Obsah Divadelních novin 14/2018
Alois Hába: Přijď království Tvé
Dirigent Bruno Ferrandis, režie Jiří Nekvasil, premiéra 24. června 2018 v Divadle J. Myrona. Už samotné uvedení díla šestasedmdesát let poté, co ho ve světě uznávaný experimentátor napsal, by bylo zaznamenání hodné. Jenže se tak stalo v souladu se zaměřením bienále NODO, a navíc se Hábově opeře dostalo skvělého hudebního (Pokračování...
Miroslav Oščatka: Být klidnou silou
Rozhovor s nastupujícím ředitelem CED Brno
Budou mít divadla po svícení?
Křížová výprava, která pod heslem Zachraňte jevištní svícení táhne Evropou, zatím žádný velký rozruch nevyvolává. Lhostejným nezájmem ji přechází veřejnost, politici o ní nejednají, sdělovací prostředky nereferují, divadelníci o celé záležitosti často ani nevědí. Ale stojí za chvilku zamyšlení. V čele tažení stojí asociace ALD,...
Sokolové v Národním divadle
V létě se konala v Praze i jinde po republice řada akcí připomínajících sté výročí vzniku Československé republiky a padesáté výročí okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy. Jednou z nich byl XVI. všesokolský slet, který se uskutečnil v prvním červencovém týdnu v Praze. Vedle připomenutí 100. výročí vzniku našeho novodobého státu...
Kritický žebříček 14/2018 – letní produkce / činohra
5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je dobré vidět / 2 na vlastní nebezpečí / 1 vhodné pro derniéru Josef Herman Radmila Hrdinová Vladimír Hulec Vladimír Just Jan Kerbr Jiří P. Kříž Jana Soprová Luboš Mareček Marie Reslová Agentura SCHOK Praha, Letní shakespearovské slavnosti – William Shakespeare: Dobrý (Pokračování textu…)
Co se to děje v Duncanu?
Ptají se mě lidé z taneční komunity.
Chvála amatérského divadla
Festival amatérského divadla Jiráskův Hronov zařadila mezinárodní organizace AITA/IATA mezi sedm nejprestižnějších festivalů amatérského divadla na světě.
Ohlédnutí za Hradcem (potažmo Kuksem)
Ty dva východočeské letní festivaly (doširoka rozkročené Divadlo evropských regionů, letos ve dnech 22. – 29. června už po čtyřiadvacáté, a skromně komorní Theatrum Kuks, 22. – 26. srpna, letos po sedmnácté) jsou dramaturgií, počtem představení, diváků i mediálních ohlasů zcela nesouměřitelné.
Kritika /
Opera? Opera!
V Divadle F. X. Šaldy v Liberci myslí na divácký dorost. Volnou koláží Opera? Opera! chtějí v dopoledních představeních pro školy přesvědčovat žáky a studenty, že opery není třeba se bát, že není nesrozumitelná, natož nudná. Nabídnou ji však i ve večerním programu jednak pro pobavení těch zkušených, jednak i (Pokračování textu…)
Dobrý konec všechno spravit nemůže
Na Letních shakespearovských slavnostech se zpravidla uvádějí známější Shakespearovy hry. Letos ovšem dramaturgie festivalu udělala výjimku a zvolila komedii Dobrý konec všechno spraví, které se čeští tvůrci dosud spíše vyhýbali. A to možná i proto, že představuje jakousi hořkou, temnou tečku za Shakespearovým komediálním obdobím.
Kritika /
Kdesi mezi dvacátým stoletím a nekonečnem
Temnota se zvolna vplížila do letního večera, a tak představení nové plenérové inscenace 8 Divadla Continuo může začít.
Festivalu nezáleží na věku
Je mu koneckonců teprve třicet. Již několikátý rok bere Festival Tanec Praha na vědomí stav světa, volá po toleranci a varuje před předsudky; nezáleží mu na původu, vyznání, pohlaví a letos ani věku.
Rozhovor /
Jan Hrušínský: Každý člověk touží po svobodě
Na sklonku léta jsem se v Divadle Na Jezerce sešla s Janem Hrušínským. Jedním z důvodů byly zprávy, že divadlo ztratilo významného sponzora. A také to, jak se Jan Hrušínský vyjadřuje k současné politické situaci. Jak navazuje na angažovanost svého otce, Rudolfa Hrušínského. Jaké to bylo za totality. A jak a proč dělat soukromé divadlo.
