Obsah Divadelních novin 12/2023
Mějme odvahu měnit zaběhlé systémy
Dne 23. května se v zóně nezávislého umění CO.LABS v Brně konala konference s názvem Women in Art věnovaná podpoře žen v umění. Konference byla vyvrcholením celé sezony věnované podpoře žen v umění, která se odrazila v celé programové skladbě zóny CO.LABS.
Spartakus. Láska za časů moru
Diptych inscenací režiséra Jakuba Skrzywanka: Teatr Współczesny, Štětín, Polsko – Spartakus. Láska za časů moru (režie J. Skrzywanek, 18. května 2023 v Divadle Reduta); Teatr Polski, Poznaň, Polsko – Smrt Jana Pavla II. (režie J. Skrzywanek, 19. května 2023 v Mahenově divadle). Hostování dvou výjimečných polských inscenací na Divadelním světě...
Alena Punčochářová: Chtěla bych přibrzdit kvantitu a soustředit se na kvalitu
Rozhovor s novou ředitelkou Divadla loutek Ostrava
O zakázaných knihách a vylučování z klubu
Napsala mi nějaká dáma na Facebook, že kvůli takovým, jako jsem já, budou muset doma nakonec knihy Václava Klause stavět v knihovně do druhé (zadní) řady jako zakázanou literaturu.
Jaromír Typlt: Zmije
Text ke zmutovanému autorskému čtení z roku 2006. Divadelní noviny jsou prvním místem, kde tato báseň, určená k hlasitému čtení, vychází tiskem.
Seniorské divadlo SEN
Rezidence a Centrum RoSa v pražských Kobylisích ve svých prostorách otevírá první seniorské komorní divadlo v České republice. Divadlo SEN vzniklo v suterénu RoSy během jednoho roku, kdy se podařilo vybudovat moderní scénu otevřenou mnoha projektům. Patronem otevření ojedinělého multifunkčního prostoru se stal herec Martin Hofmann, na snímku ochotnice...
Kritický žebříček – Divadelní Flora Olomouc, Divadelní svět Brno
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Pavla Bergmannová Tomáš Blatný Natálie Bulvasová Lukáš Dubský Martin Gaideczka Johana Jurášová Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Luboš Mareček Vladimír Mikulka Lubica Omastová Eliška Raiterová Petra Zachatá Vít (Pokračování textu…)
Potlačit své ego a otevřít se zkušenostem jiných
Letošní 26. ročník Divadelní Flory Olomouc představil od 11. do 22. května spektrum různorodých uměleckých projektů. Dramaturgický výběr zastřešovalo motto Jinakost a rovněž rozhodnutí vedení festivalu poskytnout prostor především tvůrkyním, performerkám, tanečnicím, choreografkám – ženám.
Kritika /
Šeptání Boha v ruských srdcích
Ivan Vyrypajev láká své diváky do pastí. Nejsem si ale jist, zda je neklade, mimoděk a nevědomky, také sám sobě. Hru Opilí napsal roku 2012 na objednávku německého divadla Düsseldorfer Schauspielhaus.
Kritika /
Boje o Armidu
Boje o hudební velikány u nás mají dlouhou tradici. Jako by trochu ožily v polemikách o poslední operu Antonína Dvořáka Armida, jak ji uvedla Opera Národního divadla.
Svět, který patří všem. Bez rozdílu
Divadelní svět Brno (DSB) patří k festivalům s širokospektrální dramaturgií, jež se snaží uspokojit všechny divácké skupiny. Na letošním čtrnáctém ročníku však tato všeobjímající tendence nabrala razance politického gesta, když se nejpodstatnější část festivalu zaměřila na projekty upozorňující na stále ještě přetrvávající nerovnost...
Epos o současnosti
Soubor Sasha Waltz & Guests, významný aktér na poli současné německé taneční scény, zavítal do Brna vůbec poprvé. Choreografie SYM-PHONIE MMXX pro tanec, světlo a orchestr je příkladem par excellence, jak může tanec svým specifickým jazykem tělesnosti a energie vyjadřovat poetický a současně naléhavý komentář k aktuálnímu stavu společnosti.
Kritika /
Český McDonagh?
Královéhradecké Klicperovo divadlo uvedlo novou hru Reného Levínského Celý život nestačí. Byť se v Hradci autor narodil, ještě nikdy tu uveden nebyl. Snad i proto se pod text výjimečně podepsal nikoli pseudonymem, ale vlastním jménem.
Kritika /
Těla a duše za časů heydrichiády
V Klicperově divadle v Hradci Králové se těsně po sobě konaly dvě světové premiéry nových her současných českých dramatiků. Na Fričovu inscenaci Levínského textu Celý život nestačí, o níž píše Jana Soprová výše, navázal autor a režisér Tomáš Dianiška formálně zdánlivě podobnou groteskní tragikomedií se spoustou popkulturních odkazů...
Rozhovor /
David Možný: Zásadní je pro mě pohyb diváka
RARE ve smyslu unikátních přístupů a vzácných uměleckých zkušeností – tak zní podtitul letošního ročníku Pražského Quadriennale scénografie a divadelního prostoru. Odkazuje tím k nejrůznějším rovinám umělecké tvorby, stejně jako ke společenské situaci ovlivněné nedávnou světovou pandemickou zkušeností. Do popředí zájmu tak staví...
Každé ajta má své alébrž
Ve filmu Štěpána Skalského Člověk proti zkáze (1989) vytýká komunista Vladislav Vančura (Ladislav Lakomý) demokratu Karlu Čapkovi (Josef Abrhám), že nevidí člověka třídně, že nedělá rozdíl mezi lidem a davem. A co německý lid? ptá se v předvečer Mnichova Čapek. Bude do nás střílet německý dav, nebo německý lid?
