Obsah Divadelních novin 12/2022
Nonverbální divadlo v otázkách
V rámci mezinárodního festivalu MyMime, který letos poprvé iniciovala Katedra nonverbálního divadla pražské HAMU, se v programu vedle vzdělávacích akcí a divadelních projektů objevila také konference.
Zahraniční sekce 13. ročníku festivalu Divadelní svět Brno, 24. až 29. května 2022
Dramaturgie Divadelního světa letos sestavila opravdu reprezentativní zahraniční kolekci.
Hana Mathauserová: Nevzdáme se a budeme trénovat jako nikdy předtím
Rozhovor s ředitelkou Divadla D21
O dávání pryč a jiných hrátkách se smrtí
Se smrtí si dovedou hrát akorát básníci, a to pouze v raném mládí. Jakmile se jim přehoupne čtyřicítka, hrátky dostanou příliš ponurou příchuť možného a blízkého a v samém závěru bytí to pak vypadá, že beztak odjakživa jenom tahali čerta za nožičku. Slova dovedou být hrozná.
Blaho Uhlár – Hommage
V sobotu 21. května se na závěr bratislavského festivalu Nová dráma uskutečnilo v divadelních sálech A4 – prostoru současné kultury, kde nyní Uhlárova Stoka působí – sympozium o tvorbě režiséra, zakladatele a vedoucího legendárního souboru Stoka Blaha Uhlára. Pětihodinová akce zahrnovala odpolední přednášky teatrologů a publicistů (za českou...
Kritický žebříček – Divadelní Flora Olomouc, Divadelní svět Brno
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Petr Dvořák Vladimír Hulec Petr Klarin Klár Kateřina Kykalová Tatjana Lazorčáková Luboš Mareček Eliška Raiterová Petra Zachatá Divadlo na cucky, Kolonie, z. s., A studio Rubín – Pravidla (Pokračování textu…)
Válka…
Musím se přiznat, že tato válka mě skutečně dostala na kolena. Začaly se mi vracet vzpomínky na dětství, na vyhnanství, v němž jsme se ocitly s mámou po procesu se Slánským, kdy byl táta popraven.
Cosi klidného, přemýšlivého a velkorysého: Atributy, které nesmíme ztratit
Květen odšpuntoval maraton nejvýznamnějších českých divadelních festivalů a jako první přinesl po tříleté covidové proluce v tradiční podobě jeden z nejpůvabnějších: výroční dvacátou pátou mezinárodní Divadelní Floru.
Letem Divadelním světem
Divadelní svět Brno patří spolu s hradeckými Regiony a Mezinárodním festivalem DIVADLO v Plzni mezi tři největší divadelní festivaly u nás. Letošní 13. ročník, jehož hlavní část proběhla od 24. do 29. května, uvedl představení padesáti souborů z České republiky, Izraele, Francie, Maďarska, Polska a Běloruska a rozkročil se mezi všechny...
Kritika /
Medvěd se konečně utrh!
Lední, v nejnovější inscenaci Národního divadla v režii Alice Nellis. A vyvolal paniku! Protože poprvé v Národním divadle, a pokud vím, tak vůbec v Česku, nejnárodnější českou operu důsledně vyjmuli z inscenační tradice a zahráli ne vlastní operní příběh, ale zkoušení opery v Národním divadle.
Kritika /
Cháronův průvodce pro nezletilé sebevrahy
Bylo jen otázkou času, kdy se Sofoklova klasická tragédie Antigona dostane do hledáčku režijně-dramaturgické dvojice Jakub Vašíček – Tomáš Jarkovský, aby ji zařadili do své úspěšné kolekce adaptací, ve kterých řeší důsledně z pozice pubescentů téma iniciace.
Kritika /
Nezapomenutelná žena
Aniž bychom znali jméno či dílo Sylvie Plath, titul nové inscenace Studia Hrdinů Manželka publikovaného básníka, která je životem této americké básnířky inspirována, dokáže provokovat. Evokuje ženu v podřízeném stavu, ženu, která je tu „jen“ proto, aby pečovala o svého talentovaného manžela. Publikovaného básníka.
Kritika /
V duchu dobrých tradic
Nový program Pražského komorního baletu s názvem Mraky důvěrné spojuje choreografie Jiřího Pokorného a Petra Zusky. Zatímco Pokorného Černý mraky nepláčou měly premiéru v roce 2013 v souboru DekkaDancers, Zuskovy Listy důvěrné jsou novinkou.
Rozhovor /
Ivan Dejmal: Hercem za krabičku davidovek
Herce Ivana Dejmala v činoherních inscenacích Národního divadla Brno nepřehlédnete pro jeho energické nasazení – v poslední době v hlavních rolích třeba u Molièra či Brechta. Mimo jeviště je prý též mizerným klavíristou a flegmatickým optimistou, zarytým fanouškem hokejových Vítkovic i vášnivým kuchařem odhalujícím třaskavé chutě orientu....
