Obsah Divadelních novin 13/2016
Burza /
NA LETNÍ LETNÉ
V polovině srpna začíná festival nového cirkusu Letní Letná a opět nabízí kromě mnoha domácích produkcí tři velké zahraniční show. Francouzský Cirque Le Roux uvede inscenaci The Elephant in the Room inspirovanou lehce dekadentní atmosférou černobílého filmu noir. Sedm špičkových akrobatů a herců z australského souboru Circa pod vedením Yarona...
Kritika /
Mlč a tanči!
Po osmdesáti letech se na scénu Státní opery Praha navrací Elektra Richarda Strausse. Koprodukční inscenace se San Francisco Opera a Badisches Staatstheater Karlsruhe je ambiciózním počinem, čemuž vedle intenzivní mediální prezentace odpovídá i kvalitní mezinárodní obsazení pěti hlavních rolí. Projekt má své nepřehlédnutelné kvality,...
Kritika /
Pochybnost anglicky zvaná Doubt
Když v roce 2012 uvedlo Dejvické divadlo Ucpanej systém podle povídek Irvina Welshe, byl to náhradní program za Čechovova Racka, jehož premiéru muselo divadlo z provozních důvodů odložit. A hle: Ucpanej systém je možná nejoriginálnější a rozhodně divácky nejatraktivnější inscenace posledních pražských sezon. Podobná situace se v Dejvickém divadle...
Kritika /
Evžen Oněgin za železnou oponou
Puškinův Evžen Oněgin jako příběh osudové, ale nenaplněné lásky bude dojímat i vzbuzovat otázky věčně. Tím spíše, že Oněgin marně hledá smysl života ve světě plném pokrytectví, přetvářky a malosti vůbec. Jeho obranou proti němu je cynismus, který ho vede k popření všech citů. A když se po letech pokusí svůj postoj změnit, už je pozdě....
Kritika /
Při mém zeleném ptáku, to je divadlo
Do poměrně zkostnatělého prostředí Národního divadla moravskoslezského vtrhl režisér Jan Frič jako biblická povodeň a zinscenoval zde obskurní svět Krále Ubu. Fričova inscenace hýří barvami, zvuky, šílenými nápady a ještě šílenějšími realizacemi. Pod tou vizuální erupcí se však neztratily původní narativ ani jeho zásadní sdělení –...
Kritika /
Vyhaslý rocker Oblomov
Po Haně Burešové a Štěpánu Otčenáškovi z Divadla v Dlouhé reinkarnují Gončarovovu postavu v dramatizaci Martina Františáka také v Divadle Na zábradlí. Režisér Jan Frič přichází s originálnějším konceptem, jeho Oblomov je modernější, k divákům promlouvá současnějším divadelním jazykem než realistická a předlohu respektující adaptace...
Kritika /
Mezi minulostí a přítomností
Jako poslední činoherní premiéru sezony připravilo Slezské divadlo Opava inscenaci Gazdina roba v nastudování hostující režisérky Janky Ryšánek Schmiedtové. Ta vyšla z adaptace své časté spolupracovnice – dramatičky Anny Saavedry a s důrazem na jevištní symboliku propojila minulost s přítomností.
Kritika /
Doba ledová v Čechii
Poslední premiérou sezony v Klicperově divadle v Hradci Králové byl Unisex Davida Drábka, jenž svou hru také režíroval. Hra vyšla knižně už v roce 2009 a dosud se – nepočítáme-li komorní provedení před dvěma roky v Olomouci – nehrála.
Kritika /
Žádná luza, perfektní interpreti
Poslechnout si zase jednou operu Bedřicha Smetany Braniboři v Čechách je svátek. Nehraje se možná pro komplikovaný příběh, možná proto, že interpretace partitury vyžaduje hodně dobrý orchestr a sbor. Ten ostravský svou roli zvládl famózně, na jevišti stvořil mnohačetnou dramatickou postavu, která inscenaci, sólisté i režisér odpustí, jednoznačně...
Kritika /
Depresivní děti dospěle
Ve stísněném předsálí Venuše ve Švehlovce začíná akce ještě před samotným představením Martyrium aneb Umění trpět: přítomní jsou vyzváni, aby si do kelímku nalili tolik krvavě vyhlížející tekutiny, kolik sami prožili utrpení. Docela dobrý způsob, jak diváky přimět k tomu, aby se nad otázkou (nejen vlastního) utrpení zamysleli. Obdobný...
Kontext /
Divadelní svět Brno o imigraci
Divadelní svět Brno 2016 (27. května až 2. června) obhájil značku Festival progresivního divadla, i když soubor inscenací nebyl tak opulentní jako vloni. Tuzemské inscenace (včetně slovenských) jsme vesměs recenzovali, průběh festivalu zachytilo denní zpravodajství na i-DN, věnujeme se proto jen čtyřem hlavním zahraničním produkcím. Tři z nich se...
