Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Obsah Divadelních novin 12/2016

    Burza /

    Ó TA ZLATÁ HUSA, JAK SE LESKNE…

    06. června 2016 diskutujte

    Buchty a loutky slaví pětadvacáté narozeniny. V chebské ubytovně je v roce 1991 založili tehdy čerství absolventi loutkářské katedry DAMU. Od té doby vytvořily Buchty a loutky 55 divadelních premiér pro dospělé i děti, loutkové a animované filmy a klipy a mnoho jednorázových projektů v oblasti netradičního divadla, hudby, výtvarného (Pokračování...

    Kde Shakespeare můj? Už jde…

    Kde Shakespeare můj? Už jde…
    06. června 2016 diskutujte

    Tak nazvali v Divadle Husa na provázku celodenní oslavu narozenin Milana Uhdeho. Nastanou sice až koncem července, ale to budou v divadlech i v redakci Divadelních novin prázdniny.

    Konceptuální Ibsen?

    06. června 2016 diskutujte

    Potýkám se s tím problémem od roku 2005, kdy jsem viděl v Divadle v Dlouhé inscenaci Ibsenovy Divoké kachny, již režíroval Jan Nebeský; čtrnácti­letou Hedviku v ní hrála skoro šedesátiletá Jaroslava Pokorná. Dlouho jsem to považoval za hybris, zpupnost režiséra, na druhé straně časem jsem přiznával, že herečka díky tomu rozporu zahrála...

    V dokonalosti je krása

    V dokonalosti je krása
    06. června 2016 diskutujte

    Spojit oratorium Bohuslava Martinů Epos o Gilgamešovi s operou Henryho Purcella Dido a Aeneas znamená obsáhnout hudební prostor tří staletí. A právě prostor ve fyzickém, duchovním a samozřejmě hudebním (akustickém) smyslu je základnou a tak trochu i smyslem inscenace. Jako vždy u režiséra Jiřího Heřmana.

    Mundstock společenskou apatii nevyléčí

    06. června 2016 diskutujte

    Poslední premiéra sezony ve Studiu Hrdinů měla být dle uměleckého ředitele Jana Horáka snahou o rehabilitaci tragédie jako žánru. Materiálem pro tento ambiciózní krok se stala románová prvotina Ladislava Fuchse Pan Theodor Mundstock, kterou do scénické podoby převedl režisér Miloš Horanský.

    Na pohřbu Anny Kareniny

    06. června 2016 diskutujte

    Loutkář Matija Solce vystrojil za doprovodu hudební skupiny Fekete Seretlek pohřeb Anně Karenině.

    Mezi Richterem a Preissovou

    06. června 2016 diskutujte

    Marián Amsler se inscenací On vrátil na jeviště HaDivadla, kde před více než rokem opustil pozici uměleckého šéfa. Nevrací se ovšem pouze jako režisér, ale také jako dramatik i jako scénograf.

    Sentimentální vzpomínání ve Vile Verdi

    06. června 2016 diskutujte

    Režisérka Natália Deáková vede činoherní soubor Divadla J. K. Tyla svěžím směrem, alespoň měřeno předchozím stavem plzeňské činohry a stavem a repertoárem souměřitelných těles jinde v republice. Klasika se uvádí v interpretaci ceněných a mladších režisérů, význačnou složkou repertoáru jsou původní projekty na náměty z místní historie.

    Past na divadlo

    06. června 2016 diskutujte

    Neděje se poprvé, že režisér Jiří Havelka dává průchod své fascinaci přírodními a společenskými vědami a ohledává divadelní potenciál mimodivadelních forem nebo neliterárních textů. Jeho nejnovější inscenace Experiment myší ráj na Nové scéně ND v mnohém připomíná Svět v ohrožení, který Havelka vytvořil s kolektivem brněnského...

    Pláč na falešném hrobě

    06. června 2016 diskutujte

    Horácké divadlo ve snaze nabídnout divákům klíč k tomu, jak porozumět palčivým otázkám naší doby, spojeným s migrací etnik a teroristickými útoky, se rozhodlo nastudovat hru Země je kulatá od pozapomenutého francouzského dramatika Armanda Salacroua (1899–1989).

    Povědomý svět Samka Táleho

    Povědomý svět Samka Táleho
    06. června 2016 diskutujte

    Nakladatelství Host označilo Knihu o hřbitově při prvním českém vydání v roce 2004 za slovenský bestseller. Asi po právu, vždyť knížka byla během krátké doby přeložena do devíti jazyků a doma byla od roku 2000 již čtyřikrát vydána (naposledy v roce 2012). Její první divadelní verzí bylo scénické čtení v rámci cyklu Slovenskýma očami v...

