Obsah Divadelních novin 12/2018
Rozhovor /
Jiří Havelka: Ceny dávají lidé lidem
Rozhovor s režisérem inscenace Společenstvo vlastníků, která získala letošní Cenu Marka Ravenhilla
Kritika /
Ztišené pohlazení
V naší rozjitřené ukřičené době byla nanejvýš příjemná kultivovaná obřadná poslyšená a podívaná na premiéře opery Claudia Monteverdiho Orfeo (1607) v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Odehrála se ve Velkém divadle, přestože scénické kouzlení se světly a projekcemi by spíš umožnila jevištní technologie Nového divadla. Jenže v tamních akustických...
Kritika /
Radikální minimalismus nebo literární čtení?
Rozhodnutí Studia Hrdinů uvést drobný text Marguerite Duras Bolest se zdá jako přitažlivá dramaturgická volba, znamená však krajně náročný režijní úkol.
Kritika /
Úklady a láska ve víru stylů a atrakcí
Švandovo divadlo uvedlo Schillerovu měšťanskou tragédii Úklady a láska. Záměr inscenátorů byl zřejmý: dát více než dvě stě let staré hře nový náboj, udělat z čítankové záležitosti opět „trhák“.
Umělecká svoboda musí jít i proti zdi
V květnu se konaly dva významné moravské festivaly – Divadelní Flora Olomouc (10.–20. května) a Divadelní svět Brno (23.–30. května). Oba měly výrazně angažované motto: Proti zdi deklarovali olomoučtí a Svoboda?! tázali se brněnští.
Kontext /
Když tak kráčím Londýnem…
Londýn je vždy inspirativní, kypící až přebujele kulturou a showbyznysem. Byla jsem tam v květnu a i tentokrát se mi podařilo namíchat chutný koktejl různorodých divadelních zážitků. Politickou hříčku Gore Vidala z šedesátých let minulého století, jež dokazuje, že ve velké politice se toho ani po padesáti letech moc nezměnilo (The Best Man),...
Burza /
Divadlo 1918–2018
I. kongres UNIMA V Praze vznikla 20. května 1929 vůbec první mezinárodní divadelní organizace na světě. Československo bylo tehdy považováno za ráj loutkového divadla, v evropském kontextu zaujímalo výjimečné postavení díky dvěma loutkářským časopisům, firmám vyrábějícím loutky a tištěné dekorace, nakladatelstvím vydávajícím texty...
Burza /
Jiří Srstka píše divadelním režisérům
Praxe užívání autorských děl je poměrně složitá. Nicméně lze říci, že za užívání naprosté většiny druhů autorských děl se nositelům autorských práv platí tantiémy, tedy podíl na výnosech nabyvatele, pořadatele, nakladatele atd.
Příloha /
Divadlo X10 končí ve Strašnickém divadle
V polovině dubna oznámilo Divadlo X10, že na konci sezony odchází ze Strašnického divadla. Podle ředitelky X10 Lenky Havlíkové byl důvodem macešský postoj Městské části Praha 10 k podpoře souboru. Divadlo X10 asi netřeba čtenářům DN představovat, vydobylo si slušné renomé, a to nejenom inscenováním současných českých i světových her,...
Příloha /
Lenka Havlíková: Možná je něco symbolického na naší cestě z parku do sklepa
S ředitelkou Divadla X10 Lenkou Havlíkovou jsme si povídaly o tom, jak a proč tato skupina vznikala, a především o jejím dalším směřování.
Příloha /
Člověku už nad tím nestojí ani rozum
Pro mě osobně byl vstup divadla X10 na pražskou divadelní scénu v roce 2013 roven zjevení. Iniciační zkušenost – zaplavení pražských tramvají a možná i dalších dopravních prostředků, ale já si pamatuju hlavně ty tramvaje, A4 plakáty s ohromným nekompromisním názvem X10 v šokujícím fontu. Dělal na mě dojem, jako (Pokračování textu…)
Příloha /
Komunita divadelní i lidská
Když slyším Divadlo X10, automaticky mi naskočí jméno: Lenka Havlíková. Je to už pár let, kdy tato odvážná žena se specifickým viděním divadla z Olympu Národního divadla sestoupila doslova do podsvětí. Protože vzít na sebe úkol oživit divadlo v okrajové čtvrti Prahy je skutečně hodně odvážné, skoro sebevražedné. I proto (Pokračování...
