Obsah Divadelních novin 13/2017
Zprávy /
Česko-německé kulturní jaro
Iniciativa českých a německých institucí (zkráceně nazývaná De_Tsch) vznikla k 20. výročí podpisu Česko-německé deklarace. Většina akcí nejrůznějšího druhu a zaměření (film, hudba, tanec, divadlo, literatura, výstavy, architektura a fotbal) se realizovala od dubna do června, ale na podzim budou pokračovat. Iniciátorům šlo především o...
Kritika /
Bayreuthský Lohengrin v Praze. Mesaliance
Dílo Richarda Wagnera je velkolepé, stejně jako problémy, které jsou s jeho recepcí od počátku spojeny. Vezměme jen jeho antisemitismus, otevřeně vždy přiznávaný. Dnes, více než kdy jindy, celosvětový problém. Připomeňme, jaké tanečky provádělo vedení newyorské Met v souvislosti se znovuuvedením Mistrů pěvců norimberských v roce 2014, jimiž se...
Kritika /
Inspirativní střípky z Bulise
Už je to dvacet let, co Arnošt Goldflam v HaDivadle nastudoval Proklatce, pásmo písní Jiřího Bulise. Inscenací Drazí v Chomutově! se k tomuto skladateli, klavíristovi a zpěvákovi teď hlásí brněnské Národní divadlo – v rámci cyklu Spílání Brnu, jehož cílem je připomenout zasunuté a opomíjené děje a osobnosti brněnského kulturního života....
Kritika /
Kar za bolavé duše
První hru Natalie Kocab můžeme číst jako černou komedii anglosaského střihu nebo jako upřímnou, sebeironickou zpověď. Pohřeb až zítra má ostré a vtipné dialogy, které umožňují bláznivý konverzační ping-pong, ale také tísnivá místa, jež se dotýkají nemožnosti dorozumění mezi lidmi a hrají (vzdáleně) na topolovskou lyricko-tragickou strunu.
Kritika /
Dělat operní legraci je vážná věc
A pořádná dřina, protože se kýžená komika v poslední době vyrábí přehráváním fyzických akcí, pokud možno pod dohledem odborného kouče vydávaného za režiséra. Národnědivadelní Poprask v opeře snad připomínat nemusím, ale překvapilo mě, že se po stejně naivně přímočaré cestě za rozesmátým operním publikem vydali i v poslední...
Kritika /
Když Čapek potkal Havla
Výrazné didaktické úmysly nezastírá novinka Městských divadel pražských, inscenace Čapek, kterou pro jeviště Rokoka scenáristicky připravili dramaturgyně Věra Mašková a režisér Pavel Khek. Životopisné heslo je obohaceno o paralely zániku první republiky s mnoha znepokojivými jevy těchto dnů.
Kritika /
Nesnesitelná přesycenost bytí
Ve čtvrtém patře Divadla pod Palmovkou – tedy ve Studiu Palm off – měly své místo v drtivé většině inscenace, které jdou přímo k věci, nepátrají příliš po smyslu bytí čehokoli, mnohem více se zabývají fenomény, paradoxy, jež produkují.
Kritika /
Život toužících žen
Protože Petru Hůlovou soustavně čtu, a znám tedy i její Macochu, šel jsem do HaDivadla s napětím, jak si s tímto románem, postrádajícím formální přehlednost, jež usnadňuje přerod prózy ve scénický útvar, poradí dramatizace, kterou za autorčiny spolupráce pořídila a režírovala Kamila Polívková.
Kritika /
Žižkovy voči…
Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval vytrvaleji, když se ukázalo, že nestíhám premiéru. Teď už je pozdě, Národní divadlo mi vlídně poskytlo volňásek na reprízu, Divadelní noviny slíbenou recenzi nemilosrdně vyžadují a pramálo pomůže nářek, že na tento typ divadla nemám ani náturu, ani žaludek a už vůbec ne dobrou vůli nechat si nehezké...
Kritika /
Kapitálová škola hrou
Michal Dočekal, ředitel Činohry Národního divadla v Praze, nastudoval v Divadle Husa na provázku inscenaci epochální trilogie Stefana Massiniho Dynastie s podtitulem Lehman Brothers.
Bouřlivá divadelní Ostrava
V moravskoslezské metropoli proběhl na přelomu května a června devátý ročník festivalu Dream Factory Ostrava. Jeho diváci mohli zhlédnout opravdu to nejlepší, co bylo za poslední rok (nejen) na české divadelní scéně vytvořeno. Ředitel festivalu Tomáš Suchánek vytyčil tři dramaturgické linie: Státnickou, Nebeskou a Genderově korektní. Povedlo se je...
