Obsah Divadelních novin 13/2021
Záruka budoucnosti
Siegfried Lenz v románu Hodina němčiny vyprávěl o malíři, který pár let po Hitlerově nástupu k moci dostal od Goebbelsova ministerstva písemný zákaz malovat a vůbec tvořit. Neodvažoval se jej porušit. Bál se udavačů ze sousedství. Zůstal na léta odkázán na pouhé představy a sny, takzvané neviditelné obrazy.
Dimitris Papaioannou: Transverse Orientation
Nová scéna, 15.–17. června v rámci festivalu Tanec Praha 2021 (ve spolupráci s Laternou magikou Národního divadla) Nestává se příliš často, aby dílo světového tvůrce bylo uvedeno u nás záhy po světové premiéře. Ta se konala 2. června v Lyonu a Praha byla první zastávkou evropského turné, jež v červnu (Pokračování textu…)
Ilja Racek: Nevíme, jak má vypadat radikální transformace
Rozhovor s odstupujícím divadelním ředitelem
O strejdovi, Sputniku a opozičnících
Často myslím na svého strýce, nositele Řádu práce. Musel to být kdysi dávno, tedy přibližně hned po válce, docela fajn chlapík.
Nedokončené, a přece úplné divadelní dílo Libuše Šafránkové
Přemýšlím, kolik herců zanechalo v našich duších tak ostrou a vyhraněnou stopu jako Libuše Šafránková. A teď nemluvím jen o souvislostech uměleckých.
Budenebude kůň
Studenti DAMU budou v létě kočovat s divadelní maringotkou po jižních Čechách. Své divadelní seskupení pojmenovali podle nejistoty, jestli kůň bude nebo jestli divadelní káru potáhnou sami. Sedmkrát odehrají představení inspirované Johannesem Cabalem the Necromancer britského spisovatele Jonathana L. Howarda. Informovat chtějí na Facebooku či Instagramu...
Kritický žebříček – Premiéry
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Josef Herman Vladimír Hulec Jiří Landa Jan Kerbr Jiří P. Kříž Kateřina Kykalová Vladimír Mikulka Kateřina Rathouská Jana Soprová Hana Strejčková Petra Zachatá Vít Závodský Dekkadancers, Praha – Muž (Pokračování textu…)
Důležité periferie v zajetí balastu
Po loňské odmlce vynucené uzavřením divadel se v tradičním termínu na konci května uskutečnil pětidenní festival Divadelní svět Brno. Po vzoru mnoha evropských festivalů šlo letos o hybridní ročník, který probíhal online v digitálním prostředí i offline přímo v divadlech.
Kritika /
Dnes večer v Azylu
Agilní tým z Jatek78 v čele se Štěpánem Kubištou a principálem Cirku La Putyka Rosťou Novákem ml. přidal ke svým covidovým a postcovidovým aktivitám další trumf: Azyl78, šapitó na pomezí pražské Stromovky a Výstaviště.
Kritika /
Od historie k hysterii
Téma holocaustu se na českých scénách neobjevuje zdaleka tak hojně jako v sousedním Polsku, o to častěji je však prezentováno s až patologickým smyslem pro zjitřenou emocionalitu, přičemž zvolené jevištní prostředky působí tváří v tvář soudobým divadelním postupům až muzeálně. Taková je i adaptace knižního bestselleru Aleny Mornštajnové...
Kritika /
Peklo je ten druhý
Vzhledem k pandemii se pražská premiéra Manželské historie Divadelního spolku JEDL konala v Divadle X10 až 4. června. Po repríze o dva dny později se zde předávaly Ceny divadelní kritiky a JEDL, připomínající si letos desáté výročí svého trvání, získal ocenění nejen za inscenaci roku, ale rovněž za mužský a ženský herecký výkon.
Kritika /
Bez topůrka ani věrtel nezakopeš!
Jako by se cosi z věčně hovadné absurdity Havlovy poetiky přelilo i 5. června do hlediště pardubického divadla, kde se za provozně dosud stresujících okolností konala aktualizovaná premiéra Zahradní slavnosti v režii Břetislava Rychlíka.
Cirkus + divadlo + performance = Cirk-UFF
Jedenáctý ročník festivalu nového cirkusu, divadla a performance se v Trutnově vrátil ke svému původnímu termínu a mezi 2. a 6. červnem nabídl třicet představení dvaceti titulů. Díky rozvolňování plynule navázal na svůj předchozí jubilejní ročník, realizovaný s ohledem na pandemická opatření až v září.
Kritika /
Živý divadelní zážitek za zdí monitoru
Premiéra divadelní adaptace románu rakouské spisovatelky Marlen Haushofer Zeď v režii Kamily Polívkové se v brněnském HaDivadle měla původně uskutečnit na začátku jara.
