Obsah Divadelních novin 13/2014
Kritika /
Mikuláškova spektrální analýza Cizince aneb The worst of Mozart
Tvůrčí skupina soustředěná kolem Petra Štědroně se po několika úspěšných sezonách v brněnské Redutě loni přesunula do pražského Divadla Na zábradlí a kromě několika svých úspěšných kusů v pozměněné podobě si s sebou přinesla také svébytný divadelní rukopis. To je zjevné i u inscenace Camusova Cizince, poslední premiéry v této sezoně....
Kritika /
Kafkovské pašije
Kafka táhne… mohlo by být další z hesel Justova Slovníku floskulí. Nicméně je to tak, v rychlosti a neúplně – před sedmi lety získal Proces Pražského komorního divadla Cenu Alfréda Radoka za inscenaci roku. Loni obdržel Cenu Josefa Balvína zdramatizovaný Kafkův dopis otci – Kabaret Kafka. Nový nájemce Burianovy pasáže (Pokračování textu…)
Za divadlem do Hradce (No. 4)
Je skvělé být na konci června v Králové Hradci. Po deseti letech se mi konečně poštěstilo znovu se účastnit hédonistických orgií divadla. Bylo by tudíž fatálním zmarem nepodělit se o čerstvě nabyté zážitky aneb Hradec, ráj teatropunkerův!
Za divadlem do Hradce (No. 3)
O nové produkci Dolls kultovního Cirku La Putyka a o imaginativním příběhu pro (nejen) nejmenší Malý salamandr přechází silnici slovinského divadla Lutkovno gledališče Ljubljana.
Za divadlem do Hradce (No. 5)
Zprávy mých předchůdců z prvních dní Mezinárodního festivalu Divadlo evropských regionů slibovaly téměř bez výjimek lákavé prožitky. Já jich moc nenašla. Předchozí díly zpravodajství najdete v sekci Seriály a blogy.
Kritika /
Hmyzí říše na městském paloučku
Daniel Špinar patří k režisérům, kteří dovedou ovládnout velké jeviště i nově vyložit klasiku. Není divu, že jeho interpretace hry Karla a Josefa Čapkových Ze života hmyzu vzbuzovala nemalé naděje, že se na jevišti – slovy Kukly – zrodí něco velikého, nevídaného a neslýchaného. Leč nestalo se tak. Špinarův nový výklad totiž vlastně moc...
Kritika /
Češi jsou vidláci
Sezonu Divadla Komedie zakončila inscenace hry Ježíškova armáda, kterou speciálně pro tuto scénu napsal slovenský dramatik Viliam Klimáček. Mnohým divákům jistě na počátku naskočila jiná hra z prostředí železniční stanice, a to Levínského (či Königgratzova) absurdní výpověď ze života obyčejných železničářů Ještě žiju s věšákem,...
Kritika /
Vrtěti krocanem
Docela často se objevují povzdechy, že s uváděním současné dramatiky je to na českých jevištích učiněná bída. Zjištění, jež každý rok přináší Cena Marka Ravenhilla, která inscenace nových her nominuje a oceňuje, by snad mohla tyto nářky trochu utišit – zas tak zlé to nepochybně není. I tak je ale úsměvné, že když už se někde nějaký...
Kritika /
Jak Jeník opravil motorku
Novým nastudováním Prodané nevěsty Bedřicha Smetany se slavnostně otevře novostavba plzeňského Nového divadla (2. září), nicméně inscenace zůstane doma ve Velkém divadle.
Kritika /
Jak pan Vok ohluchl
Ostravská opera nezklamala smetanovským titulem k Roku české hudby – Čertova stěna patří k tomu vůbec nejpozoruhodnějšímu, co Mistr napsal, zároveň k nejobtížnějšímu, tudíž nejméně hranému a málo oblíbenému.
Rozhovor /
Marie Spurná: Nevím o ničem, co by mi divadlo vzalo
S Marií jsem si mockrát povídal i mimo divadlo, protože jsme v pražské Libni bývali takřka sousedé. Vždy jsem si říkal, že kdyby divadlo mělo více Marií Spurných, bylo by méně afektovaným či histriónským místem, než je. I tak mám díky ní o herecké profesi vysoké mínění. Mariiny názory a postřehy jsou veskrze normální, věcné a přesné. A...
Kontext /
Ypsilonská padesátka
Studio Ypsilon v průběhu dvou let evokuje své padesáté výročí, které je ohraničeno mezníkem založení Ypsilonky (1963) a uvedením první premiéry Encyklopedické heslo XX. století, I. díl (1964). Oslavy, které divadlo připomíná dílčím způsobem již od sezony 2013/2014, vyvrcholí 25. září 2014 slavnostním večerem s podtitulem Setkání.
Políbil jsem ruku ománské princezně
Arabský deník Vladimíra Morávka
Vítejte na Broadwayi! aneb Tony Awards 2014
Radio City Music Hall na newyorské Broadwayi se rozzářila v neděli 8. června tisíci světel, do kterých vstupovaly hvězdy amerického divadelního showbyznysu.
Burza /
Rozloučení
Vážení čtenáři, milí přátelé, po dvaadvaceti letech odcházím z vlastní vůle z Divadelních novin.
Burza /
Rejžek píše Justovi
Koncem května se v Knihovně Václava Havla konal debatní večer k nastávajícímu čtvrtstoletému výročí zveřejnění petice Několik vět.
