Obsah Divadelních novin 13/2018
Rozhovor /
Vladimír Franz: Tahle země je krásná, mám ji hodně rád
Rozhovor s autorem knihy Má vlast
Kritika /
Kulatý čtverec politického divadla
Petra Hůlová v programu k inscenaci Strážci občanského dobra 2 uvedla: Ve většině svých textů, a těch politických zvlášť, kopu s největší oblibou do „vlastního hnízda“ (střílet chci do sebe i publika v sále, ne se bavit na účet těch, kteří tam nejsou). Zdá se, že konečně někdo pochopil podstatu (Pokračování textu…)
Kritika /
Chlapci pomalu pečení
Divák se v Dobrých chlapcích setkává s divadelní obdobou toho, čemu se říká myšlenkový experiment. Mentální laborant si řekne: co by se stalo, kdyby…?
Kritika /
Ilustrativní týpci
Je to tak chytré a zručné, až je to o ničem. Tímto skoro bonmotem by se dala shrnout nová inscenace Divadla Na zábradlí zvaná Dobří chlapci. Nikoli náhodou její hlavní tvůrce, autor textu režie i scénografie David Jařab, shrnuje v programu svůj vklad pod iniciály DJ, což je také označení pro „dýdžeje“. Dýdžej na svém pultu míchá a...
Kritika /
Tanec útěku
Viliam Dočolomanský a performeři Farmy v jeskyni uvedli novou inscenaci v nedávno otevřeném divadelním a multifunkčním prostoru Centra současného umění DOX. Jak naznačuje titul Útočiště, jsou tu hrdiny běženci hledající bezpečné místo k životu.
Kritika /
Dvojkoncert s výhradami
Národní divadlo v Brně uvedlo na své první činoherní scéně poslední premiéru této sezony – Schillerovu Marii Stuartovnu v režii Martina Čičváka.
Kritika /
Hlazení národa po srsti
Když dvaapadesátiletý italský režisér Ettore Scola natočil v roce 1983 podle choreografické pantomimy Theatre du Campagnol svůj slavný snímek beze slov Le ball / Ballando baliando – česky uváděný jako Tančírna – byla to světová událost.
Kritika /
Souvislosti jiných světů
Kdo zná tvorbu režiséra Daniela Špinara a má povědomí o antické mytologii a jejích postmoderních interpretacích, bude jistě od inscenace Vítejte v Thébách očekávat především ohromné množství symbolů, analogií a významových vrstev. A tomuto očekávání je učiněno zadost. Hra Moiry Buffiniové pracuje s překrýváním doby antické a současné,...
Kritika /
Virtuální známosti
Pražská muzikálová scéna, Divadlo Broadway, rozšiřuje svůj repertoár o činoherní tituly. Po „alzheimerovském“ Zatmění nasadilo slavnou hru Patricka Marbera Na dotek, která v době svého prvního uvedení vzbuzovala u části publika rozpačité, ba pobouřené reakce kvůli svému „ostrému“a cynickému slovníku i námětu.
Kritika /
Zichova ibsenovská opera
Polyhistor Otakar Zich je známější svou vědeckou než uměleckou tvorbou, kterou však za svého života přece jen vstupoval do veřejného povědomí. Všechny tři opery mu uvedlo Národní divadlo a dvě byly oceněny státní cenou – Preciózky a Vina (1915). Její partituru poprvé vydal v roce 2014 kanadský muzikolog Brian Locke a z ní vycházelo jediné...
Kontext /
Semafor polistopadový
Z krabice s kompletem nazvaným Jiří Suchý and Comp. Semafor – léta 1989–2015 (Supraphon 2018) na chtivého posluchače nevypadne jen jedenáct kotoučků se záznamem dvě stě osmi semaforských písniček. Ale také osudy už ctihodného kabaretního Jonáše a vlastně tak trochu všechno, co se u nás za šestadvacet let svobody událo. (Pokračování...
Kontext /
Gabriela Vránová své kořeny nezapírala
Gabriela Vránová (27. července 1939 – 16. června 2018) se narodila v Novom meste nad Váhom ve smíšeném manželství tatínka Moraváka a maminky Slovenky.
Opera mezi Uralem a Alpami
Když jsem měl jet na premiéru opery Leoše Janáčka Z mrtvého domu do Mnichova a vzápětí letět do Jekatěrinburgu na představení prvního ruského provedení Řeckých pašijí Bohuslava Martinů, vzpomněl jsem si na spořádané bavorské sedláky, co odjížděli bojovat ke Stalingradu a zajaté je Rusové odváželi do lágrů na Sibiř.
Burza /
Divadlo 1918–2018
Muzikály Tvrdí se, že první americký muzikál na evropském kontinentu uvedli V + W Divotvorným hrncem v roce 1948. Až na výjimky hrály klasické muzikály operetní soubory, boom muzikálového divadla v soukromých produkcích však umožnila až polistopadová společnost. Všechno začalo uvedením Bídníků (1992) v Divadle na Vinohradech, kde na sklonku...
Minulost a současnost na Skupovce
Hravý i zamyšlený, veselý i vážný, česko-slovenský – takový byl třicátý třetí ročník festivalu Skupova Plzeň. Konal se ve dnech 12. až 17. června a kromě tuzemských představení nabídl i inspirativní zahraniční inscenace.
Koulení v DISKu
V divadle DISK, které je studentskou scénou Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze, se v pátek 8. června „koulelo“. Jedná se o každoroční rituál, během něhož absolventské ročníky studentů herectví, režie a dramaturgie z kateder alternativního a činoherního divadla symbolicky předávají školní scénu svým mladším spolužákům....
