Obsah Divadelních novin 13/2015
Kritika /
Misantrop na výstavě
Třetímu českému angažmá slovenského režiséra Lukáše Brutovského – inscenaci Molièrova Misantropa ve Švandově divadle – předcházela velká očekávání. Jeho Maryša v brněnském HaDivadle se totiž v minulém roce objevila mezi nejoceňovanějšími divadelními inscenacemi. Navíc se i do Čech donesla zvěst o režisérově mimořádně silné režii...
Kritika /
Viktor a ti druzí za sklem
Básník, dramatik, surrealista, spoluzakladatel Divadla Alfreda Jarryho, vedle Antonina Artauda ikona francouzské divadelní avantgardy: Roger Vitrac. Právě v Divadle Alfreda Jarryho měla v roce 1928 premiéru jeho hra Viktor aneb Dítka u moci a byla to – jak se dozvídáme z pramenů – poslední inscenace této scény: způsobila hluk v (Pokračování textu…)
Kritika /
Kámen úrazu aneb Dům v hlavní roli
Biblický kámen úrazu představuje překážku, o kterou na cestě za vírou klopýtneme. V Mayenburgově hře je kamenem úrazu nezpracovaná minulost. Ne náhodou Dočekalovu inscenaci Kámen otevírají herci, kteří pokládají na kraj scény každý svou dlažební kostku, tj. svou verzi rodinné minulosti. V případě „věrohodnosti“ inscenace jako celku je však...
Kritika /
Kafkův hovnivál zpívá a tančí
Adaptování Kafkových textů pro divadlo nebere konce ani před divadelními prázdninami. Důkazem je nový přírůstek do repertoáru Studia Ypsilon Proměna aneb Řehoř už toho má dost. Arnošt Goldflam doplnil do Kafkova literárního světa písničky, postavy a humor. A výsledkem je veselohra, která je ovšem k předloze až příliš pietní.
Kritika /
Maňásci na útěku
Nejenom na prknech mladoboleslavského divadla se v posledních dnech objevil Charlie Chaplin (viz minulé číslo DN). Věčný tulák v maňáskové podobě – spolu s Frigem a tandemem Laurel–Hardy – vystupuje i v novince plzeňské Alfy Cha Cha cha (rozuměj Charlie Chaplin a jiná cháska).
Rozhovor /
Lukáš Brutovský / Miro Dacho: Hra pro nás není materiálem, s kterým si děláme, co chceme
Režisér Lukáš Brutovský (1988) a dramaturg Miro Dacho (1983) na sebe v českém kontextu výrazně upozornili minulý rok originální interpretací Maryši v brněnském HaDivadle. Na Slovensku se jako úspěšný tandem profilují už od svých studií na VŠMU. Lukáš je od ledna uměleckým šéfem Slovenského komorného divadla v Martine, Miro už několik let...
Kontext /
Sbohem, náčelníku
Náčelník Černý pardál se sehnul pro šutr a se stejnou razancí a přesností, s jakou na prérii Arizona házel oštěpem, mrštil kámen do smečky bulvárních fotografů. Úplně se mi úžasem nad tímto řešením zastavilo srdce. Co náš fotíš, hajzle! Kdo ti to dovolil! Náčelník zařval mocným hlasem a další sprškou (Pokračování textu…)
Jo Strømgren: Nechte divadlo plynout
Norský choreograf Jo Strømgren připravil v červnu se skupinou 420People v rámci 8. ročníku Mezinárodního festivalu soudobé taneční tvorby Tanecvalmez projekt Taneční pocta ping-pongu. Na festival a později do pražského prostoru Jatka78 přivezl vedle toho performanci své skupiny nazvanou Taneční pocta fotbalovému umění. S choreografem jsem se sešla mezi...
Desatero a ďábel bratislavské Nové drámy
Už do druhé desítky odstartoval letošní ročník bratislavské Nové drámy. Zhlédnout inscenace soudobých textů, jak je nastudovala v posledních měsících slovenská divadla (výběr provedla trojice teatrologů), jsem přijel ve druhém májovém týdnu. Vzácným hostem festivalu byla tentokrát významná německá dramatička Dea Loher, která se zúčastnila...
Burza /
Burza /
Rejžek píše Justovi
Milý Vladimíre, tak jest nám zřejmě souzeno se v jistých etapách našeho žití na čas sejít, poklábosit před televizními kamerami či rozhlasovým mikrofonem, případně si jednou za čtrnáct dnů napsat dopis… a zase se rozloučit. Rád bych doufal, že se příště setkáme dřív než v nějakém pekelném kotli s vařící (Pokračování textu…)
Burza /
3LO3
Loučíme se s touto rubrikou. Tedy na závěr trochu existenciální otázka: Co by bylo, kdyby divadlo nebylo?