Kontext /
Důlní divadlo
Letošní osmý ročník festivalu Dream Factory Ostrava, který se konal ve dnech 31. května až 5. června, se vyznačoval několika výraznými dramaturgickými liniemi. A samozřejmě místem – podstatná část programu již tradičně probíhala v Dole Hlubina.
Kontext /
Divadlo nesené vánkem
Program festivalu Pražské jaro ve vzácných případech odeznívá prapůvodní jednotu hudby a tance. Letos uvedl vedle koncertu tradičního tanečního a hudebního flamenca také soubor tradiční Šanghajské opery ve stylu kchun-čchü, divadelní formy zpěvné a taneční, divadla vzdělanců. Šanghajská opera se 18. května v Divadle ABC představila s textem...
Divadelní Oscaři – Tony Awards 2016
V neděli 12. června byly v newyorském Beacon Theatre rozdány výroční divadelní ceny Tony nesoucí jméno herečky a první broadwayské režisérky Antoinette Perry. Protože se mi podařilo na slavnostní večer akreditovat, mohu čtenářům Divadelních novin potvrdit, že Američané umí z předávání divadelních cen vykouzlit skutečně strhující show.
Burza /
Burza /
Rozhovor /
SKUTR: Bystrouška je Janáčkova labutí píseň
Rozhovor s režijním tandemem
Burza /
Muzeum české loutky a cirkusu slaví kulatiny
Národní muzeum informuje
Burza /
Došlo do redakce
Jan V. Kratochvíl: Básník okamžiku Powerprint, Praha, 312 str. Vzpomínková kniha na režiséra, herce, divadelníka a průkopníka alternativní televizní zábavy, televizního a divadelního producenta Jana V. Kratochvíla (1940–2013). Byl synem spisovatele a scenáristy Miloše V. Kratochvíla a dlouholetým partnerem herečky a zpěvačky Věry Křesadlové, s níž...
Divadla v lesích a na loukách aneb 100 let Lesního divadla v Řevnicích
První představení, která můžeme považovat za divadelní, se jistě odehrávala pod širým nebem. Platilo to s jistými výjimkami přes antické amfiteátry až po středověké pašijové cykly. Ještě do alžbětinských divadel pršelo, kryté byly jen ochozy pro diváky a trochu vlastní jeviště. Ale nešlo ani tak o rozmary počasí jako o možnosti formovat a...
Příloha /
Jan Klata: Nebojte se
Už třetí sezonu je režisér Jan Klata (nar. 1973) ředitelem Národního Starého divadla (Narodowy Stary Teatr, Krakow). Pracuje na prestižních německých scénách, režíroval ale i v Rakousku, ve Španělsku, v moskevském MCHATu, chystá se na hostování v Anglii, na Islandu, povede workshopy na benátském bienále.
Příloha /
Česko-polsko-slovenské divadelní setkání v Libni
První ročník mezinárodního festivalu Palm Off Fest probíhal ve dnech 23. května až 6. června v Divadle pod Palmovkou.
Příloha /
Setkání divadel střední Evropy
V Divadle pod Palmovkou na přelomu května a června proběhl první ročník mezinárodního festivalu Palm Off Fest. V jeho rámci tak poprvé do Prahy přijeli významní polští režiséři Jan Klata a Krystian Lupa. S ředitelem divadla i festivalu Michalem Langem jsme si povídali o tom, jak festival vznikal a probíhal (Pokračování textu…)
Tip: Europe Endless Express /1. 7./
Praha se v pátek 1. července stane zastávkou Europe Endless Expressu. Vlak vypravený u příležitosti předání nizozemského předsednictví v Radě EU Slovensku vyrazí ve čtvrtek 30. června z Amsterdamu napříč několika evropskými státy. Během tohoto občanského happeningu na kolejích se uskuteční umělecké akce, autorská čtení, debaty a další...
Tip: Hra o trůny v Ústí nad Labem
Činoherní studio v Ústí nad Labem v červnu pokročí v plnění unikátního plánu, kterým je nazkoušení kompletní shakespearovské trilogie Jindřicha VI. Premiéra bude 28. června.
Velké přípravy bienále NODO
V Ostravě se naplno rozjely přípravy 3. bienále Dnů nové opery Ostrava (zkratka NODO). Festival soudobé opery se koná 27. - 30. června 2016 na čtyřech místech Ostravy: v Divadle Antonína Dvořáka, Divadle Jiřího Myrona, v Cooltouru na Černé louce a ve Starých koupelnách v Dolní oblasti Vítkovice.
