Obsah Divadelních novin 12/2012
Premiéry od 26. června do 2. září 2012
Z databáze Divadelního ústavu / Institutu umění.
Burza /
Exkrementy se šlehačkou
Tolik politického kabaretu se na českých jevištích neobjevilo snad od třicátých let minulého století. Stačí jen citovat zprávy z Parlamentu nebo novin.
Burza /
3MIS3
Kdybyste měli pojmenovat tři nejpalčivější problémy současného Česka, které by to byly? A byl by některý z nich velké téma pro divadelní hru?
Kontext /
Prameny a kořeny hereckého kumštu
Rudolf Hrušínský jako Antonín Důra v Menzelově filmu Rozmarné léto, ponořený ve vodě a pokuřující doutník, zdobí obálku druhého vydání knihy Marie Valtrové Kronika rodu Hrušínských (poprvé 1994), kterou vydalo nakladatelství Brána. Faktograficky bohatá mozaika (tím termínem autorka sama svou kompozici...
Z totality jsme si přinesli břemeno strachu
V rámci cyklu scénických čtení divadelních her východoevropských dramatiček zvaného Eastern European Playwrights: Women Write the New byla koncem března v Českém centru New York (Bohemian National Hall) uvedena hra Krcheň Nesmrtelný (2001). Někdy člověk musí až do New Yorku, aby se mu naskytla příležitost popovídat si se současnou slovenskou...
Burza /
Tanakovy sestupy do podvědomí
Japonský performer a choreograf Min Tanaka patří mezi několik nejdůležitějších představitelů vlivného japonského tanečního stylu butó, který je významnou součástí proudu současného tance – produktu ducha a estetického výrazu vyspělé moderní civilizace. Po sedmi letech se ve třech večerech 7.–9. května představil opět...
Kontext /
Kontext /
Jižák, město snů
Tvrdí se, že pražská divadelní síť je přehuštěná, a na nic nového není už místo. Přesto vznikají nové divadelní budovy. Jedna z nich – Divadlo Šnek – existovala v prostorách stanice Opatov jen deset dnů 18.–23. května po dobu festivalu Street for Art.
Kontext /
Kontext /
Co Daniel Dvořák slíbil, a co splnil
V Divadelních novinách zkusíme jednoduchou, relativně spravedlivou a účinnou metodu hodnocení divadel: porovnat skutečnost s projektem, jímž ředitel nebo šéf získal svůj post. Začneme v Národním divadle v Brně (NDB), v němž Daniel Dvořák končí pátou sezonu (od 1. 8. 2007) – a snad je zřejmé, že jde...
Rozhovor /
Dušan Vitázek: Přišel jsem z lesa
Trenčínský rodák a jeden z nejvýraznějších muzikálových tuzemských herců představuje dle mého soudu v posledních sezonách skutečnou hereckou hvězdu. Jednatřicetiletý mladý muž z muzikálového souboru Městského divadla Brno není nějakým mediálně vyprázdněným a sezonně recyklovaným televizním ideálem. Hvězdnost tohoto herce pro mne spočívá...
Chameleón mezi festivaly
Je škoda, že se v českém divadelním povědomí hledí na Divadelní Floru tak trochu mezi prsty. Tento pomyslný startér šňůry letních divadelních festivalů se totiž každý rok svléká ze staré kůže, proměňuje jako chameleón a učí jako mládě. Výběr činoherních a tanečních inscenací s jednotným tematickým leitmotivem –...
Federativní republika Zlín
Setkání neboli Stretnutie si ze setrvačnosti ještě říká mezinárodní divadelní festival, ale při jeho 17. ročníku to neplatilo. V hlavním programu měly zastoupení toliko dvě „zahraniční“ scény z Bratislavy: Astorka Korzo ’90 a Štúdio L+S. Maďarské ani polské divadlo nedorazilo. Důvod je nasnadě: zkrácený rozpočet.
Kritika /
Staří rockeři, mámivé lesy
Že mě po šedesátce na jevišti okouzlí zprofanovaná výchovná pohádka Budulínek, toho bych se nenadál ani v nejdivočejších recenzentských snech. Stalo se v Naivním divadle Liberec, pohádku patřičně poťouchle přepsal Vítek Peřina, nastudovala ji Michaela Homolová, která ji se svým manželem Filipem a spoustou...
Kritika /
Koza jako obětní beránek?
Hra Edwarda Albeeho Koza aneb Kdo je Sylvie? v režii Víta Vencla měla mít premiéru na malé scéně libereckého Divadla F. X. Šaldy už koncem loňského roku, ale kvůli administrativnímu šumu někde na cestě mezi divadlem a autorem, resp. jeho agentem, se oficiálně o několik měsíců opozdila.
Kritika /
Elektra – událost v rámci možností
Zahrát u nás Elektru Richarda Strausse je věc takřka nevídaná, je tedy třeba přivítat odvahu Janáčkovy opery v Brně pustit se do krajně obtížného úkolu. Podruhé – poprvé se tu hrála v roce 1961 v českém překladu Ferdinanda Pujmanna, pod taktovkou Jaroslava Krombholce a v režii Karla Jerneka,...