Ján Zavarský – náčelník Dymiaca hlava
Jano by velice bručel pod vousy, kdybychom o něm i v tuto chvíli mluvili pouze s žalem, bolestí a smutkem, který prožíváme a který zasáhl nejvíc jeho nejbližší. Ale to by k jeho osobnosti, proslulé svérázným kombinováním humoru, ostrých, nekompromisních postřehů a vzdělanosti, nějak nešlo.
Vracet diváka k vědomí hodnot
Bystřické filmové jaro se v květnu konalo v Bystřici pod Hostýnem popáté, ovšem po vynucené pandemické pauze v letech 2020 a 2021. První ročník se odehrál v roce 2016, souvislosti celé akce, jejíž duší je bystřický filmový nadšenec a sběratel Vítězslav Tichý (*1952), sahají však ještě mnohem dál do minulosti, až k roku 1993.
Hyperkorektní Theatertreffen
Po dvou letech konečně před publikem! Diváci se v Německu vracejí do hledišť váhavě, zvolna. Nicméně většina představení 59. ročníku berlínského Theatertreffen, uskutečněného ve dnech 6. až 25. května, byla vyprodaná. Vstupenky si koupilo téměř osmnáct tisíc diváků, další tři a půl tisíce přišly na volně přístupný doprovodný program.
Burza /
Budiž světlo žárové (XI) Počátky elektrického osvětlení v divadle
V polovině roku 1882 se v Brně rozhodnou pro divadelní žárovky, v Čechách a na Moravě se už od roku 1878 v prvních továrnách svítí obloukovkami napájenými vlastními parními elektrárnami.
Ján Hegeduš
Představa podob, o který se pokouším, by sestavená připomínala mizernej bazar s hodně pokleslým výběrem.
Burza /
Exkurz do dějin ukrajinského divadla
Ve čtvrtek 2. června 2022 se v Hallerově sále pražské DAMU uskutečnila série přednášek nazvaná Kapitoly z dějin a současnosti ukrajinského divadla.
Zemřeli
Roman Mecnarowski (24. 5. 1930 Ostrava – 26. 5. 2022 Zlín) Herec, režisér, překladatel a pedagog. Působil v zájezdovém Vesnickém divadle (1954–1959), ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti (1959–1966), Slezském divadle v Opavě (1966–1971) a v Divadle pracujících v Gottwaldově, respektive v Městském divadle Zlín (1971–1995). Lenka Šmídová (15....
KritikLab
V Horáckém divadle v Jihlavě debatovaly 6. června frekventantky KritikLabu s šéfy, dramaturgy a herci o právě končící sezoně. A také o tom, jaké bude divadlo po covidu FOTO ALEŠ KAUER (Pokračování textu…)
Burza /
Mezinárodně o současnosti a budoucnosti evropského divadla
Nová scéna v Praze se 20.–22. května 2022 stala centrem evropského divadla. Zní to možná trochu nadneseně, ale zasedání platformy European Theatre Convention (ETC) založené v roce 1988, sdružující 44 členů z více než 25 zemí a podporované z programu EU Kreativní Evropa je skutečnou událostí.
O Vinohradech kdysi královských (XXI)
Jen pár kroků od našeho domu v Mánesově čp. 68 je pamětní deska s mělkým reliéfem hlavy s kulatými brejličkami a nápisem: Zde žil básník a hudební skladatel Jaroslav Jakoubek.
Ivan Klicpera oznamuje úmrtí svého otce (15. září 1859)
Ivan Klicpera (1845–1881), třináctiletý syn dramatika Václava Klimenta Klicpery z druhého manželství s Annou Klicperovou, roz. Trnkovou, zpravuje svou tetu o náhlém a rychlém odchodu svého otce na „lungenlähmung“, tedy zánět plic čili pneumonii (patrně TBC). Dodejme, že Ivan Klicpera, ve své době úspěšný spisovatel populárních románů, zemřel...
Došlo do redakce
Molière: Lakomec. Radioservis 2022, 77:13 min.
Mezi koncepčností a živelností
Jiří David (1956) a Martin Mainer (1959) patří k výrazným postavám postmoderní umělecké generace, která ovlivnila české umění devadesátých let. Nedávno vzniklá SmetanaQ Gallery na Smetanově nábřeží v Praze vystavuje pod názvem Erekce oka díla Jiřího Davida, která autor vytvořil v posledním roce, a Nová galerie sídlící v Balbínově ulici v...
James Joyce: Odysseus
Mohl bych jmenovat některé texty, které mi vrtaly hlavou, když jsem se s nimi kdysi seznámil a během prvního pandemického jara, když jsme s některými kolegyněmi a kolegy z HaDivadla jezdili na lesní brigádu do revíru Bukovinka severovýchodně od Brna, jsem na ně mezi jehlicemi, kmeny, svačinami a hovory s klíšťaty různě intenzivně myslel a po odpolednech...