Obsah Divadelních novin 12/2016
Rozhovor /
Adam Svozil: Fascinuje mě téma proměny člověka v čase
Rozhovor s režisérem
Burza /
Ó TA ZLATÁ HUSA, JAK SE LESKNE…
Buchty a loutky slaví pětadvacáté narozeniny. V chebské ubytovně je v roce 1991 založili tehdy čerství absolventi loutkářské katedry DAMU. Od té doby vytvořily Buchty a loutky 55 divadelních premiér pro dospělé i děti, loutkové a animované filmy a klipy a mnoho jednorázových projektů v oblasti netradičního divadla, hudby, výtvarného (Pokračování...
Zprávy /
Kde Shakespeare můj? Už jde…
Tak nazvali v Divadle Husa na provázku celodenní oslavu narozenin Milana Uhdeho. Nastanou sice až koncem července, ale to budou v divadlech i v redakci Divadelních novin prázdniny.
Kritika /
Konceptuální Ibsen?
Potýkám se s tím problémem od roku 2005, kdy jsem viděl v Divadle v Dlouhé inscenaci Ibsenovy Divoké kachny, již režíroval Jan Nebeský; čtrnáctiletou Hedviku v ní hrála skoro šedesátiletá Jaroslava Pokorná. Dlouho jsem to považoval za hybris, zpupnost režiséra, na druhé straně časem jsem přiznával, že herečka díky tomu rozporu zahrála...
Kritika /
V dokonalosti je krása
Spojit oratorium Bohuslava Martinů Epos o Gilgamešovi s operou Henryho Purcella Dido a Aeneas znamená obsáhnout hudební prostor tří staletí. A právě prostor ve fyzickém, duchovním a samozřejmě hudebním (akustickém) smyslu je základnou a tak trochu i smyslem inscenace. Jako vždy u režiséra Jiřího Heřmana.
Kritika /
Mundstock společenskou apatii nevyléčí
Poslední premiéra sezony ve Studiu Hrdinů měla být dle uměleckého ředitele Jana Horáka snahou o rehabilitaci tragédie jako žánru. Materiálem pro tento ambiciózní krok se stala románová prvotina Ladislava Fuchse Pan Theodor Mundstock, kterou do scénické podoby převedl režisér Miloš Horanský.
Kritika /
Na pohřbu Anny Kareniny
Loutkář Matija Solce vystrojil za doprovodu hudební skupiny Fekete Seretlek pohřeb Anně Karenině.
Kritika /
Mezi Richterem a Preissovou
Marián Amsler se inscenací On vrátil na jeviště HaDivadla, kde před více než rokem opustil pozici uměleckého šéfa. Nevrací se ovšem pouze jako režisér, ale také jako dramatik i jako scénograf.
Kritika /
Sentimentální vzpomínání ve Vile Verdi
Režisérka Natália Deáková vede činoherní soubor Divadla J. K. Tyla svěžím směrem, alespoň měřeno předchozím stavem plzeňské činohry a stavem a repertoárem souměřitelných těles jinde v republice. Klasika se uvádí v interpretaci ceněných a mladších režisérů, význačnou složkou repertoáru jsou původní projekty na náměty z místní historie.
Kritika /
Past na divadlo
Neděje se poprvé, že režisér Jiří Havelka dává průchod své fascinaci přírodními a společenskými vědami a ohledává divadelní potenciál mimodivadelních forem nebo neliterárních textů. Jeho nejnovější inscenace Experiment myší ráj na Nové scéně ND v mnohém připomíná Svět v ohrožení, který Havelka vytvořil s kolektivem brněnského...
Kritika /
Pláč na falešném hrobě
Horácké divadlo ve snaze nabídnout divákům klíč k tomu, jak porozumět palčivým otázkám naší doby, spojeným s migrací etnik a teroristickými útoky, se rozhodlo nastudovat hru Země je kulatá od pozapomenutého francouzského dramatika Armanda Salacroua (1899–1989).
Kritika /
Povědomý svět Samka Táleho
Nakladatelství Host označilo Knihu o hřbitově při prvním českém vydání v roce 2004 za slovenský bestseller. Asi po právu, vždyť knížka byla během krátké doby přeložena do devíti jazyků a doma byla od roku 2000 již čtyřikrát vydána (naposledy v roce 2012). Její první divadelní verzí bylo scénické čtení v rámci cyklu Slovenskýma očami v...