Putovní konference (No. 4)
Sdílíme podobné politické problémy, dokážeme se vcítit jeden do druhého a jsme si vlastně velmi podobní. Jsme mladí lidé z Polska, Česka, Slovenka, Maďarska, Rumunska, Moldavska, Ukrajiny, Běloruska, Velké Británie, Číny a Thaj-wanu s elánem někam se posunout a něco změnit.
Silence Speaks Louder (No. 3)
Mezinárodní festival nonverbálního divadla Prague Nonverbal se blíží k závěru. O víkendu můžete navštívit představení Pss Pss švýcarského dua Baccalà Company, The Hospital norské Jo Strømgren Kompani a Study české skupiny Holektiv. Právě Pss Pss mělo včera českou premiéru.
Silence Speaks Louder (No. 2)
V pražské La Fabrice začal v neděli 26. června Mezinárodní festival nonverbálního divadla Prague Nonverbal, který potrvá do 3. července. Přinášíme krátký otisk úvodních festivalových produkcí.
Silence Speaks Louder (No. 1)
V pražské La Fabrice začal v neděli 26. června Mezinárodní festival nonverbálního divadla Prague Nonverbal, který potrvá do 3. července. První den ocenil za celoživotní dílo mima Borise Hybnera in memoriam a českého tanečníka a choreografa Jiří Kyliána. Ceny předali mim Bolek Polívka a ministr kultury Daniel Herman.
NODO Ostrava, den první
Bienále Dny nové opery Ostrava, ve zkratce NODO, pořádá Ostravské centrum nové hudby s Národním divadlem moravskoslezským ve dnech 27. - 30. června 2016 potřetí, tentokrát v Divadle Antonína Dvořáka, Divadle Jiřího Myrona, v Cooltouru na Černé louce a ve Starých koupelnách v Dolní oblasti Vítkovice. Přinášíme denní zpravodajství.
NODO Ostrava, den druhý
Den druhý (28. června) mohl být „odpočinkový“, protože na programu byla jen jedna opera, ovšem „výživná“ - poprvé uvedenou operu At the Waters of Lethe / U vod Léthé (2015/16) společně napsali Martyna Kosecka a iránský skladatel Idin Samimi Mofakham. Asi bychom se všichni rádi zeptali festivalu, proč objednal právě toto dílo a zda jednal...
NODO Ostrava, den třetí
Den třetí 29. června byl odškodněním za předchozí den, nejen počtem hraných děl. V Divadle Antonína Dvořáka byla poprvé uvedena opera Petra Cíglera Táhlý zvlněný pohyb podélného předmětu (objednaná festivalem, s podporou ministerstva kultury), druhou produkcí bylo první scénické uvedení díla Richarda Ayerse No. 42 (In the Alps) / No. 42 (V...
Závery z celoslovenskej konferencie Impulz
Jav, ktorý evidujeme v spoločnosti, možno nazvať eróziou empatie. Myslíme si, že umenie má možnosti, ktoré dokážu tento jav eliminovať. Čoraz zreteľnejšie vystupuje do popredia potreba systémového vzdelávania publika.
Burza /
Levínský píše Uhdemu
Když už se nedostanu do Berlína a po Berlíně se mi stýská, řeším to v Praze tak, že jdu na nějaké představení Kathariny Schmidt, která je pro mne tou pravou velvyslankyní Berlína v Praze.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 167)
Režisérce Veronice Pospíšilové se podařilo jednoduchými prostředky zpodobnit podstatu příběhu hry, udržet tempo inscenace i pozornost diváků aneb Mudrování nad inscenací Cesta pěvců v brněnském Paradoxu.
Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 168)
Před divadlem stáli v hranatých přístřešcích hradní strážci s červenými nosy. Místo nabitých kvérů drželi v rukou pestrobarevné střapce prachovek na tyčích. Aneb Mudrování nad brněnskou premiérou šestého Re kabaretu v Divadle Bolka Polívky. /Z nepublikovaných Mudrování - jaro/léto 2016/
Příloha /
Krystian Lupa: Politika je jedním z projevů naší duchovní situace
Práce polského režiséra, scénografa a divadelního pedagoga Krystiana Lupy (nar. 1943) získala od počátku devadesátých let, kdy se u nás poprvé představil inscenací Bernhardovy Vápenky na těšínském festivalu Na hranici, světové renomé. Jeho inscenace z Národního Starého divadla (Narodowy Stary Teatr, Krakow), kde působil, nebo z Polského divadla...
Za dveřmi i za deště (No. 2)
Companyia La Tal sází především na originální vizualitu svých inscenací. Letos do Prahy přivezli inscenaci Carilló, která opět naplňuje požadavek výjimečné scény, která by přitáhla pozornost i nevidomého.