Burza /
Burza /
Kritika /
Návrat nacisty
Do Prahy se vrátil po třiasedmdesáti letech Reinhard Heydrich, říšský protektor, třetí nejvyšší představitel SS, jeden z organizátorů holocaustu, ale také skvělý hráč na housle a šermíř. Stal se inspirací pro autorskou inscenaci Alexeje Byčka Heydrich, která měla v den výročí úmrtí nacistického pohlavára, tedy 4. června, premiéru v pražském...
Kritika /
Faust a jeho sušenky
Zakladatel a spiritus agens Zetel se se „svým“ Buranteatrem rozloučil loni na podzim inscenací Dorstovy hry Fernando Krapp mi napsal dopis. Zdá se, že ideami, na jejichž základě vznikly, dále trvají nejen státy, ale občas i divadla. Zetel si mohl dovolit odejít ne-li s dobrým, tak určitě s klidným svědomím: jeho divadlo si v posledních letech...
Kritika /
Macbeth na čtvrt plynu
Lady Macbeth patří k tomu nejobtížnějšímu, co kdy bylo pro dramatický ženský hlas napsáno. Kdybychom však čekali, až přijde druhá Maria Callas, poslední představitelka tohoto vzácného historického oboru, mohli bychom na Macbetha zapomenout.
Praha sdílí prostor s PQ (No. 10)
Pražské Quadrienale je stále s námi a pokud nezavítáme do nitra jeho expozic, neváhá vyrazit za námi do prostor, který jsme dosud považovali za bezpečně nedivadelní. Dnes pár slov o Clam-Gallasově paláci, Topičově saloně a Kmenech.
Praha sdílí prostor s PQ (No. 9)
Důležitým výstavní místem je staroměstský Kafkův dům. Tiché stěny jeho vybydlených místností se musely připravit na nájemníky, jaké patrně ještě nezažily. Každá místnost patří buď studentskému, nebo profesionálnímu projektu určité země.
Praha sdílí prostor s PQ (No. 8)
Ti, co stojí dál od pódia, asi nic neuvidí, ale to nevadí, nic moc se tu neděje, uvedl suše anglicky člen uměleckého souboru Handa Gote research & development. Safírovou hlavu uvedli v rámci PQ na nádvoří Náprstkova muzea.
Praha sdílí prostor s PQ (No. 7)
Robert Lepage v závěru diskuze na PQ 2015 prohlásil: Po návštěvě Kafkova domu jsem plný energie, nápadů a nadšení. Podobné pocity ve mně vzbudila i obchůzka Lapidária Betlémské kaple. Obě lokace spojuje jeden jmenovatel: studentská tvorba.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 110)
Tanečník má jen své tělo, tvář a kostým, a přece dokáže vyjádřit myšlenky, jako by hovořil aneb Mudrování jen tak nad tanečním divadlem, hlavně nad souborem MAXIMVS.
Kritika /
Terapie vraždou
Na počátku byla otázka: Která z vás vraždila z lásky? Položila ji Varvara Fajer odsouzenkyním v nápravné věznici v Šachově. Z rozhovorů vytvořila dokumentární hru pro moskevské experimentální divadlo Teatr.doc. Titul Zločiny vášně překřtili v Divadle Komedie/Centru východní dramatiky na ZLOČINY.ŽENY.DOC.
Tip: 64. Loutkářská Chrudim
Prvních sedm červencových dní bude Chrudim po čtyřiašedesáté patřit loutkám. Festival začíná v úterý 30. června a končí v pondělí 7. července.
Apostrof Voice (No. 2)
Sedmého dne Apostrof neodpočíval…Představili se další tři účastníci letošního ročníku a neděle se stala co do počtu uvedených děl nejobsáhlejším dnem.
Apostrof Voice (No. 1)
V sobotu začal v Divadle Na zábradlí v Praze 17. ročník mezinárodního festivalu nezávislých a amatérských divadel Apostrof. Bude se konat do pondělí 29. června nejen v DNz, ale i v Teatro Roxy/NoD. Otevíráme denní zpravodajství.
