /
Na vlně teenagerovské
Osmidílná série Mládí v hajzlu amerického spisovatele C. D. Payna se stala pomyslnou biblí teenagerů, a její první část se v roce 2009 dokonce dočkala i filmové podoby.
Kritika /
Sukně příliš široké pro jakékoli vztahy
Hru Christophera Hamptona Nebezpečné vztahy, inspirovanou Laclosovým románem „v dopisech“ Nebezpečné známosti, proslavily mnohé inscenace i filmové verze.
Šťastná budoucnost? Setkání – Stretnutie
Ve Zlíně proběhl v polovině května již 22. ročník festivalu Setkání – Stretnutie, který se po rozdělení Československa soustředí na kontinuitu česko-slovenské vzájemnosti v kultuře obecně a v divadle zvlášť.
Kontext /
Trzymaj się, Stary
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej v Krakově, vlajková loď současného polského divadla, se momentálně plaví po rozbouřených vodách. Celou kauzu způsobilo šokující rozhodnutí komise pro výběr nového ředitele – na místo Jana Klaty nastupují neznámí.
Kontext /
Balety v Národním divadle
V březnu uspořádaly Divadelní noviny kulatý stůl k situaci opery v Národním divadle. Nyní navazujeme balety Národního divadla. Ano, množné číslo je na místě. S trochou nadsázky bychom dnes mohli mluvit až o čtyřech baletních souborech, které nyní v Národním divadle působí.
Burza /
Vážení kolegové, milí divadelníci
Herecká asociace informuje
Burza /
Nahlédnutí do výtvarné sbírky – makety a busty
Národní muzeum informuje
JAMU sedmdesátiletá (II) (události, vzpomínky, dokumenty)
Výuka divadelních oborů na JAMU začala na podzim roku 1948.
Olomoucké divadelní zázraky
Divadelní Flora Olomouc: 12.–21. května 2017
Pestrá Flora
V polovině května rozkvetla Olomouc 21. ročníkem festivalu Divadelní Flora. Dva programové bloky mapovaly performing arts ve visegrádském regionu (Visegrad Performing Arts) a především v Nizozemsku (Pestré Nizozemsko), jež je přímo líhní tanečního a experimentálního divadla a sdružuje umělce z celého světa. Pod nizozemskou vlajkou tak do Olomouce...
Dušan D. Pařízek: Čas od času se do České republiky vracet
S režisérem Dušanem D. Pařízkem jsme se sešli ve stanu na olomouckých šancích. Právě skončila beseda se zástupci Studia Hrdinů, které v rámci 21. ročníku mezinárodního festivalu Divadelní Flora uvedlo průřez současným repertoárem.
Dnes začíná Divadlo evropských regionů – Open Air Program
Od 23. do 30. června opět ožije historické centrum Hradce Králové divadlem! V pořadí 18. ročník Open Air Programu Hradec Králové nabídne více než 200 divadelních, hudebních a doprovodných produkcí.
Čelákovické glosy (No. 14)
Dirigent Tomáš Hála postavil před posluchače pražské konzervatoře velkou výzvu: nastudoval a provádí s nimi (poprvé u nás) Psyché od J. B. Lulyho. Vznikla mimořádná inscenace.
Začíná Divadlo evropských regionů – Divadlo Drak
Od pátku 23. června do neděle 30. června 2017 proběhne v Hradci Králové již třiadvacátý ročník Mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů. Nabízíme tiskovou zprávu Divadla Drak.
Začíná Divadlo evropských regionů – Klicperovo divadlo
Ve dnech 23. až 30. června 2017 ožije Hradec Králové opět divadlem, odehraje se zde totiž 23. ročník mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů. Nabízíme tiskovou zprávu Klicperova divadla.
Clown Bilbo bloguje (No. 62)
Dám kameru do zahrady a bude kropáčový večerníček… aneb Panelům navzdory.
Liberečtí sloni 2017 (No. 5)
Poslední mateřinkový den jsem se těšila na představení damáků, tedy na studenty z KALDu. V závěrečném dílu denního zpravodajství z 24. ročníku Mateřinky nabízíme i přehled všech ocenění.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 257)
Přemýšlel jsem o posunu v chápání hodnot, o změnách, kterými procházíme. Co ještě před nedávnem bylo nemyslitelné, je součástí našich životů… Aneb Mudrování nad pohybovým divadlem a jízdou brněnskou tramvají.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 256)
Divadlo Polárka proniká do brněnského divadelnictví pozoruhodnými inscenacemi. I proto jsem byl zvědav na uvedení tragického příběhu Anny Frankové... Aneb Mudrování o Deníku Anny Frankové v brněnské Polárce.
Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 1)
Sedm souborů z celé Evropy přivítá Slovenské národní divadlo v Bratislavě ve dnech 10. – 20. června 2017 v rámci divadelního festivalu Eurokontext.sk. Tématem letošního ročníku je Civilizace ohrožuje civilizaci.
Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 2)
Čtvrteční festivalový program nabídl panelovou diskuzi, během které přizvaní hosté s diváky diskutovali o současném stavu divadla, odpoledne byla uvedena Túžba po nepriateľovi činoherního souboru Slovenského národního divadla a den završilo představení Stretnutie budapešťského divadla Vígszínház z Maďarska.