Kritika /
Boty proti lásce
Šéf liberecké opery dirigent Martin Doubravský s dramaturgyní a režisérkou Lindou Keprtovou už potřetí vyšperkovali repertoár neobvyklou inscenací neobvyklého titulu. Po Massenetově Donu Quijotovi a Foersterově Evě nastudovali další operu Julese Masseneta Thaïs (poprvé Opéra Garnier Paris 1894). Doubravský se zřejmě vidí v operách plných...
Kontext /
Jubilejní pirátská Flora
Dvacátý ročník Divadelní Flory Olomouc trval tradičních deset dní – konal se od 13. do 22. května. Dramaturgie se zaměřila na přehlídku inscenací z progresivních pražských divadel.
Kontext /
Ohlédnutí za zlínským setkáváním
Smyslem mezinárodního divadelního festivalu Setkání/Stretnutie je, jak už jeho název naznačuje, setkávání divadelníků z Čech i Slovenska. Letošní ročník přinesl také bezprostřední konfrontaci současné inscenační tvorby, dokonce včetně poměrně vzácné možnosti srovnání dvou inscenačních přístupů k jednomu a témuž textu...
Kontext /
Umění je to, co se mění tak dlouho, až se to umění
Umělci vesměs přísahají na intuici a mají tendenci popírat, že kdy o něčem přemýšleli. Přemýšlí jen úkradkem, aby nebyli považováni za suchary, a přiměřeně k tomu jsou jejich myšlenkové triky primitivní. Když se nad něčím vůbec nenamáhali přemýšlet, říkají, že na to přišli intuitivně.
Stefanie Reinsperger: Burgtheater byl zklamáním
Jestliže Dušan David Pařízek po rozpadu Pražského komorního divadla našel svou dvorní herečku, pak jí je Stefanie Reinsperger. Nyní už hvězdnou Rakušanku poznal jako začínající herečku v düsseldorfské činohře a byla to „pracovní láska na první pohled“. Za dva roky už Reinsperger následovala svého režiséra do vídeňského Burgtheateru, kde...
Burza /
Uhde píše Levínskému
Pochopil jsem už dávno, že miluješ mystifikaci. Tak jsem přečetl Tvé řádky vysvětlující úspěch hereček jejich krásnými ovocnými jmény.
Burza /
Burza /
Burza /
Došlo do redakce
Královničky: Královničky CD vlastním nákladem (distribuce Indies), 38:34 min. Jsme parta mamin a mimin, co spolu už nějakou tu dobu pečou. Potkaly jsme se u Tišnova. Scházíme se taky proto, abysme zpívaly a tančily s dětmi v náručí. Nejsme sbor. Většina z nás nechodila na zpěv. Některé z nás ani (Pokračování textu…)
Boj o Ještěd
Možná právě jen kontextuální přesahy Divadelních novin umožňují alespoň částečně uchopit jakési mezní téma mezi divadlem a výtvarným uměním, které teoretikové z výtvarné oblasti již nevnímají a divadelní kritikové úspěšně míjejí, neboť se dle jejich soudu jedná o aktivitu výtvarníků. Nebo to společně považují jen za bezvýznamnou...
Příloha /
Byli jsme tři
V Ostravě a jejím okolí, to jest na Hukvaldech, strávil Jaroslav Malina se mnou a Helenou Anýžovou dvacet let, přesto se o této části jeho tvorby málo ví. Ostrava byla daleko a opera se do širšího povědomí nedostala. Máme na kontě v této tvůrčí trojici kolem čtyřiceti inscenací. Pár jsme jich stvořili i v zahraničí – Rusalku v Římě a...
Příloha /
Jaroslav Malina na přeskáčku (aneb Co neodnesl čas)
O Jaroslavu Malinovi se velmi těžko píše, když si uvědomíme, že už zde není. Chtělo by se mi ještě se na něco zeptat, neboť paměť je mnohdy krátká a jiné oči a uši a jiné uši a oči vědí spolu víc, takže pak i paměť se třeba oživí a ze starých věcí zcela nové mohou ještě vyplynout. To bude možné už jen v duchu. Proč onen životní...