Bakchanálie filmové bezuzdnosti
V březnu léta Páně 2023 se v žižkovské umělecké oáze jménem Kino Aero udála hlavní část bujarých oslav osmnáctileté plnoletosti Festivalu otrlého diváka. V dalších dnech a měsících se pak přenesly ještě do Brna a Hradce Králové.
Teresa Vittucci: Z politických důvodů si říkám tanečnice
Na letošní Divadelní Floře uhranula publikum svou energií, vtipem a fascinující přítomností na scéně, jíž dokazuje, že jakékoli tělo může být tělem tanečnice. V sólu Hate Me, Tender odvážně a osvobozujícím způsobem nahlíží na postavu Panny Marie bez narativu a mýtů, které jí přisoudila církev a jsou s ní kulturně spjaty. Feministický...
Simone Dede Ayivi: Blackface ponižuje bez ohledu na kontext
Autorka, aktivistka a jedna z nejvýraznějších osobností nezávislé scény v Německu přispěla do programu letošní Divadelní Flory s mottem Jinakost performativní instalací The Kids Are Alright, v níž reflektuje traumatické vyrůstání v Německu pro rasifikované osoby. Co si myslí o blackfacingu na jevišti? Jaké byly její divadelní začátky jako černé...
Křižovatky Nové drámy
Ve dnech 15.–20. května se v Bratislavě uskutečnil devatenáctý ročník prestižního slovenského festivalu Nová dráma/New Drama, tedy akce, která rozhodně není pouhým vágním sledem aktuálních inscenací současných dramat, ale její záměry jsou mnohem komplexnější a zahrnují mimo jiné i kontinuální podporu kreativního psaní, rozsáhlý doprovodný...
Láďa Laďánek, imitátor dam
Divadelní fotografie z fondů Národního muzea (XIII)
Balík sena
Ani venkovský balík, ani balík na poště.
Můj život je má loď
(nepovolená premiéra, Hornické učiliště v Havířově, podzim 1963)
Zemřeli
Ivan Dubský (3. 9. 1926 Praha – 17. 5. 2023 Praha) Filozof a pedagog. Věnoval se především historii filozofie a dílům Hegela, Marxe, Heideggera, Patočky a Nietzscheho. Tina Turner (26. 11. 1939 Nutbush, Tennessee, USA – 24. 5. 2023 Küsnacht, Švýcarsko) Původem americká zpěvačka a herečka, jedna z nejvýznamnějších osobností (Pokračování textu…)
Výročí 1.−15. července
Kotěrová Michaela, herečka (1. 7. 1958) △ Malát Jiří, dirigent (1. 7. 1953) △ Nečas Petr, scénický výtvarník (1. 7. 1948) △ Popková Blanka, sólistka operety (1. 7. 1963) △ Zbořil Aleš, herec (1. 7. 1968) △ Dopitová–Vaňáková Alena, režisérka (3. 7. 1943) △ Liberdová Lenka, korepetitorka (3. 7. 1963) (Pokračování textu…)
Burza /
Ad Dva nešťastní prezidenti a jedna nešťastná recenze (DN 11/2023)
Vladimír Just se nemýlí. Nečasova mise je v Marèsově knize v jednom odstavci zhodnocena. Četl jsem tu monografii pozorně před léty a byl skálopevně, ale mylně přesvědčen, že ji znám takřka nazpaměť. Mohl jsem po ní sáhnout do poličky a přesvědčit se. Mohl jsem v počítači otevřít databázi knih a (Pokračování textu…)
Burza /
Cena Evalda Schorma
Cenu Evalda Schorma uděluje každoročně agentura DILIA studentům divadelních škol za původní hru, dramatizaci nebo překlad hry do češtiny dosud nepřeložené. Ocenění má podpořit a motivovat mladé autory a překladatele a vtáhnout je z akademického prostředí do širšího divadelního kontextu – ocenění autoři se často dočkali prvního uvedení své...
Burza /
oprava
Tiskařský šotek nám nepěkně řádil v číslování seriálu Hanuše Jordana Z divadelního dávnověku. V tomto čísle je správně označen XIII. díl, za zmatek v číslech 6 až 11 se autorovi i čtenářům omlouváme. Mrzí nás to.Josef Herman (Pokračování textu…)
Spadl jsem ze skály porostlé arnikou (IV)
Po návratu z vojny jsem obnovil dálková studia na Pedagogické fakultě Karlovy univerzity. S úžasem jsem zjistil, že jsou tam kantoři, kteří tam byli i před těmi dvěma lety. Na češtinu jsem měl stále profesorku Jaroslavu Janáčkovou. To je taková moje celoživotní blíženkyně…
František Xaver Šalda píše Jindřichu Vodákovi (1907)
Prosba F. X. Šaldy (1867–1937) adresovaná literárnímu a divadelnímu kritikovi J. Vodákovi (1867–1940) se týká pravděpodobně germanisty a univerzitního profesora Jana Krejčího (1868–1942), jenž byl mimo jiné v letech 1934–1935 rektorem Masarykovy univerzity v Brně. Rukopisné poznámky patří Josefu Trägerovi, v jehož pozůstalosti je dopis uložen, a...
Příloha /
Přehlídka divadelní fotografie / Showcase of theatre photography
3. ročník, fotografie z let 2020–2022 / 3rd year, the photographs from 2020 to 2022
Jak vystavovat scénografii
Divadlo je také slyšidlo, vyprávědlo, bavidlo… (no, občas také nudidlo).
Proč vystavovat scénografii?
V pražské Holešovické tržnici byl 7. června zahájen 15. ročník multižánrového festivalu Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru 2023.