Rozhovor /
Miroslav Hanuš: Ptali se mě, z jaké doby jsem přišel
Poznal jsem jej jako pružného krasavce Figara v Lazebníku sevillském před pětadvaceti lety v Labyrintu. Loni oslavil dvacet let života s Divadlem v Dlouhé, kde vynikal v dalších režiích Hany Burešové i jiných režisérů v takřka čtyřiceti inscenacích. Jeho režijní zdatnosti, jak sám říká, jsem si prvně povšiml při muzikálu v Příbrami, titul jsem...
Kontext /
Vybočení z řady aneb Kterak rozhlas adaptuje televizní krimi
Úvahy rozhlasové
Kontext /
Pokus o dada 21. století (Hradecká éra Davida Drábka 2009–2017)
Na úvod bych rád některým kolegům kritikům vzkázal ústy Největšího Čecha: …může se vám to nelíbit, můžete proti tomu protestovat, ale to je asi to jediné, co s tím můžete dělat.
Kritika /
Jen panda je černá a bílá zároveň
Režisér Michal Hába miluje dekonstrukci textu. A umí ve starých hrách hledat nové významy a protiřečící si vyjádření. Naposledy to dokázal v Macbethovi, který je uváděn v Divadle D21. Rád také používá zcizování (brechtovské i jiné). A též je angažovaným a intelektuálním tvůrcem. Což sebeironicky předvedl v „havlovském“ monodramatu...
Rozhovor /
Filip Nuckolls: Ztratili jsme hlavu pro České středohoří
Rozhovor s režisérem a scenáristou letního vlakového projektu Kredenc
Burza /
Divadelní tipy redaktorů DN na léto
Josef Herman O prázdninách se hraje tolik dobrého divadla, že skoro nezáleží, kde jste, abyste viděli nějaký zajímavý hudební kus, zpravidla ozvláštněný zámeckými sály, parkem, stodolou. Ale také břehem a hladinou jezera – to kdybyste chtěli zavítat na Bregenzer Festspiele, kde na místní Seebühne (od 19. července do 20. srpna) (Pokračování...
Kritika /
Kouzelný cirkus bratří Formanů
Nejnovější inscenace Deadtown je v rámci divadelní tvorby bratří Formanů v jistém ohledu překvapivá. Opouští totiž břehy menšinového – byť jakkoli atraktivního a pro Formany úspěšného – žánru a vydává se směrem k velkému lidovému divadlu.
Kontext /
Koncepce kulturní politiky hlavního města
Pražští zastupitelé schválili usnesením číslo 28/104 z 15. června 2017 Koncepci kulturní politiky hl. m. Prahy 2017–2021. Dlouho očekávaný dokument zpracoval odbor kultury a cestovního ruchu HLMP s využitím materiálů Institutu plánování a rozvoje HLMP (vročení květen 2017). Divadelní noviny požádaly o komentář analytika Bohumila Nekolného.
Mozart v bažinách
Únos ze serailu je na jevišti Semperovy opery v Drážďanech opravdu velmi barvitá podívaná. Paša Selim se usídlil hluboko v tropické džungli, kde všichni nazouvají černé holínky do všudypřítomného bláta, do něhož se přicházející Belmonte propadne až po hlavu. Jak v Králi Šumavy. Ještěže ho jeho věrný sluha Pedrillo najde včas a vytáhne...
Burza /
Burza /
Vážení kolegové, milí divadelníci,
Herecká asociace informuje
JAMU sedmdesátiletá (III) (události, vzpomínky, dokumenty)
V počátcích divadelních oborů na JAMU je obsažen zvláštní paradox: odehrávaly se v době ideologicky velice vyhrocené, což nejednou zasahovalo i do výuky. Mluva se například učila i na Stalinových statích o jazykovědě a také některé školní inscenace měly jednostranně ideové zabarvení (například Mladá garda nebo Mordová rokle). Na druhou...
Příloha /
Když máš v ruce fotoaparát, nelži
Velký rozhovor s Viktorem Kronbauerem Rozjímání nad nedávno vydanou monografií Viktora Kronbauera doprovázené jeho oblíbenými, přesto v knize ani jinde nevydanými fotografickými cykly
Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 3)
Inscenacemi Mercedes Benz (Slovenské národní divadlo) a Loterie (Národní divadlo I. L. Caragialeho, Bukurešť) pokračoval v pátek 16. června festival Eurokontext.sk.
Tip: Premiéra dvorského baletu po 400 letech
Orchestr Musica Florea ve spolupráci s tanečním souborem Chorea Historica a hudebním tělesem In Cordis Ensemble uvede zítra 4. července premiéru nového projektu. Po čtyřech stoletích oživí vzácnou památku, divadelní slavnost Phasma Dionysiacum Pragense neboli Pražské zjevení dionýské.
