Obsah Divadelních novin 12/2014
Kritický žebříček 12/2014
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Richard Erml Vladimír Hulec Tereza Hýsková Jan Kerbr Jan Kolář Marcela Magdová Martin Macháček Kateřina Rathouská Marie Reslová Jana Soprová Michal Zahálka Divadlo Na zábradlí, Praha (Pokračování textu…)
Kritika /
Alice 3 mezi Alicí 1 a Alicí 2
Nápad znovu exploatovat Alenku v říši divů a za zrcadlem Lewise Carrolla z šedesátých a sedmdesátých let 19. století jako prototyp psychologického thrilleru není originální. Variací dětského pohádkového hororu je po objevu psychoanalýzy nepočítaně.
Kritika /
Romeo a Julie ztraceni v Izraeli
Divadelního zpracování románu Milenec jednoho z nejpřekládanějších izraelských prozaiků současnosti Avrahama B. Jehošuy se na popud divadelní produkce MeetFactory ujal oceňovaný filmový režisér Radim Špaček (např. Pouta). Řeklo by se, že filmové vyprávění divadelním jazykem by mohla být cesta ven z neblahé situace okolo adaptací, přesto...
Kritika /
Klauniáda bez gagu
Původní choreografie na Stravinského hudební skladbu, dílo geniálního choreografa a tanečníka Vaclava Nižinského, vyvolala epidemický zrod nových a nových inscenačních reakcí na svůj magický podnět. Za sto let, která od premiéry Svěcení jara uplynula, vznikla celá řada originálních choreografií, z nichž některé už samy vstoupily do dějin....
Kritika /
Když se stane štokrle medvědem
Na divadlo pro děti chodívají dospělí často jen jako lehce útrpný doprovod. Naštěstí existují díla a tvůrci, kteří dovedou zaujmout velké i malé publikum rovným dílem. Mezi ně patří i Jiří Jelínek a jeho poslední projekt v divadle Minor nazvaný Anežka chce tančit.
Festival rozmanitostí a šamanek aneb Zlínské reference
Festival Setkání – Stretnutie došlapal jako stabilní tříkolka do devatenáctého ročníku. Připomeňme si ta tři spolehlivá kola: česko-slovenský kulturní prostor, dramaturgie dávající přednost spíše netradičním a subtilnějším inscenacím a pak hojná účast vyšších odborných hereckých škol.
Flora vila Havlovi sametové vavříny
Osmnáctý ročník Divadelní Flory dramaturgii (již tradičně) koncipoval jako několik za sebou jdoucích tematických cyklů. Dominantní linii tvořily inscenace her, případně disputace osobnosti Václava Havla. Plnoletost „oslavila“ také skupina VOSTO5 a v profilových sekcích se ředitel Petr Nerušil rozhodl představit Divadlo Petra Bezruče a některé...
Kritika /
Proč?
Don Juan je v novém muzikálu v Městském divadle Brno muž nemocný touhou po ženách. Nymfoman. Tak ve středověku juanovský mýtus začínal, a byl by asi aktuální. Jenže nemocný chlípník sotva může v lyrických jevištních výstupech plytce meditovat o bohu, o lásce, o mstě. Mluvit šroubovanou napodobeninou historického dramatu jak (Pokračování...
Rozhovor /
Štefan Margita: Nejkrásnější melodie je aplaus
Operní tenorista Štefan Margita je celebritou, dokonce o něm sem tam píše i bulvár. Přispělo k tomu jistě manželství se známou zpěvačkou Hanou Zagorovou, překračování úzkých operních hranic k popu a lidové hudbě, nimbus mezinárodně uznávaného pěvce. Jenže co ve světě opravdu dělá, už tu málokoho zajímá, a roli v Česku nedostal třináct...