    Boty proti lásce

    06. června 2016 diskutujte

    Šéf liberecké opery dirigent Martin Doubravský s dramaturgyní a režisérkou Lindou Keprtovou už potřetí vyšperkovali repertoár neobvyklou inscenací neobvyklého titulu. Po Massenetově Donu Quijotovi a Foersterově Evě nastudovali další operu Julese Masseneta Thaïs (poprvé Opéra Garnier Paris 1894). Doubravský se zřejmě vidí v operách plných...

    Jubilejní pirátská Flora

    07. června 2016 diskutujte

    Dvacátý ročník Divadelní Flory Olomouc trval tradičních deset dní – konal se od 13. do 22. května. Dramaturgie se zaměřila na přehlídku inscenací z progresivních pražských divadel.

    Ohlédnutí za zlínským setkáváním

    07. června 2016 diskutujte

    Smyslem mezinárodního divadelního festivalu Setkání/Stretnutie je, jak už jeho název naznačuje, setkávání divadelníků z Čech i Slovenska. Letošní ročník přinesl také bezprostřední konfrontaci současné inscenační tvorby, dokonce včetně poměrně vzácné možnosti srovnání dvou inscenačních přístupů k jednomu a témuž textu...

    Umění je to, co se mění tak dlouho, až se to umění

    07. června 2016 diskutujte

    Umělci vesměs přísahají na intuici a mají tendenci popírat, že kdy o něčem přemýšleli. Přemýšlí jen úkradkem, aby nebyli považováni za suchary, a přiměřeně k tomu jsou jejich myšlenkové triky primitivní. Když se nad něčím vůbec nenamáhali přemýšlet, říkají, že na to přišli intuitivně.

    Stefanie Reinsperger: Burgtheater byl zklamáním

    07. června 2016 diskutujte

    Jestliže Dušan David Pařízek po rozpadu Pražského komorního divadla našel svou dvorní herečku, pak jí je Stefanie Reinsperger. Nyní už hvězdnou Rakušanku poznal jako začínající herečku v düsseldorfské činohře a byla to „pracovní láska na první pohled“. Za dva roky už Reinsperger následovala svého režiséra do vídeňského Burgtheateru, kde...

    Burza /

    Uhde píše Levínskému

    Uhde píše Levínskému
    07. června 2016 diskutujte

    Pochopil jsem už dávno, že miluješ mystifikaci. Tak jsem přečetl Tvé řádky vysvětlující úspěch hereček jejich krásnými ovocnými jmény.

    Burza /

    Sokolský stadion Brno

    07. června 2016 diskutujte

    Místa pro „nová“ divadla

    Burza /

    Nepojištění herci riskují…

    Nepojištění herci riskují…
    07. června 2016 diskutujte

    Herecká asociace informuje

    Burza /

    Došlo do redakce

    Došlo do redakce
    07. června 2016 diskutujte

    Královničky: Královničky CD vlastním nákladem (distribuce Indies), 38:34 min. Jsme parta mamin a mimin, co spolu už nějakou tu dobu pečou. Potkaly jsme se u Tišnova. Scházíme se taky proto, abysme zpívaly a tančily s dětmi v náručí. Nejsme sbor. Většina z nás nechodila na zpěv. Některé z nás ani (Pokračování textu…)

    Boj o Ještěd

    07. června 2016 diskutujte

    Možná právě jen kontextuální přesahy Divadelních novin umožňují alespoň částečně uchopit jakési mezní téma mezi divadlem a výtvarným uměním, které teoretikové z výtvarné oblasti již nevnímají a divadelní kritikové úspěšně míjejí, neboť se dle jejich soudu jedná o aktivitu výtvarníků. Nebo to společně považují jen za bezvýznamnou...

    Byli jsme tři

    07. června 2016 diskutujte

    V Ostravě a jejím okolí, to jest na Hukvaldech, strávil Jaroslav Malina se mnou a Helenou Anýžovou dvacet let, přesto se o této části jeho tvorby málo ví. Ostrava byla daleko a opera se do širšího povědomí nedostala. Máme na kontě v této tvůrčí trojici kolem čtyřiceti inscenací. Pár jsme jich stvořili i v zahraničí – Rusalku v Římě a...

    Jaroslav Malina na přeskáčku (aneb Co neodnesl čas)

    07. června 2016 diskutujte

    O Jaroslavu Malinovi se velmi těžko píše, když si uvědomíme, že už zde není. Chtělo by se mi ještě se na něco zeptat, neboť paměť je mnohdy krátká a jiné oči a uši a jiné uši a oči vědí spolu víc, takže pak i paměť se třeba oživí a ze starých věcí zcela nové mohou ještě vyplynout. To bude možné už jen v duchu. Proč onen životní...