Příloha /
Zásah na X10. Potopeno?
Strašnické divadlo X10 pro mě bylo (a stále je) pirátskou lodí uprostřed kubistického oceánu divadelní abstrakce; místem setkání s řadou lidí, kterých si mohu opravdu vážit. Představím-li si osazenstvo, tedy posádku, napadne mě příměr ke krátkému filmu Terryho Gilliama The Crimson Permanent Assurance, v němž malá pojišťovna vyplula do...
Rozhovor /
Pavel Černoch: Hlavně být mezi lidmi, kteří jsou fajn
Tenorista Pavel Černoch je jedním z mála současných českých operních pěvců, který se dokázal prosadit v zahraničí a na čelných světových scénách vystupuje po boku největších hvězd. Od svého debutu v Bavorské státní opeře zpíval v mnoha významných operních domech všech světadílů.
Kritika /
Dělají-li dva totéž, není to totéž
Hrou Zázrak v černém domě se Milan Uhde po létech strávených v politice úspěšně vrátil na českou divadelní scénu. To bylo před jedenácti lety. V Divadle Na zábradlí hru úspěšně nastudoval Juraj Nvota a dramatik poté obdržel Cenu Alfréda Radoka v kategorii Původní česká hra.
Divadelní fotografie (VI) Déčko E. F. Buriana
Divadelní představení bylo v době Protektorátu Čechy a Morava čteno jako alegorie, kdy je prvotní význam přenesený, skrytý. Divák si vytváří kontext, jenž formuluje další utajený smysl. Napsal Jan Císař. Proměna repertoáru za okupace se přirozeně projevila i na fotografiích.
Tanec v Brně
Na festivalu Divadelní svět Brno došlo 26. května v Divadle Husa na provázku k narušení kontroverzního představení slovinského souboru Mladinsko Gledališče z Lublaně Naše násilí a vaše násilí v režii chorvatského provokatéra Olivera Frljiće. Vstupenky si obstaralo zhruba dvacet členů hnutí Slušní lidé, považovaného za neonacistické. Pár minut...
Pojďme se probrat
Přel jsem se před pár dny s Michaelem Žantovským a byla to radost.
Fenomén Edita Gruberová končí v Praze?
Pokud bychom měli dát dohromady všechny superlativní přídomky, které kdy byly přisouzeny Editě Gruberové, vydalo by to na speciální vydání Divadelních novin.
Kritický žebříček 12/2018 – Divadelní svět Brno a Divadelní Flora Olomouc (výběr)
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět/ 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Katarína Cvečková Lenka Dombrovská Josef Hermnan Otto Kauppinen Vladimír Just Jiří. P. Kříž Luboš Mareček Vladimír Mikulka Jan Motal Ivan Žáček Powszechny Teatr, Polsko – O. Frljić, S. Wyspiański: Prokletí (Pokračování textu…)
Bilbo nebylo, v jednom pohádkovém Cirkuse
Jirka Reidinger píše stejně, jako hraje. A také stejně dlouho. Tedy vlastně pořád. První jeho knížka Cirksezona vznikla spontánně, přetlakem. Zážitky z putování s Cirkusem Praga po obří říši Dálného východu, tenkrát sovětského, byly tak silné, že se nedaly nenapsat. Naivní svět mladého kluka, čerstvě zamilovaného do klauniády a klaunů,...
Došlo do redakce
Ruce naší Dory: Světlo ducha CD Polí5 42:59 S.d.Ch. (vlastním jménem Miloslav Vojtíšek) je známý především jako autor prozaických a dramatických textů, je držitelem dvou Cen Alfréda Radoka za původní dramatický text, kmenovým autorem nakladatelství Divus, spolupracuje s nakladatelstvím Rubato, s Českým rozhlasem a s časopisy A2 a Svět a...