Kontext /
Setkat se s Bořivojem Srbou bylo štěstí
Smuteční řeč na pohřbu prof. PhDr. Bořivoje Srby, DrSc. (19. 11. 1931 Bílovice nad Svitavou−3. 5. 2014 Brno)
Zprávy /
Ohňostroje šílenství aneb Kam dnes v Paříži do divadla
Nabízím výběr ohlasů francouzského tisku z inscenací, o nichž se v poslední době ve Francii nejvíce psalo a diskutovalo. Jde vlastně o krátký přelet nad divadelními hnízdy současné Paříže, o divadla bulvární, postavená na hvězdách, ale i o zajímavé inscenace, jež lahodí oku a uchu náročnějších diváků. O dalších produkcích se budete moci...
Důchodce Miro, důchodce Emil a doba
O tíži stáří, zmarněných iluzích a nesplněných snech, ale především o tíze doby a touze ji za každou cenu přežít je nové představení bratislavského Štúdia L+S. Další (a patrně poslední) pokus Milana Lasici o autorské divadlo v duchu dávné tradice a poetiky legendární slovenské scény.
Burza /
Just píše Rejžkovi
Milý Honzo, naštěstí jsi mi hlavní laskominu sezony nijak „nevyzobal“, byl jsi sice v předstihu na generálce Wilsonova 1914, já až na druhé premiéře, ale můj pokus dobrat se příčin, proč se ve Stavovském z velkého očekávání stal ještě větší krach, vyšel o číslo dřív než Tvůj dopis (heč!). Jinak (Pokračování textu…)
Burza /
Burza /
Havel mínus politika
Ve dnech 15.–17. května probíhala na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy mezinárodní konference Havel na scéně, pořádaná katedrou divadelní vědy a Ústavem translatologie. Pozoruhodná byla mj. tím, že hlavní důraz nebyl kladen na čistě literární interpretace Havlovy dramatiky, nýbrž na problematiku jejího přenosu mezi kontexty a kulturami....
Burza /
3SES3
Český hokejový národ ještě prožívá porážku s Finy i Švédy, ale třeba zrovna Finové statečně válčili v minulém století s Ruskem, anebo založili světoznámou značku Nokia. Co ve vás – kromě hokeje – budí hrdost na statečnost a šikovnost našeho národa?
Burza /
Burza /
Sbližování těla s duší aneb Za osvobozeným tancem VII
K válce se schylovalo celý rok. Paradoxně se nám při jejím vypuknutí ulevilo, už jsme věděli, na čem jsme. Matka a teta Naďa vstoupily do ilegálního Petičního výboru Věrni zůstaneme (PVVZ), v jehož vedení pracoval spisovatel K. J. Beneš.
Burza /
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 58)
Nastává doba návratů, Pina Bausch by měla radost aneb Mudrování o smutku, co přijde sám, a o radostech, co se shánějí těžce.
Nevázaný zápisník Josefa Brože (No. 3)
V konkurenci velkých pařížských blocbusterů, o kterých píšu do aktuálních Divadelních novin 12/2014, nabízím čtenářům i-DN divadelní událost jarní Paříže pro tiché, neřku-li mlčenlivé duše aneb O ženě, která pozvala své duchy.
Kritika /
Spočinout v pohádkové náruči přírody
Režisér a dramatik David Drábek umí rozesmávat i dojímat – je teze, kterou i jeho zavilí kritikové mohou oslabit jedině tvrzením, že tak nečiní čistými prostředky, a obvinit ho z používání velice líbivých metod (což je především balanc na hraně kýče, zesměšňování a zároveň využívání ne-vysoké kultury). Uznat však musejí, že emoce z...
Za divadlem do Hradce II
Na konci června hostí Divadlo DRAK jako jeden z trojice pořadatelů festival Divadlo evropských regionů. Dvacátý ročník je pro Divadlo DRAK výzvou přivést slavné odchovance i to nejlepší ze současné alternativní scény.
Za divadlem do Hradce
Ve dnech 21. až 30. června 2014 se Hradec Králové opět rozžije divadlem, odehraje se zde totiž jubilejní dvacátý ročník Mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů.