    Časy pro hry a prohry Jaroslava Maliny

    07. června 2016 diskutujte

    Jaroslav Malina (1937–2016)

    Michal Vajdička: Hledáme odpověď na znamení, která potkáváme

    Michal Vajdička
    06. června 2016 diskutujte

    Rozhovor s režisérem a uměleckým šéfem Dejvického divadla

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 164)

    11. června 2016 diskutujte

    Odcházel jsem z hlubin divadla s úsměvem na tváři aneb Mudrování nad chutností brněnského Festivalu progresivního divadla

    Putovní konference (No. 3)

    17. června 2016 diskutujte

    Jedním z nejzajímavějších momentů české části konference byla návštěva kulturního centra Hlubina v Ostravě.

    Putovní konference (No. 2)

    10. června 2016 diskutujte

    Je dekadentní vidět nahého tančícího muže? / Je nahý tančící muž, co je viděn, dekadentní?... Na účastníky PACE.V4 – Touring Conference čekaly dvě zastávky ve slovenských městech Topolčany a Žilina.

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 165)

    18. června 2016 diskutujte

    Byl jsem zasažen hudbou. V hlavě se mi stále chvěje obraz nekonečně se houpající lodní paluby, bělostí a prosklenými pavučinami stropu připomínající odcizení v monumentální obřadní síni krematoria. Aneb Mudrování nad zhmotněním antického mýtu o Gilgamešovi v Janáčkově brněnském dómu.

    Dramaticky mladí v Martině

    16. června 2016 diskutujte

    Súťaž Dramaticky mladí sa po dvoch rokoch vráti do programu martinského festivalu Dotyky a spojenia. Slávnostné vyhodnotenie súťaže sa uskutoční 20. júna 2016 v študovni Slovenského komorného divadla v Martine.

    Cenu Evalda Schorma získala Magdaléna Mikulová

    14. června 2016 diskutujte

    Absolutní vítězkou Ceny Evalda Schorma se stala Magdaléna Mikulová, autorka hry Il Duetto, studentka Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.

    Dramatická soutěž 2016 – výsledky

    08. června 2016 diskutujte

    Druhý ročník anonymní soutěže o nejlepší původní divadelní hru, kterou vyhlásila divadelní a literární agentura Aura-Pont ve spolupráci s Činohrou ND v návaznosti na 22 ročníků soutěže o Cenu Alfréda Radoka, zná své vítěze.

    Na pomezí intimity

    09. června 2016 2 komentářů

    Do třípatrové vybydlené budovy na pražské Florenci situovali současní i bývalí studenti DAMU mysteriózní příběh Pomezí. Název inscenace má odkazovat k městečku, které leží kdesi v tajemných Lužních horách.

    Důlní divadlo (No. 9)

    07. června 2016 diskutujte

    Letošní dramaturgie Dream Factory Ostrava se zaměřila na profil režiséra Jana Friče (1983). Přinášíme s ním rozhovor. Všechny denní reportáže z festivalu najdete v rubrice Festivaly nebo v sekci Seriály a blogy.

    Andrea Miltnerová: Jako bych házela… II.

    12. června 2016 diskutujte

    V aktuálních tištěných Divadelních novinách 12/2016 vyšel velký rozhovor s tanečnicí a choreografkou Andreou Miltnerovou Jako bych házela kamínky do vody. Čtenářům i-DN nabízíme pasáže, které z rozhovoru - z důvodu místa - vypadly.

    Kam kráčíš, Skupovko?

    21. června 2016 diskutujte

    Na letošní 32. Skupově Plzni byly zastoupeny nejrůznější druhy a žánry a program byl přepestrý. Opravdu loutkovým divadlem se však spíše zabývaly nesoutěžní zahraniční soubory.

    Kosmická divadelní loď

    15. června 2016 diskutujte

    Do BuranTeatru se na závěr sezony plné inscenací z rukou omlazeného vedení vrací „stará garda“ s autorským dílem Univerzální sci-fi. A přináší humor plný upřímné sebeironie a životního nadhledu. Jen se nevyplácí dělat si legraci z tolika věcí najednou...

    Vážení příznivci Krytového divadla Orfeus

    13. června 2016 diskutujte

    Tak se přírodním elementům zachtělo poněkud si zalaškovat s naším divadlem: po řadě přívalových dešťů vyvalily se vlny zdola a na nějakou dobu se k našemu překvapení zradou toalet zabydlely v našem interiéru... Obracíme se na Vás o finanční pomoc.

    Divadlo Kámen: Postřehy (No. 17)

    19. června 2016 13 komentářů

    Divadlo Kámen je programově nemanipulující a nepodbízivé, protože potřebuje spolupráci s diváky jako rovnocennými partnery tvůrců. Má zakázáno zavádět diváky tam, kde se to “podniku vyplatí, protože podnik potřebuje spokojené a nadšeně spolupracující zákazníky”. Má zakázáno se divákům jakkoli uměle zavděčovat. Aneb Manipulující...



    Obsah,