Rozhovor /
BARBORA ŠUPOVÁ: Hledání průsečíků mě láká a dráždí
V divadelním světě je známá spíše svým hereckým působením v souboru Depresivní děti touží po penězích a spoluprací s režisérem Jakubem Čermákem, s nímž se podílela na vybudování kulturního centra Venuše ve Švehlovce na pomezí pražských Vinohrad a Žižkova. Barbora Šupová však vystudovala také divadelní vědu na Filozofické fakultě a...
Kontext /
Baroko „tekuté modernity”
Přetiskujeme jeden z posledních textů zesnulého historika a teoretika, který v dubnu napsal o Geisslers Hofcomoedianten do knihy ke dvaceti letům činnosti souboru, jež vyjde na podzim. Kráceno a redigováno pro Divadelní noviny.
Nevážnými prostředky o vážných věcech
„Geissleři“, jak píše Jan Císař a jak je znají jejich fanoušci, jsou srostlí s barokní tradicí Kuksu, kde před dvaceti lety inicioval jejich vznik Stanislav Bohadlo.
Kontext /
Podcasty, které znamenají divadlo (III)
Podcastovou krajinu v posledních měsících zabydlely desítky zvukových projektů vázaných na divadla. V přehledové sérii článků se tentokrát budu zabývat podcasty, kterými divadla překročila téma vlastní inscenační tvorby a zaměřila se na umění, kulturu a společnost obecně. S omluvou, že nelze ve stejné podrobnosti promluvit o všech, vybírám...
Theatertreffen naživo – i když online
Divadla v Německu už zase pouštějí diváky do hledišť, osmapadesátý ročník Theatertreffen se ale ještě odehrál online: mezi 13. a 24. květnem nabídl desítku (dle festivalové poroty) zvláště pozoruhodných inscenací z německojazyčného prostoru, čtení nových děl a diskuse k představením i na obecná témata.
Divadlo Petra Bezruče, Ostrava
Do divadla zadním vchodem
Peklo není
Pokud. Pokud v něj věříš nebo se ho bojíš, tak je takový, jaký sis ho udělal. Udělal sis svý peklo (nebo nebe, až ti z toho jebe). Ve svatejch spisech vo tom moc není. Inferno. Ti andělé, kteří tě donesli včera domů, byli obyč. lidi. Skut. andělé by na tebe (Pokračování textu…)
Pocta Ivanu Šimáčkovi
Léo Ferré ve svém něžném šansonu Les poètes zpívá o lidech s jemným viděním, básnících oddaných tvorbě, umělcích s něžnou duší. Zpívá také o božím člověku Ivanovi.
Zemřeli
Ivan Šimáček (16. 11. 1943 Olomouc – 3. 6. 2021 Olomouc) Dlouholetý fotograf Moravského divadla Olomouc, syn scénografa Oldřicha Šimáčka. Friederike Mayröcker (20. 12. 1924 Vídeň, Rakousko – 4. 6. 2021 Vídeň, Rakousko) Rakouská spisovatelka, životní partnerka a spolupracovnice Ernsta Jandla, laureátka Ceny Georga Büchnera (2001), první vítězka...
Výročí 16. července−31. srpna
Novotný Jaroslav, herec (16. 7. 1966) △ Slypyč Jurij, sólista baletu (16. 7. 1971) △ Hrabalová Jarmila, herečka (17. 7. 1956) △ Kolda Jan, sólista baletu (17. 7. 1966) △ Effenberková Božena, sólistka opery (18. 7. 1936) △ Hamplová Sylva, sólistka baletu (19. 7. 1946) △ Honzíková Naděžda, sólistka opery (Pokračování textu…)
Nebe peklo ráj (XVIII)
Nízké baltské slunce, takové jako ve Skotsku, v Petrohradě i zde, hluboko do noci podsvěcuje zpoza blizounko plujících mračen a prudce ozařuje chvění našich životů.
Příloha /
Z Medlešic až na konec operního světa
Rozhovor s Dagmar Peckovou
Příloha /
Kulatý stůl o streamovaném divadle
Během pandemie bylo divadlo nuceno přesunout se do online prostoru. Nejtypičtějším výrazem toho se staly tzv. streamy. Sešli jsme se u kulatého stolu, abychom se sporně přijímaný fenomén pokusili vsadit do divadelního kontextu, rozebrali jeho nejrůznější podoby a diskutovali o jeho možném vlivu na současnou i budoucí divadelní tvorbu.
Zemřel Ladislav Potměšil
(2. 9. 1945 Praha – 12. 7. 2021 Praha) Herec. V letech 1969 - 1988 byl v angažmá v pražském Realistickém divadle, poté byl členem Divadla S. K. Neumanna a následně DS Josefa Dvořáka. V letech 1993 - 2007 působil v Divadle na Vinohradech.
Shawn Stevenson: Sleep Smarter / Efektívnejší spánok
Spánku nevěnujeme takovou pozornost jako zubům, možná i proto, že nic nestojí. Na rozdíl od jídla a sexu pro jeho příjem nemusíme vynaložit prakticky žádné úsilí, a možná i proto jej bereme vcelku ledabyle.