Divadelní fotografie (VII) Glamour styl
Ateliér Schlosser–Wenisch, 1930, V + W: Ostrov Dynamit, Osvobozené divadlo, Voskovec a Werich v kostýmech a líčení z inscenace na dobové módní fotografii Portréty v glamour stylu se objevily především v reklamní fotografii a dnes tyto technicky vytříbené fotografie zdůrazňující krásu přicházejí ke slovu. Mezi válkami je vytvářel i Ateliér...
Ad Jan Kolář: Útržky z paměti (VII), DN č.11
My si Peggyho pamatujeme jinak K útržkům z hodnotících pamětí Jana Koláře, jež vycházejí v Divadelních novinách, je nutné učinit pár upřesnění. Na přelomu osmdesátých let minulého století se začalo zcela samovolně formovat sdružení divadelníků studiových divadel, jež spojoval společný odpor proti tlakům normalizačního režimu a potřeba...
Kolaps polemického prostoru
Když v roce 2011 šéfka časopisu A2 Libuše Bělunková cupovala v článku „Celibátem proti prostituci“ některá literární periodika za přístup jejich autorů ke kritice a psaní o literatuře, potažmo kultuře, přihnojovala polemickým kompostem zdravé kritické prostředí.
A konečně vstoupil ďábel
Na hlavě mám masku Freddyho Krugera z Noční můry. Maska je gumová, takže necítím štiplavý kouř, který právě zahaluje studio Palmoffka. Hrajeme Mlčení bobříků. Na jevišti zrovna vykládám něco o pitomých komouších, když uslyším rozčílený mužský hlas. Říkám si oukej, není to poprvý, kdy jsme urazili diváka. Přidám na hlasitosti,...
Kritický žebříček 13/2018 – činohra a loutkohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Josef Chuchma Vladimír Just Jan Kerbr Jiří. P. Kříž Vladimír Mikulka Jan Motal Michal Novák Jana Paterová Kateřina Rathouská Jana Soprová Veronika Štefanová (Pokračování textu…)
Chramostová po dvaceti letech
Voskovec a Werich, Umberto Eco a desítky dalších o tom věděli své: těžší než mít nečekaný úspěch se zdařilým debutem je podobný úspěch zopakovat. Nota bene po dvaceti letech. Ale právě to se letos – po devatenácti letech – zdařilo Vlastě Chramostové. Pokusme se tomu malému zázraku přijít na kloub.
Podoby – Chvála Charlieho Soukupa
Pletí je vážná disciplína. Ze zeleninový zahrádky jsme bez lítosti a omluv vyhnali ženský. Čistej, nezastřenej mačismus. Charlie byl vyučenej nástrojař, kde přesnost je skoro – conditio sine qua non – podmínka, bez níž nelze. O zahradničení měl svý představy, ale ty jsem mu skoro fašisticky vyhnal z hlavy. První (Pokračování textu…)
Výročí 1.−31. července
Brychta Zdeněk, herec (1. 7. 1928) △ Poláková Irena, loutkoherečka (1. 7. 1943) △ Nečas Petr, scénický výtvarník (1. 7. 1948) △ Malát Jiří, dirigent (1. 7. 1953) △ Kotěrová Michaela, herečka (1. 7. 1958) △ Popková Blanka, sólistka operety (1. 7. 1963) △ Zbořil Aleš, herec (1. 7. 1968) (Pokračování textu…)
Zemřeli
Karina I. Havlů (17. 12. 1951 Praha – 2. 6. 2018 Praha) Publicistka a překladatelka z italštiny a angličtiny. Gabriela Vránová (27. 7. 1939 Nové Mesto nad Váhom – 16. 6. 2018 Praha) Herečka, dlouholetá členka Divadla na Vinohradech v Praze, známá též z televize, rozhlasu a filmu, jedna z (Pokračování textu…)
Kam v létě do divadla
Platí ještě sousloví „divadelní prázdniny“? Stále víc divadel otvírá letní scény a nabízí divákům netradiční zážitky často pod širým nebem. Když k tomu připočteme nejrůznější festivaly, divadelní fanoušci aby raději o prázdninách ani neopouštěli republiku.
Za Odrou a za Bugem – 24. ročník festivalu Kontakt v Toruni
Čtyřiadvacátý ročník mezinárodního divadelního festivalu Kontakt pořádaný Teatrem Wilama Horzycy v Toruni se konal 19.–25. května. Uchoval si i nadále soutěžní charakter – deset přihlášených představení hodnotila tříčlenná mezinárodní porota.
Útržky z paměti (IX) Jak se máte, Vondrovi? Divadelky
Do redakce rozhlasových seriálů jsem nastoupil na podzim 1982 a zdálo se mi, že lepší pracovní kolektiv snad ani neexistuje. Šéfuje Vladimír Gromov, potomek české matky a vojáka Rudé armády, jehož na sklonku roku 1945 odvlekla z Ostravy SMERŠ a Vladimír ho nikdy nespatřil.
Proč chodí Rakušané pomalu a Češi rychle
Velký rozhovor s Pavlem Kohoutem
Robert Mikluš: Krev, bolest a tma, to je skutečný život
Robert Mikluš (nar. 31. 10. 1982 v Ostravě) patří k typům herců, kteří se musejí k slávě a velkým rolím prokousávat. Takový Jaroslav Marvan dneška. Nebo Eman Fiala.