Příloha /
Časy pro hry a prohry Jaroslava Maliny
Jaroslav Malina (1937–2016)
Rozhovor /
Michal Vajdička: Hledáme odpověď na znamení, která potkáváme
Rozhovor s režisérem a uměleckým šéfem Dejvického divadla
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 164)
Odcházel jsem z hlubin divadla s úsměvem na tváři aneb Mudrování nad chutností brněnského Festivalu progresivního divadla
Putovní konference (No. 3)
Jedním z nejzajímavějších momentů české části konference byla návštěva kulturního centra Hlubina v Ostravě.
Putovní konference (No. 2)
Je dekadentní vidět nahého tančícího muže? / Je nahý tančící muž, co je viděn, dekadentní?... Na účastníky PACE.V4 – Touring Conference čekaly dvě zastávky ve slovenských městech Topolčany a Žilina.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 165)
Byl jsem zasažen hudbou. V hlavě se mi stále chvěje obraz nekonečně se houpající lodní paluby, bělostí a prosklenými pavučinami stropu připomínající odcizení v monumentální obřadní síni krematoria. Aneb Mudrování nad zhmotněním antického mýtu o Gilgamešovi v Janáčkově brněnském dómu.
Dramaticky mladí v Martině
Súťaž Dramaticky mladí sa po dvoch rokoch vráti do programu martinského festivalu Dotyky a spojenia. Slávnostné vyhodnotenie súťaže sa uskutoční 20. júna 2016 v študovni Slovenského komorného divadla v Martine.
Zprávy /
Cenu Evalda Schorma získala Magdaléna Mikulová
Absolutní vítězkou Ceny Evalda Schorma se stala Magdaléna Mikulová, autorka hry Il Duetto, studentka Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Zprávy /
Dramatická soutěž 2016 – výsledky
Druhý ročník anonymní soutěže o nejlepší původní divadelní hru, kterou vyhlásila divadelní a literární agentura Aura-Pont ve spolupráci s Činohrou ND v návaznosti na 22 ročníků soutěže o Cenu Alfréda Radoka, zná své vítěze.
Kritika /
Na pomezí intimity
Do třípatrové vybydlené budovy na pražské Florenci situovali současní i bývalí studenti DAMU mysteriózní příběh Pomezí. Název inscenace má odkazovat k městečku, které leží kdesi v tajemných Lužních horách.
Důlní divadlo (No. 9)
Letošní dramaturgie Dream Factory Ostrava se zaměřila na profil režiséra Jana Friče (1983). Přinášíme s ním rozhovor. Všechny denní reportáže z festivalu najdete v rubrice Festivaly nebo v sekci Seriály a blogy.
Andrea Miltnerová: Jako bych házela… II.
V aktuálních tištěných Divadelních novinách 12/2016 vyšel velký rozhovor s tanečnicí a choreografkou Andreou Miltnerovou Jako bych házela kamínky do vody. Čtenářům i-DN nabízíme pasáže, které z rozhovoru - z důvodu místa - vypadly.
Kam kráčíš, Skupovko?
Na letošní 32. Skupově Plzni byly zastoupeny nejrůznější druhy a žánry a program byl přepestrý. Opravdu loutkovým divadlem se však spíše zabývaly nesoutěžní zahraniční soubory.
Kritika /
Kosmická divadelní loď
Do BuranTeatru se na závěr sezony plné inscenací z rukou omlazeného vedení vrací „stará garda“ s autorským dílem Univerzální sci-fi. A přináší humor plný upřímné sebeironie a životního nadhledu. Jen se nevyplácí dělat si legraci z tolika věcí najednou...
Zprávy /
Vážení příznivci Krytového divadla Orfeus
Tak se přírodním elementům zachtělo poněkud si zalaškovat s naším divadlem: po řadě přívalových dešťů vyvalily se vlny zdola a na nějakou dobu se k našemu překvapení zradou toalet zabydlely v našem interiéru... Obracíme se na Vás o finanční pomoc.
Divadlo Kámen: Postřehy (No. 17)
Divadlo Kámen je programově nemanipulující a nepodbízivé, protože potřebuje spolupráci s diváky jako rovnocennými partnery tvůrců. Má zakázáno zavádět diváky tam, kde se to “podniku vyplatí, protože podnik potřebuje spokojené a nadšeně spolupracující zákazníky”. Má zakázáno se divákům jakkoli uměle zavděčovat. Aneb Manipulující...