Kontext /
Podivuhodný Josef Kovalčuk aneb Ne, Míšo, ne, ty boby si nevezmeš!
Dnes zemřel Josef Kovalčuk. Největší životní vzor ctnosti a slušnosti. Četl jsem s údivem 30. června slova, která na Facebook napsal šestadvacetiletý syn evangelického faráře Štěpána Hájka Jáchym.
Kontext /
Kreativní statečná žena
Rozloučení s Nikou Brettschneiderovou
Inscenované zinscenování vlastního života
Dramaturgická skladba českých i zahraničních divadelních festivalů umožňuje zdánlivě nevídaná setkání a střety napříč náboženským či politickým vyznáním – jen tak se může stát, že s odstupem dvou dnů se na Salcburském festivalu vedle sebe potkalo dílo norského autora s nacistickou minulostí Knuta Hamsuna (Hlad v režii Franka Castorfa) a...
Pavouci toho vědí víc než ČSAV
Kdyby luplo, že pavouci toho vědí víc než Česká akademie věd, už ani nejpokleslejší amatérský slídil by si od nich nekoupil tu nejlacinější brožurku. Ale ouha. Kdo pak bude dál sbírat střípky poznatků? Pavouci nemaj vydavatelství, nepotřebují ani redaktory, natož korektory. Oni vědí. A už nějakej čas si své vědomosti (Pokračování...
Burza /
Divadlo 1918–2018
Muzikály Československý balet v padesátých letech minulého století zatuhl ve velkém dějovém baletu nejčastěji ruské nebo sovětské provenience a ustáleném klasickém a neoklasickém tvarosloví. Až zkraje šedesátých let se proměňuje uvažování o baletu a vzniká Balet Praha se dvěma výraznými choreografickými osobnostmi, Lubošem Ogounem a Pavlem...
Výročí 1. srpna−15. září
Včala Miloslav, herec (1. 8. 1928) △ Severová Blanka, sólistka opery (1. 8. 1948) △ Kloučková Jana, sólistka opery (1. 8. 1953) △ Šimková Olga, loutkoherečka (2. 8. 1953) △ Houra Miroslav, scénický výtvarník (3. 8. 1933) △ Šrubař Lubomír, korepetitor (3. 8. 1953) △ Zuska Petr, choreograf (3. 8. (Pokračování textu…)
Jednou větou
Radní Brna potvrdili ve funkci ředitele Národního divadla Martina Glasera‚ brněnské filharmonie Marii Kučerovou, Městského divadla Stanislava Mošu a Domu umění Terezii Petiškovou. Studio Dva zahájilo letní provoz na tvrzi Divice a na podzim se chystá otevřít v Praze novou komorní scénu v Divadle Na Perštýně. Kamenné divadlo na Skalkách (Pokračování...
Ohlédnutí (I)
Já jsem se narodila v lednu 1945 v Londýně jako dcera emigrantů, kteří tam utekli před Hitlerem. Bylo to už na samém konci války, ale přesto druhý den poté, co jsme s maminkou opustily porodnici v North Middlesex, spadla do oddělení s novorozeňaty bomba.
Kontext /
Zemřeli
Ladislav Lajcha (15. 8. 1932 Malacky, Československo – 16. 6. 2018 Bratislava, Slovensko) Teatrolog, divadelní kritik a historik, dlouholetý odborný pracovník slovenského Divadelního ústavu v Bratislavě. Bořivoj Penc (19. 1. 1936–26. 6. 2018 Praha) Herec, od roku 1983 člen Divadla Járy Cimrmana. Jitka Nováková (16. 10. 1932 Vráble – 26. (Pokračování...
Kritika /
Království nové opery v Ostravě
Ostravské centrum nové hudby ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě počtvrté zorganizovalo bienále New Opera Days Ostrava / Dny nové opery Ostrava (NODO, 24.–28. června). Přijď království Tvé Vrcholnou událostí letošní ostravské přehlídky bylo vůbec první provedení šestinotónové opery Aloise Háby Přijď království Tvé...
Došlo do redakce
Nevermore & Kosmonaut: Bleděmodré světlo (CD, Indies Scope, 48:36 min.) + Viah: Tears of a Giant (CD Indies MG, 54:46 min.).