Kritika /
Zuzančina svatba
Francouzský dramatik Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais se proslavil dvěma figarovskými komediemi (jež se staly předlohou dvou ještě slavnějších oper z pera G. Rossiniho a W. A. Mozarta).
Kritika /
O starých citech v nové optice
Dramaturgickou linii slavných příběhů v novém vydání prodloužila brněnská Reduta nasazením inscenace Anna Karenina. Po Valmontovi či románu Jules a Jim uvádí rozsáhlý román Lva Nikolajeviče Tolstého v dramatizaci německého divadelníka Armina Petrase, který ze zalidněné prózy představuje pouhých sedm...
Kritika /
Kde není duše, není co píchnout
Cyklisté na dosti podezřelých velocipédech stoupají táhlou jizerskou strání od Nové louky směrem k Olivetské hoře, když tu náhle jeden z nich seskočí a vrhne se do podrostu s výkřikem: Pozor, zmije! Ukáže se však, že podezřelé syčení, jež ho tak vyděsilo, nepochází od hada, ale z ucházející...
Blogy /
Bublinky nad Všeněckem
O nejnovější inscenaci Rozhovory s astronauty Divadla Letí.
Blogy /
Když je v Praze Fringe (No. 9)
Poslední den jsem viděla jednu z budoucích podob divadla a úplně na závěr jsem se vrátila pod střechu Malostranské besedy.
Time Out Petra Pavlovského z Theatrum Kuks (No. 35/3)
Ještěže mě doktor Bohadlo vyhnal na protější kopec aneb Zklamání z premiéry Lásky ke třem pomerančům vynahradila komická opera z Brna.
Radim Vizváry: Kdo je dnes Pierot? Kdo Kolombína?
Radim Vizváry chystá na úterý se studenty a absolventy HAMU a KALD DAMU a scénografy DAMU premiéru opery Bohuslava Marinů Divadlo za bránou.
Zprávy /
Plzeňské ulice ožijí
V sobotu začíná tříměsíční multižánrový festival Živá ulice - Plzeňská setkání.
Kritika /
Vyzkoušet si vlastní život
O nejnovějším projektu skupiny Depresivní děti touží po penězích.
Time Out Petra Pavlovského z TER HK (No. 26/3)
Časovaná bomba vybuchla třetí den! A to hned po ránu! aneb Hrnečku vař! hradeckého Draku.
Zprávy /
V brněnském ND začaly personální změny
Prozatímní šéf činohry Národního divadla Brno Petr Halberstadt začal šéfovat.
Zprávy /
Cimrman a jeho kolegové na výstavě
Brněnské kulturní centrum Semilasso vystavuje předměty a dokumenty spojené s fiktivním géniem Járou Cimrmanem.
Zprávy /
Mladí performeři vyrážejí do světa
Dnes a zítra bude v rámci festivalu Skupova Plzeň uvedena inscenace Face Me, Čas změny, jež vznikla pod záštitou mezinárodního projektu Platform 11+ .
Zprávy /
V oznámení je řada smluv
Exnáměstek ministra kultury ČR Radek Zdráhal podal trestní oznámení v souvislosti s hospodařením Státní opery Praha v letech 1998-2010.
Ponor do temných stránek našich existencí
V pondělí 11. června byly v Divadle Archa předány Ceny Nadace Českého literárního fondu za rok 2011. Cenu za divadelní a rozhlasovou tvorbu udělila porota Dušanu Pařízkovi za inscenaci Fassbinderova textu Odpad, město, smrt.
Zprávy /
Zprávy /
V Olomouci se radují z Balvína
Cenu Josefa Balvína získala inscenace Arabská noc z Moravského divadla Olomouc.
Hradecká PlantAge pro i-DN (No. 5)
Nedělní ohlasy a pondělní tipy hradeckého Open Air: Josef Jan Kopecký (profil), Zapeklitá pohádka, Arthuur, 3 x DNO, rozhovor s Janem Sklenářem, Petr Váša a fyzické básnictví.
Time Out Petra Pavlovského z TER HK (No. 26/5)
Festival vyvrcholil čtvrtý den večer hrou na Odysseu Souboru Iriny Brook.
Bílá místa operní / NODO 2012 (No. 1)
Večer první: John Cage – Europera 5 aneb Nečekaná melancholie. Zahajujeme denní reportáže z Dnů nové opery v Ostravě.
Time Out Petra Pavlovského z TER HK (No. 26/4)
Moskva-Petušky: Cool po rusku? aneb Neděle, čtvrtý den přehlídky.
Hradecká PlantAge pro i-DN (No. 4)
Sobota na hradeckém Open Air: Dotkni se mýtu, Krátké a úderné divadlo Liberec, Meze tolerance, Caleidoscope Eyes a další události.