Fragmenty z Hradce (No. 4)
Prázdniny klepou na dveře a koketovat s nimi pouze přes kukátko pro mě začíná být pomalu, ale jistě nadále neudržitelné. Ale než je opravdu pustím dál, přeci jen se na svět ještě jednou podívám přes kukátko divadelní. O inscenacích Prevítovi, Katastrofální námluvy Dona Cristobala a Ferdinande!
Hamlet je inteligentní empatický člověk
Dnes začínají Letní shakespearovské slavnosti premiérou inscenace Hamlet v režii Michala Vajdičky. Premiéra je prvním z celkem 162 představení, která nabídnou letošní LSS.
Naše divadelní mise je úspěšná
Národní divadlo dnes a zítra zakončuje svou 134. divadelní sezonu premiérou inscenace Orfeus v podsvětí v Hudebním divadle Karlín. Novou zahájí s Raiffeisenbank jako generálním partnerem 1. září.
Kritika /
Calembour natřikrát
Znáte čokoládu Studentská pečeť? Je to taková zvláštní, chuťově i vzhledově hodně pestrá čokoláda. Není to Lindt ani Milka, ale český nápad a česká chuť. Proč jsem si na ni vzpomněla při sledování Triptychon_di_voce Cabaretu Calembour? Přivál mi ji pocit z herců (dnes už jich je většina v Národním divadle), kteří s obrovskou energií,...
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 258)
Mezi nevzhlednými, chlad vyzařujícími zdmi, uprostřed betonové podlahy, ležel kruh béžového koberečku, středobod bolesti dávné rodiny.... Aneb Mudrování nad Bergmanovou Podzimní sonátou v brněnském Paradoxu
Fragmenty z Hradce (No. 5)
Ve středu večer se bouřky znovu mocně ozvaly, a tak se chození naboso zvrátilo v kachní rochnění se v loužích. Tak boty do koše a hurá do vody!... Magali Rousseau, Buchty a loutky, Smoking Apples, La Putyka a Circus Brothers.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 259)
Režisér Glaser řekl: Vytvořili jsme temné drama, kde jsou tři komediální scény. Lidem dopřejí úlevný smích. Ale jen na chvíli... Mudrování nad inscenaci Něco za něco v Mahenově divadle.
Tip: Za dveřmi v Praze
Pražský festival pouličního divadla Za dveřmi už podeváté přiveze do metropole divadelní podívanou. Od 10. do 13. července budou v centru Prahy a na Výstavišti Praha Holešovice vystupovat české špičky pouličního divadla i zahraniční performeři. Vstup je zdarma.
Mezi elegancí a barbarstvím
Sasha Waltz (1963) je choreografka světově proslulého jména; po smrti Piny Bausch je první dámou německého tance. I u nás ji dobře známe; hostovala zde už roku 1994 (a znovu 2015) na Tanci Praha s Travelogue I – Twenty to Eight, v roce 1997 na plzeňském festivalu DIVADLO s Alejí kosmonautů (Allee der Kosmonauten) a v roce 2015 na Tanci Praha s Impromptus,...
Jatka78 končí prodlouženou sezonu novocirkusově
Divadlo Jatka78 uzavře sezonu novinkami. 12. až 14. července bude scéna v Pražské tržnici patřit nové generaci akrobatů, kteří ji ovládnou energickými show plnými toho nejčerstvějšího ze světa nového cirkusu. 15. a 16. července naváže nejnovější show od Cirku La Putyka s názvem Batacchio.
Tip: Trubadúr a Valmont na Otáčivém hledišti
Sezona Otáčivého hlediště je v plném proudu. Inscenaci Trubadúra bude patřit scéna plenérového divadla v termínech od 14. do 22. července, poté ji vystřídá další z letošních premiér, balet Valmont v choreografii a režii Libora Vaculíka. Pět baletních představení mohou diváci navštívit od 26. do 30. července.
Tip: Větší Nultý bod
Mezinárodní festival Nultý bod již podeváté přiváží do Prahy vycházející hvězdy i etablované umělce, kteří se nebojí překračovat žánry a hledat stále nové inspirace a impulsy. Letos se bude přehlídka konat ve dnech 17. až 23. července. Divadlo v Celetné bude hostit umělce z Německa, Portugalska, Řecka, Ruska, ze Španělska a samozřejmě i z...
Sen o spravedlnosti
Ruský filmový a divadelní režisér Kirill Serebrennikov čelí obvinění, že zpronevěřil státní dotace určené na kulturu. Policisté Serebrennikova zatkli v úterý v Petrohradě během natáčení filmu Léto a odvezli ho k moskevskému soudu, kde začal proces. Ve středu ho soud poslal do domácího vězení. Hrozí mu až deset let vězení.
Jirásku Aloisi, vidíš to taky? (No. 4)
Následující reporty jsou určeny pro všechny, kteří v tom letos jeli se mnou: vychutnejte si zápisky z druhé letošní hronovské půle! aneb Středa a čtvrtek na Jiráskově Hronově.