Kritický žebříček 13/2015 – činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Lenka Dombrovská Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Jan Kerbr Jan Kolář Jana Machalická Luboš Mareček Josef Mlejnek Jana Paterová Marie Reslová Josef Rubeš Marcel Sladkowski Jana Soprová Milan Uhde (Pokračování textu…)
Tip: Živý Hus ve Valdštejnské zahradě
Klíčové myšlenky církevního reformátora Jana Husa připomene formou scénických dialogů komponovaný program, který se uskuteční v den 600. výročí jeho upálení 6. července od 16 hodin ve Valdštejnské zahradě v Praze.
Divadlo Kámen: Postřehy (No. 12)
Bojíme se prožít trapnou situaci... O pojmu "role" s herečkou pražského nezávislého Divadla Kámen Lenkou Chadimovou.
Apostrof Voice (No. 3)
Závěrečný den Apostrofu 2015 přinesl dvě představení, vyhlásil tři oficiální a dvě neoficiální ceny a naznačil změny, které se dotknou příštího ročníku. Všechna zpravodajství z letošního Apostrofu najdete v sekci Seriály a blogy nebo v rubrice Festivaly.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 111)
Osudem a radnicí těžce zkoušené brněnské Divadlo Radost si na rozloučení se sezonou zvolilo dvě Klicperovy frašky: Veselohru na mostě a Hadriána z Římsů aneb Mudrování nad premiérami Klicperových veseloher v brněnské Radosti.
Kritika /
Mlhy nad Českým Krumlovem
I přes vstřícnost, jakou jen mohu mít k letním divadelním produkcím, se domnívám, že Doylův Pes baskervillský není právě nejobjevnější dramaturgickou volbou Jihočeského divadla. Nevím, zda vůbec ještě lze notoricky známé detektivky inscenovat pozoruhodně a překvapivě – po všech těch znamenitých filmových a televizních adaptacích. A...
Úspěch JAMU ve Varšavě
Ve středu 1. července skončil v divadle Collegium Nobilium varšavské Divadelní akademie 8. Mezinárodní festival divadelních škol ITSelF. Brněská DiFa JAMU na něm získala 2. cenu za inscenaci režisérky Oxany Smilkové Absolutní štěstí mouchy aneb Poslední mystifikace Salvadora Dalí. Přinášíme přehled oceněných.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 113)
Když si sáhla do rozkroku a pak prst vložila do úst pana šéfa, padla na mě hrůza… aneb Mudrování nad Figarem a jeho svatbou, poslední premiérou letošní sezony Mahenovy činohry.
Žhavé setkání s fyzickým divadlem (No. 3)
Dánská performerka Kitt Johnson je sympatická sportovně vyhlížející dáma, která se na pár dní utrhla, aby udělala v Praze tvůrčí workshop a také, aby se poprvé představila na pražské scéně.
Žhavé setkání s fyzickým divadlem (No. 2)
Někteří léto poznají podle toho, že se zkrátily noci a zvětšily se jim kola v podpaží, my uměníchtivci poznáme, že je tu léto, když zase jak šílenci běháme celé dny mezi Celetnou a Václavákem v marné snaze stihnout všechno, co nabízí dva jedinečné letní pražské divadelní festivaly: Nultý bod a Za dveřmi.
Žhavé setkání s fyzickým divadlem (No. 1)
Sedmý ročník Mezinárodního festivalu Nultý bod, který je zaměřen na taneční a fyzické divadlo, proběhne od 13. do 18. července v Divadle v Celetné v Praze. Hvězdou festivalu bude Dánka Kitt Johnson, kterou na jevišti vystřídají umělci z Chorvatska, Řecka, Švýcarska, Slovenska a České republiky.
Pouliční fantazie (No. 3)
Druhý den festivalu pouličního divadla Za dveřmi nabídl kromě celé škály klimatických zvratů, s nimiž se museli účinkující popasovat, také oprášená představení z loňského ročníku, dvě klauniády a terapii v oblacích.
Pouliční fantazie (No. 2)
Včera byl zahájen sedmý ročník festivalu pouličního divadla Za dveřmi. Na Výstavišti Holešovice byla uvedena premiéra projektu Brána do fantazie Olivera Zimmermanna a soboru V.O.S.A. THEATRE. Dnes přinášíme fotoreportáž.
Pouliční fantazie (No. 1)
Festival pouličního divadla Za dveřmi proběhne od 13. do 18. července v centru Prahy a na Výstavišti Holešovice. Sedmý ročník přiveze to nejlepší z pouličního divadla, klauniády i nového cirkusu. První den festivalu se u nás poprvé představí heliem plněný balón s akrobatkou, poté vystoupí uznávaný provazochodec Oliver Zimmermann.