Bylo jich pět
Psaní o herectví je teatrologická Popelka. Z pochopitelných důvodů – je-li už samo divadlo uměním pomíjivým, je herectví jeho nejpomíjivější součástí.
Jednou větou
Divadlo Komedie bude od 1. července opět součástí Městských divadel pražských; rada hlavního města rozhodla koncem dubna o změně zřizovací listiny, změnu 26. dubna schválilo pražské zastupitelstvo: podle nového šéfa MDP Daniela Přibyla by se Komedie měla zaměřit zejména na tvorbu pro mládež nad 12 let; město do dvou let (Pokračování...
Podoby – Viděl jsem chodit stromy
Správně bych měl napsat: Viděl jsem chodit pařezy po dvoře na Zlatým kopci u Přezletic. Dokuřovali jsme zrovna náš kanábisovej stromeček. Šel jsem se večer vyvenčit. Na dvůr. Všechno bylo fialový a ty pařezy zkroucený hnilobou, stářím (některým bylo až 194 let!) začaly chodit. Vrátil jsem se do „společnosti“a nevyžvanil (Pokračování...
Jiří Kylián
Proslulý choreograf českého původu oslavil v minulém roce sedmdesáté narozeniny. Letošní – také jubilejní – 30. ročník Tance Praha zařadil na slavnostní úvod svého programu do Divadla Ponec tři představení jeho inscenace East Shadow z roku 2013, kterou Kylián připravil na zakázku japonského Aichi Triennale na téma Samuel Beckett a (Pokračování...
Zemřeli
Květa Hanková (14. 12. 1929 Kardašova Řečice – 15. 5. 2018 Sankt Gallen, Švýcarsko) Zpěvačka, jedna z nevýznamnějších osobností v dějinách plzeňské operety, choť dirigenta Jiřího Kouta. Jaroslav Vocelka (30. 6. 1941 Praha – 29. 5. 2018 Praha) Bývalý produkční Laterny Magiky a ředitel Českého uměleckého studia. V letech 1997–2002...
Kritika /
Jan Opletal na cucky
Student medicíny Jan Opletal, který zemřel po zásahu německých okupantů v listopadu 1939, se stal symbolem boje proti nacismu. Uctění jeho památky 17. listopadu 1989 tehdejším studentstvem a potlačení akce oficiální státní mocí pak bylo rozbuškou „sametové revoluce“. Nahlédnout na osud této zásadní, ale pro mnohé dnes bohužel nepříliš známé...
Glitche v očích
Non-academic lecture Písek v očích je spíše „lecture“ než „performance“.
Dvojí divadlo Olivera Frljiće
Divadelní svět Brno ukázal sílu i slabost tvorby chorvatského režiséra Olivera Frljiće.
Kontext /
Moc divadla, málo fotografie
Ta výstava má své internetové stránky, vkusně udělané. Dokonce by vůbec nebylo od věci, kdyby obor, jemuž se dotyčná výstava věnuje, měl takové stránky nastálo. Ale už v základní charakteristice akce je obsaženo její úskalí: První rozsáhlá výstava fotografií Česká divadelní fotografie 1859–2017 z prostředí českého divadla ukáže nejen...
Útržky z paměti (VIII) Ve Scéně a ve Finsku
Do Scény jsem pravidelně přispíval hlavně v jejím posledním období, kdy jí šéfoval Jan Dvořák, který patří k mým celoživotním přátelům. V roce 1988 mě požádal, abych po utečenci Karlu Vondráškovi převzal předsednictví její redakční rady. Scéna tehdy překračovala hranice povoleného, pod rouškou divadla, televize a filmu psala o stále se...
Nebojme se alternativy!
Divadlo X10 vzniklo v roce 2013 jako projekt dramaturgyně Lenky Havlíkové, režisérky Ewy Zembok a herečky Anny Císařovské směřovaný do tehdy divadlem osiřelé budovy Strašnického divadla na sídlišti Solidarita v Praze.