Metamorfózy hradeckého Open Airu
Patnáctý ročník Open Air Programu Mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů přivítá v posledních deseti červnových dnech opět více než dvě stě divadelních, hudebních a výtvarných produkcí.
Kritika /
Tygr, Letí a studenti na nádraží
Tygr v tísni s Divadlem Letí připravil speciálně pro Nákladové nádraží Žižkov inscenaci Horváth na nádraží – Soudný den a studenti režie a dramaturgie 2. ročníku Divadelní tvorby v netradičních prostorech KALD AMU adaptovali a inscenovali tři povídky Raye Bradburyho.
Hlubinné (b)dění (No. 7)
Nedělní festivalové odpoledne v Dole Hlubina muselo potěšit hlavně milovníky kontroverze. O šestém dni šestého ročníku Dream Factory. Předchozí díly zpravodajství najdete v sekci Seriály a blogy.
Kritika /
Koně, Kafka, teror a další šílenství
Trilogie Nový zákon propojující inscenace tří různých režisérů byla premiérově uvedena v pražském klubu Pilot v rámci celovečerního festivalu stejného názvu. Každé představení dělila hudební produkce, do toho se vařil guláš a pilo pivo…
Kritika /
Uvězněný divák a zakleté jeviště
Téměř po celý červen hostí divadlo Ponec již tradičně festival Tanec Praha. Obklopena zahraničními inscenacemi zde 9. června proběhla i významná česká premiéra – jednalo se o inscenaci Animal Exitus v podání Spitfire Company.
Zápisník Jana Kerbra (No. 7)
Divadlu Palace v podstatě nikdo nevěnuje kritickou pozornost, ale nejenom tutovkami typu Camolettiho košilatých řachand žije tato divadelní instituce aneb Na václavským Václaváku
Štefan Margita: Nejkrásnější melodie je…
V aktuálním čísle Divadelních novin 12/2014 přinášíme velký rozhovor s operním pěvcem Štefanem Margitou. Některé pasáže se do tištěných DN nevešly. Nabízíme je proto čtenářům i-DN.
Za divadlem do Hradce (No. 1)
Letošní dvacátý ročník Divadla evropských regionů odstartoval v sobotu 21. června a již tradičně je rozštěpen do dvou částí - hlavního programu situovaného do Klicperova divadla, Divala Drak, Studia Beseda a Open Airu rozesetého po čtrnácti stageích, jehož duší, především po setmění, jsou Žižkovy sady.
Za divadlem do Hradce (No. 2)
Pondělí v Hradci Králové - spousta divadelních produkcí a především krásná procházka po městě.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 59)
Ach, můj Bože, tohle to úterý, to byl opravdu Tvůj den! aneb Mudrování nad božím dnem a jeho divadlem na zahradě Vily Tugendhat.
Kritika /
Tři, čtyři, pět… smrt
Projekt Proti pokroku. Proti lásce. Proti demokracii Divadla Letí je ojedinělým úkazem. Tahle interaktivní společenská hra, atakující v dospělém návštěvníkovi jeho dětskou hravost, vracející divadlo k jeho kořenům, má jedinou chybu. Skončila.
Monodramata z Činoheráku v Komedii
Koncem června bude v pražském Divadle Komedie hostovat ústecké Činoherního studio.
Kritika /
Co se ztratí v houšti boxovacích pytlů?
Loupežníky mezi boxovacími pytly uvádí brněnská Reduta. Inscenátoři se totiž zaklínají Quentinem Tarantinem a jeho filmovou poetikou...
Čtení pro přátele (červen 2014)
Toto číslo Čtení pro přátele je značně osobní a je věnováno mému otci Emilu Františku Burianovi k narozeninám (*11.6.1904) aneb Milý otče, píšu Ti k narozeninám – sto deset, to není špatný věk!
Kritika /
Sněhurka aneb Pohádky je konec
Přetváření, popírání a bourání mýtů představuje silnou tendenci nejen v divadelní, ale umělecké tvorbě vůbec. K tomuto principu se hlásí také Studio Hrdinů, např. v (post)pohádkové Sněhurce.