Burza /
Burza /
Burza /
3SES3
V Normandii, se při příležitosti výročí invaze sešli světoví státníci, včetně napružených aktérů ukrajinské krize. Říká se, že i ve vztazích mezi politiky hrají nemalou roli jejich vzájemné sympatie i antipatie, viz třeba někdejší oblíbenost Gorbačova v západním světě. Věříte tomu? A jak to máte ve svém vlastním profesním životě:...
Burza /
Sbližování těla s duší aneb Za osvobozeným tancem VIII
Když se přibližovaly poslední kapitoly tohoto mého vyprávění, bylo čím dál jasnější, že se do něj nevejdou zážitky a vzpomínky z mého přes půl století dlouhého působení na DAMU a k tomu i z pohybové a taneční spolupráce v divadle, např. v Černém divadle, ale i v Bílém, v Národním, Realistickém, Za branou I a II, v DISKu, ve Viole a v Lyře...
Příloha /
Velký rozhovor s Petrem Skoumalem
Vždycky mě bavilo začínat znova a být pořád v nejistotě
Bleskovka z Apostrofu 2014 (No. 2)
Ač je festival Apostrof – pokud je mi známo – připravován, co se týká účinkujících souborů a dramaturgie pozvaných inscenací, poměrně volně především na základě zájmu a možností souborů, druhý den jako by tuto „náhodnost“ vyvracel. Obracel se ke kořenům divadla a i témata byla dávná, nadčasová, v zásadě archetypální.
Bleskovka z Apostrofu 2014 (No. 1)
V klubu NoD v Praze začal včera 16. ročník třídenního mezinárodního festivalu nezávislých a amatérských divadel Apostrof. Zahajujeme denní zpravodajství. První den byl ve znamení herecké pokory a nadkulturních, nadčasových vážných témat.
Za divadlem do Hradce (No. 8)
Dnes o sobotních a nedělních projektech. K vrcholům festivalu jistě patřil program z Draku - Planeta Vajíčko a Konec všeho, co bylo.
Za divadlem do Hradce (No. 7)
Dnešní příspěvek k dění v Hradci během festivalových dní a večerů se ponese ve znamení derniér. Nejen proto, že se festival chýlí k závěru – jsou před námi poslední tři dny.
Za divadlem do Hradce (No. 6)
Čas letí a hradecký festival se přehoupnul do své druhé poloviny. Z podvečerní a večerní nabídky jsem obešla dvě pražské divadelní hitovky – nejnovější inscenaci Rosti Nováka Dolls a Dechovku Divadla Vosto5. Ráno jsem zhlédla pohádku Proletět duhou Naivního divadla Liberec.
Kritika /
Myš jí sluší
Černé lidské myši stojí v šeru, hlavy a ruce nutkavě těkají, zpod spořádaných měšťanských kabátů vyčnívají ocasy. Režisér J. A. Pitínský uchopil román Ladislava Fukse Myši Natálie Mooshabrové v duchu hilarovského expresionismu groteskní metaforou: myši, jež se titulní postavě hnusí a nedokáže je vyhubit, přetvořil v nelichotivý symbol...
Je šest hodně, nebo málo?
Teprve šestý ročník Dream Factory trval pouze šest dní (od 3. do 8. června). Tento festivalový novic však dokázal, že i co je malé a mladé, může být profesionální a naplňující.
Příběhy z planety Loutka
63. ročník Loutkářské Chrudimi den po dni aneb Týden, který neotřásl loutkářským světem, ale i tak se toho dělo hodně.
Zprávy /
Za dveřmi o svobodě
Mezinárodní festival pouličního divadla Za dveřmi začne 14. července na pražském Václavském náměstí. Šestý ročník festivalu pouličního divadla a umění ve veřejném prostoru představí dvacet souborů z osmi zemí.
Zprávy /
Nultý bod vyzývá k pohybu
V pondělí 14. července 2014 začne v Praze již sedmý ročník Mezinárodního festivalu fyzického a tanečního divadla Nultý bod.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 62)
O posledním představení Divadla Krajiny aneb Mudrování nad tělem seniora a Sestřičkami v Hradci.
Zrkadlo divákom aj divadlu
KioSK – Festival nového slovenského divadla a tanca, 24. – 27. júla 2014, Stanica Žilina-Záriečie.
Dny otevřených dveří a začátků (No. 6)
Předposlední den mezinárodního festivalu pouličního divadla Za dveřmi ukončil audio-vizuálně výjimečný projekt Divadla Continuo U zdi.
Dny otevřených dveří a začátků (No. 7)
Projekt Secret Radio byl jednoznačně nejveřejnějším a nejperformativnějším počinem letošního Nultého bodu. Odehráli si ho na place sami účastníci...
Dny otevřených dveří a začátků (No. 5)
I na ulici můžeme být vážní. Navenek jako rozverná clowneska se tvářící Angel-y Vandy Hybnerové a Lucie Kašiarové byly zamyšlením nad osamoceností člověka ve svém vlastním „poslání“.
Dny otevřených dveří a začátků (No. 4)
Festival Nultý bod se už v úterý přesídlil do Divadla v Celetné a s přibývajícími stupni Celsia se zvýšil i počet návštěvníků. Oproti zpola obsazenému pondělnímu Ponci byla včerejší Celetná „natřískaná“. Předchozí díly naleznete v sekci Seriály a blogy.
Dny otevřených dveří a začátků (No. 3)
Do džungle s TNF, prasátka s křidélky, zvukařská antishow a závěrečná darda Tantehorse...
Dny otevřených dveří a začátků (No. 2)
Celý tenhle týden od čtyř do cca desíti večer bude spodní část Václaváku sloužit pouličním umělcům všeho druhu od kejklířů na chůdách až po klauny s prasaty. Takový je jízdní řád festivalu Za dveřmi.